{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.287 visninger | Oprettet:

Halal slagning (MEGET STØDENDE) {{forumTopicSubject}}

Ja her er en video med hvordan en normal ko bliver slagtet, og resten er halal slagning og FØJ fro satan at folk kan være så onde

https://www.facebook.com/photo.php?v=212494558895758Det
MEGET STØDENDE

det der stod på facebook hvor jeg fandt det :
STOP dyremishandling ! (gruppen jeg har liket)

ER HALAL-SLAGTNING DYREMISHANDLING?

I mange lande foregår halal-slagtning uden bedøvelse, og dyret får således lov til langsomt at forbløde. Dette er utroligt smertefuldt.

I Danmark bliver halal-slagtede dyr bedøvet først, og slagtemetoden opleves dermed ikke anderledes for dyret.
Det afgørende må være at slagtning skal foregå på den hurtigste og mest smertefri måde (dyret SKAL bedøves).

Spørgsmålet skal først og fremmest handle om dyrevelfærd og lovgivning.

Mon ikke de fleste kan være enige i det, både vegetarer, kødspisere og religiøse?

Vil du se hvordan halal-slagtning uden bedøvelse foregår? Se her: https://www.facebook.com/photo.php?v=212494558895758Det (ADVARSEL: Meget stærke billeder!)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halal slagning (MEGET STØDENDE)
  • #2   24. jul 2013 halal er ok sålænge det er dansk slagtet.

  • #3   24. jul 2013 Stumpen : kød er lækkert smiley men jeg fortrækker dem der er dræbt med boltpistol, de dør med det samme, og får en smertefri død smiley

    Susan, så længe dyret ikke lider så er det vel ok efter din mening lyder det til ? jeg syntes det er syndt !


  • #7   24. jul 2013 Den video. Nej, bare nej. Jeg kom ikke længere end 41 sekunder.

    Stumpen, tror Susan mener, at det netop er fint fordi de bliver bedøvet og ikke føler smerte- I danmark.


  • #8   24. jul 2013 har det ligesådan stumpen smiley STAKKELS dyr smiley

  • #9   24. jul 2013 stumpen: skam dig selv: du læser jo ikke op på fakta før du bralrer ud, ligesom så ofte før *host host*.... dansk halal får en med boltpistolen så dyret er faktisk bevistløst når der får snittet halsen. Hvordan vil du forklare et BEVISTLØS dyr lider MERE af at forbløde? dine videoer er ikke taget på et dansk slagteri, de er jo lavet i et eller andet banan-land...

  • #10   24. jul 2013 Banan-land. smiley

  • #12   24. jul 2013 alm dansk slagtning: en med boltpistolen så hjerneskallen knuses og dyret reelt er hjernedødt og derefter snittes dyret og det afblødes.
    dansk halalslagt: præsis som ovenstående bortset fra boltpistolen er lettere sat så dyrets hjerneskal ikke brydes, det bliver kun slået bevistløs= det itlgodeser muslimske forskrifter at dyret skal afblødes levende fordi blod er urent så det hele skal ud.
    jeg kan personligt ikke se forskellen på ovenstående, dyret opdager ikke en disse...


  • #13   24. jul 2013 jeg er enig med stumpen

  • #14   24. jul 2013 Stumpen: der er regler om der skal være overvågning under hele slagtningen: vågner kræet får det en til i knolden lige med det samme.

  • #15   24. jul 2013 Susan : hvis den får med boltpistol dør den på stedet, for her d. 08.04.13 fik jeg min pony slagtet (da den var meget gammel og ikke syntes livet var sjovt mere) og hun døde på stedet, da det er det boltpistol gør

    de skriver at den bedøves, og den vågner jo af bedøvelsen før eller siden !


  • #17   24. jul 2013 det er rigtigt stumpen smiley så nemmelig da min mors og min hest blev slagtet smiley

  • #19   24. jul 2013 boltpistoler kan selvfølgelig lades med forskellig styrke. Tanja: selvom du sætter boltpistolen lettere ved halal så den ikke penetrerer så tvivler jeg sgu på de ville vågne igen selvom du lod være at afbløde... Stump: jeg tror nok du lige du selv startede...

  • #20   24. jul 2013 hvad mener du susan ? smiley

  • #21   24. jul 2013 ...Halalslagtning foregår ved at skære gennem halspulsåren, struben og spiserøret med et enkelt snit, for at få alt blodet ud af dyret, da det at spise blod specifikt er forbudt. Slagtningen af dyret er en religiøs, rituel handling, der indledes med ordene "I Allahs Navn, den Barmhjertige, den Nådige"....

