{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
888 visninger | Oprettet:

Chinchillaer. {{forumTopicSubject}}

Jeg har her for nogle dage siden, anskaffet mig to chinchillaer. jeg har læst lidt, om dem, men jeg vil gerne høre jeres mening, om pasning af chincillaer. Hvad må de spise, og hvad må de ikke spise, alt det der.
Jeg har anskaffet mig en han og en hun. cirka et år gammel, lever i samme bur, og det har det altid gjort. Jeg vil meget gerne høre jeres byd, til den bedste pasning af dem.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chinchillaer.
  • #1   3. mar 2013 Jeg går personligt ikke ind for at man starte med et avlspar.
    Det er bedst at lærer dyrene at kende først, så man ved hvad der er alm. chinchilla adfærd, og hvad der ikke er.

Mht. foder, så start ud med rene pellets, hø, og de mest basale guffer (ærteflager, majsflager, rosiner o.l.). og udvid evt. når du begynder at få noget mere føling med det.
    Med 2 dyr, kan det fint betale sig f.eks. at købe VitaSpecial som foder.

Og nu lyder jeg som en rigtig sur mokke, men jeg kan faktisk ikke helt forstå, at man anskaffer sig dyr, før man har sat sig ind i deres behov og pasning.

• #2   3. mar 2013 Grunden til at jeg har dem, er fordi min kæreste ikke kunne have dem og han havde dem cirka et halv år. (min kæreste og jeg, bor ikke sammen.) det var ikke meningen at jeg skulle have dem begge. men det fik jeg. og de trives rigtigt godt sammen.
    Jeg har læs rigtigt meget om deres behov og pasning. igennem bøger og nettet.
    Meningen med forumet var, at får jeres mening om pasning og behov, fordi der står forkellige ting på nettet og bøgerne, alt efter folks mening, så man kan godt blive lidt forvirret over det.

• #3   3. mar 2013 Jeg satte mig nu heller ikke meget ind i det. Jeg spurgte til råds ved dem jeg købte af og i dyrehandler og læste lidt på nettet. Alt sammen 2 dage inden jeg anskaffede mig 3 stk.

Man behøver altså ikke have hvad ved jeg hvor meget erfarring før man anskaffer sig dyr. Jeg personligt ville aldrig vide det jeg gør om heste, papegøjer osv osv hvis ikke jeg havde haft dem allerede. Selvfølgelig anskaffer man sig dem med en basal viden, men helt ærligt så ved jeg f.eks stadig ikke hvad jeg må og ikke må give mine chinchillaer. Jeg vidste ikke engang de rensede deres pels i sand før jeg købte dem.
    Og selv i tema hest lære jeg stadig selvom jeg den dag i dag har 7 heste igennem 8 år.

• #4   3. mar 2013 Man kan jo altid blive ved med at lære nyt. men det er vigtigt for mig at mine dyr har det godt, jeg vil gøre alt for at de har det. godt, så derfor vil jeg gerne have folks bedste råd om den bedste pasning.

• #5   3. mar 2013 Mimmi:
    Du kan på ingen måde have nogen basisviden, med 2 dages informationssøgning.
    Jeg fatter slet ikke at noget har villet sælge til dig...

Camilla:
    Men hvad er det så helt præcist du vil vide?
    For meningsforskelle er der jo et hav af, til alt, og det er alt for omfattende bare at skrive løs.

• #6   3. mar 2013 Furry

Jeg havde den viden jeg behøvede. Hvor stor buret bør være, hvad de skal have at spise, hvad jeg skal forvente osv.

Da jeg var 10 år gammel og fik mit første marsvin vidste jeg heller ikke noget om dem. Et dyr lider ikke bare fordi ejerne ikke ved alt om dem fra køb af, så længe de bliver passet efter deres behov. Og så er det vil tilladt at infomere sig videre og videre ligesom TS og jeg også gør?

At folk har ville sælge til mig er nemt nok, ikke alle forlanger en person der skal have siddet flere år inden og studeret et dyr før man køber det. Og jeg må sige mine dyr har det nu fint, jeg gør ihvertfald alt for de ikke bare sidder en en firkantet plastik bur som f.eks mange kaniner gør.

At man ikke er en avler eller hvad ved jeg på højt plan gør altså ikke en til en dårlig ejer.

• #7   3. mar 2013 Jens

Desværre har jeg godt nok set mange der dag ud og ind sidder i et marsvine bur.
    Ikke dermed sagt alle gør det, men det findes desværre.

