{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunkaniner sammen?
  • #1   28. feb 2014 Nej!

  • #3   28. feb 2014 Kun hvis du giver utrolig meget plads og neutraliserer dem.

  • #5   28. feb 2014 Måske vil de kunne til at starte med, men du kan godt regne med at når de bliver lidt ældre så kommer der problemer.


  • Voltera
    Voltera Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 11
    #6   28. feb 2014 Nej, de skal ikke gå sammen, prøvede med mine to hun kaniner, men måtte for 3 uger siden skille dem ad da den ene af dem angreb den anden og der lå pels overalt i deres bur, så nu går de adskilt.

  • #7   28. feb 2014 Ja, hvis de bliver neutraliseret når de bliver kønsmodne, og har mindst 5 m2.

  • #8   28. feb 2014 Jeg mener bestemt at man siger 8-10 m2 pr. kanin, og ikke kun 5 m2 til to kaniner. Taler her kun om neutraliserede kaniner.

  • #9   1. mar 2014 Det kommer an på hvem man er. Mine to har ca. 6 m2 og somme tider lidt mere (op til 11) og der har ikke været nogen problemer i de snart 5 år de har været sammen.

  • #10   1. mar 2014 Men hvis det generelle er 8-10 m2, ser jeg ingen grund til at anbefale mindre, bare fordi det måske fungerer for en smiley

  • #11   1. mar 2014 Bauque 8-10 m2 er jo ikke det generelle, dt er bare noget du har sagt, hvilket er en mening mod en anden smiley

  • #12   1. mar 2014 De fleste uerfarne anbefaler en fodboldbane til to neutraliserede kaniner. Jeg ved ikke om du er erfaren med to neutraliserede kaniner sammen eller ej, men der er som regel ingen mindste mål, da det er så individuelt som det overhovedet kan være. smiley
    Jeg anbefaler bare mindst 5 m2 men selvfølgelig gerne så stort som muligt.


  • Sdgdsy R
    Sdgdsy R Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Annoncer: 1 Svar: 2
    #13   1. mar 2014 Vi har erfaring med flere kaniner i samme bur, og det har ind til videre været meget stor succes. vi har en neturaliseret han og 3 hunner, som IKKE er neutraliseret (ingen søskende og allesammen voksne). MEN man skal være forsigtig med at sammenbringe kaniner, og i starten var vi usikre på om det kunne lade sig gøre. det letteste er at sammenbringe unger, som vosker op med hinanden. En tommelfingerregel på 10 kvm pr. kanin er nok meget god. vi har dog kun 25 kvm til 4 kaniner, men vi har gradvist øget bestanden og har nok nået smertegrænsen. Men det går rigtig godt. Kaninerne slikker og vasker hinanden og ligger ved siden af hinanden og hygger sig. Endvidere graver de gange, og det er rigtig rart at se dem beskæftiget. På den måde får de motion og de får slidt deres klør. Men man skal ikke tage fejl af at der er hakkeorden og hvis man tager en kanin væk i et stykke tid, kan det være hakkeordenen skal genopbygges. Vi har gjort det på den måde at vi har et bur inde i buret hvor de øvrige kaniner er. Så lærer de øvrige den nye kanin at kende og omvendt - det er gået godt på den måde. Vi har også på skift lade de "gamle" kaniner komme ind til den nye kanin på besøg i buret så de har kunne se hinanden under opsyn. efter vi har lavet disse øvelser over en periode har det gået godt med at sammenbringe dem. Hvis der er nogen der er interesseret, er i meget velkomne til at se hvordan det fungerer her hos os - så skriv bare. Nu er vores projekt gået godt, men vi har måske bare været heldige, men skal være forberedt på at det måske ikke kan lade sig gøre og det er nok svært med voksne kaniner. Man skal også vide at kaninerne kan skade hinanden, hvis man ikke passer på.

  • #14   1. mar 2014 sgdgsy R det at de slikker hinanden er altså ikke et tegn på "hygge" men et tegn på dominans, btw har vendt bunden i vejret på ALLE jeres kanin og kigget på kønsdelene? for at kaniner skal have en chance for at gå sammen, skal de ALLE neutraliseres, for at få hormonerne ud af kroppen(husk selvom de er neutraliseret er der ingen garanti for at de kan sammen) og så skal de introduceres korrekt, altså på neutral grund, ikke noget med et bur på de "gamle" kaniners territorium, det går bare galt..

  • MRN
    MRN Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 1
    #15   1. mar 2014 ja smiley


  • #16   1. mar 2014 Husk lige at man selv bestemmer hvordan man holder dyr, og respekter de forskellige holdninger/meninger uanset om man er enig eller ej.