    ...I 1980'erne tillod imamer fra Islamisk Kulturcenter i København, at dyr kunne bedøves med ikke penetrerende boltpistol inden slagtning, så en del af det kød, der sælges som "Halal" (tilladt) er slagtet på vilkår for dyrene, der svarer til den almindelige slagtning....

    nappet fra http://da.wikipedia.org/wiki/Halal

    så køl lige ned piger..... bare sørg for at købe dansk kød, så er du sikker på kræet er bedøvet hver enten det er halal eller ej (haram;))


  • #22   24. jul 2013 tanja: du skrev længere oppe at de vågnede af bedøvelsen før eller siden.... og der må jeg altså sige at selv et ikke-penetrerende slag med en boltpistol så dyret er kun er bevistløs er nok til de fleste vil få en hjerneblødning der alligevel ville slå dem ihjel i løbet af nogle timer...

  • #25   24. jul 2013 Personligt synes jeg at folk som går ind for halal, og folk der synes at det er helt okay, burde få med samme tur... føj


  • #26   24. jul 2013 stumpen: for F da! jeg snakker med Tanja som tror dyret kan vågne igen efter et gok med boltpistolen hvis det IKKE bliver afblødt... læs hvad jeg skriver i stedet for de der forhastede hysseanfald. der er sgu da ingen slagterier der gokker kræene og så lader dem ligge i flere timer før de afbløder dem... så STIVNER blodet nemlig inden i dyret og så løber der sgu ingen vegne...

  • #27   24. jul 2013 louise: fordi du er kristen og ikke vil spise dyr der er bedt en muslimsk bøn over eller hvorfor? slagtningen forgår jo ens i dk...som jeg lige HAR forklaret.... suk.

  • #29   24. jul 2013 Susan : men de bedøver jo dyret, de gokker den ikke i knolden smiley gør de ?? ikke så vidt jeg forstod i den danske tekst.

  • #30   24. jul 2013 Det fact. at man reelt set skærer i et levende dyr. Vil nu ikke sige at det er helt det samme..

  • #31   24. jul 2013 Nu ved jeg ikke så meget meget om hvordan halal slagtning foregår, men én ting er sikkert. Dyret skal fandme ikke lide ihjel. Et humant drab skal gerne gå meget stærkt, før jeg synes det er okay.

  • #32   24. jul 2013 tanja: bedøvelse er når dyret ikke er ved bevisthed.... gokker du et dyr med en boltpistol så er den bedøvet:)

  • #33   24. jul 2013 louise: så du skeler mellem hjernedød og i koma? for hjertet banker stadig ved begge dyr hvis man skærer umiddelbart efter boltpistolen har gjort sit...

  • #34   24. jul 2013 ja men så hellere dræbe den med boltpistol (ligesom ved min pony) og så skære den op, det ville være bedre for dyret !

  • #35   24. jul 2013 Haha. Det er da at starte, når man siger at folks tankegang er "helt hen i hegnet".
    Især når den eneste der kan argumentere sagligt for sine valg, er den der har en tankegang der er helt henne i hegnet smiley

    Hvis halspulsåres skæres over, så går der uendeligt kort tid før dyret forbløder. Hvis det når at vågne, så er halspulsåren simpelthen ikke skåret ordentligt igennem.

    Som Susan allerede så smukt har sagt, skal man lade være med at se på videoer fra udlandet, og sammenligne med forhold i Danmark. Det er folk her inde virkelig slemme til, men det kan man ikke. Det svarer til at sammenligne den måde vi holder jul på, med at holde jul i Afrika, og så sige, at sådan holder alle jul (der er f.eks. ikke andre lande der har Kravlenisser, og konceptet nisse findes ikke i en lang række lande, da de stammer fra gammel overtro, der intet har med kristendommen at gøre).

    Personligt er jeg ikke begejstret for halal. For mit vedkommende er det dog noget med, at man påtvinges andres religiøse overbevisning. Der skal være plads til alle.


  • #37   24. jul 2013 Åh for pokker, det er så nemt at sidde og være en forarget teenager der ikke gider bruge 5 sekunder på at læse og sætte sig ind i tingene - jamen så blev I dog alle vegetarer og sid og vær en gang fanatikere sammen uden at have et klap forstand på hvorfor I er det andet end "Det er så synd for dyrene".

