{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.957 visninger | Oprettet:

Svamp hos marsvin forvirret! Gode råd søges! {{forumTopicSubject}}

Jeg har opdaget tør hud med lidt pelstab på to af mine unger. Jeg har snakket med dyrlægen i telefonen og han synes det lyder som svamp og at jeg skal prøve at behandle alle fem marsvin mod svamp, før jeg kommer op til konsultation. Han siger så at jeg kan købe noget mod det på apoteket og at jeg bare skal spørge der, apoteket siger at det er udgået og at der ikke er lavet noget nyt i stedet for. Jeg ringer til dyrlægen igen og fortæller ham det, og han siger så at jeg kan få noget ved ham der hedder dermastel (er ikke sikker på stavelsen), men det var egentlig ikke et middel beregnet til gnavere. Jeg spørger ham så hvad jeg skal bruge til at desinficere buret og alle deres ting med, og det vidste han ikke, han mente at man måske kunne bruge rodalon, men at han ikke vidste om de kunne tåle det.

Synes egentlig bare jeg blev mere forvirret af at snakke med ham, så nu håber jeg i kan hjælpe.

Hvordan behandler i svamp? Hvad bruger i til at desinficere med? Hvordan skal jeg gøre det? altså hvor tit skal jeg behandle og hvor tit skal jeg desinficere? Kan det smitte til mine andre dyr? (kanin, deguer, dværghamster, hund og kat) eller er det arts specifik?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svamp hos marsvin forvirret! Gode råd søges!
  • #1   23. jun 2014 program vet (oralt 50m/kg) en gang om måneden i 3 mdr.

  • #2   23. jun 2014 hvor køber man det henne?


  • #3   23. jun 2014 Det du skal have på apoteket hedder Imaverol vet. Det er ikke korrekt det er ugået, det var det i en periode, men et andet firma har overtaget det.
    Du kan slå det op her: http://www.medicinpriser.dk/default.aspx

    Men ellers kan du bestille det her: http://www.webapoteket.dk/dyr-og-hjem/infektioner-hos-dyr/imaverol-vet-koncentrat-p-144483

    Apotekerne er noget stive i betrækket nogle gange.

    Ellers kan klorheixin shampoo som dyrlægen burde have og kende også have svamp.

    Så det er også en mulighed. Det kan dog også fåes her: http://www.lux-shoppen.dk/klorhexidin-shampoo-p-1213.html#.U6f92vl_smQ

    Program vet kuren er mig bekendt noget med at knuse pillerne og blande op med noget for så at give dyret det oralt, meget meget besværligt synes jeg kontra at bade dyrene.
    Men det er jo smag og behag.



  • #4   23. jun 2014 Hende på apoteket var hvert fald ikke særlig behjælpelig, tror hun synes jeg var lidt irriterende med alle mine spørgsmål..

    Men jeg prøver altså og ringe derop igen så, men ganske almindelig klorhexidin shampoo kan tage det? Hvad med burene og deres ting kan rodalon bruges der?


  • #5   23. jun 2014 Apotekerne er ikke altid lige behjælpelig når det drejer sig om dyr. Der er sågar apoteker der hårdnakket påstår imaverol er på recept også selvom det er år og dag siden det har været det.

    Hvis ikke det hjælper, så som sagt så kan imaverol og klorheixin shampoo købes via de link jeg gav. Og de plejer at være hurtige med at sende. Lux shoppen er generelt set kun 1-2 dage om det.

    Og ja klorheixidin skulle også tage det, kender flere opdrættere som har brugt det imod svamp. Jeg bruger bare altid imaverol vet smiley


  • #6   23. jun 2014 Super, mange tak for det, det prøver jeg. smiley

    Var ved at gå helt i panik da hun sagde at man ikke kunne få noget mod svamp mere.


  • #7   23. jun 2014 lige et spørgsmål til ang behandlingen, den ene af ungerne har det lige over øjet, hvordan undgår jeg at hun får det i øjnene?

  • #8   23. jun 2014 ved at bruge medicin som jeg forslår, det tager det indefra. Du kan sagtens bruge begge dele, altså både dyppe i imaverol hvis du vil og så bruge proram vet. Mine erfaringer er at program vet tager en uges tid før man kan begynde at se effekt (det skal lige fordeles vi blodbanerne og ud i huden), men det er mere effektivt end imaverol hvor der kan gemme sig svampesporer i ørerne og omkring øjnene o andre stededer man ikke får gjort våde... og står man og har 40 marsvin som jeg har haft er en medicinsk behandling en gang om måneden i nogle moneder (eller kun en hvis man vasker alt i buret godt ned i rodalon til indendørsbrug) langt at fortrække fremfor det der dyppe marsvin halløj... har prøvet begge dele og jeg var godt nok ved at skrige til sidst over det bare dukkede op igen på enkelte af de angrebne unger efter en måneds tid med imaverol, det har jeg ikke oplevet efter jeg gik over til medicinsk behandling...

  • #9   23. jun 2014 Du kan bruge en svamp og vaske hende med over øjet. Eller sker der ikke så meget ved det.

  • #10   24. jun 2014 mange tak for jeres svar smiley Det der med at blande medicin op, er jeg ikke helt trygt ved, så jeg tror jeg prøver imaverol først, og så må jeg se hvordan det går, hvis det kommer igen, må jeg så overveje program vet. smiley

Kommentér på:
Svamp hos marsvin forvirret! Gode råd søges!

Annonce