{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.314 visninger | Oprettet:

Pelstab hos kanin.. {{forumTopicSubject}}

Jeg var til dyrlæge her i mandags med med ene kanin, fordi jeg havde lagt mærke til at den var blevet noget tyndhåret på ryggen, og da jeg lige har haft en del besvær med svamp hos mine marsvin, var jeg nervøs for at de kunne have nået at smitte min kanin.
Dyrlægen kunne ikke se tegn på skab eller pelsmider da hun havde lavede en mikroskop undersøgelse (eller hvad de nu hedder. smiley ) så hun gav mig en Brentan creme med hjem som jeg så skulle smøre ham med, selvom hun umiddelbart ikke syntes at det lignede at den havde svamp.
Jeg ved ikke om det skyldes udseendet på de steder hvor han var tyndhåret (de var nærmest æggeformet og gik fra skulderen og ned langs ryggen på begge sider af rygraden og var mere eller mindre symmetriske.)
Så nu håber jeg at kunne få en ny tid hos hende her i dag, men alligevel ville jeg lige høre jer hvad i tror det kunne være?
Han har nærmest ikke mere hår på den nederste del af ryggen og igen virker det som om hårtabet følges ad, i den forstand at pelstabet også virker meget symmetriske på hver side af ryggen. Beklager hvis det ikke giver meget mening for jer, men det gør det desværre heller ikke rigtig for mig. s-:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pelstab hos kanin..
  • #1   7. sep 2012 jeg kunne godt tænke mig at se billeder, har svært ved at se det for mig i hovedet.... er huden påvirket det mindste? rød, skællet, tør eller nogle symptomer overhovedet? har du behandlet kaninen med noget fornyligt? medicin eller shampoo eller spray eller noget der kan have givet en allergisk reaktion?

  • #2   7. sep 2012 Huden er rød ja. Jeg har desværre først tid til at lægge billeder ud en gang her i eftermiddag, men jeg skal nok give besked når de er ude.
    Jeg har ikke slet ikke plejet hans pels det mindste (mest fordi han selv er en lille forfængelig herre) smiley
    Det eneste jeg kan forklare det med, er at han på en eller anden måde er blevet smittet, og så alligevel ikke.. For var han blevet smittet ville det have været for mindst 4 uger siden. For da opdagede jeg at marsvinene havde det, og siden var jeg meget opmærksom på at holde de ting jeg brugte til de syge dyr langt væk fra de raskes osv.


  • #3   7. sep 2012 Så har jeg oprettet et album med et par billeder af hårtabet. smiley

  • #4   7. sep 2012 oi oi oi det ser godt nok grimmo ud!! stakkels nin da! det er meget tydeligt det er selvpåført: det er gjort i et område hvor han nemt kan nå med munden. Han har simpelthen rykket sin pels ud selv. Så er spørgsmålet: hvorfor? kan han være stresset? jeg ville nok bede dyrlægen om noget kløestillende så han ikke har den mindste undskyldning for at pille videre i det der. Noget binyrebarkhormon kan også dæmpe en evt allergisk reaktion HVIS han har fået noget på pelsen han ikke kune tåle. Jeg ville nok også spraye lidt "bitter apple" på for at han skulle miste lysten til at gnave videre.
    Jeg tænker det kan ikke være utøj eller svamp, det burde dyrlægen have opdaget... men det ses altså ved dyr at de laver den slags (og værre) hvis de er stressede over noget... du har vel hørt om fx kakaduer (udprøget flokdyr) der sidder og piller alle fjerene af sig selv hvis man holder dem alene... jeg syntes det ligner noget selvpåført enten pga en allergisk reaktion i huden eller steess i hvert fald...


  • #5   7. sep 2012 Ja, han har det ikke særlig godt lige for tiden.. Dyrlægen kunne også se at der var begyndende infektion i huden, så han er meget irriteret. Men heldigvis ville dyrlægen lige være sikker, så hun tjekkede igen for pelsmider og heldigvis kan man vel sige, så fandt hun 3 pelsmider. Så vi går stærkt ud fra at det er dem der har givet ham den forfærdelige kløe, for han sidder nemlig oftere end normalt og slikker sig dernede. Men jeg har kun fået noget som skal duppes i nakken, og hvis det ikke stoppede det, ville hun have ham ned igen på mandag.

  • #6   7. sep 2012 Hvad hedder det der skal dyppes i dens nakke?

  • #7   7. sep 2012 Simse: jeg tror jeg ved hvor du vil hen, der er nogle af de der dryp nakke ting der giver nogle hunde såkaldte "hotspots", var det det du tænkte på? jeg tænkte det samme men hun siger jo pelstabet begyndte inden....

  • #8   7. sep 2012 Nej. smiley Jeg tænkte, at hvis hun fik Frontline skal hun bestemt ikke bruge det på kaninen - men det ved de fleste dyrlæger heldigvis godt.
    (Kan heller ikke se, hvad kaninen skal med en loppe- og flåt kur, men nogle dyrlæger er ikke helt ok oven i hovedet)


  • #9   7. sep 2012 nå ok,... vidste ikke man kunne få frontline til at dryppe, troede det var på spray:)

  • #10   7. sep 2012 Spray er til levende organismer - det dræber ikke loppeæg, så vidt jeg husker. Spray kan bruges til gnavere, men ikke kaniner, og så må det bruges fra dyrene er 2 dage gamle.
    Pipetterne må overhovedet ikke bruges på kaniner og gnavere, og må først anvendes på hunde og katte når de er 2 mdr. (mener jeg det er). Men det dræber både lopper, æg, flåter, lus. smiley


  • #11   19. sep 2012 Jeg kan ikke huske hvad de hedder, men de virkede i hvert fald lynhurtigt på ham, men han fik nogle hvor jeg skulle dryppe det i nakken på ham. Det var egentlig til katte, men dyrlægen sagde at det var det sikreste at bruge i det her tilfælde. smiley

  • #12   19. sep 2012 Mine kaniner fik Stronghold dryppet i nakken, da de havde pelstab (grundet pelsmider, jeg så dem selv i mikroskopet). Det kan kaniner godt tåle, selvom de IKKE tåler frontline.

    Stronghold gives faktisk til mange forskellige slags dyr, selvom det vist primært er fremstillet til hunde og katte smiley


  • #13   19. sep 2012 går det bedre med ham i øvrigt?

  • #14   21. sep 2012 Det går meget bedre! Huden er helt fin og har fået sin normale farve igen. Og så er hårene omme bagpå også begyndt at gro ud igen. Dog synes jeg stadig at han slikker sig rimelig meget og han fælder også stadig mere end han plejer..

Kommentér på:
Pelstab hos kanin..

Annonce