{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
662 visninger | Oprettet:

Hvor skal min kanin bo? {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg har længe tænkt på at få en ny kanin, siden min sidste kanin døde et par år tilbage. Jeg vil meget gerne høre jeres tanker i forhold til hvor min kanins bur skal stå henne og om jeg kan tilbyde den nok motion/stimulation.

Min sidste kanin boede i et 2 etagers stort bur ude på min altan, hele året rundt. I hverdagen når jeg kom hjem om eftermiddagen (cirka klokken 16:00) blev den sluppet løs i lejligheden indtil klokken 22 hvor den igen kom ud på altanen i sit bur, den blev også sluppet løs i lejligheden om morgenen fra klokken 06:00-08:00. I weekenderne fik den lov til at gå rundt i lejligheden hele dagen. Jeg plejede desuden at gå tur med min kanin i sele, en times tid i min baggård, minimum 2 gange om ugen.

Jeg tænker på at køre det samme system hvis jeg får en ny kanin. Jeg har dog læst at man om vinteren kun kan tage sin kanin indenfor i lejligheden i omkring 15-20 minutter, hvis den er vant til at bo ude, fordi ellers akklimatiserer den og sveder indenfor, og så risikerer den at blive syg når den kommer ud i buret igen. Jeg oplevede aldrig det problem med min anden kanin. Er det også hvad i vil anbefale? Jeg synes nemlig det ville være syndt for en kanin kun at få lov til at komme uden for sit bur 15-20 minutter om vinteren, sådan et liv vil jeg ikke tilbyde en kanin.

Som en anden løsning overvejer jeg at lade dens bur stå ude på altanen det halve af året, så fra midt forår- midt efterår hvorefter jeg om vinteren flytter dens bur indenfor i mit soveværelse i lejligheden. I så fald hvis jeg vælger denne løsning, er der nogen af jer der også har jeres kanin i jeres soveværelse? Mon det lugter? Jeg glæder mig meget til at høre jeres tanker om dette. Mange tak:)

Helena


Kommentarer på:  Hvor skal min kanin bo?
  • #1   29. apr 2023 Kaniner er fra naturens side renlige, og når de er blevet neutraliseret sidder toilettræningen i skabet. Kaniner hører ikke til i bur, og kan gøre ekstrem stor skade på dem. Hvis man ikke kan have dem fritgående ligsom en kat, virker et kanin sikret værelse eller en stor indhegning bedst. Jeg vil også råde dig til at adoptere en kanin der allerede er neutraliseret. Det kan du gøre via dba, gul og gratis eller dyreværnet.

  • #2   29. apr 2023 Din ide om at have kaninen indendørs fungerer også bedst hvis din altan ikke er større end normen. Og nej, de lugter ikke så længe du tømmer bakken 3-4 gange om ugen,og lufter ud dagligt. Jeg deler et 8-9kvm værelse med en kanin samt guldhamster, og det eneste man kan dufte er hø og strøelse.

    Hvis du er i tvivl om noget, eller har brug for hjælp så sig endelig til:)


  • #3   1. maj 2023 Har du overvejet en frikanin i din lejlighed i stedet for som eventuelt kunne rende frit 24 timer i døgnet?
    En kanin kan toilet trænes lige som en kat, så du kan have en base (ikke et bur) inde i stedet for, og have en bakke. smiley

    Kan altid anbefale at læse inde på hjemmesiden https://frikanin.dk/ Der er så meget ny viden om hold af kaniner. smiley


  • #4   2. maj 2023 Jeg er også med på frikanin ideen og så lave en hyggelig base med fx Trixie base for indoor enclosure eller cc cage.
    I øjeblikket kan man også købe Hol bord med opbevaring som er 98 cm gange 50 hos Ikea her kan man skære én indgang og enten bruge det som skjul eller sætte toilettet der.
    Der skal også være mad og vand i basen
    Jeg er ret vild med de kaninting toilet, huler mm man kan købe hos Etsy. Det er en side hvor private eller små virksomheder sælger ting dog er det fra udlandet. Jeg har købt hos happyHenryshomes.co.uk.og da det er fremstillet i England så skulle jeg ikke betale told. Har også kommunikeret med andre og har altid fået hurtigt svar. Man kan jo vurdere andre kunders anmeldelser før man vælger en producent
    Man kan også bruge kaninens bur det andet synes jeg bare man kan indrette så det er en del af stuen eller det værelse hvor det står.
    Der er også en frikanin side på fb ellers er der en side der hedder freethebunny.dk. hvor du kan købe ting eller få ideer.


  • #5   18. maj 2023 Mange tak for alle jeres fine ideer og tips. Jeg har besluttet mig for i stedet for at lade min kanin være fritgående, men så den stadig har en base i et hjørne af lejligheden:)

Kommentér på:
Hvor skal min kanin bo?

Annonce