{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.135 visninger | Oprettet:

Kanin vs. marsvin ! {{forumTopicSubject}}

Hejsa GG'er! ;o)
Jeg har snart fødselsdag, og jeg har tænkt mig at ønske mig enten en kanin, eller et marsvin..
Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af, om det skal være det ene eller det andet ! smiley
Er der nogen der vil hjælpe mig med gode og dårlige ting ved begge parter?? smiley
Jeg vil gerne have et dyr der kan bygges et forhold til, og gerne et lidt intelligent dyr så man kan lære det triks ( bare en drøm jeg har (; )

Knus Aimyé

NB: Der er kun mulighed for at jeg kan få en kanin, eller et marsvin, ikke andre slags gnavere... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin vs. marsvin !
  • #1   3. feb 2011 jeg syntes du skal vælge ne kanin den kan du gå ture med og springe og man for et tæt forhold til dem.. og så er de jo bare super nusser at se på smiley

  • #2   3. feb 2011 Tak! ;p
    Ja jeg vil også helt vildt gerne have en kanin, og jeg vil nemlig også gerne lave noget med den ... smiley
    Men hvad hvis jeg af en eller anden grund ikke kan motionere den et par dage, den skal jo helst motioneres hver dag ;(


  • #3   3. feb 2011 det tror jeg ikke skader så meget.. mine kaniner kommer kun ud og løbe i deres gård eller i stalden et par gange om ugen smiley

  • #5   3. feb 2011 Okay! smiley
    Hvad race kaniner er bedst så?? smiley
    Gerne en lille, langtidslevende, kærlig kanin!! smiley
    Men det drømmer vi vidst alle sammen om? x)


  • #6   3. feb 2011 jeg ville helt klart anbefale en dværgvædder.. men blandings kaniner er helt vildt søde og er nogle gode kaniner til det som du skal bruge den til smiley

  • #8   3. feb 2011 hmm
    man har jo glæder ved begge dele! men skal du have marsvin skal du have 2.. ellers ressikere du at den dør af ensomhed.. altså marsvin stinker mere end kaniner.. tilgengeld er de lidt mere enteligente synes jeg?? og en kanin kan du have gående uden for hele året rundt mens et marsvin skal ind om sommeren.. og på den anden måde er det bedste for en kanin at stå ude om vinteren da den bedre kan tåle 15 graders frost end 30graders varme.. men det er jo lidt hyggeligere når de går inde;) og begge dele kan man gå tur med. men et marsvin kan jo ikke springe ligeså godt som en kanin.. tilgengæld synes jeg et marsvin er mere kæledyr end en kanin.. jeg må sige at jeg også ville have svært ved at vælge!!! mit marsvin som jeg havde haft i 5½år døde her i efteråret og jeg savner hende
    helt vildt!! og tror jeg har holdt mere af hende end min kanin, men måske er det også fordi jeg ikke har haft min kanin lige så længe?? jeg ved det ikke.. og selvf. har en kanin det også bedst med en makker.. der er dog få kaniner der er akrasive og ikke kan gå sammen med andre..


  • #9   3. feb 2011 Okay ;D
    Ved du evt. noget om løvehoveder?? smiley
    Jeg syndes de ser SÅ søde ud !! smiley


  • #11   3. feb 2011 neej.. lige dem kender jeg ikke lige så meget til.. men tror faktisk på en måde at et marsvin ville passe bedst til det du søger??

  • #13   3. feb 2011 marsviner kan godt gå selv, så skal man bare være meget sammen med dem.

  • #14   3. feb 2011 det er jo lige det.. men de har det jo sjovest med en makker..

  • #15   3. feb 2011 ja, men det har en kanin også. alle dyr har det sjovest når de er 2 eller flere;)

  • #17   3. feb 2011 jo de må??!!! de har aller bedst af at gå 2-4 stk. sammen!

