{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderplan marsvin
  • #1   26. jul 2013 Hej.
    Mine marsvin for altid hø. Godt landmandshø, som er deres grundfoder.

    De får grønt fra naturen hver dag. Forskellige græstyper, kløver mælkebøtter og skvadderkål.
    Og så har min mor tit nogle godbidder med hjem til dem, som kål osv fra arbejdet.

    - Og så når jeg synes de skal have noget andet, så har jeg noget marsvinefoder jeg giver.
    Jeg varierer meget mine marsvins kost. De får rød peberfrugt, også meget fordi der er masser af C-vitamin i. - De får meget C-vitamin i deres grønne, og i deres tilskudsfoder i madskålen.

    Og så er de på græs i flere timer, når vejret er til det. smiley

    - Alle mine marsvin får marsvinemuesli af hensyn til mine skinnyer.
    Og når jeg selv vil lave nogle godbidder, laver jeg frugtfad med æbler, banan, peberfrugt, kål, salat, og evt lidt græs:)

    Jeg har tolv marsvin, at fodre sundt og godt hver eneste dag:) Jeg går meget op i det.


  • #2   26. jul 2013 Tak for svar! Må man godt give marsvin forskelligt hver dag? Troede de ville få dårlig mave af det...?


  • #3   26. jul 2013 Her hos mig får mine marsvin hø (de skal have hø 24/7) og marsvinepiller.

    Derudover sørger jeg for at fodre med en masse varieret grønt hver dag, da jeg mener at marsvinepiller bør være tilskud og ikke grundfoder.

    Det vigtigste er at du finder et ordentlig foderprodukt som tilskud til det daglige grønt, da der desværre er meget skodfoder på markedet som ikke er sundt for dyrene.

    Læs evt.: http://rakkaus-marsvin.weebly.com/fodring.html


  • #4   26. jul 2013 Et godt tørfoder, meget gerne ensartet pille foder, masser af hø, og så gerne meget varieret grønt.

    Angående grønt så er der en liste her: (link fjernet)

    Og her er hvordan jeg fodre mine: http://www.von-sortfod.dk/Artikler/fodring/Fodring.pdf


  • #5   26. jul 2013 Bare sørg for at høhækken altid er fyldt op, og det samme gælder foderskålen. Husk foderet skal være marsvinefoder med C-vitamin. Vælg helst pillefoder, enten Mifuma (Ovator), Cavia Korrel, Cavia Pro, Cavia Complete eller Tima Mega C - bær over hvis jeg husket forkert i hvordan nogle af dem staves.

    Selv fodrer jeg med en blanding af Cavia Complete, Cavia Pro og Burgess Excel Tasty Nuggets. Der er vist ikke nok C-vitamin i Burgess Excel hvis du fodrer med det rent, medmindre du supplerer med godt grønt, men marsvinene elsker det! Så det er rigtig godt at blande i det andet eller, som sagt, fodre med rent hvis man bare husker at supplere med C-vitamin via grønt.

    Og så giv massere at varieret grønt hver dag. Herhjemme er rød peberfrugt, persille, gulerødder, gulerodstoppe, salat og forskelligt kål, noget der hitter smiley
    - I sommerhalvåret er der også et godt udvalg af grønt fra naturen. Pluk gerne frisk græs, mælkebøtter og skvalderkål til dem.


  • #7   26. jul 2013 Ja, de må gerne fodres med forskelligt grønt.

    Kål skal du dog starte med i små mængder, så dine marsvin kan vende sig til dem:)

    Men ellers, har du fået en masse fodrings råd smiley


  • #8   27. jul 2013 Håber det er okay at jeg lige stiller et spørgsmål - Celina skriver at foderskålen altid skal være fuld, men det kan da ikke på nogen måde gavne marsvinet, altid at have fri adgang til tørkost, eftersom det skal fungere som tilskud?
    Celina: Tilgiv mig, hvis jeg har misforstået dit indlæg, og du med foderskålen mener, at de altid skal have grønt? smiley

    Spørger kun af nysgerrighed, og fordi det er rart at lære nye, velargumenterede, ting smiley


  • #9   27. jul 2013 Astrid: jeg tror det har noget at gøre med at marsvin er flokdyr, og så skal gå sammen to og to (eller flere). Så kan det jo ikke hjælpe noget hvis det ene marsvin spiser alt foderet, så det andet ikke får noget smiley

  • #10   27. jul 2013 Min erfaring er at marsvinene foretrækker grønt og derfor vil de typisk spise det først og derefter pillerne, så så længe at man giver masser af varieret grønt er det sådan set fint nok at de samtidig har piller stående smiley Herhjemme spiser mine dyr ikke vildt meget piller, da de får en masse grønt smiley