    Jeg er ikke interesseret i halal-slagtet kød, men jeg mener også at man bør have sine fakta i orden for man bralrer ud med alverdens udtalelser omkring det, som tydeligvis bærer præg af at man ikke har gjort noget for at sætte sig ind - lad nu være med at fald for al muligt medie-styret, sikke et samfund vi får hvis medierne helt og aldeles styrer ens tankegang og holdninger.

    Jeg har det som Pia N, jeg vil ikke påtvinges andres religiøse behov. Så længe dyrene ikke lider i processen ser jeg intet galt i at dem der har behov for det, får halal-slagtet kød, men personligt har jeg ikke behov for det ligesom jeg vil ha' mti svinekød m.v.


  • #38   24. jul 2013 jeg er enig med stumpen smiley

  • #39   24. jul 2013 Stumpen: Åh hold nu op, det er jo nærmest hver gang der er et lidt kontroversielt indlæg, så skal du fare op og kører rundt i alting. Ta' en is i sommervarmen og ta' det lidt køligt smiley

  • #40   24. jul 2013 Rollo : jeg er skam ikke vegetar smiley jeg ELSKER kød det smager dejligt smiley kan heller ikke forstå alt den debat med det hestekød, folk har jo ikke smagt forskel, hestekød er jo bare sødere og mere fedtfattigt mener jeg, så kan ikke forstå folk er sådan over det smiley

  • #42   24. jul 2013 Men hvorfor er du så, så forskrækket over halal-slagtning? Nu er der flere gange forklaret hvordan det foregår _I DANMARK_ og at det ikke er på samme måde som i den video, som køres helt og aldeles op.

  • #43   24. jul 2013 Stumpen; Dét skal jeg ikke blande mig i, men det er bare langt fra første gang jeg har set en lignende reaktion fra dig i et indlæg.

  • #45   24. jul 2013 stump, du har skrevet til Pia:
    "At skrive at folks tankegang er helt hen i hegnet er på INGEN måde provokerende at skrive. Det er langt mere provokerende at skrive, og jeg citerer: "skam dig selv: du læser jo ikke op på fakta før du bralrer ud, ligesom så ofte før *host host*"
    Dét er provokerende i mine øjne! "
    citat slut..

    nårh.... NU tror jeg at jeg forstår: du mener at når du giver folk en sviner så er det ok, mens hvis nogle giver igen så er det pludseligt uretfærdigt? hm.... ...



  • #46   24. jul 2013 så så folkens hold op med at skændes smiley jeg syntes måske bacon smager godt, og det gør i ikke men vi kan ikke være enige, det er faktisk næsten det der sker her smiley bare med at dræbe køer.

    smiley


  • jacob S
    jacob S Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 24
    #49   24. jul 2013 de fleste slagtninger herhjemme, foregår ved at bedøve dyrene og derefter, skære halsen over på dem, svin, dambrugsfisk og høns/kyllinger.
    de fleste kyllinger er endog halal-slagtet, på grund af export hensyn.


  • #50   24. jul 2013 rollo: nå du har også lagt mærke til det...

    stump: jeg syntes du skulle nøjes med at diskutere med din mor eller far eller nogle andre der tydeligvis har givet dig ret hele dit liv, uanset hvad for ævl du har lukket ud... for herinde får du altså svar på tiltale og at du har et horn i siden på¨mig pga en eller anden ting JEG i hvert fald ikke går og husker på, retfærdiggør ikke at du i denne debat har NÆGTET at forholde dig til det faktum at halalslagtde dyr i DK ER bedøvede så alt det der dyrevelfærds... kan du ligeså godt droppe. Pia er i det mindste ærlig og siger hun ikke vil have det pga der er sagt en muslimsk børn over dyrene først (ja sådan opfatter jeg det pia, håber ikke jeg misforstod dig?). Hvorfor er du ikke ærlig:og indrømmer dine probagandavideoer intet har med dansk halal at gøre?


  • #51   24. jul 2013 "Men for FEMTE gang Susan. Hvornår har jeg ikke læst op på tingene, inden jeg skrev nogen steder? Nævn et eksempel "

    så læs da TRÅDEN bette pigebarn!!! du bliver ved at sige det er dyreplageri trods du bliver dænget til med kilder for hvordan dansk halalslagtning forgår!


