{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.845 visninger | Oprettet:

HJÆLP MIN SKINNY HAR FÅET EN BULE PÅ MAVEN {{forumTopicSubject}}

Jeg har en skinny på 11 måneder, hun har fået en bule på maven.
Hun fødte for 4 uger siden og er lige stoppet med at give mælk til ungerne.
Bulen sidder lige over navlen og er kommet inden for de sidste 2 døgn.
Huden sidder løst omkring bulen så den sidder fast på maven.
Er der nogen som kan hjælpe og fortælle mig hvad det er?
Venlig hilsen Nanna


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP MIN SKINNY HAR FÅET EN BULE PÅ MAVEN
  • #1   22. sep 2013 Det ligner en talgknude

  • #2   22. sep 2013 Kan det mon være navlebrok?

  • #3   22. sep 2013 det er næsten sikkert en brok pga maven har været udspilet meget har mavemusklerne delt sig. Det er typisk det kommer over, på eller under navlen da musklerne i forvejen er delt der (hendes navlestreng har jo fortsat ind der da hun selv var foster så der er HUL gennem musklerne der). Hold øje med det ikke bliver værre og lad være med at avl mere på hende er mine umiddelbare råd... bliver det værre bør det opereres. -og der vil være ret stor risiko for det bliver værre ved evt senere graviditeter...

  • #4   22. sep 2013 Umdelbart vil mit bud ikke være brok men som von Fancy skriver en talg knude det er ikke ualmindeligt på skinnyer når de har været store.
    Jeg har et par hanner som har fået dem under maven.

    Men generelt så hold øje med det.


  • #5   22. sep 2013 fedtknude vil næsten være værre ved avlsdyr syntes jeg, end brok, det er nemlig arveligt tendensen til at få den slags er jeg blevet oplyst af dyrlægen. Jeg ser det 7-9-13 aldrig ved abyerne, de få gange jeg har haft en fedtknude i huset har det været på et kæledyr. Jeg har yderligere fået oplyst at ved dyr med tendens til arvelige fedtknuder ses der også flere tilfælde af kræft. Kom til at passe med to af dem jeg har haft med fedtknuder, de udviklede faktisk senere i livet (ved omkring 6 års alderen) kræft. Jeg ville få tjekket HVAD det er nu fedtknuder måske også kan være en mulighed og ville bestemt holde øje med om ungerne også udviklede den slags med tiden, det skal helst pilles ud af avlen hvis det er sådan noget, ja syntes jeg i hvert fald.

  • #6   22. sep 2013 fedtknude ? Vi andre snakker om en talgknude

  • #7   22. sep 2013 same same...


  • #9   22. sep 2013 ved racehundes sundhedsbog er det så et fedt, googl det selv.... der står bare fedtknude/talgknude og for at gøre forvirringen totalt kalde min dyrlæge dem forøvrigt talgCYSTER...;) de var fyldt med noget fedtet gnat og begge kræ med fedt "dimser" udviklede senere kræft i knoglevæv et sted så enten var det et spøjst tilfælde ellers VAR der noget om snakken mht til dyr med tendens til det også kunne have tendens til kræft... NUVEL: vi kan vel blive enige om at man ikke skal avle på mærkeligheder uanset hvad de består i, det giver på det lange sigt de sundeste linjer som bedre tåler en smule indavl... og hvis vi heller ikke kan blive enige om det vil jeg bare sige at jeg syntes TS skulle få fundet ud af hvad det der er ELLER tage kræet ud af avl for en sikkerheds skyld...


  • #10   22. sep 2013 Hvad man kalder dem ved hunde aner jeg ikke og er sådan set også ligeglad jeg har ikke hunde men marsvin. smiley

    Og ved marsvin har jeg til dato ikke oplevet at talgknuder skulle udvikle sig til kræft, har heller aldrig hørt om andre som har haft marsvin med talgknuder hvor de har udviklet sig til kræft.

    Og jeg har heller aldrig til dato hverken selv oplevet eller hørt om nogle hvor talgknuder skulle være arvelige.

    Så hvis det blot er en talgknude så ser jeg ingen grund til at tage dyret ud af avl. smiley

    Men da ts ikke selv ved hvad det er og vi ud fra billedet heller ikke kan afgøre det, ja så vil det naturligvis være bedst at man tager til dyrlægen og får bragt klarhed over hvad det er inden man laver endnu en kuld på hende, også generelt set hvis ikke ts er så erfaren i det.

    Så det er hvad vi kan blive enige om. Men vi er jo heller ikke kendt for at være enige smiley Så det er skam helt fint vi på det meste ikke er enige.
    smiley


  • #11   23. sep 2013 ingen grund til at være næsvis: du ved udemærket godt det meste medicin vi bruger til marsvin er beregnet til hund/kat, men derfor bruger du det jo alligevel! Og det samme med sygdomme: det er de færreste der er beskrevet SPECIFIKT ved marsvin, så der må vi også nøjes med hunde og kattebeskrivelserne... eller bruge fra kanin fx.
    OG fint du ikke tager dyr med talgknuder ud af avl men avler videre på det (du havde flere med det sagde du) det er dit valg. Syns sgu bare personligt det er klamt og da de kan blive så store at de kræver operation syntes jeg bestemt det burde være noget man gik efter at avle væk... jeg har heller aldrig set hverken abyer eller andre racedyr med den slags, så jeg tror bestemt det er noget der er forsøgt avlet væk ved andre racer...
    Håber ts finder ud af hvad det er så hun kan være obs på om nogle af ungerne får det senere hen...


  • #12   23. sep 2013 Næsvis ? Ej nu tillægger du mig som altid ting der ikke står der. Så læs det jeg skriver i stedet for hvad du tolker der står.

    Jeg har oplevet talgknuder ved andre racedyr også med logisk set er de sværre at opdage når der er pels på dyret.

    Skinnyer er lidt anderledes da de som sagt ikke har pels. Jeg er langt fra den eneste som oplever talgknuder på skinnyer.

    Jeg oplever dem stort set kun hos de meget store skinnyer. Hvilket jeg egentligt ser er logisk når huden udviges.

    Men fair nok du ikke er enig. Men til forskel fra dig, ved jeg meget om skinnyer da jeg har personlige erfaringer med netop denne race, hvilket du mig bekendt ikke har.

    Men igen så skal en diskution med dig gøres personlig når du ikke får ret/når jeg har en anden holdning.

    Og som altid jeg orker bare ikke at du endnu en gang skal tillægge mig ting der ikke står i teksten.

    Så jeg er hermed færdig med at diskutere med dig Susan, jeg svare hermed ikke på flere af dine indlæg i tråden her.

    Forsat god dag smiley


  • #13   23. sep 2013 Spurgt Sortfod.

Kommentér på:
HJÆLP MIN SKINNY HAR FÅET EN BULE PÅ MAVEN

Annonce