{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.828 visninger | Oprettet:

Hjælp! Akut sygdom {{forumTopicSubject}}

Hej derude

Jeg sidder i den sørgelige situation at min kanin Rex er syg, med alvorlige tarmproblemer. Dyrlægen mener det er en infektion/betændelse og har udelukket parasitter ved test. Det hele begyndte med forstoppelse for 3 uger siden, men det gik hurtigt i sig selv og han havde det normalt og godt i ca 10 dage. Og så vågnede jeg til at han havde akut diarre i tirsdags... Fløj til dyrlægen med ham og de fik styr på hans væskeniveau og undersøgte ham. Han fik antibiotika for infektionen, og jeg skulle give ham zoolac, fibreplex og critical care de kommende dage. Da han kom hjem fra dyrlægen gik det fremad, han spise og drak, og havde afføring som nærmede sig det normale... Men allerede onsdag aften var den gal igen: ingen afføring eller appetit. Dyrlægen tilså ham igen, og de mener jeg kun kan gøre det jeg gør.... Og håbe på det bedste.

Nu er det søndag aften og Rex har haft grødet afføring siden torsdag aften. Det som kommer ud ligner mest af alt critical care! Så det virker slet ikke til at hans mave kan finde ud af noget mere smiley jeg har givet ham de probiotiske tilskud, masser af cc og vand, antibiotika (baytril) og har masseret hans mave jævnligt. Intet gør nogen forskel. Jeg har uden problemer fået lidt persille og basilikum i ham - og efterfølgende har han også vist en smule interesse for hø... Men efter 2-3 strå giver han op... Hans mave larmer meget, hver gang hans får noget i den, og ca hver kvarter noget tid efter. Er bange for at ødelægge hans mave mere med for mange urter. Men han er tydeligvis sulten de gange jeg har tilbudt ham det... Så skal jeg give ham mere?

Han drikker lidt af sig selv, men giver ham ekstra med sprøjte da jeg er bange for at han dehydrerer...

Jeg er helt på bar bund med hvad jeg ellers kan gøre, tror næsten kun aflivning er en mulighed efterhånden. Nogen råd derude?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! Akut sygdom
  • #1   12. jul 2015 Ville gå til en dyrlæge og få en anden vurdering.

    Bruger du en som har forstand på kaniner?


  • #2   12. jul 2015 Ja det syntes jeg, bedre end andre jeg har været hos førhen. De har ikke gjort eller sagt noget som gjorde mig utryg ift deres faglighed. Men de kan selvfølgelig godt tage fejl...

  • #3   12. jul 2015 Hvem benytter du og hvor bor du?

  • #4   12. jul 2015 Dyrlægehuset Skanderborg (bor i byen) og har senest haft ham tilset af Dorthe Jørgensen

  • #5   12. jul 2015 Skulle du både give zoolac og fibreplex?
    Det får lidt mine alarmklokker til at ringe, for det er faktisk det samme der er i. Zoolac er bare udviklet til hunde og katte, hvor fibreplex er til kaniner og gnavere.
    Det giver ikke nogen mening at du har skulle give begge præparater.
    Så jeg ville nok også kigge efter en anden dyrlæge for at få en andens øjne på problemet smiley

    Har du også fået at vide at zoolac/fibreplex ikke må gives samtidig med antibiotika? Der skal gå et par timer imellem, ellers opvejer de hinanden.


  • #6   12. jul 2015 Okay, dem kender jeg ikke som sådan.
    Ville tage en tur til abild ved Brabrand, de har stor forstand på kaniner


  • #7   12. jul 2015 Giver det ikke samtidigt, antibiotikaen får han kl. 12. Og probiotikaen kl 7, 16 og 22.

    Ja syntes også det var mærkeligt at jeg skulle give begge... Indholdet er jo ret ens, plus minus nogle ting. Men har været desperat efter en løsning. Ringede lige til vagtdyrlægen og han sagde at jeg gør det jeg kan ud fra oplysningerne... Og så få nogle nye prøver imorgen. smiley


  • #8   13. jul 2015 hva for antibiotika får han?

