1.888 visninger
|
Oprettet:
Gratis dyr og internater {{forumTopicSubject}}
Jeg har lidt gået og overvejet noget.
En del dyr her inde gives væk gratis, og folk ser ud til at være relativt desperarte efter at komme af med dem.
Hvorfor er det man ikke aflevere dyrene på et internat?
Vi har ikke amerikanske tilstande hvor man afliver dyr man ikke kan komme af med.
Er det fordi man muligvis skal betale et mindre beløb for at sætte dyret af?
apr 2010
Følger: 25 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 4 Svar: 323
og det vil de også meget gerne, for de kan se at dyrene har det godt indtil at de kommer ud i et rigtigt hjem.
Dog er der nogle som vælger, ikke at have mellemleddet med.
Men så de selv ser dem som skal overtage deres dyr.
Og til sidst er der dem, som enten smider dyrene ude i skoven eller andet dumt.
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
Hvis man kigger herinde, når dyrene foræres væk gratis, er der ofte tale om unger, der er blevet overporduceret uden at man har haft tanke for, at man jo også skulle have plads til dem, når de ikke kan være hos deres mor mere. Og ofte er det folk, der bare laver flere unger bagefter.
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 21 Gnavere: 16 Emner: 36 Svar: 344
maj 2010
Jeg synes faktisk det er et rigtig godt alternativ med at aflevere dem på internat, hvis folk virkelig er så desperate for at komme af med deres dyr. Næst efter at folk selvfølgelig begynder at tænke over ikke at sætte så mange unger i verden.
Jeg overraskes meget når jeg ser på priserne på kaniner i forhold til, hvad jeg er vant til med marsvinene. Hos marsvinene er det ikke unormalt at de fleste koster 250-300 kr for racedyrene. Hos kaninerne kan man få racedyr nærmest smidt i nakken gratis eller i hvert fald meget billigt. Der er ikke noget at sige til, at folk køber kaninerne og ligeså hurtigt bliver trætte af dem og skifter dem ud, når de ikke er søde unger mere, når de bare kan købe en ny til 25-50 kr. Som jeg ser det, så ville jeg faktisk hellere aflevere mine dyr på et internat, end at skulle ned og sælge dem til den pris i desperation for at komme af med dem, for internatet ser i det mindste ikke bare dyret som en brug og smid væk ting.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 11 Gnavere: 6 Emner: 53 Svar: 472
jun 2010
Følger: 423 Følgere: 411 Gnavere: 11 Emner: 22 Svar: 105
Det kan jo meget vel være at dem der forærer dem gratis væk blot er interesseret i at dyret kommer direkte ud i et nyt hjem, fremfor at skulle på internat eller privat rescue at bo, inden det nye hjem.
For nogle dyr kan det godt være ret stressende at flytte så meget.
Mange som har de annoncer hvor de skriver bortgives skriver som regel "Bortgives mod lovning af godt og blivende hjem" og det siger vel ligesom det hele.
Jeg er dog ikke i tvivl om at der også er andre der bare gør det fordi de ikke har råd til internat eller ganske enkelt synes at dyret er blevet for gammelt. Jeg synes bare lige at jeg ville nævne at der kunne altså også være en anden mulighed
maj 2010
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Så tanken er da fin... og der er da bestemt osse nogen der får sig gode hjem ud af det. Faktum er så bare det, at 'gratis' gerne tiltrækker flere af de 'forkerte' købere... impulskøberne, som ikke ved noget om dyrene, og ikke har tænkt sig at gøre en indsats heller.. og som gerne skifter dyr(earter) oftere end jeg skifter trusser.
Dernæst er det hele debatten om at dyrene kan ende som foder.. enten direkte eller til foderavl. Og jo, slanger eller whatever skal osse leve - men jeg er så naiv at tro, at folk gerne vil have lov til at tage stilling til om deres dyr skal ende sådan eller ej. Rent logisk, så må annoncer med 'gratis' være langt mere tiltrækkende på mange foderfolk, end hvis de skal til at hoste op med flere hundrede kroner for et dyr - så bliver det jo hurtigt en pænt høj kilopris.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Jeg synes ik det helt stemmer, hvis der ikke er plads til de dyr, der reelt har et behov - fordi der sidder en masse kornfede dyr, som folk bare ikke gider længere.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 11 Gnavere: 6 Emner: 53 Svar: 472
maj 2010
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Jeg har f.eks. set en der inde, der skrev at dyrene skulle væk gratis eller aflives... Jamen så aflever dem dog på et internat. Det er altså spild af liv bare at aflive fordi man er en klovn og ikke har tænkt sig om.
