{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.290 visninger | Oprettet:

Kanin VS Marsvin {{forumTopicSubject}}

Hvilket dyr vil du foreslå?
_________________________________________
Beskrivelse:

Jeg er en livsglad pige på 14 år. Jeg elsker dyr, jeg har selv en hund. Men vil sååå gerne have enten en kanin eller marsvin.

*VED GODT AT DET ER INDIVIDUELT I FORHOLD TIL DYRET, MEN MENER SÅDAN GENERELT*


Det jeg søger i et dyr er:
Et dejligt roligt dyr med et skønt temperament, som kan håndteres af alle. Som har nemt ved tryghed.
Som både kan lege OG putte.

_________________________________________
God sommerferie og håber i nyder det gode vejr!

Kh.


Kommentarer på:  Kanin VS Marsvin
  • #2   10. jul 2014 Kanin smiley

  • #3   11. jul 2014 Kanin! smiley smiley smiley smiley smiley

  • #4   11. jul 2014 Kanin vil jeg også sige smiley

  • #5   11. jul 2014 Jeg ville kigge på de pladsforhold du kan tilbyde dyret/dyrerne.
    Marsvin er flokdyr og de skal derfor være mindst to sammen for at trives optimalt. De har dog ikke samme behov for at kunne bevæge sig meget og hoppe som en kanin har - derfor kan buret være til at have med at gøre. To marsvin bruger heller ikke meget mere plads end et men skal du have flere end to så vil jeg anbefale at man begynder at gøre buret større.
    Vi har to marsvin i et bur som jeg tænker er miniums størrelse - det er ca. 40-50 x 100-110 cm (har ikke målene eller noget at måle med, så dette er ca.)
    De har en udendørsløbegård som de er ude i den meste af dagen, den er noget større så der er god plads til at de kan traske rundt som de vil.

    Kaninen kræver noget mere plads og der skal være et bur for hver kanin, da kaniner bedst kan lide at bo alene, medmindre der er rigtig god plads, altså en del mere end 5 x 5 meter, samt flere forskellige huse eller lignende sovesteder så de kan 'blive fri' for hinanden når de gerne vil.
    Kaninen er en hel del mere aktiv end marsvinet, og af den grund har den også brug for mere plads. De fleste kanin bure du kan købe i dyrehandlen er efter min mening for små. Længden er fin nok ofte 100-120 cm, men bredde og højde er for små til at kaninen har nok plads. Vælger du at have en kanin i et klassisk indendørs kaninbur, så skal den gerne have mulighed for at hoppe rundt i rummet som den lyster.
    Kaniner er nemlig (modsat de fleste marsvin) renlige og vælger et bestemt område til afførring hvilket giver os mulighed for at have dem gående frit hvis området er i buret.


    Så det kommer an på hvor meget plads du kan tilbyde.
    Begge der er super til børn, lange hyggestunder og afslapning. Der er fordele o ulemper ved begge.
    Ulempen ved marsvinene er nok at de har det med at 'klatte' hvor de nu lige er, så derfor skal man lige give dem mulighed for at komme ned og gøre dette når man bare sidder med dem.
    Kaninerne har til gengæld brug for en hel del mere plads, og nogen af dem giver ikke alt det der hygge putte i længere tid af gangen smiley


  • #6   11. jul 2014 Derudover så er marsvinene mere madmotiverede end de fleste kaniner, så der er mulighed for at lære dem diverse tricks hvis man har lyst. Jeg har lige lært vores ene at dreje rundt om sig selv og røre ved enden af en blyant - det tog faktisk overraskende kort tid med lidt salat smiley

  • #7   11. jul 2014 Jeg synes altså det er MEGET svært at gøre kaninerne renlige. Min hun markerer i hvert fald hele tiden, mest med pøller..

  • #8   11. jul 2014 Nogle kaniner har så lettere ved det altså jeg kender en kanin der bare ikke vil være renlig, men så har jeg jo en der blev renlig efter en uge;)

  • #9   11. jul 2014 Jeg syntes helt klart kanin. Jeg har to kaniner den ene er renlig og den anden er så småt begyndt at blive. Min store kanin elsker at blive nusset i lang tid. S det er alt efter hvilket temperament den har, og hvad du vil bruge den til smiley men helt klart kanin

  • #10   11. jul 2014 Jeg har både kanin og marsvin.
    Jeg mener ikke kanin er så meget puttedyr som marsvin er. Kaniner er mere deres egen, hvor marsvin er mere puttehyggedyr.


  • Ronja R
    Ronja R Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #11   11. jul 2014 kaniner er nogen kærlige dyr jeg har selv en der er drægtig smiley

  • Ronja R
    Ronja R Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #12   11. jul 2014 så helt klart kanin

  • #14   11. jul 2014 klart marsvin

  • #15   11. jul 2014 Man har ikke ET marsvin, man har som min. 2, da det er flokdyr..

    Ud over det bryder jeg mig ikke om de lyde marsvin laver, hvorfor ved jeg ikke..

    Jeg vil derfor foreslå en kanin (som ikke er et flokdyr)


  • #16   11. jul 2014 Min kanin har jeg ikke gjort noget for at gøre renlig..

