1.495 visninger
|
Oprettet:
chinchillaer... {{forumTopicSubject}}
... har altid hørt at chinchillaer ikke må få græs og sådan noget friskt noget...
men den anden dag var jeg ude i en dyrehandel som jeg kun har gode erfaringer med, og så var der græs inde ved chinchillaerne...
.. så nu vil jeg gerne vide;
Hvad må en chinchilla få?
Og hvad må de ikke få?
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
De tager ikke skade af en håndfuld græs, en bid æble, gulerod eller agurk. De må bare ikke få det i store mængder.
Faktisk virker det lidt paradoksalt at man siger, at de gerne må få tørrede frugter, men de ikke må få frugt og grønt, da tørrede frugter har et enormt højt indhold af sukker, der er meget usundt.
Vores får fra tid til anden en bambus gren. De er vilde med det, og der er rigtig højt fiberindhold, så det er et godt alternativ til en tot hø, fra tid til anden.
Men hvis man nu har et dyr, der aldrig har fået andet end chinchilla pellets og hø, må man ikke bare begynde at fodre med alt muligt fra den ene dag til den anden. Det kræver langsom tilvænning pga. deres tarmsystem.
Hele ideen med at de ikke må få våd mad, stammer fra en teori om at de lever af tørre urter og græsser i naturen, og får dækket deres væskebehov ved at drikke dug. Men rent faktisk mener man at en stor del af deres væskebehov bliver dækket ved at spise en speciel plante, der er meget væskeholdig. De har også en bestemt kaktus hvor de gnaver hul ved jorden, løber op på indersiden, og gnaver sig ud til de meget væskeholdige frugter.
Men det dur ikke at fodre med for meget grønt pga. tarmsystemet. Det er vigtigt at de får en meget stor mængde fibre, og de har ikke brug for ret meget vand.
Der findes et hav af forskellige ting man kan give som guffer. Dog bør man holde sig fra citrusfrugter. Mine plejer at få en bid hvis jeg spiser et æble eller en pære. Det er de ret vilde med.
Julie A:
Hvor ofte giver du dine dyr nødder?
Kunne være at man skulle tiløje, at de må få jordnødder, mandler og hasselnødder, men kun i begrænsede mængder (max 1 gang ugentligt), da de er meget fedende, og hvis de fodres med nødder oftere, har de tendens til overvægt, der ellers ikke er et problem hos chinchillaer.
chinchillaer...