  • #18   3. feb 2011 Tak alle sammen! smiley
    Jeg vidste ikke at man kunne gå tur med et marsin, troede kun det var kaniner ? smiley


  • #19   3. feb 2011 nej nej.. marsvin kan skam sagtens gå tur:) jeg gik ofte tur med mine:)

  • #20   3. feb 2011 Marsvin vil oftes ikke gå i sele eller lign. Og hvorfor skulle de egentligt også det.

    Så hvis du leder efter et dyr som du skal træne og lave noget aktivt med så vil jeg også mene kanin er bedre for dig.

    Marsvin er flokdyr og de skal være mindst 2 sammen, af samme køn eller en kasteret han og en hun.

    Og selvom man kæler meget med marsvinene og lign. kan det aldrig erstatte en ven. Og marsvin skal bare være 2.


  • #22   3. feb 2011 mine marsvin har altså altid være glade for at gå tur!! og jeg har spurgt dyrlægen før jeg begynde med det da jeg var helt ny med marsvin og hun sagde altså at det var en rigtig god idé!!! Og jo kaniner skal helst gå 2 og 2!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • #23   3. feb 2011 Jeg tror jeg vælger kanin, så mangler jeg bare at vælge race ? smiley
    Der er jeg også i dilemma...!
    Jeg kan ikke vælge mellem dværg vædder og løvehoved xD


  • #24   3. feb 2011 Løvevædder? smiley

  • #25   3. feb 2011 så synes jeg dværg vædder!;)

  • #26   3. feb 2011 Der er ingen grund til at gå amok med !!! bare fordi folk ikke er enig med dig.

    Og jeg har heller ikke sagt marsvin ikke kan gå tur eller i sele men det er ikke sådan de fleste marsvin er at de rent faktisk gider det.

    Og marsvin er generelt ikke den slags dyr som kan/skal læres tricks og lign. Det er mere putte nusse dyr frem for kaniner som man kan hoppe med og gå tur med osv. ..



  • #27   3. feb 2011 Vil tænke over det!
    Tak for hjælpen folkens! smiley


  • #28   3. feb 2011 jeg er skam slet ikke sur.... jeg siger bare hvad jeg har fået af vide..

  • #30   3. feb 2011 de har det altså hyggeligere 2 pr. bur.. så længe buret er stort nok:)

  • #31   3. feb 2011 Man siger generelt altid at kaniner er kolonidyr og ikke flokdyr. Og derfor skal man passe på med at putte dem mere end 1 pr. bur.

    Og det holder ikke helt med at sige hvis buret bare er stort nok.

    Nogle kan sikkert gå sammen, men derfor er det ikke ensbetydene med det er deres medfødte adfærd eller det mest korrekte og gøre.


  • #32   3. feb 2011 det siger jeg heller ikke.. jeg siger bare at de har de sjovest 2 og 2:) og min mor har været kaninavler og har haft flere flokke gående sammen uden problemer.. men normalt kan de godt komme op og slås hvis de har et for lille bur:)

  • #33   3. feb 2011 Hvis vi snakker om et stort anlæg eller lign. så kan de godt gå sammen så vidt jeg ved. Men så har de jo også mulighed for at leve i kolonier frem for hvis du stopper dem i et bur.

    Så for mig hører mere end 1 kanin til pr. bur. Og jeg tror ikke rigtig på at man kan sige de har det sjoverer sammen...

    Vi skal passe på ikke at give dyrene vores menneskelige følelser


  • #34   4. feb 2011 marsvin kan du kæle med og ikke så meget.
    kaniner kan du springe, kæle, kigge på, lege, tricks og rigtig meget med.
    jeg har selv begge dyr men vis du kun skal have 1af dem ville jeg tage kanin de er sjovest af være sammen med.
    men kaniner skal ud og løbe hver dag fordi de skal ud og have frisk luft. de skal have et stort bur og de er også ret dyre at have men jeg elsker dem stadig


  • #35   4. feb 2011 line borsak b:
    kaniner er også et flokdyr. Hvis man vil havde to sammen bur, skal buret være større, end når man skal havde en.


