{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.251 visninger | Oprettet:

Ny kanin {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har nogle nybegynder spørgsmål, vi tænker vores datter skal have en kanin i 4 års fødselsdags gave, da hun er meget omsorgsfuld og vild med dyr.
Så er det bare hvad for en vi skal vælge.
Den skal kunne tåle at stå ude (selvfølgelig i bur der er beregnet til det)
Og så må man godt kunne lege/kæle med den smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny kanin
  • #2   26. feb 2015 Jeg synes I skal vente til hun bliver lidt større - børn i hendes alder mister lynhurtigt interessen for en kanin. Især en udendørskanin.
    En kanin skal man have lidt mere tålmodighed med, end andre dyr for at vække deres tillid- Der er en masse meget små signaler man skal kunne aflæse for at have gensidig glæde ved den og man skal typisk være lidt større for at kunne opleve og fornemme og føle glæde ved at give og modtage de små signaler En kanin er et stille dyr der kommunikerer i det skjulte og kræver nænsom omgang for at blive rigtig tam og tillidsfuld. Lege med den kan man ikke rigtigt på en 4-årigs niveau er min erfaring og det opdager børnene i den alder også hurtigt - de får ikke noget igen på det stadie de befinder sig på, hvorimod det måske forholder sig anderledes for en større pige.
    Du må undskylde, at jeg svarer på dit indlæg blot med min mening og der er jo også forskel på børn, men hvis din datter er en typisk 4-årig børnehavepige og ikke har ældre søskende der kan overtage pleje og pasning og stimulering når nyhedens interesse bortfalder, ja så ville jeg vente til hun var større og så ville jeg ikke give den i gave, men lade hende selv tage ansvaret for at læse om kaniner, gå ud og finde den rette og beslutte, hvilken slags hun vil have!


  • #3   26. feb 2015 Kaniner skal bruges meget tid på, og derfor skal du være forberedt på det er dit ansvar. Angående udendørskaninbure, ville jeg mene at de der almindelige kaninbure du kan købe i en dyrehandel er no go efter min mening. Jeg ville anbefale at bygge dit eget bur smiley så kan man helt selv bestemme størrelse osv. Jeg har brugt mit gamle legehus og gjort det til kaninbur smiley hvis i stadig ønsker kanin kan jeg anbefale en han. Hunner kan godt blive sure i brunst og har 80% chance for at få cancer i livmoderen inden kaninen er 4 år, medmindre den er neutraliseret. Jeg har haft bedst erfaring med hanner og ved mange andre også har haft det smiley

    profilbillede
  • #4   26. feb 2015 Og aldrig køb fra dyrehandler men istedet erfaren avler.

  • #5   27. feb 2015 Uanset om det bliver en hun eller han kanin så er neutralisering en god idé. Hunnernes adfærd er beskrevet men begge køn bliver mindre bur territorial(dog er alle er ikke bur territorial) men temperamentet bliver mere roligt og kaninen er mere psykisk stabil fordi hormonerne ikke drøner op og ned i niveau. Neutralisering af en hun koster ca 2000 kr og en han 800-900 kr men tjek endelig flere dyrlæger for der er koloenorm forskel på priserne. Da min kanin skulle opereres for blæresten der ringede jeg til 5 dyrelæger og prisen lå mellem 3500 kr og 6000 kr.
    Ifølg. Dyrenes beskyttelse så skal en kanin ud af buret hver dag i mindst 6 timer og de skal have 10 m2 at bevæge sig på. Det er ikke alle som efterlever dette men en kanin i konstant bur på 110 cm gange 60 kan hoppe 2 hop frem og 1 hop til siden. Når kaninen er 10 uger kan man stille og roligt begynde at øve at tage sele på.
    At få en kanin som 4 årig er lidt tidligt men hvis du er indstillet på at det er din kanin så burde der vel ikke være et problem.
    Jeg kan varmt anbefale dig at læse Www.kaninhåndbogen.dk her får du svar på spørgsmål du ikke engang havde overvejet smiley
    I øvrigt kaniner er et byttedyr og ikke alle kaniner kan lide at blive båret rundt og kaniner har skarpe tænder og det er ikke et ukendt begreb at de kan bide. Marsvin bider ikke.