Jeg ville meget hellere aflevere på et internat end jeg ville aflive. Der bliver folk trods alt set nogen lunde an før de får lov at få dyrene.
maj 2010
apr 2010
Følger: 63 Følgere: 63 Emner: 21 Svar: 675
Jeg er helt enig med dig..
Hvorfor betale en dyrlæge for at aflive dyrene hvis det er billigere at aflevere dem på et internat?
For problemet handler nemlig ofte om penge - eller at folk bare ik gider dyrene mere og så koster det penge at passe dem!
Hvorfor ik gi dyret mulighed for et godt liv bare fordi den første ejer var en knold!?
maj 2010
At give en folder fra DB er så heller ikke specielt optimalt.
De er kendt for at være elendige, men de gider bare ikke gøre noget ved det. Det er underordnet om de bliver kontaktet af privat personer eller interesse foreninger.
maj 2010
Der er bare en del af deres pasningevejledninger der er direkte skadelige, og de stejler totalt hvis man prøver at gøre opmærksom på et, på en venlig måde.
apr 2010
Følger: 25 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 4 Svar: 323
Det gør jeg også.
Den fra DB......der bør du overstrege, at kaniner bør gå sammen!!
Også i fangeskab, står der!!
Det er dybt forkert.
maj 2010
Følger: 20 Følgere: 23 Gnavere: 1 Emner: 16 Svar: 690
KÆMPE forskel
og når man kigger i de bøger, som dyrlægestuderende læser i står kaniner også som gnaver...
selv dyrlæger kan skrive noget værre hø :S
maj 2010
Der er virkelig meget lort der ude, fordi folk ikke har holdt sig opdateret.
Det samme kan måske også siges for bøger, men der kommer trods alt nye i ny og næ... Og bøger er altså en bedre reference end langt de fleste hjemmesider (siger hende med en 20 bøger om chinchillaer -_-)
maj 2010
Ladmig igen bringe eksemplet om den dyrlægestuderendes bog, som brugte kaninen som eksempel på gnaver :S Jeg så selv teksten og måtte tage mig til hovedet... især fordi det jo er faglitteratur til dyrlæger og dyrlægestuderende!
lige som der findes SÅ mange bøger om hamstere, hvor man ikke skal tro på halvdelen :S
så man skal ikke tro på alt i en bog heller
maj 2010
Hvor gammel er bogen?
Det er jo relativt nyt at man har klassificeret kaninen som en støttetandet.
Der var jo også en periode hvor man overvejede at klassificere flere dyr gnavere der føder fuldt udviklede unger som noget andet en gnavere (det var marsvin, chinchilla, degu og nogle af deres nære slægtninge). Det blev dog aldrig til en omklassificering, og de går stadig under rodentia.
Der er også fejl i noget af det literatur vi har på biologi, men der går underviserne så ind og retter i det, evt. ved at fortælle hvad der er af fejl ellers udlevere de et kompendie. Det er ofte fordelene ved bøger der som udgangspunkt er tiltænkt studerende.
Det er ikke for at forsvare de elendige bøger der ude, for dem er der da også nogle af, det er der ingen tvivl om.
Da jeg havde et fag om danmarks hvirveldyr her sidste år, blev kaniner og harer omtalt som largomorpha, men vi havde heller ikke nogen bøger overhovedet, kun kompendier, så det kan jo være at der ikke er nogen opdaterede bøger
maj 2010
Og så gammel info er det heller ikke, at kaniner er støttetandede og ikke en gnaver :S ISÆR litteratur som dyrlæger skal forholde sig til, burde være i orden med den slags..
maj 2010
Jeg tænkte bare på at nogle af vores bøger er rimelig gamle, og der står noget - til tider - outdated info... Men 2008... det lyder bare tåbeligt.
Godt man ikke er ved at uddanne sig til dyrlæge XD
Gratis dyr og internater