    Han har selv valgt sit tissehjørne (Som jeg IKKE må stille et toilet i, så bliver det herpet væk :D)


  • #17   11. jul 2014 Har - haft - begge dele, men vil sige marsvin smiley


  • #18   12. jul 2014 har -haft - begge dele også..
    Marsvin til dig 100p




  • #19   12. jul 2014 Jeg har begge dyr.
    Jeg vil altid foretrække marsvin mere end kanin. De fleste marsvin elsker at putte og nusse, og de er ofte også med på sjov og leg. De har en hel speciel personlighed, hver især.
    Kaniner gider ikke alt det der hygge, de vil ud og lave noget og vil selv bestemme hvad og hvorledes.
    Husk marsvin er flokdyr. Derfor mindst 2 marsvin sammen. smiley


  • #21   12. jul 2014 Igennem tiden har jeg haft både marsvin og kanin. Jeg synes, marsvin er helt fantastiske - nok mest fordi de enkelte kaniner vi havde, var meget energiske og sprællede meget, hvor marsvinene var sådan nogle pøller man kunne tage op og hygge med. Plus - det er det BEDSTE, når de kalder smiley

  • #22   13. jul 2014 ALLE kaniner jeg har haft og mødt har aldrig gidet sådan noget hygge.

  • #23   13. jul 2014 Mine hygger, men spiser min jakke samtidigt

  • #24   13. jul 2014 Katrine: Det kan godt være at ALLE dine kaniner ikke har haft lyst til at hygge, men det har ikke nogen betydning med at alle mulige andre kaniner heller ikke kan lide at hygge. Det kan være at dine kaniner er bygget til noget andet end bare kun nus,kæl og hygge, men måske nok også spring. smiley (Misforstå ikke dette på den dårlige og onde måde, men på den gode måde)

  • #25   13. jul 2014 Katrine går jo nok bare efter hendes erfaringer smiley

  • #27   14. jul 2014 Alle dyr og mennesker er forskellige - Tror at Katrine mener, at i størstedelen vil Kaniner selv. De vil hellere løbe rundt med sig selv, end at skulle lægge på et håndklæde i stuen og blive nusset foran tvet smiley

    Selvfølgelig nogle kaniner elsker det.
    Men af Kaniner og Marsvin.
    Så tror jeg at ca 70% marsvin, Elsker nussen
    og 70 % kaniner elsker at løbe rundt for sig selv.. smiley


  • #30   16. jul 2014 Ja, hvis man vil være egoistisk og ikke opfylde sit marsvins mest basale behov for selskab af en artsfælle, så kan man skam sagtens holde marsvin alene.
    Det vil sikkert også leve et langt liv, hvor lykkeligt det er, kan man jo så diskutere.


  • #32   19. jul 2014 Kanin! Så har du et venskab for livet smiley

  • #33   20. jul 2014 Kanin! smiley

  • #34   5. aug 2014 Kanin! smiley smiley smiley

  • #35   5. aug 2014 Hvad Har du endelig valgt? smiley

  • #38   6. aug 2014 MsCitty: Marsvin er ikke mennesker.
    Tænk hvis du var et marsvin, og boede alene? Du havde ingen der talte samme sprog som dig, og du forstod ikke hvad alle de andre sagde.

    Og når Von Fancy skriver "egoistisk", så er det nok fordi hun mener at hvis du elskede dit marsvin så 1 - købte du en bur-makker, eller 2 - solgte det så det kom til at gå sammen med en bur-makker. Fordi hvis det går alene, så tænker du mere på din egen "lykke" end dit marsvins.


  • #39   7. aug 2014 Cille: Nu vil jeg ikke lyde grov, men både von fancy og signe har helt ret.
    Forestil dig at bo helt alene som menneske - dit eneste bekendtskab er en guldfisk. Du vil slet ikke få opfyldt dine behov for at være social fordi guldfisken ikke kan opfylde de behov.
    Ja, marsvinet bliver mere social fordi dens basale behov for en artsfælle (det vil sige et dyr af samme art, altså ikke et menneske, men et marsvin) ikke er opfyldt. I stedet for vender den sig mod hvad der nu lige er inden for rækkevidde, hvilket er mennesket. Men ligesom eksemplet med guldfisken og mennesket, så vil du som menneske (og intilligent rovdyr på 50 kilo) aldrig kunne udfylde et marsvins (et lille byttedyr på 1-2 kg hvis hjerne fugerer helt anderledes) plads, da dette simpelthen ikke er muligt.

    Det er desværre en super hård sandhed, og engang sagde en klog mand:
    "Vi drikker i store slurke den løgn, der smigrer os, og synker kun med største vanskelighed den bitre sandhed dråbevis."


  • #40   13. sep 2014 Inden vi købte vores to nuværende marsvin, troede jeg, at marsvinet ville blive mest kælen, hvis man kun havde et. Heldigvis fik vi købt 2 og vi fik os et af de mest kælne marsvin på jorden og en, der også kan lide at putte - bare ikke lige så længe. Hvis du kun havde et, ville det være synd, hvis ikke du var der hele dagen.

    Jeg synes, det er svært at anbefale dig det ene eller det andet. Det kommer an på, hvilket væsen du er: om du har et roligt sind eller om du er fuld af krudt. For jeg vil synes det er synd for et marsvin, hvis du hele tiden vil lege og ikke har så meget tålmodighed til at putte i 30 minutter for at gøre det tamt.


Kommentér på:
Kanin VS Marsvin

Annonce