{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.038 visninger | Oprettet:

hvorfor alle de uønskede kaninunger ? {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Det her drejer sig om de IKKE stambogsførte kaniner.

Bare ved et hurtigt kig rundt omkring, på opslagstavler, annoncer i supermarkeder/dyrehandlere og så herinde på siden, kan man se mange kaninunger tilsalg og bortgivning. På andre annoncer ses nogle, der tager i mod kaniner der mangler nye ejere, for så at videreformidle dem.

Derfor er mit spørgsmål til jer der har haft, har lige nu eller planlægger et kuld:

1 Hvorfor vil du have kaninunger, når der allerede er så mange uøsnkede kaninunger i Danmark ?

2 Har du tænkt over hvad du skal gøre, hvis du ikke kan komme af med dem og ikke ønsker at beholde dem alle ? De færreste kaniner får jo kun 1 enkel unge.

3 Hvorfor får du dem, når der er masser af kaniner allerede ? og
4 Har du tænkt på at tage dig af en af de mange unge/voksne kaniner istedenfor selv at få unger ?
Jeg søger bare forklaringer på, hvorfor der produceres så mange kaniner, selvom der langtfra er hjem til dem alle. De er jo mulige at undgå.
Jeg har snart hørt et utal af gange fra folk(både venner, lettere bekendte) at de gerne vil have kaninunger. Men Hvorfor. det undrer mig :o)
Hvad mener I om det ?
Det er selvfølgelig rart at høre fra folk og opleve dem, der er velovervejet om parringer. MEN det er heller Ikke DEM, der havner på et internat eller afleveres i den lokale dyrehandler. når personen der har dem, ikke kan komme af med dem.
Altså nu mener jeg jo ikke alle, der er forskellige grunde til, som at man flytter, får allergi eller lign.
Mange tak for på forhånd:-)


Kommentarer på:  hvorfor alle de uønskede kaninunger ?
  • #2   5. jul 2013 Enig

  • #4   5. jul 2013 Stumpen: men hvorfor ikke så vælge nogen racekaniner og avle på dem? Sandsynligheden for en " hul i hækken" / blandings unge ender på et internat eller hos forkerte mennesker er bare SÅ meget mindre end hvis det nu. F.eks er en raceren hermelin, hvor der er avlet efter temperament,?

  • #6   5. jul 2013 I den tid jeg har haft kaniner og også været herinde har jeg snart oplevet utal af gange hvor folk ønsker kaninunger uden at tænke at ungerne ikke blir ved at være små (og søde).
    Stumpen:-) Det er rigtig dejligt at høre det store arbejde og overvejelser du lægger i at kuldene som gode kælekaniner. Jeg ser også tit kaniner, som er agressive eller nervøse
    M-E Villems. Takker mange gange. Det virker meget sadsyndligt med dine forklaringer på problemet


  • #8   5. jul 2013
    Ahrenkiels hermelinavl: Det var derfor mest til dem der ikke avler renracede kaniner. Da det ikke er race-kaniner, der kommer i de forkerte hjem eller på internat. Ávlere af renracer tænker på nogle andre ting ved at avle. End dem der får unger, fordi de tror, ihh og åhh det bliver så hyggeligt at få kaninunger og de tror, de er nemme at sælge


  • #9   5. jul 2013 Stumpen: heyhov! Jeg har ingen steder skrevet racerene= godt temperament!
    Men lad os nu sætte en udstillingsegnet raceren kanin op mod en nuttet kælekanin.

    Kælekanin : kan bruges til kæl. Det er sådan set det ( måske hop, men det er ikke sikkert)

    Racekaniner : her er langt flere muligheder, kæl, udstilling og avl smiley

    Jeg mener ikke kælekaniner ikke skal være her, for det skal de da i hvert fald! Måske bare i lidt mindre omfang, er du ikke enig i det?:)


  • #10   5. jul 2013 Precios: forstår godt din start ikke var rettet mod mig smiley

  • #11   5. jul 2013 jeg syntes faktisk ikke kaninunger er så stort et problem: du kan æde dem hvis ikke du har plads. Hamstere, rotter marsvin osv er sværere syntes jeg, de er sgu for små at æde;)

  • #12   5. jul 2013 Susan: ja, det er rigtigt! Det er der bare ikke ret mange der gør :s

  • #14   5. jul 2013 Enig! Og stoppe med at lave blaninder konstant!

  • #15   5. jul 2013 Blandinger

  • #17   5. jul 2013 hvorfor skulle man stoppe med at lave blandinger?


