{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.154 visninger | Oprettet:

gode råd søges :-) {{forumTopicSubject}}

ja min søn har længe gerne ville have et kæledyr og jeg har nu besluttet mig for at han skal have et i jule gave, men det skal også være et passende... min søster ville give ham en chinchilla men da min søn kun er 4½ så synes jeg ik at det er det rette så her er mine spørgsmål..

kan marsvin og kaniner gå sammen??
skal marsvin også have flere etager eller er det kun kaniner
er der andre ting jeg skal være opmærksom på
på forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gode råd søges :-)
  • #1   18. nov 2012 Marsvin og kaniner sammen - NEJ

    Marsvin er flokdyr, så hvis det er det, valget falder på, skal I huske at I skal have min. 2 sammen.


  • #2   18. nov 2012 Nej kaniner og marsvin skal under ingen omstændigheder gå sammen. smiley

    Jeg synes du skal vælge marsvin til et barn på den alder - så længe at han ikke får lov til at være alene med dem.


  • #3   18. nov 2012 marsvin og kaniner bør ikke gå sammen - de har hverken det samme foderbehov eller de samme sociale behov. Derudover kan selv en lille kanin gøre solide skader på marsvin.

    Marsvin behøver ikke flere etager, men god plads er selvfølgelig godt.


  • #4   18. nov 2012 NEJ, marsvin og kaniner kan IKKE gå sammen.
    Og marsvin skal gå mindst to af samme køn sammen (eller en hun og en kastrat), da de er flokdyr. Så der er ikke noget der hedder at få et marsvin, det hedder to marsvin.
    Marsvin behøver ikke flere etager og det gør kaniner heller ikke.
    De vil til gengæld gerne have huse og hængekøjer.
    Og så skal man huske, at marsvin skal have et ordentligt pillefoder med C-vitamin.


  • #5   18. nov 2012 Og forsøg at finde en ordentlig opdrætter at købe dem fra, hvis det er marsvin I vælger.
    Ikke en dyrehandler eller en eller anden useriøs stueopdrætter.


  • #6   18. nov 2012 findes marsvin i flere størrelser??? og kan marsvin blive lige så tamme som kaniner??? jeg har nemlig kun haft kaniner

  • #7   18. nov 2012 Marianne: Selvfølgelig kan marsvin blive ligeså tamme som kaniner smiley smiley
    Jeg ville anbefale at man vælger et voksent marsvin der er tamt i forvejen til din dreng. Unger kan godt opføre sig ret sky og jeg tror bare generelt det ville være det bedste både for dyrets skyld og for din drengs skyld smiley


  • #8   18. nov 2012 Marsvin kan blive rigtig tamme, ham jeg havde da jeg var helt lille kunne vi sætte på gulvet også løb han rundt i lejligheden mens min mor gjorde rent og når hun var færdig kaldte hun på ham også kom han løbene..

  • #9   18. nov 2012 okey tak for svarene smiley

  • #10   18. nov 2012 TheVegetarian: Det tror jeg kommer an på typen af marsvin. Jeg har solgt flere marsvin til børn. Og det har været alt fra 4 ugers unger til halvstore hanner, og der har ikke været så megen forskel.

  • #11   18. nov 2012 Cavy: Et voksent marsvin der er vant til at være i hænder er klart at foretrække til et fireårigt barn fremfor en sky unge? Tror også oplevelsen af marsvin ville være bedre. Det er altid mere hyggeligt med en rolig mut end et marsvin der trykker sig skræmt ved at man åbner lågen ind til den.
    At du har solgt unger til børn, kan jeg ikke forstå skulle gøre mine argumenter mere svækkede?
    En unge kan man komme til at påvirke i langt større grad end et voksent. Og når vi taler små børn der skal have sit første marsvin, kan der hurtigt gå en negativ drejning.


