{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
910 visninger | Oprettet:

en masse spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Som sagt har jeg en masse spørgsmål som jeg håber på I kan svare mig på. Kan kaniner gå på spåner uden halm om sommeren, + hø, foder, vand og grønt. Jeg skal have købt noget man kan drysse ned i bunden som tager laver og maddieker, da han muligvis skal ud på terrassen at stå.
Mit andet spørgsmål. Jeg har lige købt et kaninbur til udendørs. Det er 35cm bred, 80cm lang og 36cm højt. Er det for lille? Der skal kun stå en kanin i det og han er en dværg vædder.
Håber på svar hurtigst. Pernille og Cosmo


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  en masse spørgsmål
  • #1   9. aug 2013 De kan godt gå på savsmul, men halm hjælper meget på støv og det er god underholdning.

    Hvad er racen? Den skal kunne stå FULDT oprejst.


  • #2   9. aug 2013 Ja, den KAN godt bare gå på spåner, men det er vidst noget med at de ikke er så godt for dens poter smiley
    Jeg har gjort det nu, at jeg strøer træpiller med halm over, der hvor han har toilet, og så kun halm de andre steder smiley
    Du kan få Stalosan til at putte i bunden af buret smiley Det kan vidst nok fås på benie.dk

    Buret er alt for småt! 35 cm i bredden er ikke særlig meget, ej heller højden, og så er det lige lovligt kort.
    Med disse mål har kaninen 0,28 m2 at gå på, og det er alt for lidt.
    Man siger at dværgkaniner som minimum skal have 0,5 m2, hvilket svarer til et bur med bund mål på 100 x 50 cm.

    Håber du kan bruge svarene til noget, og håber at andre også kommer med input smiley


  • #3   9. aug 2013 Ja, de kan godt gå på spåner om sommeren uden halm. Halm bruger man til at isolere burene med - hvilket primært kun er nødvendigt om vinteren og hvis kaninen står udendørs -, og så også hvis man har hunner som er drægtige, da de så kan bruge det til at bygge reder af (sammen med deres pels).

    Ja, det bur er for lille. Min. 100*60 til en dværgvædder vil jeg sige og så kommer det igen an på hvor meget kaninen kommer ud. Mine kaniner er kun i deres bur om natten, og de går i henholdsvis 100*60 og 120*60 bure, de er også 2 dværgvæddere og en rundkørsel.


  • #5   9. aug 2013 Jeg vil ikke anbefale spåner uden halm over, da spåner har en tendens til at ætse huden på bagpoterne. Halm isolerer, så det gør, at kaninen holder varmen om vinderen, og at halmen holder varmen ude om sommeren smiley

    Du kan købe Stalosan F, som er mod fluer og larver. Det er vældig effektivt.

    Mht. størrelsen på dit bur, så synes jeg også, det er alt for småt.
    Kaninen skal kunne bevæge sig ordentligt, sætte sig op på bagben, strække sig helt ud og hoppe lidt rundt. Du må ud og have fat i noget større.


  • #6   9. aug 2013 Lulle: Jeg har godt før hørt det der med at spåner kan ætse pelsen på poterne, men jeg har aldrig selv oplevet det i de 13 år jeg har haft kaniner. Måske det kan have noget at gøre med hvor ofte man gør rent, for ammoniak kan jo netop ætse, men vil ikke mene at det er spånerne der gør det smiley Vi gør rent i vores bure hver 4-5 dag, og har som sagt aldrig haft problemet. Jeg har dog selv været ude for at få en kanin ind som havde fået ætset pelsen på bagpoterne, så man faktisk kunne trække det af, og det var fyldt med betændelse, men her var den så også bare blevet sat i vores indkørsel i en transportkasse i sit eget lort og tis. Så som sagt vil jeg mene at det er ammoniaken og dermed kan det undgåes ved at holde burene ordentlig rene.

  • #7   9. aug 2013 Jeg skal ikke kunne sige det eftersom jeg bruger en helt anden type strøelse (med halm ovenpå). Halm gavner også kaninens fordøjelse smiley

  • #8   9. aug 2013 Tak for svar alle sammen. Jeg sælger buret videre og håber på at få et andet.

  • #9   9. aug 2013 Herhjemme bruger vi også halm ovenpå spånerne om vinteren, men ikke om sommeren, og til at gavne deres fordøjelse får de hø af god kvalitet og ellers masser af grønt smiley

  • #10   9. aug 2013 det skal være stalosan F, ikke bare alm stalosan... F står for det også virker mod fluer... det alm tager kun lugt.

  • #11   9. aug 2013 Det lyder som en rigtig god idé at få et nyt bur. Det vil din kanin elske! smiley

  • #12   12. aug 2013 Min kanin står ikke i det for lille bur, men et kæmpe stort indendørs bur. Det var et jeg købte til ham, da det så større ud, men er nu solgt.

Kommentér på:
en masse spørgsmål

Annonce