{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.298 visninger | Oprettet:

gode råd søges (kanin) {{forumTopicSubject}}

hejsa.

imorgen kommer min datters kanin hjem, og jeg vil self gøre det rigtig godt for den.

i starten skal den stå i sit vante bur (ude bur) til jeg får bestilt et nyt.

men hvad er rigtig godt til at aktivere den lille dame, jeg har købt sådan en gnaver ting med nødder osv, der bare ligger i bunden af buret.
hvad ville ellers være godt?

kan de tåle riskiks og andre kiks?
er der noget der er totalt NO GO.?

den er vant til at stå ude men skal nu være inde, vil den kunne komme ud på nogle korte gåtur i sele, eller er det for koldt?

der er tale om en dværg, løve et eller andet kanin...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gode råd søges (kanin)
  • #1   30. sep 2013 Nej kaniner kan ikke tåle kiks og andet menneske mad.
    Og hvis den er vant til at stå ude så skal den blive ude.
    Hvordan en 'snackbar'?
    Du kan havde en masse legetøj og grene i dens bur som den kan lege med og gnave på.
    Hvis den er vant til at være udenfor så er den jo klart vant til at være udenfor og så fryser den jo ikke.


  • #2   30. sep 2013 hvis den skal stå inde, skal den tages ind inden den sætter pels, altså inden det bliver koldt udenfor.

    nødder er ikke ret godt for kaniner, for der er noget der hedder blåsyre i, og det kan kaniner ikke tåle, hvis den endelig skal have noget aktivering, så tag evt. en gulerod og hæng op i buret, eller måske hvis der er et gitter hænge den på det. En kanin kan også få god glæde af en mase frisk hø, og noget halm smiley god mad er ogs vigtigt, pille foder er godt, her vil jeg anbefale møllerens kaninpiller. Husk dog at disse piller ikke skal bestå af kaninens fulde kost, kosten skal bestå af 80 % hø og 5% piller, resten skal eller burde være dækket af grønt smiley

    riskiks er ikke noget jeg vil anvende, da dt ikke er beregnet til kaniner og der er jo også tilsætnings stoffer i smiley generelt er kiks ikke godt til kaniner, men en gren vil de hellere have, helst æble og pære grene, men ALDRIG fra stenfrugts træer smiley

    hvis du har flere spørgsmål, enten nu eller senere er du velkommen til at skrive en PB(privat besked) til mig smiley svarer med glæde så godt jeg kan smiley


  • #3   30. sep 2013 Hvis den er vant til at være ude, skal i vente til det bliver varmer med at tage hende ind, ellers kan hun ikke følge med i tempratur skifted smiley

  • #4   30. sep 2013 Hov det skulle være en smiley smiley

  • #5   30. sep 2013 kan man ikke vænne den til at være inde, altså skiftevis inde og ude,? vi har det normalt ikke ret varmt herhjemme, 18 grader måske.....


  • #6   30. sep 2013 Den skal ikke skifte hele tiden smiley

  • #7   30. sep 2013 Vores kommer nogle gange med ind, også om vinteren smiley
    Det er som regel kun 10-20 min, men mærk på kaninens ører, hvis de er varme, så er det tid til at kaninen skal ud igen smiley

    Vil I have den til at bo inde permanent eller skal den bo ude? smiley


  • #8   30. sep 2013 Hvis i vil have den ind skal du begynde nu inden det bliver for koldt, hvis den er vant til at stå ude må du lave skift i etapper, først altså temperere rum så den stille vendes til varmen, men mine er allerede ved at sætte pels (fælder sommer pelsen af nu) hvis jeres også har gjort det ville jeg personligt vente til foråret.

    som snak skal du/i ud i ukrudtten og finde mælkebøtter og lign. friske grønne ting fra naturen, bedst og billigst smiley

    Salat og augurk er for mig no go, der er kun vand i og man risikere diarre, derudover kommer det oftes fra køleskabet hvilket jeg undgår ved mine dyr, mine for kun tempereret mad

    Held og lykke med den lille ny det bliver spændende smiley


  • #9   30. sep 2013 den kommer imorgen lidt over middag...

    jeg må prøve at have den stående inde imorgen så, og så mærke på ørene ofte...


  • #10   30. sep 2013 Hej Lene

    Jeg vil først og fremmest sige, jeg synes det er rigtig godt du søger råd og vejledning, så din datters (og din) kanin kan få det bedst muligt.

