{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.669 visninger | Oprettet:

Jeannie F
Jeannie F
Tilmeldt:
14. jan 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Hjælp og ideer - DIY chinchilla bur {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Min kæreste og jeg har lige investeret i et brugt PAX hjørneskab fra IKEA, som vi vil omdanne til et nyt chinchilla bur. 73x73x60x236.

Vi sælger ud af vores flok pga pladsmangel, og derfor skal de resterende også have et bur, der passer bedre til den nye situation.
Desuden, er det gamle (selvbygget fra bunden) på tide at skifte ud.


Vi havde tænkt os at skære noget af skabets sider ud og erstatte med net (kraftigt), så lyset kan strømme igennem og de selvfølgelig får luft og klatremuligheder.

Lågen, vil vi dele i to. På den måde, smutter de ikke ud i bunden, når der er åbent i toppen og vice versa.
Ligeledes vil vi skære noget af træet fra, og erstatte med net.
Eller skal vi forsøge os med plexiglas?

I bunden skal der være en høj kant, for at undgå for meget svineri på gulvet.
Måske det kunne lykkes med en "kasse", som kan trækkes ud/hives op, når der skal gøres rent?

En stor udfordring ved det hele er, at buret skal deles i to.
Vi tænker at gøre det i midten og lodret, så de får mest mulig springplads i højden.
Jeg ville helst have en skillevæg med net i, så de alle kan snakke med hinanden, uden at der opstår slåskampe, og der heller ikke kommer flere unger!
Min kæreste vil helst bare have en alm skillevæg eller dele buret på midten.
Jeg er bange for, at en alm skillevæg vil tage lyset fra vinduet i den ene side af buret.


Er der nogle af jer som har erfaringer og forslag, der måske kunne hjælpe til at gøre dette byggeprojekt endnu bedre?

Ting som I har oplevet eller ved, vi SKAL huske at gøre.
Og hvordan kan vi løse delingen af buret bedst muligt?

Håber I kan hjælpe smiley

Jeg lægger gerne flere billeder op af bl.a. tegningerne til buret, hvis nødvendigt. Indtil videre har jeg delt et billede af selve skabet. Bemærk, det er ikke spidst, men fladt bagpå.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp og ideer - DIY chinchilla bur
  • #1   16. jan 2017 Jeg ville ikke selv skifte siderne ud med trådnet, men i stedet skære nogle huller i siderne, i en størrelse jeg fandt passende, og sætte trådnet i. Det giver bedre stabilitet til buret. Det kunne f.eks. være 3-4 huller/vinduer der laves.

    Chinchillaer har ikke behov for klatre mulighed. De er ikke lavet til at klatre. De er lavet til at løbe og springe. De kan godt klatre, men det er ikke deres primære måde at bevæge sig rundt på. Ved ikke at lave trådnet hele vejen op, bliver det også nemmere at montere hylder.
    Jeg plejer at sige, at ved 1 meter bur skal buret deles på midten, så der ikke kan faldes fulde 1 meter. Så kan man evt. lave hul i pladen, og sætte en hylde under hullet. Ud over at det sikre dem mod faldskader (som årligt koster dyr livet), så giver det også et større areal de kan løbe rundt på.

    Jeg har selv opgivet kasser i bunden. Jeg har bare kant på, og så bruger jeg en kost og en fejebakke når jeg skal skifte. Det tager ikke længere tid end hvis der havde været en bakke.

    At dele buret lodret, vil give meget lidt egentlig plads at bevæge sig på. Så er der praktisk talt kun plads til at hoppe op og ned, og ikke til at løe frem og tilbage.
    Jeg ville dele det i et overbur og et underbur, hvis det var mig. Hvis man ikke vil have unger, og man deler med trådnet, skal man desuden have 2 lag trådnet med et par cm imellem.

    Jeg vil foreslå at i går ind på deedee.dk og ser på de bure hun havde til sine chinchillaer.
    Der har dyrene haft mulighed for at udfolde sig på en måde, der tilgodeser chinchillaer. Det er en mærkelig ide der er kommet, at de helst skal klatre rundt, og at de skal have så høje bure som muligt. Bredde er lige så godt som højde. For de fleste af og er det bare nemmere at give mere højde.


  • Jeannie F
    Jeannie F Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   17. jan 2017 Det med siderne, var også det vi ville gøre. Altså lave store huller med net. Det var nok mig, som ikke fik formuleret mig ordentligt.

    Jeg ved godt, at chinchillaer springer og ikke klatrer. Vi har bare nogen som faktisk klatrer en del og springer i højderne. Derfor har vi også valgt at bygge i højden.

    Tak fordi du husker os på, at de ikke må falde for langt. Det tror jeg dog på, at min kæreste har husket. Vi lavede i det forrige huller til dem igennem hylderne, netop som du har foreslået smiley

    Okay, godt at vide, at der ikke er nogen forskel på kant og kasse. Så skal vi ikke tænke så meget over det.

    Hmmm, ja det kan der selvfølgelig være noget om. Det er en rigtig god tanke.
    Og skabet er også forholdsvist højt, så der ville være både springmuligheder + løbemuligheder ved deling af over/underbur.

    Jeg går straks ind og kigger på hjemmesiden smiley Tak!


  • #3   17. jan 2017 Tak fordi du tager det så pænt.
    Jeg har bare virkelig en kæphest med det her klatre princip, da det er ved at blive en uskreven regel. Jeg har lige selv delt mit store bur på midten, pga udvidet bestand, men der er 140-150 i højden, og har altid haft en plade i midten med huller, for ikke at lave fuld faldhøjde.

    Hvis I har mulighed for at finde træstammer, så har jeg i mit ene bur fundet en løsning, jeg selv er ret glad for.
    I bunden er der skruet stammer med en diameter på 10+ fast. Så har de en højde jeg lige følte for, og oven på er der monteret en hylde.
    Det give en mulighed for at udnytte noget luft, der ellers normalt kan være svært at udnytte, hvis man f.eks. har et meget bredt bur, hvor det ikke er bare lige at sætte en hylde på tværs.


  • Jeannie F
    Jeannie F Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #4   23. jan 2017 Du mener det jo kun godt smiley

    Har du mulighed for at tage et billede af din træstamme idé?
    Jeg vil rigtig gerne se det ^^


  • #5   23. jan 2017

    profilbillede
  • Jeannie F
    Jeannie F Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #6   27. jan 2017 Det ser virkelig godt ud! smiley

  • #7   27. jan 2017 Det er i hvert fald en effektiv måde at udnytte spildplads smiley

Kommentér på:
Hjælp og ideer - DIY chinchilla bur

Annonce