  • #52   24. jul 2013 jeg kan huske da jeg var lille, der drabte min far vores høns ogt så løb de der hovedløse høns rundt og hoppede op og ned ad mine ben HAHA smiley

  • #53   24. jul 2013 Synes det er synd på TS, at i ødelægger hendes forum
    Ja, i diskuterer noget der har med ko-mordning af gøre.
    Men det kan godt gøres i en pænere tone.:)


  • #54   24. jul 2013 Denne her tråd skal ikke udvikle sig til personligt hetz- Som Rollo sagde, så tag en is. Tror også jeg tager en- Det er så dejligt varmt. smiley


  • #56   24. jul 2013 jeg kæler bare med min ninus smiley

  • #57   24. jul 2013 Er igang med at lave advokato:P
    jeg lever næsten af det! Advokato, med rejer og majonæse(staves) hahaha, og citron... det er min Næstenæste livret:P


  • #59   24. jul 2013 snak pænt til hinanden smiley

  • jacob S
    jacob S Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 24
    #61   24. jul 2013 ja, endnu engang blev en ellers udemærket tråd ødelagt, af dårligt sprogbrug.

    stumpen: for sent,du har været dernede fra start.


  • #62   24. jul 2013 hvorfor pointerer du så ikke som pia at det er pga "noget andet"? du har hele tiden givet udtryk for at det var pga dyrevelfærd du ikke ville acceptere halal. Mern nu hvor du endelig har fundet ud af der faktisk ikke er den store forskel, så er det pludseligt ikke pga dyrevelfærd?...

    det er godt nok lige før jeg er nødt til at hive den her op...



    profilbillede
  • #63   24. jul 2013 stumpen : meget fornuftigt smiley

    Jacob : ja dsv. smiley


  • #64   24. jul 2013 Susan : syntes det er ret uvoksent af dig på 38 år, at kommentere på den måde, regnede med at du ville have været den voksne og have sagt "okey så stopper vi bare her" du lytter ikke engang til mig trådstarteren, vilket virkeligt kan provokere mig, stumpen sagde da okey og stoppede det da jeg sagde stop anden gang.

    havde ellers håbet at du ville være mere voksen smiley


  • #65   24. jul 2013 Har ikke læst hele tråden... Men halal slagtning er jo faktisk det samme som når man hjemme hos sig selv slagter høns...

    Gok i nøden så de er bedøvet også et huk med øksen....


  • #66   24. jul 2013 Altså, hvis folk ikke kan tage at aflive dyr skal de ikke deltage i forummer hvor der snakkes om sådan noget.

    Ja, dyrene bør have en smertefri aflivning. Men sådan er verdenen ikke alle steder.


  • #67   24. jul 2013 vores høs blev bare halshukket, og så løb de pga. nerverne, så nej ikke alrid Mette smiley

  • #68   24. jul 2013 Tanja:
    Det er muligt du har startet tråden, men det er jo ikke ensbetydende med at man behøver lytte til dig smiley
    Det er ikke for at være negativ, det er bare sådan det er, når man smider noget ud på et offentligt forum. Ens tråde bliver allemands eje.


  • #69   24. jul 2013 ja, men derfor bør folk lytte til et stop, selv på hg bliver dette overholdt

  • #70   24. jul 2013 Det er sygt, klamt og menneskerne burde selv prøve det. Også dem der støtter det.

  • #71   24. jul 2013 jeg er fuldkommen enig Celina smiley

  • #72   24. jul 2013 hvad skulle de selv prøve? at gå på hg? eller hvad mener du celina?
    hvis du ellers læste tråden ville du have lært at halal i dk ER = dyrevelfærd på samme niveau som alm slagtemetoder, de bliver nemlig bedøvet i dk før afblødning.... men at læse informationen om et emne for man udtaler sig om det er ret umoderne her på GG kan jeg godt se...
    Så det man kan være imod med halal i DK er faktisk kun at der bliver læst en bøn over dyret før det bliver slagtet... og helt ærligt: lad da folk have deres religion, det rører mig ikke og jeg tror sgu ikke jeg pludselig en dag vågner op som muslim bare fordi jeg har spist halalkød... det eneste jeg vil garanteret i den retning er at det er dansk, de andre lande har jo ikke samme regler om bedøvelse som os...


  • #73   24. jul 2013 Dansk slagte metode af kvæg:

    1: Bedøver dyret med en boltpistol
    2. Skærer hovedepulsåren over

    Halal slagte metode af kvæg

    1: Bedøver dyret med en bolt pistol
    2: Siger en lille bøn
    3: Skærer hovedepulsåren over

    Er det virkelig så frygteligt at kødet har fået den lille bøn med på vejen?