  • #9   13. jul 2015 Vil du give en opdatering?


  • #10   13. jul 2015 Han får baytril.

    Han har spist af sig selv siden igår aftes. Ikke meget, men det er fremgang. Han fik ekstra væske idag hos dyrlægen plus noget til at stabilisere slimproduktionen i hans tarme. Han har GI statis (det dyrlægen her kalder bakterieinfektion) men hvad det skyldes er lidt uklart. Måske kost (han har altid været lidt sart), måske tænderne da han har en lille smule tandspids i højre side (han har dog ingen rødme eller bylder/sår i munden) Men han er for svag til en operation lige nu uanset hvad... Hans mave skal iorden, og han skal tage på (han har tabt sig).
    Det ser stadig skidt ud, men klør på med behandling... Så har sådan set gjort alt hvad jeg kan. Jeg har dog fået grønt lys til at give ham lidt fiberrigt frugt og grønt da det er det eneste som han spiser med velbehag. Hø er han begyndt på så småt igen.
    Umiddelbart er kål jo det mest fibreholdige, æble og rodfrugter også... Og urter. Hvad kan jeg ellers give ham? Giver det dog med måde, vil ikke give ham dårligere mave end nødvendigt.


  • lene J
    lene J Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Svar: 28
    #11   15. jul 2015 er det fibreplex han får eller zoolac....helt klart en ubalance i tarmen, er han tjekket for orm, håber det bedste for ham og dig smiley


  • #12   15. jul 2015 Ja orm og parasitter er det ikke. Det er "bare" en meget svær ubalance i tarmen.

    Men det går umiddelbart bedre idag (7-9-13). Han har haft mere normal afføring. Og han har været mere sig selv: kæmpede en brav kamp for at få banan da jeg spiste en ( han forsøgte at få et stykke på mange kreative måder!), har slappet meget af udstrakt og har kastet sig om på siden en enkelt gang smiley

    Jeg startede på at give ham imogas igår og det har hjulpet en del med hans rumlen i maven. Og har bestilt bio-lapis da jeg tror det lige kan give ham det sidste skub ift appetitten. Men håber og tror det hele går i den rigtige retning!


  • #13   15. jul 2015 Og giver ham primært fibreplex. Men har fået begge dele med fra dyrlægen

  • #14   24. jul 2015 Nå... Min kære Rex døde desværre torsdag eftermiddag. Hans krop gav simpelthen op tilsidst. Det gik meget frem og tilbage med hans helbred: en dag næsten normal afføring og appetit, næste dag et helvede igen. Det kunne han ikke holde til i længden. Det er ikke den bedste måde at huske dagen før sin 28 årig fødselsdag, men er glad for at han fik fred trods alt. Jeg kæmpede en forgæves kamp, og han kæmpede også for mig længere end godt var. Savner ham dog allerede smiley smiley

    Så... Giv alle jeres søde ninusser et ekstra kram i dag - og nyd deres bløde kys imens i kan.

    R.I.P. Rex smiley


  • lene J
    lene J Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Svar: 28
    #15   24. jul 2015 åhhh nej.....så gik det ikke længere smiley
    hvis du har mod på en rex dværgvædder (samme pels som alm rex)som er kastereret og som bare trænger til et hjem med mere tid en her så siger du bare til,-
    Han er den smukkeste sort med hvide aftegn løvemanke og det skønneste sind.


  • #16   24. jul 2015 Tak for tilbuddet, men tror ikke jeg skal have en kanin lige foreløbig smiley Det her har virkelig været et hårdt og forfærdeligt forløb, så vil gerne lige have det hele på afstand. Men håber da du finder et godt hjem til ham hvis det er smiley de fortjener jo det bedste de små

  • lene J
    lene J Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Svar: 28
    #17   24. jul 2015 Ja det er hårdt op til og også når det ikke lykkedes bagefter.....du skriver bare hvis du vil se denne skønhed(han er virkelig sød at se på og noget helt særligt),-

Kommentér på:
Hjælp! Akut sygdom

Annonce