{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.967 visninger | Oprettet:

Hvad er vi ude i? Øjenbetændelse forsvinder ikke - Kanin {{forumTopicSubject}}

Hej GG

For 2 uger siden oplevede jeg hos min ene kanin at hans ene øje løb meget. Jeg troede i første omgang at det var drikkedunken han havde gået ind i og efterladt ham våd omkring øjet. Jeg valgte at skifte dunken ud med en vandskål, og efter et par dage så øjet stadigvæk vådt ud.

Så vi måtte en tur til vores ellers søde (men meget dyr) dyrelæge, han kigget på ham og sagde at det ikke ligende som sådan en øjenbetændelse, da kaninen ikke havde gult snask eller røde øjne. Han tjekkede med grøn væske, for at se efter rifter. Heller ingen. Han måtte konkludere at det kunne være en form for irriteration, enten fra et slag og vi fik nogle øjendråber med en stærk antibiotika der skulles gives 3 gange dagligt i 8 dage.

Det har jeg gjort, jeg har været påpasselig, tørt hans øje og sørget for at han ikke fik træk.

MEN hans øje ser stadigvæk PRÆCIS samme ud efter behandingen.

Er der nogle af jer der har oplevet dette, eller ved hvad det skyldes?

Jeg ringer til dyrelægen igen imorgen og får nok en tid igen, så det kan være vi skal ud i en skyldning af tårekanalerne?

Det er under narkose, så det lyder dyrt i mine øjne. Kender I til priser?

HÅBER virkelig I kan hjælpe, da det går mig på at hans øjne ikke bliver tørt!! smiley

Mvh C


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er vi ude i? Øjenbetændelse forsvinder ikke - Kanin
  • #1   18. nov 2015 Øjendråberne

    profilbillede
  • #2   18. nov 2015 Der kan sidde et lille strå eller andet inde under øjenlågene. Har du prøvet at vaske i saltvand?

  • #3   18. nov 2015 Dyrelægen har tjekket efter hø, skrå og andet i øjet, og der så ingen tegn på det. smiley

  • #4   18. nov 2015 Står den i træk?

  • #5   18. nov 2015 Nej, prøv at læs teksten. :O)

  • #7   18. nov 2015 Vi har ikke fået taget røgen billeder af tænderne, men dyrelægen har været inde og tjekke gennem et otoskopi, der sagde han, at kaninen havde fine tænder. Vi oplever ikke hjemme fra at han spiser anderledes eller går udenom tykke stykker foder

  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #9   18. nov 2015 Står han inde i et lukket rum siden du skriver, at du har sørget for, at han ikke står i træk?


  • #10   19. nov 2015 Nej han står udenfor, men har et betræk til buret der er slået ned, så der kommer ingen vind. Buret har altid stået der i over 5 år, så det er mærkeligt hvis det skulle være træk. Jeg mener ikke at træk kan være skyld i så voldsomme øjenproblemer. smiley

  • #11   19. nov 2015 Jeg synes dyrlægen lyder til at have været grundig i sin undersøgelse af kaninen. Tårekanalen kan nemt være stoppet til, således at øjenvæsken altså bare "løber over kanten" og derfor er øjet vådt. Skal kaninen i narkose kan du samtidig få en grundigere undersøgelse af tænderne, som et otoskop ikke kan se, og evt. røntgen af tandrødderne, da de også kan skabe problemer.

  • #12   19. nov 2015 Lulle. Tak for svar. Jeg står lidt i en svær situation, da jeg ikke ved om jeg mener at den længere process med narkose, røntgen af tandrødderne osv ville være gaventligt. Min hankanin er 5 år gammel og vores avlshan, og nu narkose kan have konsekvenser og derfor er jeg bange for at det skader mere end gavn, og hvad med prisen på hele processen?

    Jeg hælder lidt mellem en aflivning - selvom det er det sidste jeg virkelig vil, men er det mon det bedste. Hvad mener du?


  • #13   19. nov 2015 Nogle mener at tandproblemer, kan være arventligt, er det rigtigt? For så bliver det endnu svært at svare på, om hvad der er det rigtige, jeg kan ikke avle på en han med fejl. Men hvad mener du?

  • #14   19. nov 2015 Lidelsen kan udmærket være opstået p.g.a. irritation fra en tandrod. Og alderen passer udmærket ind i det billede.
    Da det først sker i 5 års alderen synes jeg ikke, at det skal stille ham ringere som avlsdyr.
    Jeg er sikker på, at du i samarbejde med din dyrlæge finder ud af en strategi, der kan give ham en tilværelse uden væsentlige gener.


  • #15   19. nov 2015 Okay, så det I siger er at han godt kan fortsætte at lave nogle kuld uden det har betydning for ungerne senere i deres liv?

    En irritation fra en tandrod, er det smertefuldt for ham? Og hvad bør dyrlægen og jeg gøre?