    Jeg er wiccaner, jeg elsker kylling, og det kunne ikke genere mig mindre at man stort set ikke kan finde en kylling i Danmark der IKKE er halal slagtet..


  • #74   24. jul 2013 Hvorfor ligger du sådanne ting ud? Vis du syntes at det er klamt og stødene osv. Hvorfor skal vi andre så kikke på det? Vilan jo alligevel ikke stoppe det?

    Ps. Dette er ikke ment som noget fornærmende! smiley


  • #75   24. jul 2013 Easy Stump, du har vist fået lidt solstik pt for jeg kan kun se nogle kommentare som er helt ubegrundede..


  • #76   24. jul 2013 Ilovelindap : fordi jeg syntes det er syndt for koen smiley

  • #77   24. jul 2013 tanja: men så kan du jo glæde dig over at det ikke er sådan det forgår i dk...

  • #78   24. jul 2013 Beltane:
    For mig er det ikke frygteligt at dyret har fået en bøn med på vejen nej.
    Det er bare noget principielt i, at jeg ikke vil påduttes andres religion. Det går ind og piller ved min ret til et frit valg, og trækker ting ned over hovedet på mig, hvis jeg bliver tvunget til at købe eller spise halal kød.

    Jeg har lige været indlagt, og der irriterede det mig ærligt talt også, at man ikke kunne få noget mad (pånær svinekød) der var halal.
    Hvis man nu er meget stærkt troende, men ikke er muslim, så kan det være dybt krænkende, at man er tvunget til at indtage noget, der ikke nødvendigvis lever op til egne religiøse krav, men lever op til andres religiøse krav, der tilmed kan gå imod egen religion.

    Nu er jeg kristen, men jeg kan også blive sur over at kirke og stat ikke er adskilt, for jeg mener helt ærligt ikke at man kan tillade sig at snakke om et moderne samfund, og samtidig hive religion ned over hovedet på folk...

    Som jeg ser det, er det misforstået hensyn man tager.


  • #79   24. jul 2013 ja, men det er stadig syndt, SPICIELT fordi der hvor den tro stammer fra med de kun må spise halal slagtet dyr ikke er dk og det vil sige de gør sådan der smiley

  • #80   24. jul 2013 Pia N - Så du mener heller ikke vi skal holde jul her i Danmark? At vi alle skal være ateister, for ikke at pådutte nogen en tro?

    Du bliver jo ikke muslim af at spise halal, ligesåvel som jeg ikke bliver kristen af at holde jul.

    Så vidt jeg ved står der ingen steder at kristne ikke må spise halal kød


  • #81   24. jul 2013 Dansk kvægslagteri: https://www.youtube.com/watch?v=J6F1CfwQOjk

    Danish Crown - Svin: https://www.youtube.com/watch?v=w33fvpTcJ80


  • jacob S
    jacob S Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 24
    #82   24. jul 2013 beltane, nu er det jo frivilligt at holde jul, hvor det efterhånden kan være svært at komme uden om halalkød, i det offentlige, hospitaler og for nyligt også institutioner.

    jeg personligt er ligeglad, bare det er slagtet i dk, men forskellige troende er måske ikke, også selv om det ikke står i en bog.


  • #83   24. jul 2013 Susan: jeg taler udfra det i videoen. Kan det virkelig kræve så meget hjerne at regne ud?

    Rollos: så alle vegetare er fanatikere?


  • #84   25. jul 2013 suk, endnu en teenager der får indhold i sit liv ved at sidde og svine andre...

  • #85   25. jul 2013 Suk, endnu en voksen der får indhold i sit liv ved at sidde og svine og belære andre, konstant rette deres fejl selvom det er uden betydning for emnet, være ordkløver, kommentere de mindste detaljer og fejl andre har lavet uden et formål, men "bare fordi man kan", og derudover være mega flabet og personlig.

  • #87   25. jul 2013 det var ikke mig der startede med at være personlig i denne tråd, så bid lige i egen barm først...


  • #88   25. jul 2013 Susan: nej tak, det gør jo ondt. Hvorfor skulle jeg bide mig selv i barmen, når jeg intet gør forkert, men bare starter ud med at give min egen mening? Det da noget underligt noget.