  • #12   18. nov 2012 Det kommer helt klart an på ungen/ungerne.
    Jeg har også mange gange solgt unger til børnefamilier - det kommer an på ungens temperament, hvad familien forventer og hvad de er villige til at lægge i det.
    Altså forventer familien et tamt marsvin der splatter ud i skødet - nej så skal de ikke vælge nogle 4 ugers unger.
    Men samtidig er 4 ugers unger absolut heller ikke nogen der behøver spurte rundt i buret og være sky for håndtering - slet ikke.
    Så ja, jeg mener også det i høj grad kommer an på marsvinet/marsvinene. Nogle racer er også mere sky end andre.

    Voksne marsvin kan lige så let være sky som unger. Faktisk i højere grad hvis den voksne ikke har været kæledyr, kan de i nogle tilfælde være sværere at "omvende" i forhold til en unge man kan præge som man vil.


  • #13   18. nov 2012 TheVegetarian: Pointen er, at det ikke er alle unger, der er sky. Så man kan godt købe en unge, man skal bare lade være med at købe en, der er sky.
    Du kan også sagtens finde voksne marsvin, der er sky.


  • #14   19. nov 2012 Hvis ungen nu er sky så hjælper forældrene jo til for at gøre den "tam". Den fireårige har forhåbentlig ikke hele ansvaret.
    Det tager sjældent lang tid at gøre et ungt dyr håndvant.


  • #15   19. nov 2012 Der er ingen tvivl om at unger er små og søde, så folk vælger tit det lille nuttede marsvin frem for det voksne. Og jo, der er da tilfælde hvor familier har gået rigtig meget op i det ...

    Men som jeg skrev tidligere: En unge kan man komme til at påvirke i langt større grad end et voksent. Og når vi taler små børn der skal have sit første marsvin, kan der hurtigt gå en negativ drejning.
    og det er sandt. Jeg mere er bange for hvad der vil ske for selve marsvinet. Jeg siger ikke at TS' dreng er vild osv. Men vil bare generelt råde et voksent marsvin til et fireårigt barn.
    Og jo, vil vove og påstå at en unge generelt er vildere end et voksent der er vant til at være i hænder.

    Simse: Nej, det gør det ikke. Men et ungt dyr er bare generelt mere "vildt" end en voksen.


  • #16   19. nov 2012 Nu spørger jeg bare lidt dumt:
    Hvad er dit erfaringsgrundlag vs. f.eks. Cavy og Sortfod, der har avlet og solgt unger i en årrække?


  • #17   19. nov 2012 Jeg vil også gerne vide erfaringsgrundlag.

    Jeg har i hvert fald andre oplevelser end TheV.


  • #18   19. nov 2012 Nej, og dyr er desuden ikke noget man giver i julegave, de har behov for ro og fred den første tid i deres nye hjem..

  • #19   19. nov 2012 Er der helt seriøst ingen der kan se logikken i det?
    Nu siger jeg jo ikke det er ansvarsløst at sælge en unge til en køber/købe en unge til sit barn.
    Alligevel (trods jeg har haft rigtig mange gnavere) så hvis det var mig selv der stod i den situation at gerne ville give min fireårige dreng et marsvin, så ville jeg klart vælge et voksent marsvin. Fordi alle de ting jeg har sagt tidligere …. smiley Og ja, selvfølgelig kommer det an på marsvinet, temperament osv. Men vi kommer altså ikke udenom at en unge på fem uger er et barn, et uroligt dyr der godt kan være sky og som man hurtigt kan komme til at præge i den forkerte retning.
    Og nej, man kan altså ikke som opdrætter/dyrehandler have dem oppe hele tiden for at nusse dem og gøre dem tamme med et fingerknips. Det er voksne marsvin der ikke har været så meget i hænder selvfølgelig heller ikke, men vil altså vove og påstå at der er lidt mere ro på smiley
    Nå, men i har nok allerede besluttet jer for at det er mig der er helt ude i hampen smiley


  • #20   19. nov 2012 jeg kan godt se hvor din logik kommer fra... men som de andre tænker jeg på hvor meget erfaring du har på det her område?

    Faktum er at rigtigt mange marsvin bliver avlet på temperament, plus at der ofte er børn i huset i forvejen = ultratamme marsvineunger.


