{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
937 visninger | Oprettet:

Køb af et marsvin med sår {{forumTopicSubject}}

Hej - måske nogen kan hjælpe herind. Jeg har købt mine første marsvin, vi fandt en opdrætter på marsvineklub.dk. Vi er rigtig glade for dem, vi fik dem i mandags.
Vi har købt 2 drenge - Sofus fra maj 16 og Glimter fra november 16.
Sofus den ældste tror jeg har nogle pelsproblemer. Han har nogle sår rundt omkring på kroppen og klør og ryster sig meget. Desuden har han en del skæl. Jeg har været i kontakt med opdrætteren, men hun tilbyder at vi kan sende ham retur (hvilket vi ikke er interesserede i, da vi er glade for ham), eller sende medicin vi kan vaske ham i, hvis det er lus eller skab. Men kan det virkelig passe? Er det ikke bedre vi får ham til dyrlægen og finder ud af hvad det er? Om det er noget som smitter den lille og i så fald ville hendes MANGE marsvin også være smittet, og jeg tror ærligt ikke hun gør noget ved det.
Hvad synes i jeg skal gøre? Marsvinene var ret dyre og jeg vil være ked af at skulle betale en dyrlægeregning, da jeg jo forventede at jeg købte sunde og raske dyr.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af et marsvin med sår
  • #1   19. jan 2017 Hentede I selv dyrene, og kiggede dem igennem?
    Og har han haft problemet hele tiden?

    Behandlingen for lus eller skab, er jo ikke ens - og i hvert fald for skab, så er det ikke en behandling hvor man vasker dem. Medmindre der er sket noget siden jeg sidst havde marsvin! Men behandlingen mod skab/sellnick, er receptpligtig, dvs. det kræver en tur til dyrlægen.

    Men, skab kan ligge latent i dyrene og komme i udbrud ved stress, som f.eks. flytning.
    - Når det så er i udbrud kan det smitte, og begge dyr bør behandles.

    Lige umiddelbart vil det være dumt af opdrætter at tage et dyr med sygdom i udbrud hjem igen, i hvert fald uden at lave grundig karantæne.

    Så jeg tror lidt dine valgmuligheder, også set ift. købeloven er, at returnere dyret og få pengene tilbage.
    - Alternativt foreslog opdrætter at denne kan refundere noget af købsprisen, og så sørger du for dyrlæge og behandling.

    Det dækker næppe den fulde dyrlægeregning, hvis du er heldig kan det lige dække konsultationsgebyret.

    Teknisk set, iflg. købeloven, er det sælgers pligt at bevise at dyret ikke havde fejlen ved købet. Men det er lidt sværere når det handler om dyr, man leverer dem ikke bare lige sådan tilbage m.v.

    Men ville nok få dem begge til dyrlæge, og lige kigget igennem - det kan jo være svamp, skab, eller bare dårlig hygiejne hos opdrætteren, dårlig fodring osv. - et eller andet der gør at huden har problemer.
    - Måske det så i samme ombæring også vil være fint, lige at få et sundhedstjek af dyret.

    Til en anden gang, så kig dyret grundigt igennem inden afhentning, og er der det mindste, så tak nej og gå - det har man altid ret til.

    Husk også at har du indbetalt depositum, ved reservation af et dyr, har du krav på at få de penge igen, såfremt du vælger at annullere handlen, f.eks. på baggrund af fejl ved dyret.
    - Mange dummer sig nemlig og opkræver depositum. Havde de sagt reservationsgebyr, så var pengene tabt. Hvis man skal være firkantet og korrekt.

    Held og lykke med grisene, håber de bliver friske igen hurtigst!


  • #2   19. jan 2017 Enten bider man i det sure æble og lader handlen gå tilbage - eller også må du se det som nogle dyre lærepenge og smutte forbi dyrlægen. Og så er du en erfaring riger til næste gang du køber dyr.

    Kig altid meget grundt igennem, og er der det mindste så lad være med at købe eller bed om prisnedslag med det samme eller at opdrætter får undersøgt hvad det er inden du køber.

    Rollo har nævnt hvad der ellers kan gøres, og er helt enig.
    - Det er desværre bagsiden når man handler med dyr, man bliver nemlig glade for dem så man sender dem jo ikke bare sådan lige tilbage, som det tv der evt. ikke er i orden.


Kommentér på:
Køb af et marsvin med sår

Annonce