  • #11   27. jul 2013 Hønissen: Så selvom de har piller stående fremme, og måske ikke spiser sådan en hel skål per døgn, skifter du så foder hver dag, eller gør du som nogle.med hamstre gør, og fodrer hver 2.-3. dag? smiley

  • #12   27. jul 2013 Jeg skifter foderet ud hver dag smiley

  • #13   27. jul 2013 Okay godt nok, og tak for svar smiley Det er altid rart at høre ting fra folk, der har med dyrene at gøre til daglig, når man står i en dyrebutik (Kun tilbehør) og skal rådgive kunder smiley

  • #14   27. jul 2013 Det var da så lidt smiley

  • #15   27. jul 2013 mine marsvin fortrækker grønt fremfor piller. Fodrer jeg i perioder med rigtigt meget grønt er der dage hvor det ser ud til de slet ikke rører tørfoderet MEDMINDRE de løber tør for hø, så spiser de tørfoder i stedet. Så altid masser af hø til rådighed. Grønt er også godt i rigelige mængder hvis det er varieret.... men hvis det om vinteren er fire gulerødder om dagen så hellere nøjes med en for så meget næring er der ikke i gulerødder.... kodeordet mht til grønt er varieret grønt.... ko mere varieret jo mere kan du lade dem få i rigelige mængder...

  • #16   27. jul 2013 Assantridfu: Der er en del forskel på fodring af kaniner og marsvin. Forskellige dyrearter = forskellig fodring.

    Tørfoder er tilskud ja. Men modsat kaniner, står de ikke henne ved skålen 24/7 hvis den er fyldt op og de æder kun tørfoderet hvis der ikke er mere hø eller grønt. Og de bliver, modsat kaniner, ikke overvægtige af at have fri adgang til tørfoder. smiley

    Derudover er marsvin flokdyr og går altid flere sammen. Derfor ville det være meget besværligt at veje foder af, da den dominerende i flokken vil æde mere end den laveste i rangen.


  • #17   27. jul 2013 Nu har jeg 3 kaniner, som alle også bliver fodret med piller (selvfølgelig ikke det samme som det til mine marsvin, men kaninpiller) som tilskud og en masse varieret grønt, samt hø ad libitum og de efterlader altså også ofte pillerne, så vil mene at det er et spørgsmål om hvor meget varieret grønt man giver dem som alternativ smiley Men det er selvfølgelig en helt anden snak, og vi må jo hellere holde os til emnet som er foder til marsvin smiley

  • #18   27. jul 2013 Nu skriver jeg også bare hvad jeg hører kaninavlere og kaninhoppere skriver. Min egen kanin æder ikke 24/7 og den har også piller tilbage da dem foretrækker hø. Men hører tit at andres kaniner kaster sig over pillerne og nærmest sluger dem alle med det samme.

  • #19   27. jul 2013 Så kunne jeg godt forstille mig at det er fordi de ikke får nok grønt at boltre sig i. For har da trods alt haft kaniner i en del år, og har aldrig oplevet at mine kaniner kaster sig over deres piller når de har grønt og hø til deres rådighed.

  • #20   27. jul 2013 Det er så forskelligt fra dyr til dyr om de tømmer skålen frem for hø eller andet.

    Mine kan fodres med hø og grønt alt det de vil, men de plager for tørfodret alligevel og holder ikke mund før de har fået det.

    Og ofte selvom buret er fuldt af f.eks mælkebøtter, græs og hø, så æder de tørfoder først og går så om bord i græs og grønt bagefter.

    Så marsvin reagere ikke ens altid.


  • #21   27. jul 2013 Nej det kan man jo ikke argumentere imod, men herhjemme har jeg aldrig oplevet det. Alle mine grise er grønt og høspisere og de spiser ikke mange piller, men det står der så jeg er sikker på at de er dækket ind. Jeg ser det lidt ligesom at vi får vitamin-piller, men vi kan jo ikke leve at kun vitamin-piller (det ville i hver fald blive rigtig kedeligt) smiley

    Mine grise er tilgengæld ikke de store græsspisere og fortrækker andet grønt.


  • #22   27. jul 2013 Tak for alle svarene! Jeg er super glad for at i gider bruge jeres tid på at svare!:-)

  • #23   27. jul 2013 Hø skal der altid være til rådighed, og så ikke det der fra supermarkedet. Prøv at se om du kan finde en landmand/rideklub/opstaldningssted for heste nær dig som vil forærer/sælge dig noget godt og lækkert hø.
    Mine har også adgang til tørfoder døgnet rundt, selvom de har stort udvalg af grønt foretrækker de alligevel sommetider at sidde ved madskålen og hapse et par mundfulde.
    De får om sommeren en masse grønt fra haven - Persille, Basilikum, Jordbær, forskellige blomster, ukrudt, skvalderkål, osv. Om vinteren får de grønt fra supermarkedet.


Kommentér på:
Foderplan marsvin

Annonce