  • #21   19. nov 2012 Jeg kan sagtens følge din logik - men vi er bare nogle der har solgt dyr de sidste knap 10 år som har andre erfaringer end de du beskriver.
    Hvis ikke du kan forstå det, uden at blive tøsesur, er det da din egen skyld.


  • #22   19. nov 2012 Forstår ikke i skal angribe mig alle jer opdrættere, det er en lille gnaver der bliver givet i julegave. Kan slet ikke forstå at mennesker som jer slet ikke kan se en logik, at det ville være det bedste at give et voksent og tamt marsvin i julegave til en dreng på fire år, end en unge på fem uger????


  • #23   19. nov 2012 Hehe så har man set det med. "Tøsesur" xD


  • #24   19. nov 2012 vi angriber overhovedet ikke - vi stiller kritiske spørgsmål til dine udtalelser --- big difference. Tværtimod er det dig som skærer os over én kam.

    Det giver netop ikke sig selv.
    Meget afhænger af det/de indkøbte dyr - og derefter afhænger det af håndteringen i det nye hjem.
    Hvis TS har fuldt ud styr på hvad barnet må og ikke må med håndtering af dyret og hvad der kræver opsyn, så er der altså intet til hinder for at købe 'ungt'.


  • #25   19. nov 2012 TheV: Nu er der jo slet ikke noget der hedder at give ET marsvin. Det hedder at give TO marsvin. Og der er det svært at gå ud og finde to voksne man bare lige kan købe og sætte sammen.

  • #26   19. nov 2012 Præcis..

  • #27   19. nov 2012 han får den heller ik juleaften men når vi finder de rette marsvin... og hvilken race ville i så anbefale?? og jeg går meget op i stimulering og håndtering af dyrene.. men tænker også bare mht en voksen at jeg kan være uheldig at få en gammel som han ikke kan have ret lang tid smiley

  • #28   19. nov 2012 Marsvin skal gå i flok, så hvis du kun vil have 1 så vælg et andet dyr fx kanin eller hamster istedet for smiley

  • #29   19. nov 2012 der er rigtigt mange racer med godt temperament... hvis vi bliver i korthårede så er teddyer og sølvagoutier ofte dejligt rolige.
    Er man til noget med lidt mere krudt i rumpen er de abyer, hvirvelkryds og skinnybærere skulle osse være kanon kæledyr.


  • #30   19. nov 2012 Texel og merino har også et rigtig godt temperament til børn, men de kræver så at forældrene som minimum har en saks, da de bliver langhårede.

  • #31   19. nov 2012 jeg har også tænkt mig to smiley den del har jeg fået pointeret lol men ønsker en stor race der er rolig og korthåret smiley byd ind lol

  • #32   19. nov 2012 TheV: Jeg kan som også godt forstå hvad du mener.
    Men om det er en tam unge eller en tam voksen, er faktisk hip som hap. Kan dyret ikke håndtere et barn, kan man lige så nemt gøre skade på et voksent dyr, som på en unge.

    Mht. den med dyr i julegave, så kommer det jo an på situationen.
    Jeg læser også TO's oplæg som et, hvor det i høj grad er et spørgsmål om at finde et dyr man selv vil, samtidig med at der tages højde for barnet. Chinchilla fravælges med det samme (meget fornuftigt), og der spørges her efter ind til hvordan og hvorledes.

    Problemet med dyr i gaver, er de spontane gaver, hvor der ikke er nogen der har sat sig ind i noget som helst. Et dyr som velovervejet gave, kan jeg helt ærligt ikke se problemet i.


  • #33   19. nov 2012 Stor race, rolig og korthåret - I must say, Skinnybærer smiley
    Samtidig ekstremt nysgerrige og opmærksomme.

    Er man til de mere dovne "laid back" typer skulle teddy og sølvagouti være gode racer.


  • #34   19. nov 2012 Der er jeg enig. Hvis de skal være store, rolige og korthåret, så er et par skinnybærere det I skal have fat i smiley

  • #35   19. nov 2012 hvorfor skal en korthåret børstes?