    Jeg vil ringe til ham igen snarest og det ville være godt at være forberedt med lidt viden, men også hvilke tanker jeg har gjort mig. Både så dyrlægen tænker i samme retning, altså at det er en tandrod der kan være problemet og ikke en øjenbetændelse. Så min kanin og jeg får mest ud af dyrlæge besøget og ikke skal igennem en helt masse undersøgelser for at finde frem til hvad problemet skyldes.

    Tak for svar


  • #16   19. nov 2015 Er der helt seriøst nogen mennesker, der mener det er okay at lade et dyr fortsætte livet, hvis en tandrod er på vej op i øjet, og giver så meget irritation, at øjet løber.
    Det var lige godt pokkers Ô_o

    Hos chinchillaer er tandrødder der går op i øjenhulen ikke et unormalt problem. Der er ikke noget at gøre ved det, og det mest humane er en aflivning, da det vil gøre ondt, men desværre er det kun noget man kan se, i fuld narkose.

    Hvis man vil være helt sikker, kan man f.eks. overveje en tur i narkose, for at få set tænderne. Er det en tandrod der er på vej op, kan man så beslutte sig for om den ikke skal have lov at vågne af narkosen igen - sådan ville jeg selv gøre, og har selv gjort sådan, af et par omgange.

    Hvis du hiver fat i en dyrlæge der har speciale i øjne, kan de måle trykket i øjet, og ud fra det få et praj om, hvorvidt der er noget galt inde i/bag ved selve øjet, og ud fra det afgøre om der er behov for at se nærmere i narkose.


  • #17   19. nov 2015 Pia N. Jeg kender desværre ikke til sådanne problemer inden for tandrødder, det er derfor jeg hører jer ad. Hvis I kender til at tandrødder er smertefuldt og står til aflivning, så er det det jeg gør.

    Hvad gav du får narkose, og kig på tandroden. For det tænker jeg at gøre i så fald, og hvis der er en tandrod, så lade ham ikke vågne op.

    Tak for svar


  • #18   19. nov 2015 Når I bliver ældre, vil I også komme til at ,leve med irritationer rundt omkring - uden at I nødvendigvis bliver aflivet.


  • #19   19. nov 2015 Jeg har lige forhørt mig hos en dyrlæge, og den almene indstilling er altså at man afliver.
    Det er jo ikke bare irritation Jørgen. Det gør rigtig ondt. Hvis man som menneske havde noget der voksede op i øjenhulen, og skabte så massiv irritation som der her er tale om, så ville man forsøge at fjerne det, eller fjerne øjet.
    Det er et privilegium at vi kan aflive vores dyr, så de ikke behøver lide. Og jeg synes faktisk det er grænsende til uetisk at en forhenværende dyrlæge sidder og sammenligner med mennesker på den måde.

    Dværghytte:
    Du må undskylde hvis det lød som om det med mangel på aflivning var rettet mod dig. Det var på ingen måde henvendt mod dig. Jeg blev bare dybt forarget over at du fik sådan en udmelding.
    Jeg mener at vi endte med at slippe omkring 2000 for det hele. Kan godt være det var lidt over.
    Det var så også en chinchilla på 12 år, så jeg skulle være helt sikker, før jeg ville have hende aflivet, for man knytter sig jo til de små kræ.
    Men de startede med at måle trykket i øjet. Hvis der ikke havde været øget tryk i øjet, havde det formentlig ikke været rødder, og man kunne have kigget på andre problemer.

    Jeg har desværre oplevet tandproblemer et par gange i min tid med chinchillaer, og har også et kranium stående hvor man kan se hvordan det ser ud, når rødderne vokser vildt. Jeg antager at man ca oplever de samme problemer, med alle dyr med rodåbne tænder, hvor rødderne vokser vildt. Det er normalt at det afføder at tænderne vokser forkert også, så ud over at den vil have ondt i øjet, skal den nok have filet/klippet tandspidser fra tid til anden.

    Personligt ville jeg sm sagt vælge narkose, og hvis billederne viste rødder i øjenhulen, ville jeg bede om at dyret ikke skulle vågne af narkose igen
    smiley


  • DeeDee
    DeeDee Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Svar: 5
    #20   19. nov 2015 Kan kun bakke op om det Furrytails siger!

    Hvis rødderne vokser op i kraniet, så er det yderst smertefuldt og der er ingen behandling. Kun smerte og død.
    Det lyder til, at dyrlægen har været meget grundig med undersøgelsen, så havde det været min kanin (i særdeleshed en avlskanin), så ville jeg få den lagt i narkose og få taget et røntgenbillede af følgende 2 årsager:

    Tandproblemer kan være arveligt. De kommer ofte til udtryk fra 5+ års alderen, hvor dyret allerede har fået flere kuld.
    Når man oplever problemer som kunne være fra tænderne og man samtidig tænker, at man skal have flere unger på dyret, så er det ekstra vigtigt, at man får det tjekket med det samme. Hvis ikke, så ender man jo bare ud med flere dyr, hvor der igen er risiko for tandproblemer om 5 år.

    Det andet argument er mere simpelt. Dyret lider og er blevet tjekket for så meget andet. Hellere tage den narkose (og ja, det er en risiko, men vi bliver hele tiden bedre til at gøre det rigtigt) og få vished og sagt farvel end at dyret lider unødigt meget.
    Den er med garanti allerede træt af øget og har måske smerter (også selvom den ikke viser det). Hvis rødderne er på vej op i kraniet, så bliver det bare værre. Det bliver sværere at spise og det kommer til at gøre mere ondt. Den vil begynde at få svært ved at spise ordentligt og vil på et tidspunkt opgive pellets og søge hø kun. Den vil blive mat i pelsen, træt.... Den vil kun have en mulighed.... Så hvis det var mig, ville jeg få tjekket rødderne. Inden jeg sætter den til flere hunner smiley

    God bedring med ham.... Og husk, at det er langt fra alt, hvad en dyrlæge kan se, ved at åbne munden på et vågent dyr smiley Også selvom det er en tanddyrlæge smiley


  • #21   19. nov 2015 Mon ikke vi skal se dyrene, før vi fælder dødsdomme over dem ? Der er næppe tale om, at rødderne nødvendigvis er vokset op i kraniet på den omhandlede kanin - så jeg vil trygt overlade til ejeren at finde en fornuftig afgørelse.

  • #22   19. nov 2015 Og så vil jeg nævne en ting mere: Tandlidelser, der viser sig efter 6 mdr's alderen er yderst sjældent arvelige - et synspunkt, som Mette Rueløkke, der underviser komende dyrlæger, er helt enig med mig i.

  • DeeDee
    DeeDee Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Svar: 5
    #23   20. nov 2015 Dyrlægen har jo været ganske grundig med undersøgelsen af dyret og har intet unormalt fundet, så jeg ser ingen grund til ikke at tage næste skridt og få taget det røntgenbillede.

    Der er delte meninger om de forskellige tandproblemer, der kan opstå og behandling af dem. Også hvorvidt de forskellige problemer er arvelige eller ej.
    Generelt set så kommer folk med svar som "det er genetisk", "skæve tænder/tandsæt", "den har ikke spist, så tænderne er bare vokset vildt"....
    Men løsningen er ofte de samme; narkose, evt. Røntgen, klip/fil tænderne.
    Men når det kommer til det med at de vokser op..... Så er der kun en løsning og dyret skal i røntgen for at se det. Og det kan den lige så godt komme først som sidst, så ejeren kan få det af- eller bekræftet.

    Det er ikke sikkert, at det er det... Men hvis der ikke er skidt i øjet, ingen rifter og antibiotika ikke hjælper... Så må man gå videre.


  • #24   20. nov 2015 Tak for svar. Jeg kontakter dyrlægen i dag og så må vi se hvad der sker. Jeg skal nok holde jer opdateret hvis dette ønskes.

    Tusinde tak for jeres gode svar, dem vil jeg tage med mig :o)


  • #25   20. nov 2015 Du må rigtig gerne skrive hvad I finder frem til smiley

  • #26   20. nov 2015 Jeg har fået talt med vores dyrlæge, han ville anbefale at vi tager kaninen i narkose, og får en tåreskylning, da han mener at det er årsagen til kaninens løbende øje. Så det skal ske tirsdag kl. 08.15 til onsdag eftermiddag.

    Vi giver vores kanin en sidste chance med undersøgelsen i narkose. Hvis dette ikke hjælper, så mener min familie og jeg at det selv har taget beslutningen om aflivning.

    Mvh. C


  • #27   20. nov 2015 Har i snakket om evt. røntgen når han nu alligevel kommer i narkose?
    Held og lykke med det


  • #28   21. nov 2015 Ja, det er planen. Vi får at se hvad dyrlægen anbefaler når vi aflevere ham. Mange tak smiley

  • #29   23. nov 2015 Vi skal afsted i morgen og han bliver afsat hos dyrlægen kl 08 om morgen og kommer først hjem igen tirsdag ved 17 tiden. Han er udekanin, har det en betydning for ham, at han er indendørs hos dyrlægen et helt døgn?

    Der er noget man skal medbringe, såsom foder, evt et tæppe?


  • #30   23. nov 2015 Ikke når det bare er en dag, så har det ingen betydning smiley
    Ikke værre end for udstillings- og hopkaniner smiley


  • #31   24. nov 2015 Noah er kommet hjem og alt er gået fint. Dyrlægen har tjekket tænder under narkosen, og alt så fint ud. Han har skyllede tårekanalerne og han mener at kanin bør få det bedre hurtigst muligt. Vi har fået noget medicin med hjem og, samt en meget træt kanin. :o) Så nu håber vi på det bedste . Tak for jeres hjælp

Kommentér på:
Hvad er vi ude i? Øjenbetændelse forsvinder ikke - Kanin

Annonce