{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.764 visninger | Oprettet:

God grund til at kaninunge skal gå hos mor mere end 8 uger? {{forumTopicSubject}}

Ja Tumle er lige blevet 8 uger (hun er enebarn), og hun går pt. stadig med sin mor. Jeg skal selv beholde hende, så der er for mig ligegyldigt om hun går lidt ekstra tid med sin mor eller ej. Men jeg tænkte, om det på noget måde kan gavne hende at gå med mor til hun er 9 uger? Eller om jeg lige så godt kan flytte moren fra hende nu? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  God grund til at kaninunge skal gå hos mor mere end 8 uger?
  • #1   2. sep 2013 Hvis de bare går i et alm bur er der ingen gode grunde til at de bliver sammen, da der ikke er mere at lære, men der sker ikke noget ved at lade dem gå sammen til de er 9 uger eller 10 for den sags skyld bare du er sikker på det er en hununge, og at moren ikke virker træt af den

  • #2   2. sep 2013 Okay.. det var som sådan bare, hvis den nu fik noget ekstra ud af at gå med moren i længere tid.. men hvis det ikke er tilfældet, kan jeg jo lige så godt fjerne dem fra hinanden nu smiley

  • #3   2. sep 2013 Ja hvis de nu gik, på et åbentarial hvor der evt kunne være giftige planter eller mange forskellig planter, så ville den måske have gavn af det, men det er desværre ikke tilfælde med de fleste kanin hold jo, så ja du kan lige så godt flytte den

  • #4   2. sep 2013 Hvis jeg har muligheder går mine altid 9-10 uger ved moren, Det er min erfaring de for et langt bedre immunforsvar. Jeg oplever aldrig diarré ved de unger der lige har fået et par uger mere. Så hvis pladsen er der og hunnen ikke begynder at humpe på ungen syntes jeg det er en god idé at give ungen en uge eller to mere.



  • #5   2. sep 2013 Synes kun det vil gavne den ene unge at blive et par uger længere med dens mor. Når der nu kun er den ene og det er en hunkanin, har den godt af at være med dens mor til min 10 uger.
    Så kan den også drikke det sidste mælk moren har smiley
    Husk på. Den er ikke vokset op med søskende, som den har kunne lære af eller gå på opdagelse sammen med. Hvis det var min kanin og eneste hununge, blev de sammen til minimum 12 uge, hvis de gik ude /frit rundt eller havde plads at løbe på.
    Er de i bur? for så mener jeg det samme som Sanne og Vinter, at der ikke er nogle gode grunde til at lade dem være sammen mere end cirka 10 uge. Det har de ikke gavn af, så vil der kun opstå konflikter og dominans


  • #6   2. sep 2013 Eneunge eller ej, det er altid en vurderingssag hvornår mor og unger skal skilles ad.

    Vi har oplevet et par gange herhjemme, at 6-7 ugers unger der har haft forladt buret - enten til øretatovering eller et par minutters kæl - ikke har været velkommen igen, når de skulle sættes tilbage.
    Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt når sådan noget sker, men i de tilfælde er det i ungernes interesse at flytte 'for tidligt', så de skånes for skader (eller en alt for tidlig død).

    Diarré kan i langt de fleste tilfælde undgås, når ungerne bliver præsenteret for godt hø meget tidligt i forløbet. Selv lægger jeg 'hø-drysset' (alle de små stykker) foran unge-klyngen den første dag de forlader reden - kun én ud af 40 unger har lidt af diarré hos os, omvendt har kun én unge været længere hos moren end 8 uger.. Så jeg tror ikke der er en forbindelse mellem den sidste mælk og immunforsvaret. Det er nok nærmere linie/stammernes fortjeneste, at ungerne er sunde og raske..

    Men for at svare på dit spørgsmål, Aloha:

    - Du kan godt lade den gå længere hos sin mor, så længe du er meget opmærksom på dens trivsel.
    - Læg godt hø specifikt de steder, hvor du ved ungen sidder meget - Det gavner dens tarmsystem, og den vil bruge mindre tid/ressourcer på at 'hustle sin mor for mælk' - og derved mindre chance for den generer moren alt for meget..
    - Flyt den så snart du hører moren brumme eller fare rundt efter den.

    Held og lykke med mor og unge fremover smiley


  • #7   2. sep 2013 Jeg er næsten sikker på jeg har læst Jørgen udtale sig positivt om det at ungerne blev ved deres mor en uges tid mere, og begrundelsen var noget sygdom.

    Men sidder selvfølgelig og bliver helt i tvivl. I min stald oplever jeg en klar forskel. Om det så har noget med mine linier at gøre tja måske. Og det skal også siges har jeg et kuld på fem eller flere tager jeg de største fra når tid er og lader de 2-3 mindste få en til to uger mere.

    Jeg har desværre også oplevet at måtte tage fra før tid det er træls men ja ungerne overlever smiley


  • #8   2. sep 2013 Hehe, du skal ikke sidde og blive i tvivl smiley

    Vi får jo allesammen vores egne erfaringer, og får du gode resultater ud af det du gør, er det jo lige meget hvad jeg, Jørgen eller andre siger smiley - Altså, så længe hverken mor eller unger lider overlast.

    Vi skiller typisk mor og unger, når ungerne er 7 uger og 5-6 dage, og lader dem gå i søskende grupper til 9-10. leveuge, såfremt de behandler hinanden pænt. Af rent praktiske årsager gør vi det osse sådan, da det giver moren længere tid uden unger, når vi gerne vil trække to-(tre) kuld årligt på nogle af hunnerne.

    Men igen, det er rent praktiske/selviske årsager.

    Personligt har jeg ingen erfaring med unger, der bor 10-12 uger hos moren, og det kan i teorien give lige så gode eller bedre unger, jeg skal ikke kunne sige det smiley


  • #9   3. sep 2013 Blev godt nok lidt i tvivl i går.. men nu lader jeg hende gå sammen med sin mor til hun bliver 9 uger i hvert fald.. moren virker ikke træt af hende smiley

Kommentér på:
God grund til at kaninunge skal gå hos mor mere end 8 uger?

Annonce