  • #18   5. jul 2013 bare fordi jeg avler uden stambog betyder det ikke jeg er useriøs smiley jeg tager derimod ansvar for de kaninunger jeg og andre ikke kan have mere og lader dem nå en vis alder hvor efter de slutter deres liv med en go mening nemlig at blive mad til mig eller min hund eller mine katte og ildere smiley

  • #19   5. jul 2013 Susan. (Ved ik alder ved marsvin). Men Hamstere, mus og små dyr/gnavre bliver jo ikke så gamle som kaniner kan blive. Det med at spise dem er egentlig fornuftigt nok. Men her er de da de store kaninracer (7 plus kg) og ikke folks tamme kælekaniner ?

    Man skal ikke ligefrem stoppe med at avle blandingskaniner. Men kuldene af blandingunger der er unødvendig at avle med begrundelse og "undskyldning" "fordi det ku være sjovt at få dem og at sælge dem allesammen", bør da gå ned i antal og ikke `produceres` i massevis allevegne som nu


  • jacob S
    jacob S Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 24
    #20   5. jul 2013 mindre kælekaniner smager også godt smiley

  • #21   5. jul 2013 Man skal ikke stoppe, men skære ned! Stumpen: siger ikke de ikke er søde smiley har selv en mixer!

    Oldemor: det er jo også et formål )


  • #22   5. jul 2013 Du kan sagtens spise f.eks. en Hermelin :). Jeg har 1 Hermelin og 2 Hermelin/Løvehoved blandinger i fryseren lige nu, og glæder mig til at spise dem :).


    Der ér mange uønskede kaniner desværre :(. Og det er netop fordi, at folk ikke har en tanke bag udover: "Det kunne være SÅ sjovt at få unger, for de er jo søde og nuttede!" Indrømmet, mit første kuld VAR et forsjov kuld. For at se om avl var noget for mig. Nu har jeg så fået blod på tanden, og har næsten de kaniner til min Hermelin avl jeg skal bruge, for at kunne komme RIGTIGT i gang med min avl. Løverne halter lidt efter.
    Hvis folk havde en tanke med deres kuld andet end den sædvanlige "det er sjovt", folk gad tage det seriøst (for der er mange useriøse kuld.) og satte sig ind i hvor svært det teoretisk set er (rigtige kombinationer for at få den og den farve, temperament, evt. point hvis til udstillingskaniner osv) ville der sikkert ikke være så mange uønskede kaniner.


    Nu avler jeg selv til udstilling, kæl og evt. avl. Så selv mener jeg jo at jeg kommer med ønskede kaniner, også fordi jeg avler til mig selv i et hvis omfang. Kigger på ungerne i kuldene når jeg har, og ser på om nogen kan bringe noget godt videre i avlen. Og har fået lavet den aftale med min mor om, at hvis der er kaniner jeg ikke kan komme af med efter 1-1½ år, så ryger de i fryseren = de kommer ikke bare til at sidde og glo, de bliver ikke spildt, vi ved hvordan de har haft det siden helt helt små så vi ved de har haft det godt, og kan derfor spise dem med god samvittighed.


  • #23   5. jul 2013 Mit kuld, jeg venter er ikke useriøs bare fordi jeg ikke er medlem i DK . Og fordi jeg ikke har tænkt mig at øremærke ungerne.

    Jeg avler ikke for at sælge videre.
    Jeg laver det her kuld, for hyggen og alle de minder og oplevelser der føre med + Jeg har plads til at beholde ALLE unger, der kommer. Og jeg har tid og overskud til at beholde dem alle. + Mine unger, bliver avlet efter temperament. Og jeg skal kun have dette ene kuld. Efter det, skal alle husholdningens kaniner neutraliseres, og jeg vil prøve at lave " kaninpar ":) To og to altså. Bare ikke to neutraliseret hanner. Men ellers vil jeg lave kaninpar, med en masse neutraliseret kaniner.
    Jeg vil ikke kalde mit, kanin-kuld useriøst fordi jeg jo selv har i sinde at beholde dem smiley


  • #24   5. jul 2013 Jens: igen, et ordenligt formål.

  • #25   5. jul 2013 nej, nej, Ildermor. Det betyder slet ikke du er useriøs. Dine kaniner og avl er jo lidt lig Ahrenkiels Hermelin og ikke den del af dem, som kommer på internat eller givet væk til i en dyrehandel/ejer og givet videre. Alle gør det jo i den bedste mening - også dem der får kaninunger pga. han og hun og fordi de synes det ku være sjovt at prøve. De lærer at det måske ikke var så smart at få alligevel

  • #26   5. jul 2013 Er mit formål ikke ordenligt? smiley
    Alle formål, behøver vel ikke at avle såkaldte springkaniner?


  • #27   5. jul 2013 Jens - Tror Ahrenkiel mener at du netop har et formål med dit kuld. - Du beholder dem jo. Sådan læste jeg i hvert fald hendes besked.

  • #28   5. jul 2013 Det svarer lidt til dem, der får mange børn og ikke har råd til dem eller drikker pengene op eller hvad man siger. Jeg har svært ved at sætte mig ind i det, men en konklusion må altså så blive at nogle får kaninunger, fordi de synes det kunne være sjovt.
    Den "kategori" må vi prøve at begrænse lidt mere end vi gør idag.


