2.860 visninger
|
Oprettet:
Hvad må chinchillaer spise {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har 2 chinchillaer som jeg har adopteret fra et internat men jeg er ikke helt sikker på hvilke slags nødder de må få og om de overhovedet må få grønsager
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Og hvad er det dog for et internat du har været hos, som ikke har givet dig nogen som helst form for information? (antager jeg, for vi er virkelig ude i spørgsmål man som regel som noget at det første finder svar på, hvis man spørger eller søger på google)
Chinchillaer kan godt spise nødder, men i begrænsede mængder. Jordnødder er f.eks. gode, fordi man kan give med skal på. Man kan også give hasselnød og mandler. Men ikke mere end 1-2 gange om ugen, da de er meget fedtholdige, og man kan derfor hurtigt ende med en overvægtig chinchilla.
Grøntsager skal chinchillaer som udgangspunkt slet ikke have. De kan godt smage lidt fra tid til anden, men grønt og frugt er alt, alt for vandholdigt. Hvis man vil fodre med friskt, skal det ske meget langsomt med tilvænning, og man skal i højere grad bruge græsser og urter, da chinchillaen kommer fra et miljø, hvor føden som udgangspunkt ikke er specielt vandholdig.
Hvis du aldrig har haft chinchillaer før, vil jeg anbefale at du starter med hø og piller. Så kan du altid skifte over til noget mere varieret, når du har mere styr på dine dyrs behov.
Som guf kan du tilbyde lidt forskellige tørrede ting, men det er næsten nemmest at du selv googler dig til det.
Og når du lige har fået dem hjem, er det formentlig også bedst at du holder dig fra frisk foder for en periode, for dyrene har formentlig kun fået piller og hø. De kan få blød mave af det stres en flytning giver, og det kan de også få af foderskift, og hvis der tilbydes nye ting.
Jeg ville nok give dem en månedstid hvis det var mig, før jeg begyndte at kaste mig ud i vådt frisk, når det er internat dyr.
maj 2016
Følger: 53 Følgere: 1 Gnavere: 3 Emner: 1 Svar: 2
maj 2016
Følger: 53 Følgere: 1 Gnavere: 3 Emner: 1 Svar: 2
maj 2010
Bare i begrænsede mængder... Da de som sagt er meget fedtholdige. De må også få pinjekerner, og der kan man også snakke om et højt fedtindhold.
Men de må ikke få bitre mandler, og mandler skal der også holdes igen med, selvom de ikke er bitre. De må heller ikke få valnødder.
Der er bare så meget andet at vælge imellem, at det virker underligt at spørge ind til nødder og grøntsager. De kan jo f.eks. få de fleste krydderurter.
Af tørrede ting kan man give johannesbrød, ærteflager, majsflager, kamilleblomster, kaktusblomster, hibiscusblomster osv. Der er vitterligt et hav af muligheder for guf der er tørt.
Så kan man bruge forskellige græsser, man kan som sagt bruge de fleste krydderurter, man kan give mælkebøtte (hele planten), grene fra træer de kan tåle, blade fra træer de kan tåle, man kan læse op på div spiselige blomster - og jeg kunne blive ved
mar 2020
Følger: 9 Svar: 1
maj 2010
Hvad må chinchillaer spise