    Hvis vi starter med bolig situationen.
    Det er absolut intet galt i, den bor indenfor. Men at du allerede spekulerer i, at den skal ud og gå i sele, er unødvendigt. Kaninen har nemlig brug for at kende jer, jeres hverdag og de nye omgivelser inden den overhovedet får sele på. Vent hellere til foråret med det projekt, så har I og kaninen alle forudsætninger iorden for at få en dejlig ude oplevelse og vejr/temperatur er intet problem smiley

    Og hvad angår foderet.
    Jeg synes du skal tage nødde-stangen med ned til butikken, hvor du købte den, og få pengene retur. De er nemlig ikke en del af en sund kaninkost, tvært imod. I stedet kan du købe et buket brocoli, skære 'buketterne' af og servere for familien og derefter give stokken til kaninen - eventuelt skære den i skiver og bruge den over flere dage. Ligesom æbleskræller kan placeres rundt i buret, så kaninen kan gå rundt og 'finde ud af' hvordan den skal få de lækre skræller - Og der er mange, mange grøntsager og frugter, som kaniner kan både li' og tåle. Det er bare at komme igang smiley
    Samtidig er det en langt sundere (og billigere) form for aktivering, der sikrer jeres kanin en god varieret kost og sundhed/fysisk form på den lange bane. Det betyder færre sundhedsproblemer som fedme eller dårlige tænder, færre eller overhovedet ingen dyrelægebesøg, og flere penge/mere tid til alt det sjove smiley

    Held og lykke med jeres nye, lille kanin smiley


  • #11   30. sep 2013 nøvlinge... smiley
    tusind tak for de gode råd smiley


  • #12   30. sep 2013 Det var så lidt smiley

    Jeg havde lige overset det du skrev med riskiks, så det vil jeg osse gerne vende;

    Generelt bør kaniner ikke fodres med forarbejdede 'menneskeprodukter', der er dog undtagelser som f.eks havregryn. Når du køber et foderprodukt skal du undersøge natrium, fosfor og kalcium indholdet er under 1% - dvs. dyrehandlerprodukter som salt- og kalksten osse har bedst af at samle støv i butikken. Vælg et grundfoder-produkt uden korn, nødder og andet 'dikke-dar'. Det er kun i blandingerne som blikfang, og kaninerne lider ingen last ved 'kun' at have kaninpiller som grundfoder.

    Dværgkaniner har et noget større energibehov end store racer. Derfor er det vigtigt at I fodrer den korrekt. Jeg ser en anden bruger, der meget fejlagtigt skriver, at kun 5% af kaninens kost bør være pillefoder, det er jeg meget uenig i.
    Giv som udgangspunkt et 'snapseglas' foder pr. kg. den vejer sammen en mængde grønt, der bliver spist op. Giv gerne grønt flere gange om dagen i små portioner.
    Bliver kaninen tynd (I kan mærke den ryghvirvler) så sæt grundfoder mængden en anelse op. Giv altid rigelige mængder rent, godt hø. Det holder dens fordøjelse iorden og tænderne ligeledes. Og prisen på hø er så forholdsvis lav, at der ingen fidus er ved at spare på det. smiley


  • #13   1. okt 2013 skal broccolien koges først eller må kaninen få den rå?
    hvad med tørt franskbrød?


  • #14   1. okt 2013 Ført vil jeg gerne sige tillyke med jeres kanin. I har sikkert fået den nu smiley
    Det er dejligt at have en kanin indenfor, hvor den har sin familie, og man er sammen med den hele tiden stortset.
    Jeg har en kanin(stuekanin) indenfor, som kommer ud i en indhegning, hvor den kradser på døren, når den vil ind igen så den er sikker på jeg ser den. Jeg går af og til små ture med den ved et grønt område og på en sti med en lang snor. Jeg har endnu ikke set problemer mht kulden i den forbindelse. Men det har selføgelig heller ingen frost været endnu.
    Jeg vil foreslå, at I giver kaninen noget af dens mad med hånden istedenfor udelukkende i skålen, så bliver den hurtigt tillidsfuld og forstår ofte hvad der forlanges meget hurtigere ved at få en godbid.
    Af "menneskemad" er knækbrød, franskbrød, æblestykker og gulerodsstykker især et hit her smiley


  • #15   1. okt 2013 Nej broccoli skal ikke koges først, det er der ikke noget af det grønt der skal

  • #16   1. okt 2013 Jeg vil aldrig give mine dyr brød men det er hver sin smag:-)

  • #17   1. okt 2013 Nej, brocoli og alt andet kål skal serveres rå - det er slet ikke så vanskeligt at fodre sin kanin smiley

    Hvad angår brød, så er jeg i 'alt med måde' lejren. Vores dyr får brød - altså 1/16 del af en rugbrøds endeskive hver 14. dag.
    Jeg tror ikke det gavner kaninen på den lange bane at få hele og halve skiver franskbrød hver dag eller hver uge..
    Knækbrød kan gives i moderate mængder. F.eks ½-1 stykke om ugen, husk igen at undersøge især salt indholdet og brug knækbrød der ikke er overstrøet med frø og kerner.


  • #18   1. okt 2013 tusind tak for alle jeres svar smiley

Kommentér på:
gode råd søges (kanin)

Annonce