  • #6   27. feb 2015 Hvis i skal være helt sikre på at kaninen er kælen og håndvandt, så vil jeg på det kraftigste anbefale at i køber hende en voksen kanin og IKKE en unge... For det første fordi deres endelige personlighed aldrig er helt sikker før de er færdige med teenage alderen, og med en voksen kanin forsvinder interessen ikke bare fordi "den ikke er nuttet mere" når den bliver voksen...
    Kaniner kræver omhyggelig fodring og rigtig rigtig meget opmærksomhed for at trives ordentligt, så overvej meget meget nøje om hun er gammel nok, og om du som forældre gider bruge oceaner af tid på et dyr som det er din datter og ikke dig der ønsker sig


  • #9   27. feb 2015 Jeg vil anbefale at hvis I køber en kanin til datteren, så byg eventuelt et stort nok bur, så hun kan sidde inde ved kaninen, og nusse med den. Derudover er Fransk Vædder virkelig nogle skønne kaniner, de er 5-6 kg tunge, så det er ikke lige en kanin som barnet slæber rundt på, og får tabt. Fransk vædder er nogle meget stille og rolige kaniner. Nu kan jeg godt nok kun tale for dem som jeg har, men de elsker at blive nusset, både af børn og voksne. De er godmodige, ikke nemme at skræmme smiley

  • #10   27. feb 2015 har en sød udekanin til salg der kan håndteres af alle

  • #12   28. feb 2015 hun er både tam og DV

  • #13   1. mar 2015 Min datter var tæt på 12 år da hun fik vores kanin og nu gider hun ham ikke men jeg er førtidspensionist og Nico og jeg er nærmest altid sammen og han bruger kun buret som toilet, vil sover også sammen.
    Hvis jeg havde en datter på 4 år så ville jeg købe hende et hamster hos en avlet, tage i maksø og købe det fedeste bur i plastik med en masse aktivitets ting i har aldrig set så fedt et bur og man kan få det i lyserødt eller lyseblåt. En hamster fræser rundt i buret og ser mega sjov ud. På nettet har jeg set at man kan købe en trækasse med lave sider men høje nok til at hamstret ikke kan stikke af og her kan barnet sidde og snakke med dyret og give det guffer og nusse osv indtil hun er tryg nok og erfaren nok til at holde hamstret i hånden uden at tabe det. En kanin kan blive 10 år og et hamster bliver kun omkring 3 til 5 så vidt jeg ved.
    10 af min datters veninder har haft kaniner og kun 2 er døde af sygdom resten er givet væk pga mistet interesse. Kaniner er kloge og sjove dyr som kan lære tricks og som knytter sig til deres søde og omsorgsfulde ejere og derfor er det vigtigt at man har tid til den.


  • #15   1. mar 2015 OK 18 år vildt. Det underbygger jo bare argumentet at man skal være helt sikker på at man vil have et dyr som kan leve så længe.
    Når vil er på ferie så får jeg altid passet Nico det samme sted på bunnysantuary for hun er den mest kaninkloge person jeg kender og hun gør alt for de kaniner hun har, men Nico er i flere dage sur vil ikke snakke, bider og river og som huskanin har han kun sit bur med som toilet og som noget kendt i fremmede omgivelser, men han har et helt værelse med sofa og en masse af hans legesager, og der er barnegitter ved døren så han kan følge med i hvad der sker i huset, mn trods denne luksus så savner han os og når vil henter ham så er han bare så glad.
    Marie-Louise som ejer stedet gør alt og efter noget tid vil han nusses men han er en bestemt herre og han falder aldrig helt til og accepterer at her skal han bo nu selvom han de 2 gange han har været passet har været passet længe (4 og 6 uger). Derfor er min teori at ikke alle kaniner trives et nyt sted og kaniner er kloge dyr som kan savne sine ejere, så det med at en kanin på 18 år kan omplaceres gentagne gange det har jeg det skidt med.


Kommentér på:
Ny kanin

Annonce