{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.059 visninger | Oprettet:

spørgsmål ang. Marsvin :D {{forumTopicSubject}}

da jeg vildt godt kunne tænke mig et par marsvin har jeg lige lidt spørgsmål..

hvordan er deres temp?

hvad er bedst hun eller han?

hvad kan bedst gå sammen to hunner eller to hanner?

lugter de? .p

bider de?

hvor meget plads kræver de?

er de meget opmærksomheds krævede?
kan de godt om sommeren, bo i et bur som er i læ for vind og vejr så bo udenfor? dvs. samme temp som uden for, men var ikke træk osv.

kan man godt for ordenlige marsvin fra en dyrehandler eller skal man få fra avler?

hvor gamle bliver de??

håber der er nogen som kan svare smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål ang. Marsvin :D
  • #2   6. maj 2010 tak smiley

  • #3   6. maj 2010 hvordan er deres temp?
    - Meget sociale, og hyggelige

    hvad er bedst hun eller han?
    - Det er forskelligt, synes tit hannerne er nogle større tiggegrise

    hvad kan bedst gå sammen to hunner eller to hanner?
    - Altså det er en risiko for at to hanner med tiden vil slås, men den er der også for hunner, bare i mindre grad.
    Ellers kan du også prøve at finde en kastrat og en hun, det vil fungere rigtig godt.

    lugter de? .p
    - Selvfølgelig vil du kunne lugte dem lidt, og jo længere mellem burskifte jo større lugt smiley
    Synes kun jeg kan lugte mine som sådan, når det er tid til burskifte.

    bider de?
    - Hvis du er hårdhændet eller de ikke er vant til mennesker, så ja.
    Men generelt nej, synes der skal meget til for at et marsvin bider, og så kræver det somregel at du er ond ved dem.

    hvor meget plads kræver de?
    - Mindst 100x60cm, gerne større - jo større desto bedre smiley

    er de meget opmærksomheds krævede?
    - Altså både og. Du kan godt ha' to marsvin, og så lige ha' en dag hvor du ikke når at gøre så meget andet end at fodre og give vand, - det dør de ikke af smiley
    De kræver dagligt mad og vand, og ellers synes jeg ikke det er et vildt krævende dyr.

    kan de godt om sommeren, bo i et bur som er i læ for vind og vejr så bo udenfor? dvs. samme temp som uden for, men var ikke træk osv.
    - Det kan de godt, husk tag så de har læ for regn også.

    kan man godt for ordenlige marsvin fra en dyrehandler eller skal man få fra avler?
    - Personligt synes jeg jo du får mest ud af at købe hos en avler, for der får du bare et generelt et bedre dyr, oftest mere tamt også, og mere viden med dig, foruden det faktum at sandsynligheden for at du får en han og hun, og ikke fx to hunner, bare ikke er særlig stor fra en avler af smiley

    Så jeg går personligt ind for at man køber fra avlere, - du kan jo finde en i nærheden af dig på www.marsvineklub.dk og ellers så er marsvinefolk gode til at transportere dyr rundt i landet for hinanden! smiley

    hvor gamle bliver de??
    - Meget forskelligt, 4-6 år, somregel ældre hvis de bliver passet godt smiley


  • #5   6. maj 2010 hvordan er deres temp?
    Kommer ofte an på hvilke racer det drejer sig om

    hvad er bedst hun eller han?
    Kommer an på ens eget temperament.. hannerne er ofte lidt mere 'på'

    hvad kan bedst gå sammen to hunner eller to hanner?
    same difference.. når man har forelsket sig i et dyr, så finder man jo bare en ven af samme køn

    lugter de? .p
    nøh... ikke hvis man muger fornuftigt, men det gælder jo alle burdyr

    bider de?
    nej

    hvor meget plads kræver de?
    2 marsvin.. et bur på en meters penge i længden

    er de meget opmærksomheds krævede?
    ja og nej. Når de har en ven, så gør det ikke noget hvis man nogen gange ikke har så meget tid til at nusse og sådden

    kan de godt om sommeren, bo i et bur som er i læ for vind og vejr så bo udenfor? dvs. samme temp som uden for, men var ikke træk osv.
    ja, men jeg ville ikke vælge et tremmebur..så hvis det er sådan et rigtigt fornufigt udebur, så ingen problemer

    kan man godt for ordenlige marsvin fra en dyrehandler eller skal man få fra avler?
    ja det kan du... men det er lidt en risiko, for det er ikke til at sige på forhånd om du er heldig. Sandsynligheden er større for at du får noget med hjem som ikke er det køn de siger, og/eller allerede er drægtigt. Hvorfor løbe risikoen?