  • #90   25. jul 2013 jakob s - Prøv du at undgå jul i december måned smiley

  • #91   25. jul 2013 Susan : ikke for noget, men du er altså værre ved os teenagere, bare fordi du er voksen, betyder det ikke du må svine mindreårige til !!

  • #92   25. jul 2013 Jeg sidder med tårer i hele hovedet..
    Fra nu af er jeg sgu en vegetar!

    Hvordan kan man gøre det!
    De er jo levende 20 min efter.. trækker stadig været, men kan ikke...
    Har ingen ord!
    Fuck Halal!


  • #93   25. jul 2013 Enig Nicoline, det er bare så syndt for koen smiley

  • #94   25. jul 2013 Gøres det ordentligt (dyret ER bedøvet) har jeg ikke noget imod det. Men når det er det som vises på klippet, synes jeg det er forfærdeligt.

  • #95   25. jul 2013 Hold da op der er sket meget siden jeg så denne tråd sidst.
    Tal dog pænt! Vi skal allesammen kunne være her på gg, med vores egen mening, uden at folk skal hakke ned. Jesus christ, take a chill pill.

    ''bid dig selv i barmen'' den har jeg godt nok aldrig hørt før? -.-


    profilbillede
  • #96   25. jul 2013 Nicole. Så er det heldigt at det ikke foregår sådan i Danmark

  • #97   25. jul 2013 Rikke : heldigvis, men der hvor troen stammer fra med at de kun må spise halal slagtede køer, der gør de jo som i videoen smiley

  • #98   25. jul 2013 Ser intet galt i halal, så længe det er i DK, men jeg vil gerne selv være fri for at spise det. I hvert fald i det omfang, at jeg ikke vil "tvinges" til det, fordi det er eneste mulighed.

  • #99   25. jul 2013 Mudder kastning, jay!

  • #100   25. jul 2013 Tanja R. Det ved jeg at de gør, men så kan man da takke Danmark for at dyrene ikke bliver slagtet på den måde her i Danmark

  • #101   25. jul 2013 Der er dog mulighed for slagtning efter religiøse ritualer af ubedøvede dyr (efter islamisk eller jødisk ritus). Det kræver, at slagtningen foregår på et godkendt slagteri, at embedsdyrlægen overvåger slagtningen, samt at hvert dyr fastholdes.

    Slagtning efter religiøse ritualer, både med og uden forudgående bedøvelse, skal anmeldes til Fødevarestyrelsen.
    Dyrenes Beskyttelse er ikke bekendt med, at der er slagterier i Danmark, som har anmeldt, at de vil udføre religiøse slagtninger af ubedøvede dyr. Det må derfor lægges til grund, at alle dyr, der slagtes officielt i Danmark, bedøves før slagtning.


  • #102   25. jul 2013 Beltane:
    Prøv lige at læse hvad jeg skriver.
    Jeg skriver intet om hvad man må eller ikke må som kristen. Jeg skriver om det frie valg, og det faktum at der bliver hevet ting ned over hovedet på andre.

    Som en anden så fint skriver, så er jul frivilligt. Jojo, det er helligdag, men det er fordi vores samfund er bygget op omkring kristendommen. Og lad os se det i øjnene, den jul vi holder i dag, har ikke ret meget med kristendommen at gøre.
    Hvis vi f.eks. ser på juletræet, er det en hedensk tradition.
    Nisser har som sagt heller intet med kristendommen at gøre. Det er små væsener der hører til på gårde. Julemanden er godt nok af kristen oprindelse, men hans tøj er Coca Cola...

    Nu har der jo også været lidt oppe, om et par børnehaver der tager hensyn til muslimer mht. mad (kilderne har været elendige, så hvor mange der er tale om, ved jeg ikke).
    Det er som også fint nok, men jeg synes samtidig det er dybt problematisk, hvis man i kommunalt regi beslutter, at alt der hedder svin er no go, og man kun servere halal.
    Det er at tage alt for meget hensyn, og pådutte børn noget, de slet ikke skal påduttes. Det er fair nok at man tilbyder mad der tilgodeser religiøse forskrifter, men det skal ikke være på bekostning af andre.

    Der skal tages lige hensyn til alle. Vi skal ikke tage sær hensyn til specifikke minoriteter, og slet ikke på bekostning af resten af samfundet.


  • #103   25. jul 2013 Lige mine ord Pia.