  • #36   4. feb 2011 kaniner er ikke flokdyr men koloni dyr. Der er stor forskel på de 2 ting

  • #37   5. feb 2011 you make me smile kommer jo an på hvordan hvodan du forkæler den om du giver den billig mad eller det dyre mad og andre ting.
    men vi har jo hver vores mening


  • #38   5. feb 2011 koloni dyr eller flokdyr er dog forskelligt, men de begge har det sjovere når de sammen med en anden. men der nogen kaniner der ikke kan gå med en anden.

  • #39   5. feb 2011 Har selv avlet kaniner. Er dog gået over til marsvin, da jeg simpelthen syntes at de er mere hyggedyr end kaninerne. Selvfølgelig er det bare min mening. Hvad angår kaniner, så er det vigtigt at du overvejer om det skal være en han eller en hun. Det er også vigtigt at du holder 1 kanin pr. bur. Kaniner bør nemlig ikke at dele ''hule'' (buret) da de er kolonidyr, hvilket betyder at de i naturen lever i grupper tæt på hinanden men altså har HVER deres hule (i tamkaninernes tilfælde er dette buret) at trække sig tilbage til når de ikke gider de andre mere, og det vil de ikke have mulighed for hvis de går flere i samme bur.

    Du skal også lige overveje om det skal være en dreng eller en pige. Hvis det kun er til kæl ville jeg nok sige at det ville være bedst at vælge en hankanin. Hunkaniner kommer nemlig i brunst og nogle hunkaniner kan i denne periode godt bliver aggresive. Dette slipper du for ved at have en hankanin, da de jo ikke får ''periode''. Derudover er det mine erfaringer at det er nemmere at gøre en hankanin tam end det er med hunnerne.

    Om det skal være en løvehoved eller en dværgvædder er en smagssag. Begge racer er blevet avlet af seriøse avlere og har derfor fået fremavlet rigtig gode temperamenter som kælekaniner. Så det er vel et spørgsmål om hvad du søger. Personligt syntes jeg at der er noget specielt over en Dværgvædder Fuchs. Men prøv at læs lidt om racerne, og beslut dig så derefter hvad du syntes lever mest op til dine ønsker.

    Held og lykke med det.
    Sabrine


  • #40   6. feb 2011 Tak alle sammen!
    Jeg er lidt forvirret :S
    Kan marsvin gå alene eller ikke???
    For jeg må kun få et smiley


  • #42   6. feb 2011 Har haft 2...
    De lever bare ikke så længe, og er ikke særligt kælne? smiley


  • #43   6. feb 2011 you make me smile: jeg har de mine gående sammen og det syntes jeg er bedst for dem. de har jo et stort bur hvor de kan hygge sig i og en stor løbe gård (meget stor) som de kan løbe ned i vis de har brug for at være lidt alene, men mine er jo også søskende og det kan jo godt være noget andet. Men vi har jo alle vores ejen mening, nogle mener noget andre noget andet.
    Jeg syntes at det er synt for kaninen vis den ikke har nogle at være sammen med. så jeg syntes godt man kan havde to gående sammen

    Aimyé: marsvin kan godt gå alene men jeg ville tage to sammen men vis du ikke må så er det måske ret svært men marsvin er jo flokdyr og kan bedst lide at være sammen i grupper jeg syntes det ville være synt for marsvinet vis den ikke havde nogle at være sammen med.

    Hvad med et hamster eller noget i den stil for hamser er super nemme at passe og pleje og kan godt være alene bare de har noget legetøj eller nogle rør at løbe i eller sådan noget de den stil og mad og vand self


  • #44   6. feb 2011 Stald candy fun :
    Kig min tidligere kommentar smiley

    Og det er KUN et dyr jeg må ¨å, og det skal være enten marsvin eller kanin smiley


  • #45   6. feb 2011 jeg ville nok tage en kanin vis jeg var dig fordi de kan godt være alene og marsvin kan bedst lide at være i grupper
    jeg ville tage en kanin for dem kan du ogdså mere med


