{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
452 visninger | Oprettet:

2 kaniner fra forskellige kuld {{forumTopicSubject}}

Hej! Endnu et indlæg fra mig, der handler om VHD smiley Nå, men igår (tror jeg det var) blev der jo lukket op for salg igen. Og som nogen af jer måske allerede ved, blev min kanin aflivet og jeg skal derfor have en ny. Jeg vil helst have 2 kaniner (de skal så steriliseres/kastreres), og planen var egentlig, at jeg ville have dem fra en bestemt opdrætter. Men nu er jeg faldet for en anden kanin. Men vil dog stadig, have en fra den opdrætter jeg havde bestemt mig for. Men ville det være sikkert, med hensyn til VHD, at købe 2 kaniner fra forskellige kuld og så sætte dem sammen?

Hilsen Louise smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 kaniner fra forskellige kuld
  • #1   5. okt 2016 Der er på ingen måde lukkede op for salg osv. det fastholdes faktisk at man pt. stadig afholder sig fra at samle kaniner + kaninejer samles.

    DTU´s Veterinærinstitut har sent fredag eftermiddag telefonisk meddelt undertegnede følgende vedr. situationen omkring VHD. De fremsendte prøver til det tyske laboratorium har vist positiv reaktion for VHD2 for prøverne fra Bornholm og Endelave. Prøven fra Roskilde/Holbæk har reageret negativt på VHD, og dermed en afkræftelse på VHD Der afventes fortsat resultaterne fra 2-3 prøver fra det øvrige Danmark fra det tyske laboratorium Instituttet lagde stor vægt på, at vi i DK fortsat henstiller, at der ikke udstilles eller afvikles stævner og samlinger af kaniner indtil situationen er fuldt afklaret og dermed afventer de seneste resultater fra laboratoriet i Tyskland.
    DK følger Instituttet henstilling om, at der ikke afvikles stævner, udstillinger eller samling af kaniner indtil situationen er afklaret. Dette betyder at en sådan foranstaltning om ikke at udstille og afvikle stævner og samling af kaniner indtil videre fortsætter efter den 3. oktober. Så snart der er en afklaring og Instituttet accept af en normalisering af situationen, vil Hovedbestyrelsen meddele anbefaling til nye tiltag.

    Carsten Philipsen
    Landsformand


    http://kaniner.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=672:2016-09-30-15-42-13

    - Så hvor du har den information fra, ved jeg ikke men den er ikke korrekt. Så jeg vil være meget forsigtig med at sætte to kaniner sammen fra to forskellige avler, men det er jo dit eget valg. smiley Der er kun én selv til at passe på sine dyr. Og husk det er kun anbefalinger, så igen det står dig frit for. Men håber du tænker dig meget godt om.

    Og du kan alligevel ikke sætte to kaniner sammen før de er blevet fikset og er totalt hormonfri så du kan ikke bare købe to og sætte sammen og så få dem fikset med tiden.


  • #2   5. okt 2016 hvis de begge så har vhd2 ricikere du at begge dør

  • #3   5. okt 2016 Ej det vidste jeg ikke, havde læst et sted at det var den 4. (eller 3.?) oktober man åbnede op for salg igen. Men tak for at minde mig om det! Den avler jeg helst ville have en unge fra, får først det næste kuld til foråret ca., så jeg ville købe en unge nu, kastrere/sterilisere den, og efter det når det så blev forår, købe en ny, holde dem adskilt, sterilisere/kastrere den, og når det hele så var på plads, så sætte dem sammen smiley Men hvis der stadig er chance for VHD nu, og jeg så gør smittefaren endnu større, ved at købe 2 kaniner fra forskellige opdrættere, vil jeg altså ikke gøre det. smiley

  • #4   5. okt 2016 Beltane: Ja det ved jeg smiley Men tænkte på hvordan smittefaren ville være.

  • #5   5. okt 2016 det kommer jo ikke an på antallet, men om de er i nærheden af steder hvor der er konstateret VHD2 eller kaninpest

  • #6   5. okt 2016 Ja det er faktisk rigtig smiley Tak for svar

  • #7   5. okt 2016 Som sagt du kan følge med i alt dette inde på DK's hjemmeside som jeg også linker til, så der kunne du holde dig opdateret.

    Altså pt. er chancen for smitte jo øget. Men der til skal man også huske at VHD2 er kommet for og blive og dette er noget vi skal tage stilling til de næste mange år frem. Så hvis det er dit store ønske at få to fra forskellige steder, uanset dette udbrud eller ej. Kunne du jo få den første og sørger for den bliver fikset og tjekket og evt. tilkøbe den nye vaccine og så vente lidt med at få den nye, og så samme proces med den. (dyrlæger har ikke denne på lager og skal bestilles hjem så prisen er der efter - ved Jørgen fra Horsens som er kaninavler + dyrlæge bestiller hjem så der er det muligt at få vaccine fra hvis det er).

    Som sagt det er kun anbefalinger, så det er dit eget valg hvad du gør og om du ønsker at købe nu og her osv. smiley


  • #8   5. okt 2016 Fulgte ret meget med på siden i starten. Men kom lidt fra det. Men det vil jeg gøre nu smiley Og er der kommet en vaccine mod VHD2?

  • #9   5. okt 2016 Igen du kan læse om alt omkring VHD2 og det jeg nævner inde på DK's hjemmeside. Det er endda til at finde ude på forsiden.

    http://kaniner.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=667:2016-09-19-14-17-12

    Det skal siges den er ny, så man ved endnu ikke så meget:
    I Danmark konkluderer formanden for DK´s veterinære udvalg Jørgen Larsen, at de nye RHDV2 vacciner Cunipravac og Filavac er så nye på markedet, at ingen pt. har mulighed for at vurdere deres reelle effekt i praksis, men at der er en effekt.

    Der er link til artiklen i det link jeg lige har smidt.


  • #10   5. okt 2016 Okay tak, jeg går ind og læser smiley

  • #11   5. okt 2016 Nu vi er ved VDH snakken; Er jeg bare besværlig, eller for bogstavelig, når jeg virkelig føler jeg mangler noget udspil fra DKAF (når de nu er talsmænd ift sygdommen) omkring netop køb/salg!?

    Der er snak om samling af kaniner til udstilling/stævner, men der er jo også tale om en helt anden situation, ift. køb/salg af kaniner. Udstilling/stævne er flere kaniner, fra flere steder, der samles.

    Køb/salg er en kanin der flyttes fra et sted til et andet.

    Vil karantæne gøre noget? Når sygdommen trods alt hurtigt viser sig? Vil karantæne gøre noget, når man risikerer smitten uden kontakt til andre kaniner?


  • #12   6. okt 2016 Rollo's kaniner: Jo, det havde da været rart smiley Men når sygdommen jo er luftbåret, og kan smitte ved fx. fugle, så er det jo rigtig nok med hvad karantæne så hjælper smiley

Kommentér på:
2 kaniner fra forskellige kuld

Annonce