Nej jeg tror heller ikke hun mente det sådan, jeg er bare godt og grundigt træt af at man bliver stemplet som ond dyre ejer hvis man ikke lige ved alt om alt smiley

• #8   3. mar 2013 Jens
    Respekt! Super fedt smiley

Line
    Helt enig, men man kan heller ikke tillade sig at sige man intet ved efter 2 dage man ved trods alt ikke hvor længe man har sidet og søgt og læst, eller "jeg forstår ikke nogen sælger til dig". Det er respektløst at sige, når man ikke ved hvordan dyrene har det.

• #9   3. mar 2013 Er total enig, bare fordi man ikke ved at er det ikke ens betydning med at man er en dårlig ejer.
    Mimmi:
    Jeg er total enig med dig i at det er respektløst og sige "jeg forstår ikke nogen sælger til dig".
    ---
    Meningen med forumet, var ar for af vide, hvor I her inde, passer jeres chin. ikke at skulle skabe en diskurion om, man er en dårlig ejer eller ej.

• #10   3. mar 2013 Camilla

Jeg vil da gerne fortælle hvordan jeg passer mine helt uden at være den store vidensmaskine smiley

Mine har fået et enormt bur, med masser af klatre og løbe muligheder. Selvbygget.
    Her i har det self vand, mad og noget hø.
    De går på savsmuld og de har fint fugle sand til at bade i som bliver skiftet ved behov.

De bliver fodret med chinchilla piller og mere ved jeg ikke lige hvad jeg må give, det søger jeg stadig efter.

Min egen tager jeg gerne tit ud og kæler lidt med og lader ham rende rundt smiley

• #11   3. mar 2013 Jeg synes altså også, som Mimmi, at rigtig mange kaniner herinde bor i små bure. Ikke nødtvendigvis plastikbure, men mere udendørs- eller skabsbure.

Der er mange af dem der opdrætter et album med deres stald, der har kaninerne i bure på 60*60, og hvis de er heldige 60*80. Men det ligger man ikke rigtig mærke til, når det er udendørsbure, og så er det åbenbart okay.

Og så er der noget herinde jeg virkelig ikke kan se logikken i... Og det er at det er fuldt acceptabelt at have dyrene i små bure hvis man er en erfaren avler eller hopper. Men hvis man er nybegynder med dyret så hyler folk op hvis ikke dyret har en halv planet at gå på.
    Helt ærligt dyret er da totalt ligeglad med om den har en efaren eller begynder ejer, når der gælder burstørrelse.

Det samme gælder også i hesteverdenen. En dygtig springrytter kan være højt respekteret selvom personens hest står i boks det meste af dens liv. Men når der er tale om en "normal" rytter så er det grov dyremishandling. Kan virkelig ikke se logikken i det...

- Nå, det var bare lige et hurtigt sidespring til det Jens skrev smiley

• #12   3. mar 2013 Hopninen:
    Det er jo altid nybegynderne der skal hakkes på.
    Sådan er det altid, lige meget om det er en kanin eller om det er en elefant.
    Desværre er det sådan. men en nybegynder kan, være lige så god som en "prof."
    Man skal jo starte et sted. smiley

• #13   3. mar 2013 Så enig hopninen.

Det gør det bare så svært for de nye at komme med ind i det hele, og det er da ikke så sært at de nye bliver ligeså bedrevidene med tiden, fordi at de har lært at nybegyndere skal trampes på.

• #14   3. mar 2013 Er der ikke nogle søde personer her inde, der ikke tramper på nybegynder, der gider og skrive til mig i privat besked, ? jeg kunne godt tænke mig og snakke om tæmning og opdragelse o.s.v.
    På forhånd tak. smiley

• #15   3. mar 2013 Ang. det med kaniner, jeg ved faktisk ikke hvor store mine bure er. Jeg er gået efter at kaninen kan ligge HELT udstrakt, og nå at stå på bagben i buret. I nogen af udeburene kan de det ikke i selve buret, men så har de adgang til fri løbegård hvor de kan rejse sig og spæne rundt hvis de har lyst til det.

Off topic, I know. Sorry Camilla :3.
    Held og lykke med dine Chinchillaer :D.

• #16   3. mar 2013 Helt i orden Sacha smiley

• #17   4. mar 2013 Line H: altså jo ejerne skriver jo at de er ude af buret en times tid om dagen... Men så skal den stadig sidde i buret 23 timer i døgnet.