  • #46   6. feb 2011 Jeg er bare nervøs for dens nødvendige motion...
    Hvor meget motion har de brug for?? smiley


  • #47   6. feb 2011 det er forskeligt fra kani til kanin aldså mine har en stor meget stor løbegård de kan løbe ned i vis de har lyst. et par gange om ugen skal de ud og løbe. men skulle den stå inde eller ude

  • #48   6. feb 2011 Er ikke sikker smiley
    Men jeg ville gerne have den inde.. smiley
    Sys' ligesom det er lidt hyggeligere ;o)


  • #49   6. feb 2011 det er også nemmest og hyggeligt at have dem inde.
    marsvin er rigtig dejlige at have den inde de er meget dejlige og du husker dem nemt men min frygt er at man mister interassen for dem da man ikke kan lave det så meget med dem.
    kaniner kan du lave mere med. MEN kaniner skal jo løbe en del så... ja når men hel og lykke


  • #50   6. feb 2011 Tak ;o)

  • #51   6. feb 2011 så lidt :-0


  • #52   6. feb 2011 Altså ved en kanin kan man få et rigtig godt forhold & lære den tricks smiley ville anbefale en blandingskanin, da den har det bedste fra flere racer ;D

    & med et marsvin kan man også få et tæt forhold, men ved ikke om man kan lære den tricks...spørg eksperterne, har ikke selv haft marsvin? smiley

    Men ville helt klart anbefale en kanin smiley


  • #53   7. feb 2011 Cassansdra: Pas på med at anbefale blandingskaniner. Det passer ikke at blandingskaniner har det bedste fra flere racer. De kan også have negative gener fra forældrene, og altså det ''værste'' fra begge racer. Derfor kan det være svært med en blandingskanin at vurdere hvordan den vil udvikle sig. Ville derfor personligt altid anbefale folk at købe renracede kaniner, VED MINDRE de har mulighed for at se BEGGE forældre og vurdere deres temperament (Dette bør man have mulighed for lige meget om man vælger en renracet eller en blandingskanin).
    Håber ikke du føler at jeg ''angriber'' dig eller på nogen måde støder dig. Det er udelukkende min hensigt at oplyse og hjælpe smiley

    Aimyé: Syntes både kaniner og marsvin er gode kæledyr. Men hvis du kun må få 1 skal du nok vælge en kanin, da det ville være synd at lade et marsvin stå alene. Når du siger at du kun må få en, tænker jeg om du har snakket med dine forældre om det med marsvin? Der er jo ikke tale om at der skal dobbelt så meget tilbehør til eller arbejde for den sags skyld. De kan gå i samme bur, og deles om udstyr. Samtidig behøver du ikke at have så dårlig samvittighed hvis du en dag ikke har så meget tid til at nusse med dem, da de holder hinanden med selvskab og nyder at putte med hinanden. Holder du derimod marsvin alene er det vigtigt at du snakker meget med dem og holder dem med selvskab da det er selvskabelige dyr. Kaniner SKAL være meget i hænder og gerne dagligt. De er meget aktive dyr, og skal have godt med motion for at trives.


  • #54   7. feb 2011 Tak Sabrine !:D
    Ja, jeg har snakket med mine forældre, og jeg må altså kun få et.. smiley
    Ville det være fint hvis jeg gik en tur med kaninen hver dag, og så self. hyggede med den??? ;p
    Og så måske springe i weekenderne...?
    Det er i hvert fald planen smiley


  • #55   7. feb 2011 Aimyé: Okay. Ja, hvis bare den er ude lidt hver dag så burde det være fint. Så kan du altid bruge ekstra tid på den i weekenderne, så jeg syntes det lyder som en god plan. Har du fundet ud af hvad race det skal være?

  • #56   7. feb 2011 Neeeej, ikke rigtigt ;(
    Jeg vakler stadig mellem løvehoved, og dværgvædder...


Kommentér på:
Kanin vs. marsvin !

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce