{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.576 visninger | Oprettet:

Luca C
Luca C
Tilmeldt:
7. dec 2011
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 10

Hvad mangler vi før vi er klar ? (marsvin) {{forumTopicSubject}}

Vi skal snart være marsvin ejer og vi glæder os :0)

Min søn har længe ønsket sig et marsvin, og efter lang tid besluttede vi os for at sige ja. Han har valgt en skøn lille pige, der er klar til at komme hjem til os snart. Jeg har så lige i dag købt en sød pige på 2 år, og hende henter vi hjem når den lille er klar.
Vi har læst en del på nettet, lånt bøger på biblioteket, og har fået en del gode råd. Vi føler vi er parate, men der er sikkert mange ting vi ikke ved endnu ;0)

Vi har:
Bur 100x55cm
spåner

marsvinfoder
Snacks
drikkeflaske og madskål
hus
løbegård
snack bold
transportkasse
lege tunnel
høhæk
negleklipper

Er der mere vi mangler inden vi kan få dem hjem ? Er godt klar over jeg nok ikke for brug for det hele i starten, men det er så hyggeligt at shoppe til de små ?

Har i nogle gode råd til os ? Noget som i ville ønske nogen havde fortalt jer, da i havde fået jeres første marsvin ?





Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad mangler vi før vi er klar ? (marsvin)
  • #1   8. dec 2011 Hvad er det for noget marsvinefoder I har købt?
    - det skal være fri for korn, ingen gnaverblanding og bør indeholde gerne min. 500 mg. c-vitamin/kg.

    Ellers lyder I såmænd godt dækket ind smiley

    Skønt for en gangs skyld at se nogle der sætter sig ind i det hele og ovenikøbet er klar over, og efterlever, at marsvin er flokdyr - så ros til jer! smiley


  • Luca C
    Luca C Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 10
    #2   8. dec 2011 Tak :0) Selv om jeg ikke helt har fortjent det. Jeg må desværre indrømme, at vi i starten kun ville købe en, men efter vi hørte hvorfor man skulle ha to, så var vi slet ikke ikke i tvivl om det var det eneste rigtige at gøre..

    Vi har købt noget fra Vitakraft der hedder vita special. Det er sådan grønne kugler ser det ud til på pakken. Jeg kan desværre læse mig til at der kun er 404 mg c vitamin/kg :0( Snakkede ellers med en sød dame i butikken, og spurgte ekstra om der var nok c vitamin i, da jeg havde læst om det på nettet.

    Kan du anbefale et andet foder ? Hvis det kunne købes i avifauna, petworld eller agroland ville det være ekstra skønt..


  • #3   8. dec 2011 Er det best for kids eller regular du har købt?

    Uanset så er de udemærkede at fodre med også mht. c-vitamin indholdet, især når I givetvis også vil supplere med grønt til deres fodring.


  • Luca C
    Luca C Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 10
    #4   8. dec 2011 Åh, det er jeg glad for at høre :0) Ja, planen er at fodre med en masse gode grøntsager, og især dem med højt indhold af c vitamin.

    Vi har købt begge slags, da jeg ikke er klar over hvilken slags vi skal bruge, når vi nu har en unge og en voksen. Damen i butikken sagde vi bare skulle fylde skålen om med halv af hver, men jeg er nu bestemt ikke overbevist :0)


  • #5   8. dec 2011 altså det kan du sagtens - mange af os bruger diverse af kuglerne til godbidder, selv putter jeg babykugler i de der godbidsbolde.

    Det går altså osse fint at den store får babymad... det er nok bare en lille smule mere fedende eller sådan, men ikke noget du skal i panik over.


  • #6   8. dec 2011 eneste jeg ellers kan komme i tanke om er til aktivering af dyrene smiley
    her er noget så simpelt som en toiletrulle med en gulerod i, give stor glæde! ^^ (se evt mit fotoalbum)
    en metal kugle til at hænge i tremmerne (hvis det er et tremmebur i har), som hø, græs og andet kan være i. giver også noget arbejde for dyrene, for at få det ud.
    derudover er de faktisk (efter min erfaring) ret glade for at kunne kravle op på hylder/huse og kommer op i højden og se sig omkring.

    og så vil jeg lige smide den liste op, med hvad de kan få af ting, og hvad de ikke kan (den savnede jeg selv dengang jeg startede med at have marsvin)

    God erfaring:
    Gulerod (tit)
    Hvidkål
    Grøn peber (alle peberfrugter)
    Rødkål – rå ikke syltet,
    Majs (blade og rå stængler)
    Persille (både frisk og tørret)
    Vejbred
    Ærter
    Græs(tit)
    Mælkebøtter (tit)
    Broccoli
    Blomkål
    Basilikum (frisk)

    Godbidder(dvs. ren snack, som de også får lidt af, men ikke særlig tit):
    Vindruer
    Salat
    Agurk
    Rosiner
    jordbær
    tranebær (tørret)
    Vandmelon
    Honningmelon
    Æbler
    banan
    Pærer
    Appelsin – Andre citrus frugter

    LISTE OVER GODE TRÆER

    Bøg
    Æble
    Hassel
    Pære.
    Birk.
    Eg
    Elm
    Gran
    Pil

    Og alt det resterende som jeg ikke har prøvet, eller ikke ved hvad er:
    grønkål, savoykål, spidskål
    Bladbeder
    Bladselleri
    Brøndkarse
    Foderroer
    Hyben uden kerner
    Julesalat
    Karse
    Knoldselleri
    Kørvel
    Kinakål
    Rosenkål
    Sommerkål
    Pastinak
    Persillerod
    Radiser
    Skvalderkål
    Solsikkestængel – flækkes først

    Ikke
    fersken, nektarin, blommer, bønner, kartofler, grene fra stenfrugt træer



    Hjemmelavede Guf til marsvin
    (hestebolcher)
    med gulerod, æble, brød, havregryn..

    Man skal bruge:

    3 gulerødder
    Æble
    1-2 skiver toastbrød
    3 skiver groft rugbrød
    Og havregryn

    Man river æble og gulerødder og smuldre brødet. (Væden fra æblet får dejen til at hænge sammen)
    Så blander man det hele sammen og hælder havregryn i, og ælter indtil det hænger sammen.
    Dejen formes til kugler eller gnavestænger, og de bages i ovnen på 200 grader.. i ca. 25 min.. pas på de ikke bliver sorte.. (og at de ikke bliver for tygge, da de så ikke bliver gennembagt)
    Mutterne elsker det, man kan også lave gnaverstænger af samme opskrift.
    Derefter sættes de til afkøling og opbevares i en kage dåse.

    Og til sidst vil jeg ønske jer held og lykke med de kære nye dyr ^^ glæder mig til at se dem herinde?


  • #7   8. dec 2011 Åh ja, de skal altid have noget at gnave i smiley grene eller træhus eller sådan noget.

    husk at grene fra træer, selvfølgelig skal være usprøjtede.
    De må også gerne få bladene fra de nævnte gode træer ^^


  • Luca C
    Luca C Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 10
    #8   10. dec 2011 Mange tak skal i alle ha :0)

    Det er bare SUPER i gider hjælpe os lidt på vej, og nu har jeg da lært noget nyt igen.

    Kan slet ikke vente, til vi kan få de søde små hjem, men nu er det heldigvis ikke så længe til. De bliver helt sikkert opretter her på gnavergalleri af min søn. Han er ved at lære siden at kende, og har da fået oprette sit første indlæg ang navne :0)


Kommentér på:
Hvad mangler vi før vi er klar ? (marsvin)

Annonce