  • #36   19. nov 2012 Først skal jeg lige sige, at jeg ikke sagt på noget tidspunkt: ”DU MÅ IKKE KØBE EN UNGE, HØRER DU? DET ER MISHANDLING!!”
    Det skulle mere tages som et råd, som TS kunne vælge at følge eller ikke at følge hvis hun mener hun er klar på en unge. Men nu tænkte jeg, at da hun ikke er så erfaren på marsvine-området og at hendes søn kun er så mange år som han er, ville være et udmærket råd at give hende.

    Jeg er hverken tøsefornærmet eller noget om helst smiley Jeg blev bare bekymret når folk der har forstand på marsvin begynder at gå imod mig som giver et råd der er til for at beskytte dyret. Jeg har endelig fået noget der ligner en ordentlig forklaring. Tak Sweet Leaf smiley
    Jeg kommer lige fra KBH hvor jeg overnattede hos min moster. Hun har en dreng på selvsamme alder. Det ville virkelig være katastrofalt for dyrets skæbne hvis min moster valgte at give ham en/to marsvineunge(r) i julegave …. Forstå mig ret, jeg ved godt at ikke alle børn er sådan. Og jeg kender heller ikke TS'.
    Ikke desto mindre holder jeg på, at jeg selv ville have givet mit barn to voksne marsvin. Det var bare et råd, og jeg forstår ikke hvorfor den skulle trækkes så langt ud. Nå, men så tror jeg ikke den er længere. smiley
    Og nej, selvfølgelig hedder det to marsvin.


  • #37   19. nov 2012 Stald Faxi: Jo jo, men der er jo ingen der siger, at man rent faktisk behøver gøre det, når det er korthårede.

  • #38   19. nov 2012 Jeg vil også mene unger er ganske fine til børn, og bedre end voksne marsvin.

    Og som det er nævnt vil jeg også mene skinnybærer unger er perfekte.


  • Ove L
    Ove L Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 4 Følgere: 4 Svar: 33
    #39   19. nov 2012 Inden man falder for en teddy er det vel nok værd lige at nævne at der er pelspleje ved dem også. De skal børstes jævnligt eller samler pelsen sig i en klump løsner sig og falder af, ud over fælder de nogen mere end andre.
    Jeg har set børn på 4 år der er fornuftige til at håndtere marsvin, men jeg har da bestemt også set dem på 8-10 der aldrig burde have et marsvin endsige et dyr, men et tøjkræ i stedet.


  • #40   19. nov 2012 Sortfod, det er fint du synes det, men må jeg spørge hvorfor? 8i

  • #41   19. nov 2012 Jeg er usikker på om dur spørger hvorfor jeg synes unger er bedre end voksne marsvin eller om det er hvorfor jeg synes skinnybærer er perfekte...

    Så jeg svare på begge dele:

    Unger er bedre end voksne marsvin efter min mening fordi voksne marsvin allerede har dannet sig en adfærd, hvor unger først skal til at være marsvin.
    Nogle mennesker tror at når de køber en 4 ugers marsvine unge så er den helt 110 % tam, hvortil jeg så plejer at sige at i den alder har de lidt krudt i måsen, og skal lære menneskerne/mennnesket at kende før de falder lidt til ro. Men til gengæld falder de så til ro og lære at kende den/de mennesker der tager sig af dem. Og de bliver trygge ved dem, hvis man altså gider bruge tiden på dem.

    Og jeg synes egentligt det er en god ting at lære børn at dyr blive tamme, og mere fortrolige med dem i takt med børnene bruger tiden på dyrene. Ligesom at et barn ikke kan forvente at marsvin som man aldrig snakker med eller bruger tid på forbliver tamt og tryg ved dem.

    Og angående hvorfor skinnybærer er rigtig gode til børn/kæledyr generelt set.

    Jamen de er meget nysgerrig, har krudt i måsen, men ikke på den vilde måde. De er utrolig nysgerrige, lette at gøre tamme og skal undersøge alt. Men de er ikke vilde af den grund. Det er svært at forklare. Men altså jeg finder at de er meget godmodige og omgængelige. De minder mig meget om labrador hunde.. Utrolig godmodige, og dejlige.


Kommentér på:
gode råd søges :-)

Annonce