    Jeg kender også flere der holder kaniner sammen uden at neutralisere dem. Jeg synes det er forkert, men det gør ikke at jeg pludselig siger hvad de SKAL gøre.
    Man kan råde og vejlede, men at sige til en person at de skal gøre sådan og sådan er lige så forkert. smiley


  • #17   1. mar 2014 Hovedårsagen til at man også anbefaler neutralisering ved hunkaniner er pga den store risiko for livmoderkræft, har efter hånden slagtet en del kaniner og ser desværre tit hos hunkaniner over 12 måneder begyndene små cyster på æggeestokkende,

    Men skal man avle er dette jo ikke rigtig en mulighed, normalt har jeg alm net imellem mine bure men pt har jeg 2 hunner til at gå med hver sit kuld og der har jeg måtte sætte en plade op imellem da hunnerne det sekundt de så hinanden fløj i nettet (jeg befinder mig altid i standen et par timer når dyrene får nye sidemakker) så det er en anden ting man skal tage højde for at hunkaniner VIL beskytte sine unger fra andre kaniner det værende hunner eller hanner, og derfor vil falske drægtige hunner (har oplevet en højere falsk drægtighed ved hunner der går i stald med hanner end hunner uden) gør nøjagtigt det samme så derfor vil jeg personligt anbefale neutralisering hvis man ikke skal avle.

    Overstående må jeg stærkt understrege BLOT er personlig erfaring....

    Så sdgdsy R´s måde er sikkert ganske fin da den kastrerede han ikke udsender hormoner som kan påvirke hunnerne.


  • #18   1. mar 2014 Det er der åbenbart meget delte meninger om kaniner sammen, ligesom der er om hund og kat sammen.
    Jeg er ikke så stor fan af at holde kaniner som alene dyr. Kaniner lever i kolonier og er et socialt dyr. Hvem kan beskæftige sig lige så meget med en kanin som en anden kanin.
    Calla og Voltera: Kan det have haft noget med pladsen at gøre ? at de sloges pga. lidt plads. Eller for kort tid til at se hinanden an i ?
    Kolonier kan ikke sammenlignes med, at man sætter to kaniner ind i et bur sammen eller i en otte kantet løbegård. De har jo ingen mulighed for at flygte væk. Jeg siger ikke at det er sådan I holdt jeres sammen, da det gik galt smiley men det er der jo altså nogle der gør..

    Mine kaniner løber frit i vores have stort set hele dagen og det modvirker nok problemer. De hjælper hinanden med at grave huller og pelspleje, hilser, ligger samen på terrassen, holder sig sammen ,lytter, finder mad æder græs op og ned af hinanden hinanden, selvom de har et par 100 kvm.have at bevæge sig på. Det "fællesskab" og kontakt med hinanden som i det fri, synes jeg, er bedst for mine kaniner.
    Oftest siger man, at det allerbedste, at vælge hunkaniner, der er er under 12 uger, eller som de to, søskende, eller blot ældre kaniner, der er vokset op sammen som små. Ved at vælge noget lig det, undgår man, at skulle sætte to fremmede og voksne kaniner sammen, som Ildermor, Sdg. og Dorte forklarer så godt om deres kaniner der ikke kender de andre kaniner.
    Jeg synes godt og trygt du kan tage imod tilbuddet om de to hununger. Det lyder i hvert fald som et super godt tilbud og som søde kaninunger


  • Sdgdsy R
    Sdgdsy R Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Annoncer: 1 Svar: 2
    #19   3. mar 2014 Det er måske netop fidusen, at placere den nye kanin i et bur inde i løbegården på andres revir, for så vænner de sig til hianden uden de kan gøre hinanden noget. Hvis de blot mødtes udenfor kaningården ville de ikke lære hinanden at kende. om aftenen tager vi den nye kanin ind i bur helt uden for gården. Jeg vil iøvrigt råde til at hvis man vil forsøge sig med flere kaniner samtidig, bør der være et ledigt tomt bur eller mulighed for at lave skillerum, hvis det skulle ende galt. Som vi har oplevet det har de kun været søde ved hinanden. At de har hulesystemer i jorden er også en fordel. Her kan de gemme sig hvis de vil være i fred og de kan flygte herned hvis der f.eks. er rovfugle der kunne tænke sig en kaninsteg. Det er virkelig en fornøjelse at passe og bare betragte kaninerne for at se hvad de laver, når de er frie - de er meget aktive. Graver, hopper rundt, gnaver grene, eller ligger oven i hinanden og slapper af - tit ved middagstid, hvor de dovner og skal have fred. Jeg vil ikke råde dig til noget malene, for det afhængiger af hvordan kaninernes temperement bliver, når de bliver voksne. hvis du ved du ikke vil avle med dem kunne det godt være det var en god ide at neutralisere dem afhængning af kaninernes temperement og hvor meget plads du tilbyder dem.

Kommentér på:
Hunkaniner sammen?

Annonce