  • #104   25. jul 2013 *Furrytails* Pia N: Herhjemme har vi snakket om at når/hvis vi får barn skal skal h*n i børnehave hvor de har vegetarisk kost, så skal vi nok selv "proppe" kød i poden. Så slipper vi da for alt det bøvl med halal og non-svin



  • #105   26. jul 2013 Karina:
    Det lyder fornuftigt smiley Så er det jo bare om det er noget man kan vælge.

    Jeg kan godt se ideen i madordninger i børnehaver, men samtidig kan jeg altså også se det smarte i at man selv laver mad hjemmefra. Så slipper man for alt det bøvl med hvad man må og hvad man ikke må, og kan fodre med lige hvad man vil.
    Så er der godt nok forældre der fodre med helt håbløse ting som McD mad, men helt ærligt, så burde de uddannes... Det burde ikke være sådan at vi tilpasser os laveste fællesnævner. (Og så kan jeg helt ærligt ikke forstå, hvordan det kan være hurtigere at tage på McD end at smøre en klapsammen og give en gulerod med)


  • #106   26. jul 2013 karina: alle er enige om at børn har brug for kød og mælkeprodukter så good luck med at finde sådan en børnehave...;)

  • #107   26. jul 2013 pia: vi skal stemme om madordning hvert andet år i den institution hvor vores mindste barn går og de ældste også har gået. Vi havde det for nogle år tilbage og det var simpelthen så ringe kvalitet mad at alle os der husker det siger nej, bh anbefaler også et nej for de har stadig kun mulighed for samme leverandør.... det var rugbrød med hamburgeryg, spegepølse og andet kedeligt skivepålæg de fleste dage. enkelte dage var der pastasalat, men altid ens med kylling. Det var simpelthen så kedelig mad så jeg er glad for det blev valgt fra... og DYRT: over 500 om måneden for 5 dage om ugen at ungen får en portion pastasalat...

    nu spiser de madpakker hjemmefra, heldigvis....


  • #108   26. jul 2013 Så har der da også været betalt for maden...

    Personligt er jeg meget til rugbrød, men jeg foretrækker så selv at lave det.

    Det er ærgerligt at der tages så meget ansvar fra forældrene, og lægges over på institutionerne...


  • #109   26. jul 2013 Susan har rent faktisk ret ang med boltpistol.
    det eneste jeg lige kan sætte en finger på, er at dyret ikke dør af at blive skudt med pistolen eller jo for det meste gør den, men boltpistolen går ind og bedøver hjernen(slår den ofte ihjel), og man skal derefter afbløde dyret, for at være sikker på den er død.

    Jeg har arbejdet med får og grise. mest får.
    De bliver skudt med boltpistol og skal afblødes bagefter. Simpelthen for at være sikker på den er død. De mærker intet når de først er blevet skudt, da de for det meste dør(for ødelagt hjernen) af skuddet.

    Men det er altså sket at korrekte skudte dyr, der ikke er blevet afblødt, er vågnet efter nogle timer igen.... IKKE fedt!!
    Derfor skal de altid afblødes!

    og jeg gentager de mærker nada efter de er blevet skudt.


  • #110   26. jul 2013 <b> har læst idag, at man ikke skyder koen med boltpistol FORDI så er kødet urent (i forhold til hvad de mener altså dem med troen) og derfor slagter de sådan smiley

  • #111   26. jul 2013 Normalt når et svin eller en ko skydes med en bolt pistol, korrekt størrelses kugle osv. Så vågner den ikke af det igen.

    Men der er ganske få tilfælde hvor dyrene gør det. Det skyldes som regel at dyrene ikke er ens, og nogle kan have en tykkere pandeskald en andre.

    Så ja derfor bør de få skåret halsen op efter man skyder dem, for at sikre dette ikke sker.

    Jeg har oplevet at et slagte svin blev skudt 3 gange før det var død faktisk.
    Fodermesteren hvor jeg var skød slagtesvinet, og vi gik fra stalden 5 min. efter skulle jeg forbi og kaster lige et blik ind af vinduet i døren og svinet sidder pludselig op..

    Når den fik et skud mere, men 5-10 min. efter så gik den rundt i stalden. Først 3. gang døde den.

    Det er langt fra alle landmænd som skære halsen over på dyrene efter, bla. fordi Daka er lidt pernitten med at dyrene faktisk ikke må ha noget hængene ud osv. når de skal samles op af daka. Og det er ikke særlig lækkert, eller lign. at skulle sy et dødt dyr sammen...

    Det ved jeg i hvertfald var grunden de par steder jeg var som ikke skar halsen over på dem.


