{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.656 visninger | Oprettet:

Ninja Pingvinen
Ninja Pingvinen
Tilmeldt:
25. jul 2014
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 29

Hamster for begynder - hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg har lige været ude og hente mit hamster i dag.
Jeg har brugt den sidste uge på at kigge diverse internetsider igennem for at få informationer om hamsterpasning, burindretning, foder osv, men jeg er ærlig talt blevet noget forvirret, da der ikke står det samme to steder .. Jeg er samtidig blevet bange for at skade mit hamster!

Jeg har en kusine der har haft hamster, og hun har hjulpet mig lidt, men med alt det jeg har læst på nettet, er jeg i tvivl om, om hun har ret i det hun siger?

Jeg har bla. læst at hø/halm ikke er godt og at jeg ikke må købe foderet i dagligvarebutikker - selvom min kusine modsiger dette.
Hendes hamstere har levet 3-4 år hver gang, så indtil videre har jeg valgt at tro på hende, men jeg vil gerne have nogle flere meninger og råd.

Så jeg vil gerne høre hvad I har at sige!

Alt fra hvilken strøelse der skal bruges, hvordan buret skal indrettes, hvad hamsteret må få og ikke få af foder og godbidder osv.

Og så lige et konkret spørgsmål også;
Jeg har købt et hus til hamsteret, men er nu blevet i tvivl - skal jeg ligge redematerialet ind i huset, eller ude i buret, så den selv kan bære det hen til buret? - Det fik jeg ikke lige spurgt min kusine om.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hamster for begynder - hjælp!
  • #1   26. jul 2014 Hej.
    Ja det er en forvirrende verden med al den forskellig vejledning.
    Jeg står bag hjemmesiden www.hamsterviden.dk og mine råd vil derfor også afspejle sig af holdningen på siden - som kommer fra hamsterhold i 3,5 år. Opdræt i lidt over 2 år, arbejdet i dansk hamster forening osv.

    Hamsteren skal IKKE have hø/halm. Det er ikke en del af dens grundfoder og meget hø er så stift, at putter hamsteren det i kindposerne kan den risikere at stikke hul med fatale følger. Derfor fraråder jeg generelt brug af hø - MEN man kan købe noget meget blødt enghø og give hamsteren det. Jeg har det bare sådan, at hvorfor løbe nogen risiko, når hamsteren nu ikke har et ernæringsmæssigt behov.
    På samme måde skal du holde dig langt væk fra hamstervat! Det ser dejligt blødt ud, men det kan vikle sig om benene på dem og forårsage en amputation og spiser de det kan de ikke fordøje det. Brug i stedet toiletpapir.

    Vedr mad:
    Hamstere er af natur kødspisende og det er derfor vigtigt at de får tilført protein gennem deres mad. Der er dog ikke noget grundfoder, der til fulde opfylder deres behov. Supermarkedernes blandinger gør slet ikke (mange af dem er også beregnet til både hamster, marsvin og kanin, tre arter som har vidt forskellige ernæringsmæssige behov). Du kan se anmeldelser af forskellige fodre på min hjemmeside.
    Det er vigtigt at hamsteren får tilført yderligere animalsk protein. IKKE det de sælger som hamstersnacks med protein, der er slet ikke nok i. Giv fx melorme, kattemad og lignende.

    Jeg vil anbefale dig at bruge Carefresh eller Boxo som bundstrøelse. Både du og din hamster vil elske det!

    Brug penge på at købe et ordenligt hjul. Gerne på min. 18 cm i diameter. Din hamster vil elske dig for det - og du vil være glad for at slippe for larmen fra et billigt et

    Jeg plejer at lægge toiletpapir udenfor huset, så hamsteren har lidt at beskæftige sig med når den skal indrette sig i sit hjem

    Håber dette gav dig lidt vejledning. Ellers spørger du bare igen

    Mvh Christina


  • #2   26. jul 2014 Det hjalp en hel del!

    Jeg fik at vide at jeg skulle indrette bunden af buret ligesom jeg gjorde da jeg havde chinchilla, altså spåner i bunden, og hø/halm ovenpå .. Kan forstå nu at det må jeg slet ikke .. Hvad gør jeg så ?

    Det bundstrøelse du har foreslået ... skal det ligges oven på noget andet og i hvor tykt et lag?


  • #3   26. jul 2014 Tillykke med din nye hamster smiley

    Først er det vigtigt at høre dig hvilken art du har købt (dværghamster eller guldhamster) det er vigtigt i forhold til størrelse på lejetøj og bur smiley

    Jeg ville ikke selv bruge spåner , de støver og det er ikke godt for hamsterens luftveje, du kan med fordel bruge boxo / carefresh eller Hemp, det er to bundlag som jeg er meget glad for at bruge smiley


  • #4   26. jul 2014 Det er et langthåret guldhamster. smiley

  • #5   26. jul 2014 Det er også efter min mening de smukkeste smiley

    Så ville jeg bruge boxo / carefresh da jeg ofte oplever hemp sidder fast i pelsen (og ikke alle synes det er lige fedt At blive redt )

    Mht til buret anbefaler jeg 80x40x40 jeg ved mange er glade for Alaska burene.

    Løbehjulet bør være 28ø her kan B.la nævnes de store trixie hjul, eller en stor flying saucer .

