{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.572 visninger | Oprettet:

(Marsvin) Lidt bekymret... vægttab... {{forumTopicSubject}}

Overskriften siger jo næsten det hele, men jeg blev altså en smule bekymret, da jeg vejede mine dejlige mutter i dag...

Aslan har jeg ikke vejet før, men han mestrede en kampvægt på 1.106 gram, hvilket jeg vurderer er ok i forhold til hans størrelse - han er dejligt rund og fast at mærke på. Ikke fed og ikke tynd, men sådan en god, fast "muskelgris". smiley

Tøserne var også fine - de havde alle taget omkring 40 gram på indenfor den seneste uge. Shiva vejer nu 1.008 gram, så jeg tænker, at indenfor 14 dage eller 3 uger vil hun være klar til at komme på herrebesøg hos Aslan. smiley

Men, men... her kommer bekymringen: Begge mine 2 små drenge på hhv. 9 og 6 uger har tabt sig mellem 25 og 40 gram siden sidste weekend. smiley

Spike føles decideret tynd, synes jeg...

Deres øjne, tænder, pels og kløer er fine - der er INTET fysisk at se på dem overhovedet, og deres aktivitetsniveau og appetit er også helt normal. De spiser alt det, de får serveret (hvilket vil sige grønt x 2 hver dag + Ovator og hø ad libitum) og tøffer glad og gerne rundt i deres bur, napper lidt i kanterne og kigger op for at følge med i, hvad der foregår udenfor.

Derfor er min umiddelbare tanke, at jeg har gjort dem en bjørnetjeneste ved at sætte Aslans bur helt op ad deres, så de 3 kan "dutte næser" gennem tremmerne (fordi jeg syntes, det var synd, at Aslan skulle sidde helt alene, indtil den nye løbegård bliver bygget), og at han simpelthen har stresset dem?? I sidste uge havde de jo begge to taget fint på - især Indy.

Så jeg har nu fjernet burene lidt fra hinanden, i håb om at se en positiv effekt, og så bliver de små knægte vejet "midtvejs" i den kommende uge for at se, om det hjælper... ellers må vi nok en tur forbi Dr. Dyr.

Men er der noget, jeg kan have overset?? Kan der være andre årsager end ovenstående til, at de har tabt sig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  (Marsvin) Lidt bekymret... vægttab...
  • #1   4. aug 2012 kunne godt være hans tætte tilstedeværelse kan sætte mere gang i dominansbøvl mellem de to unger. Jeg har i hvert fald ikke andet indput og jeg har prøvet det selv før: altså at der helst ikke skal stå nogen ved siden af sådan et par næsten jævnbyrdige hanner.

  • #2   4. aug 2012 Det lyder trælst! Har ikke så meget forstand på marsvin, da jeg først lige har fået mit. Min har taget 58 gram på, på 4 dage! smiley Håber dine mutte-drenge, tager på, for det lyder til de får massere af mad! smiley

  • #3   4. aug 2012 Tak for jeres svar. smiley

    Jeg prøver at veje de små drenge igen på tirsdag - så de ikke når at tabe sig for meget mere, hvis det nu ikke har hjulpet, at jeg har flyttet Aslan lidt på afstand. Har de så ikke taget på, eller har de tabt sig yderligere, vil jeg prøve at ringe til min dyrlæge...


  • #4   11. aug 2012 En lille update til de interesserede. smiley

    Det har helt utvivlsomt været Aslan, der stressede "smågrisene" og var årsag til deres vægttab i sidste uge. I tirsdags var der markant fremgang i deres vægt, og i dag har de begge taget hhv. 160 gram og 125 gram på siden sidste lørdag.

    Pyh, sikke en lettelse. smiley


  • #5   13. aug 2012 Åh det var godt... Ja nogen grise er lidt lettere modtagelige overfor stress - sådan en har jeg også herhjemme.
    Man lærer ret hurtigt hvordan man håndterer det smiley


  • #6   14. aug 2012 Ja, det er lidt mere udfordrende med sådan et par små "stressgrise". Måske er det, fordi de begge 2 stadig kun er unger endnu. Så er sådan en stor, supersej hangris jo lidt overvældende, når han står der og viser sig frem. smiley

    I aften fik drengene - ikke helt planlagt - en ny "legekammerat". Jeg har fået en lille, 3½ uger gammel killing i pleje. Den er fundet uden mor. Holger, som han hedder, var så sluppet ud af sin kasse, og jeg fandt ham ved smågrisenes bur, hvor han sad og duttede næser med dem mellem tremmerne. Så de 2 drenge får da prøvet lidt. Men heldigvis virkede de ikke bange for den lille fyr, som havde aflagt dem en visit. smiley


Kommentér på:
(Marsvin) Lidt bekymret... vægttab...

Annonce