  • #112   26. jul 2013 vi havde også et kæmpe får der måtte skydes 3 gange før vi ku afbløde den, den ville bare ikke lægge sig...

    Forstår ikke Hvad der skulle hænge ud? Når man afbløder stikker man da ind hvor åren er og skærer over og ud.. man skal jo ikke skære hele halsen over, men blot et stykke..

    beklager nu håber jeg ikke det er for grafisk skrevet, hvis børn kigger med...


  • #113   28. jul 2013 Jeg afliver selv mine dyr. fra små til store.

    På store dyr bruger jeg altid boltpistolen så hjerneskallen går itu og derefter skære halsen over for en sikkerhedsskyld.

    Men det er jo fra forskelligt fra person til person, hvor de vil have dyret slagtet osv..
    Jeg fortrækker nu min måde og synes at halal slagtning i andre lande er noget møg med ingen respekt for dyret.
    Jeg har selv været med til en dansk halal slagtning og det var okay.


  • #114   29. jul 2013 Susan, jeg har lige fået så meget respekt for dig!
    Du har helt ret! smiley


  • #115   30. jul 2013 Tror jeg vil gå ned i supermarkedet og give ALT kødet en bøn smiley Pyyyh det er jo forfærdeligt

  • #116   30. jul 2013 Beltane - Haha jeg kan lige forestille mig dig ligge på knæ med foldede hænder og læse op fra Koranen foran køledisken smiley

  • #117   30. jul 2013 Ah, du er jeg ikke muslim smiley

  • #118   30. jul 2013 Du står bare med bibelen og et kors og siger til alt kødet. Jeg velsigner dig i Jesu og den almægtige Guds navn.. haha smiley

  • #119   30. jul 2013 Så med biblen da smiley

  • #120   30. jul 2013 Er heller ikke kristen smiley

  • #121   30. jul 2013 xD

  • #122   31. jul 2013 Beltane. Så er du jo heller ikke nem smiley jeg ved ikke hvordan du så ville bede en bøn for alt kødet smiley

  • #123   31. jul 2013 rikke: hvis du havde læst tråden helt ville du have en ide...;)

  • #124   31. jul 2013 Susan. Jeg har læst hele tråden. Problemet er bare at jeg ikke kan huske så meget af den nu smiley

  • #125   31. jul 2013 Jeg begyndte at læse denne tråd, og så måtte jeg simpelthen stoppe, for de første mange indlæg var bare en masse personligt pladder, og det magter jeg ikke lige at bruge min tid på.

    Jeg synes problemet i lige så stor grad ligger i at det ikke er et krav at man som borger bliver gjort opmærksom på om kødet er halal-slagtet eller ej. Præcis som det var problemet med hestekødet - problemet var IKKE at det var hestekød, men at det ikke var blevet tilkendegivet at det var hestekød - i hvert fald set fra mit synspunkt. Folk skal have lov og mulighed for at vælge det fra de ikke ønsker at spise/støtte, og det kan de ikke hvis ikke de bliver gjort opmærksomme på det.

    Personligt nægter jeg at støtte halal-slagtning og hvis varedeklarationen gjorde det klart hvilken slagtemetode der var brugt, så valgte jeg også med det samme det kød fra som var blevet halal-slagtet - på samme måde som jeg gør med kyllinger da disse rent faktisk i langt de fleste tilfælde er mærket (man skal bare lede lidt efter det). Eller som jeg vælger at købe æg af Frilandshøns og købe økologisk.


  • #126   31. jul 2013 hønissen: fordi du er imod islam?

  • #127   5. sep 2013 Omg! hvor syndt;(...

  • #128   5. sep 2013 Det er ikke noget synd ved det, så længe det forgår på en ordentlig måde, jeg har ikke noget imod Halal, dog er det ikke det første jeg vælger. smiley

  • #129   5. sep 2013 Jeg synes det ser meget voldsomt ud! At de bare skære i halsen af på dyrene. Jeg synes hvis man skal slagte dyr køer, får osv.. Så skal det blive gjort ordenligt med en pistol eller hvad man kalder det, også skal de dø med det samme:)...

  • #130   5. sep 2013 Maria: men vi kan forhåbenligt hurtigt blive enige om at halalslatning uden bedøvelse er synd og mishandling?

  • #131   5. sep 2013 Ja selvfølgelig er det dyremishandling, og synd smiley

Kommentér på:
Halal slagning (MEGET STØDENDE)

Annonce