    hvor gamle bliver de??
    de kan snildt blive 5-8 år


  • #6   6. maj 2010 hvad for nogle racer er sødest? gerne link med billede smiley

  • #7   6. maj 2010 hvordan er deres temp?
    Det er meget forskelligt, og det afhænger bla. også af racen, og hvor meget de ligesom er håndteret og vænnet til ting osv. Nogen kan være meget nervøse hvis de ikke rigtig er vant til at der sker noget osv, men andre er helt cool.

    hvad er bedst hun eller han?
    det er hip som hap..

    hvad kan bedst gå sammen to hunner eller to hanner?
    to hunner kan godt være nogen gimper mod hinanden, men de skader meget sjældent hinanden, to hanner kan ofte godt fungere fint nok og nyder hinandens selskab og elsker at putte osv. ellers er det også helt optimalt at have en kastrat og en hun

    lugter de? .p
    ja hvis du ikke renser buret regelmæssigt ;0)

    bider de?
    kun hvis du er meget ond imod dem eller de føler stort ubehag over din berøring osv.

    hvor meget plads kræver de?
    der er lidt forskellige meninger, men herhjemme plejer vi at sige 2 kvadratfod (omkring 50 kvadratcentimeter) pr. gris.

    er de meget opmærksomheds krævende?
    hvis de har en ven eller flere så dør de ikke af at du ikke nusser dem hele tiden..

    kan de godt om sommeren, bo i et bur som er i læ for vind og vejr så bo udenfor? dvs. samme temp som uden for, men var ikke træk osv.
    ikke i et tremmebur, men hvis det er et ordenligt isoleret udebur og de står et godt sted, så sku der ikke være nogen problemer for at de ku stå ude i sommerperioden, men ikke om vinteren =0)

    kan man godt for ordenlige marsvin fra en dyrehandler eller skal man få fra avler?
    du kan da være heldig, men du ved jo aldrig rigtig hva du får med hjem, så som sweet leafs siger, hvorfor løbe risikoen?

    hvor gamle bliver de??
    gennemsnitlig 4 vil jeg sige, men mange kommer let op omkring 7-8 år

    ang. racer så kommer det jo lidt an på hvad du vil have, nogen er meget fremme og snakkende, mens andre er mere stille og reserverede..
    jeg ved teddy er blevet et meget populært kæledyr, men har nu ikke selv haft nogen. Hvis du er beredt på pelsarbejde, så er der jo også langhårsracerne osv..
    Dalmatinere som jeg opdrætter er mere en-personsgrise.. det er i hvert fald min opfattelse.. de kan godt være lidt sky og stille til man ligesom har vundet deres hjerte, mens andre accepteres fra start..

    men igen er der jo også individer indenfor alle racer der afviger.. =0)


  • #8   6. maj 2010 det kan man jo ikke sige.. der er mere end 100 forskellige, så det er smag og behag.
    Den bedste måde at få et overblik på er faktisk at komme og kigge på en udstilling - det er det eneste tidspunkt at rigtigt mange racer er samlet på ét sted.


  • #9   6. maj 2010 Ellers synes jeg tit at teddyer har et dejligt temperament, - de er hyggelige og har en god dejlig stor størrelse.

  • #10   6. maj 2010 jeg ville nok også som sweet leaf siger anbefale at tage på en udstilling..
    der får du overblik over mange forskellige racer, samt du har mulighed for at tage en snak med de forskellige opdrættere..


  • #11   6. maj 2010 tak for svar smiley

Kommentér på:
spørgsmål ang. Marsvin :D

Annonce