    Jeg fodre selv med mr johnsons Hamster & gerbil, det er super lækkert foder som alle mine er vild med smiley

    Må vi ikke se billede af den lille fis ? smiley
    - her er en af mine i hvert fald


    profilbillede
  • #6   26. jul 2014 Her er billedet fra avleren. smiley
    Jeg har ikke selv fået taget nogle billeder endnu, da jeg som sagt først fik ham hjem i går aftes. smiley


    profilbillede
  • #7   26. jul 2014 Hvor er den smuk og skøn smiley tillykke endnu en gang , har du flere spørgsmål er du super velkommen til at skrive smiley

  • #8   26. jul 2014 Pt har jeg ikke flere spørgsmål - tak for hjælpen. smiley

  • #9   26. jul 2014 Hov troede det var en dværg.
    Når det er en guldhamster, så skal du have et hjul på 28 cm i diameter til ham.

    Og så må jeg rette mig selv på strøelsen:
    En langhåret guldhamsterdreng er svær at finde god strøelse til. Meget hænger fast i pelsen og han har brug for daglig pelspleje, hvis du sætter ham på Boxo eller Carefresh og du vil nok opleve, at du ind imellem vil skulle klippe totter af pelsen på ham.
    det eneste der ikke giver disse problemer er bøgeflis. Men det er et ret trist bundmateriale, så du må gøre op med dig selv hvad du synes er bedst for dig og din hamster.
    Det bundstrøelse du vælger er bare det du lægger i buret, du behøver ikke lægge andet under. Og så masser af toiletpapir.

    Og så er det en rigtig god ide at give knægten en skål med chinchillasand. Både til at bade pelsen i men også fordi han så højst sandsynligt vil bruge sandet som toilet. Dermed kan du ofte skifte dette og ikke have problemer med en masse lugt og hyppige skift af bundstrøelsen


  • #10   26. jul 2014 Christina - virker boxo heller ikke smiley ?

  • #11   26. jul 2014 Nope. Boxo har jeg heller aldrig fået til at fungere til mine langhårede hanner. Så jeg har dem gående på bøgeflis

  • #12   26. jul 2014 Det må jeg prøve , hemp er ikke godt til dem med for langt hår

  • #13   26. jul 2014 Men træspåner er stadig et no-go ?
    For jeg synes bøgeflis virker meget groft, og kan næppe forestille mig at det er behageligt for hamsteren.

    Til gengæld virker han vældig glad for træspåner ( som han har nu, indtil jeg får købt noget bedre ), og selvom det sidder fast i pelsen har han indtil videre selv fjernet det, og han har intet imod når jeg har fjernet lidt af det.

    Mht pelspleje regner jeg med at børste ham uanset om han har brug for det eller ej ( hvis han vil give mig lov altså .. ) da det for det første er hyggeligt for mit vedkommende, og for det andet er det en god måde at nusse ham på, og gøre ham mere tryg ved hånden, hvis han altså synes det er en god oplevelse.


  • #15   27. jul 2014 Problemet med mange typer træspåner er at det danner pnenoler, når hamsteren tisser i det og det er ikke så godt for dyrene. Derfor frarådes spåner generelt

    Der skulle dog være nogle spf- spåner som er gode nok. Det er ikke dem der fås i dagligvarebutikker, men skulle fås i land og fritid blandt andet


  • #16   27. jul 2014 Hvis man skifter toiletområdet hver eller hver anden dag ( hvilket jeg regner med, da jeg er MEGET renlig ) gør det vel ikke noget, eller hvad?

    Jeg går selvfølgelig gerne ud og køber det nødvendige til mit hamster, men jeg vil gerne gøre det så billigt som muligt da jeg er på kontanthjælp. Det skal dog ikke forståes som om jeg ikke har råd til hamsteret - jeg vil bare gerne have råd til sjov til mig selv også. smiley


  • #17   27. jul 2014 Tjah det er dit valg.
    Hvis du ønsker at bruge det billigste mulige strøelse og satse på, at hamsteren kun tisser lige netop et bestemt sted, så er det det du gør.
    Hvis du ønsker et ordenligt strøelse, som ud over ikke at være sundhedsskadeligt også er meget mere langtidsholdbart og hamsteren har større fornøjelse af at grave i, så er det det du gør


  • #18   27. jul 2014 Jeg siger ikke at jeg ønsker det billigste strøelse - det skal selvfølgelig også være noget hamsteret trives i, og som ikke er sundhedsskadeligt.
    Men jeg ønsker stadig at gøre det så billigt som muligt - jeg ser ingen grund til at give 100 kr. for noget, hvis jeg kan få noget andet til 50 kr. som er lige så godt .. Det kan du vel godt følge mig i ?

    Men eftersom det er sundhedsskadeligt må jeg ud og se hvad jeg ellers kan finde - som er sundt og godt for mit hamster.

    Tak for svarene. smiley


  • #19   18. aug 2014 Ang. det med foder så kan du på www.lux-shoppen.dk købe gnaverfoder til netop hamster hvor alt er inkluderet smiley det er piller som indeholder alt det din hamster har brug for.
    Jeg køber selv Lux gnaverpiller til mine mus, på den måde undgår jeg at de sorterer i foderet og dermed ikke får alle de nødvendige ting, og så engang imellem forkæler jeg dem med de forskellige blandinger af foder man kan købe derinde smiley

    Det er en super fed side med ALT hvad man behøver og hvad der er godt for ens gnavere smiley


Kommentér på:
Hamster for begynder - hjælp!

Annonce