• #18   4. mar 2013 Jens:
    Det er praktisk talt umuligt at sige hvordan <i>jeg</i> passer mine dyr, hvis ikke der kommer konkrete spørgsmål på bordet.
    Jeg kunne skrive en roman om hvordan vi gør her hjemme, men det gider jeg helt ærligt ikke.
    Det er lettere for alle parter, hvis der kommer spørgsmål på bordet.
    Det kunne være "hvordan fodre du" eller "hvad for nogle bure bruger du".
    Men hvis der ikke kommer sådan noget, hvor skal man så starte og slutte?

Det der med "hvordan gør du" er ALT for omfattende, og det burde alle med dyr altså have forståelse for.
    At folk så mener man er santan selv fordi man udtrykker sig på den ene eller den anden måde, det er jeg ved at være så latterligt træt af.
    Og jeg er træt af hormonelle teenagere, der anskaffer sig dyr, uden at sætte sig den mindste smule ind i dem, og så blive tøsefornærmede når det påpeges, at de er helt ude hvor de ikke kan bunde.

(Det er ikke henvendt til Camilla, der virker til at hun har sat sig ind i tingene, men har nogle ting der gerne måtte uddybes - men igen, hvilke ting?)

Jeg kunne som sådan også smide folk i retningen af opdrættere e.l. der bor i nærheden, men det ville jeg ikke gøre, hvis det bare er "fortæl mig alt" spørgsmål...

• #19   4. mar 2013 Furry

Så mener du vel mig med hormonelle teenagere som blvier tøsefornærmet?

Hormonel, ja det er jeg vel når jeg kun er 18. Dermed også teenager.
    Tøsefornærmet nej, jeg bliver direkte sur når jeg for smidt i hovedet jeg ikke passer mine dyr ordentligt eller at jeg burde have brugt hele mit liv på at sætte mig ind i et dyr før jeg skaffede mig et.. Jeg har flere dyr en blot lige chinchillaer, og de har indtil videre ihvertfald ikke haft nogen mangler. Jeg har arbejdet sammen med dyrenes beskyttelse hvor jeg i den forbindelse har haft taget en del mere krævende dyr op til fodring eller lign for at de kunne sættes fri igen osv osv. Men anskaffer man sig en chinchilla for første gang så kan jeg godt se man ikke passer dem spor godt, og det helt uden du ved hvordan de har det. Helt iorden så smiley

• #20   4. mar 2013 Der er ingen der skriver nogen steder at man skal have læst om dyrene hele sit liv eller i flere år, så lad nu være med at blive ved med at overdrive. Men at chinchilla sandbader burde være noget af det basis viden man har sat sig ind i inden man anskaffer sig nogle.

• #21   4. mar 2013 Det var ikke meningen at jeg skulle have begge køn. det var kun meningen at jeg skulle have en hun. men ham jeg fik dyrene af, vil give mig begge to. + bur, o.s.v. jeg ved godt der er meget og sætte dig ind i. men det gør det bestemt ikke nemme for mig at blive hakket, på fordi jeg ikke havde læst om det inden jeg fik dem. men tro mig jeg sidder og suger at hvad jeg kan til mig om mig, men det er jo altid forskelligt fra folk til folk hvordan man passer dem. og jeg vil lige påpege at mine chins, har det godt, og de får det mad de skal have, og plads, sand, vand, hø o.s.v. Ja jeg er nybegynder men, meningen er at jeg gerne vil have noget afreagering med dem. og det får jeg kun ved at spørge folk hvordan de passer deres.

• #22   4. mar 2013 Det var ikke meningen at jeg vil påpege dig. meningen var generelt.
    Jeg syndes ikke at man skal hakke på nybegynder. jeg er nybegynder. og jeg bryder mig ikke om at folk skal hakke på mig, fordi jeg er nybegynder.
    Så har man ikke særlig meget lyst til at have dyr mere. smiley

• #23   4. mar 2013 Jeg er også "nybegynder" inden for chinchilla. Og selv når jeg blvier hakket på har jeg ikke tænkt mig at ændre noget, jeg bliver mere træt af folk mener at være bedre end alle andre.

• #24   4. mar 2013 Der er altid folk der mener at de er bedre end andre, desværre.
    Det er lige meget om det er kaniner. eller om der er elefanter. eller nogle sportgrene,
    det bliver jeg også selv hurtig træt af. men sådan er verden bare desværre.

Kommentér på:
Chinchillaer.

Annonce