{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.171 visninger | Oprettet:

> Simse <
> Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125

Må chinchillaer få ananas? {{forumTopicSubject}}

Vi skal have ananas om lidt - weee hehe. Men må chinchillaer få sådan noget?

Har hørt at det skulle være godt mod hårboller, men ved ikke om det er sandt?

Jeg ved at kaniner må, men hvad med chins?
Eller er der noget i det som de ikke kan tåle?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Må chinchillaer få ananas?
  • > Simse <

#2   19. jun 2011 Hvad skal jeg bruge det til?

• #3   19. jun 2011 Jeg tænker at der kan være meget syre i hvis det er frisk ananas? smiley

• #4   20. jun 2011 Det tror jeg ikke. Chinchillaer må kun få meget få ting at spise.

• > Simse <

#5   20. jun 2011 Signe: det kommer an på hvad de er vant til. Mine får enten persille, basilikum, et stykke gulerod eller æble hver dag. Og sådan har det været i halvandet år.

• #6   20. jun 2011 Nej smiley Det skyldes at chinchillaer er bygget til at leve i bjerområder uden vandholdig føde, hvorfor de ikke må få meget vandholdig føde. De kan ikke kan udnytte denne typer foder og nemt bliver syge af det. Og ananas har meget vand i sig.

Læs fx:
    http://www.kongelundensdyreklinik.dk/dyr/chinchilla.html

• > Simse <

#7   20. jun 2011 Citat fra Chinchi (bruger herinde, og meget erfaren med chinchillaer)

"Med chinchillaer der der ikke rigtig nogle faste ting inden for fodring.
    Der er forskellige måder at gøre tingene på.
    Det samme gælder guf. Det er virkelig svært at sige "det her er smart", for mange vil gøre det helt anderledes.

For ca. 10 år siden, var ideen om at give chinchillaer jordnødder, hasselnødder eller mandler* helt udelukket. Man havde haft problemer med fejlernæring, så dyrene var blevet fede og havde fået sukkersyge.
    Det er ikke et problem mere, men på det tidspunkt var folk stadig så "forskrækkede" at man nærmest skulle tro dyrene døde af at se en nød.
    Sådan er det stadig med enkelte ting, og enkelte mennesker.

Der er i grove træk kun 2 ting du kan gøre rigtig galt:
    Have alt inventar + bur i plast
    Have dyret/dyrene gående ude (for høj luftfugtighed)

*mandler indeholder en lille smule blåsyre (mener jeg det er), så de skal gives i små mængder. Ikke mere end 1 gang ugentligt."

• #8   20. jun 2011 Jeg vælger nu stadig at stole på dyrlægen smiley Men det er jo op til en selv hvad man vælger at gøre med sine dyr.

• > Simse <

#9   20. jun 2011 Det er nu ikke altid dyrlæger ved hvad de snakker om - ikke at jeg kritisere din dyrlæge, men der er mange der mangler at blive opdateret.

• #10   20. jun 2011 Linket er nu ikke til min dyrlæge, min dyrlæge er i kbh.
    Mit info har jeg fra research jeg selv har gjort mig ved at tale med danske og udenlandske eksperter samt hjemmesider, bøger og artikler. Jeg bruger altid månedsvis på at sætte mig ind i et dyrs fysiologi mv. før jeg køber et. Jeg er vist overdrevet penitten omkring hvordan jeg passer mine dyr haha.

Men hey, min kærstes rotte levede af dyremad fra supermarkedet og rester af min kærestes mad. Den blev da 3 år gammel alligevel smiley Så det er svært at sige.

• > Simse <

#11   20. jun 2011 Ja det er svært at sige.

Men mine chinchillaer lever da endnu, efter 1½ år med grønt hver dag, uden dårlig mave smiley
    Hvis de havde haft dårlig mave, havde jeg selvfølgelig stoppet med at give dem det.

Nu får de jo heller ikke så meget som kaniner får.
    De får fx. ét blad basilikum om dagen, eller et lille stykke gulerod på max. 2x2 cm. smiley

Der hvor min chinchilla unge Werner flytter hen, får de en rosin hver morgen og en hver aften. Der var jeg lidt skeptisk i starten, men den nye ejer og jeg blev enige om hvordan hun skulle vænne ham til det, så han ikke fik dårlig mave smiley

• #12   21. jul 2011 Bedre sent en andrlig:
    Ja, det må de gerne. Men i begrænsede mængder.
    Faktisk kan saften fra frikpresset ananas være et godt middel mod mave problemer. Det kræver naturligvis bare man kan få dyrene til at tage det.
    Jeg har fået det ordineret af dyrlægen et par gange, men vores dyr har aldrig været interesserede i hverken friskt ananas kød eller frisk ananas saft/juice. Nærmere tværtimod.

---
    Det er ikke korrekt at der ikke er vand i deres føde, der hvor de lever vildt. Der er et par forskellige foderemner de spiser, der har virkelig højt indhold af væske. Rent faktisk mener nogen, at de får alt deres væske igennem en bestemt agaveplante (minder en del om alovera).

Kommentér på:
Må chinchillaer få ananas?

Annonce