{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.313 visninger | Oprettet:

Køb af dyr i dyrehandel {{forumTopicSubject}}

Hej GG.

Nu hvor min ene kanin Leo, lige er gået bort og han er købt i en dyrehandel, og han formentlig er død af noget medfødt.
Tænkte jeg på hvad erfaring i har med kaniner (eller andre dyr) som i har købt i en dyrehandel?
Det har været meget forskellig med de dyr jeg har haft. De alle sammen er fra den samme dyrehandel.
Jeg havde to hamstere. Den ene døede pga. Af en medfødt knude i maven, som bare var vokset i takt med at han blev ældre. Han blev aflivet som 2 årig. Min anden hamster som var bror til Prins, blev 3 år, og døede af alderdom. Han fejlede så intet. Og så Leo.. Han har nok aldrig været helt rask. Og han nåede så kun de 2 år. Og så Sofus som så stadig lever, han har aldrig rigtig fejlet noget, og har altid haft det godt, og været meget frisk.

Og så tænker jeg på, at der er så stor forskel på de dyr man køber i en dyrehandel, nogle dyr er raske, andre er syge fra hvor man køber dem. Hvad har i oplevet med jeres dyr fra en dyrehandel?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køb af dyr i dyrehandel
  • #1   28. jul 2013 Min første chinchilla var vel teknisk set fra en dyrehandler.
    Han var fra '97. Hans mor blev købt hos en dyrehandler, og var drægtig da hun blev købt.
    Han døde af noget hjerneblødning e.l. da han var 12 år gammel. Det havde intet med dyrehandleren at gøre.

Den næste jeg fik, havde gået hos en dyrehandler, og havde ukendt baggrund. Hun havde fået en knæk mentalt, og havde brækket halen (fandt jeg ud af senere) pga. forkert løft. Hun endte med at blive aflivet pga. tandfejl. 100% på grund af noget i hendes linjer...

Nr. 2 fra dyrehandler havde nogle andre opdrættere haft. Han kunne ikke med andre af deres dyr, men kunne så med min særling fra dyrehandler. Han gik til af en kronisk bronkitis. Formentlig også pga. hans linjer, der ligeledes var ukendte...

Jeg vil personligt være meget påpasselig med at købe i dyrehandlere. Især de populære dyr, da det tit er noget indavlet skidt. De mere eksotiske er - efter min erfaring - ofte lidt mere hårdføre, men det er formentlig fordi der ikke bliver skamavlet på dem i samme grad.

• #3   28. jul 2013 Jeg vil aldrig købe dyr i dyrehandel da de fleste ikke er uddannede.
    Jeg købte en mus engang (zoocity host*) han døde efter 3 uger af luftvejsproblemer.
    en gang købte min veninde en rotte. Det var mening det var en han, men var gravid en uge efter.
    Jeg har altid haft dårlige oplevelser med dyrehandler.
    Der var også engang i en dyrehandel hvor der var et dødt marsvin og den var ikke fjernet på grund af medarbejderen ikke turde.
    Aldrig støt en dyrehandel med at købe dyr,

• #4   28. jul 2013 I dag skal man være uddannet for at stå i dyrehandler, så vidt jeg husker smiley
    Men det behøver nu ikke betyde at man ved noget om hvad man laver.

• #5   28. jul 2013 Ja, ved de er et must nu. men der stadig mange der ikke aner en skid haha

• #6   28. jul 2013 Købte mine 2 første marsvin fra en dyrehandler;
    Speedy døde / blev aflivet pga. tandfejl da han var omkring 3-4, og Gnaske døde sidste år som 6 årig.
    Har aldrig haft tammere marsvin end Gnaske, bortset fra hendes søn Hannibal.

• #7   28. jul 2013 Med mindre du er klar på en eventuel udfordring, så ville jeg finde en opdrætter, hvor dyrene har været i hænder siden de var små. Jeg købte mine to første(og nuværende) marsvin i en dyrehandel, og helt ærlig fortrød jeg det meget den første måneds tid. Men nu - et halvt år efter - står jeg med to virkelig tamme, kælne og dejlige marsvin. Men det har taget tid og også en del arbejde. Men det var klart det værd. Den ene af dem havde dog skab og er stadig i behandling...
    Men derhenne hvor jeg købte dem gik marsvin og kaniner sammen, og kaninerne kunne lige hoppe ind til hinanden. Der var unger over det hele og alle hun dyrene var drægtige. Det er virkelig en dårlig butik, og de tænker ikke på andet end at tjene penge. De ved virkelig intet om dyrene og de spurgte om jeg ikke liiige ville købe en pose "nærende, lækker müsli-honninge knas foder med". Det siger jo lidt.

Så generelt kommer det an på hvad du vil have. Et dyr med "garanti" hos en god opdrætter som er dygtig, eller en udfordring smiley

• #8   28. jul 2013 Hm.
    Jeg har fået min dværghamster Bims fra en dyrehandel. Hun har haft en del epilepsilignende tilstande, men eller intet endnu... Hun er kun 9 måneder nu, så vi må se.

Men jeg vil aldrig støtte nogle dyrhandlere med et køb af en levende dyr.. Hellere gå en stor bue omkring dem og så støtte opdrættere, adoptering eller privat.

• #11   6. nov 2013 du løber en større risiko for at få syge dyr med hjem... eller at dyrene ikke er kønsbestemt korrekt, og at hunnerne derfor kan være drægtige i en meget ung alder.

Udelukkende fordi de fleste bag disken ikke aner en skid om dyrene... uanset om de er uddannet eller ej.

• #12   6. nov 2013 Sweet Leaf: Ja det har du self. ret i i...
    Har også været meget obs da jeg købte min hun kanin fra en dyrehandel.. Hun var meget tyk, men nu er det efter hånden 2 måneder siden, så er ikke urolig længere.

Men ja, du har helt ret i at største delen ikke ved noget om dyrene.

• #13   6. nov 2013 selv i de dyrehandlere som gør en indsats og kønsopdeler dyrene... der kan du ende med at få drægtige med hjem... for dyrehandlen har jo ingen kontrol over hvordan dyrene har siddet inden de er blevet afleveret.
    F.ex. med marsvin hersker der stadig mangen fejlinformation omkring hvor tidligt de bliver kønsmodne.

Kommentér på:
Køb af dyr i dyrehandel

Annonce