  • #29   5. jul 2013 precious - Det er bare svært at begrænse det når folk med tanken "det er sjovt" bliver pisse sure og ikke vil lytte, overhovedet, hvis man skriver (pænt, vel og mærke) til dem, at de bør overveje det én gang til.

  • #30   5. jul 2013 Der er altså også rigtig mange som bare køber to kaniner i dyrehandleren, og så får unger. SÅ aflevere de ungerne i dyrehandleren, som sælger dem videre til nogle som også får unger med de unger. Og det samme igen og igen.. Og tilsidst, vælger nogle at slippe dem ud i skoven - hvor nogle finder dem og de bliver bragt ind på et dyreinternat. smiley
    Det er en klassiker. Så egenligt, burde man mere fokusere på alle de dyrehandlere som ikke har styr på deres dyr.


  • #31   5. jul 2013 Nørrevang og Jacob. Ok, Tak, så ved jeg at mindre kaniner altså også kan spises. lidt overraskende:-)

    Jens, du har tænkt over det og gør det den ene gang. Kan have alle unger, hvis du vil og bliver nødt til det, har overskud og tid og lyst til at passe på dem og have dem. De unger kan ikke blive delen af kaninunger der bliver uønskede unger. Formålene/begrundelsene kan være så mange,nogle bedre og mere velovervejet end andres


  • #32   5. jul 2013 Så lidt :).
    Alle dyr kan jo i princippet spises, store som små :). Det gælder også for kaniner smiley


  • #33   5. jul 2013 precious: Marsvin bliver op til 8-9 år, så der kan man nemt få de samme pladsproblemer som med kaniner hvis man avler og gemmer alle de gamle kræ også;) Jeg opdrætter marsvin og vil tro mindst halvdelen af mine dyr er 3+ år og derfor ved at udgå af avl (hunnerne udgår i 3-4 års alderen, hannerne kan indtil de dør af alderdom), så går de bare og feder den indtil de bliver mæt af dage, jeg nænner sgu ikke at sælge dem.

  • #34   5. jul 2013 Jeg synes at pensionist-marsvin, som ikke er barnløse er fantastiske marsvin. Jeg har altid følt at mine hunner er blevet mere tamme efter de har fået unger.. Men det er nok bare mig smiley Det er jo self. ikke alle hunner.

  • #35   6. jul 2013 Altså man kan jo altid undre sig over hvorfor der produceres flere dyr når der i forvejen er mange på markedet, men jeg tror også det er vigtigt at kigge på hvad det er der faktisk er på markedet - hvilken kvalitet, opvækst osv. dyrene har haft, hvem det er der har mange unger osv. til salg.

    Rigtig ofte er det jo faktisk folk som måske ikke har forstand på hvad de laver, bare har dem gående i én stor pulje og "skider unger ud konstant" eller de kaninavlere som har kaninerne som ren og skær produktionsdyr nærmest, uden anden tanke end indtægt - de findes jo desværre.

    Jeg kunne da godt købe dyr derfra, men dels gider jeg ikke støtte det og dels vil jeg ikke ha' sådan en kanin - personligt har jeg det sådan med mange ting at jeg altså hellere vil støtte de steder jeg synes gør det godt, fremfor at boycutte ALT så det går ud over både dem som gør det skidt men også dem som gør det godt, hvis I forstår?!

    Derfor laver jeg kaninunger, fordi jeg mener jeg kan bidrage med noget positivt til avlen og fordi jeg selv ønsker unger fra de kuld jeg laver.
    - Ja, der er mange kaninunger til i forvejen, derfor skal man også tænke sig om ved hvert kuld, hvad der skal ske hvis man ingen får solgt osv.

    Dels skal man selvfølgelig tænke lidt fremad, er det jeg er ved at fremavle noget som andre kan have interesse i - sindsmæssigt, farvemæssigt, typemæssigt osv. eller laver jeg nu nogle f.eks. sorte hidsige møgkaniner som ingen vil eje - overdrevet sat op smiley

    Hvilken opvækst kan jeg give dem, har jeg plads til at beholde dem, hvad hvis noget går galt med fødslen, kuldet osv. har jeg råd til dyrlæge osv.
    - Der er mange overvejelser i det og dem skal man altid have med.

    Personligt, så har jeg det sådan at får jeg ikke solgt ungerne - jamen så skal jeg dels ikke lave flere, slet ikke af dén kombination og så bliver ungerne her indtil de en dag finder det rette hjem.
    - Mine unger skal ikke ud til hvem som helst bare for at få dem solgt agtigt, sådan fungerer det ikke for mig.

    Tilgengæld vil jeg altså heller ikke nedslagte alle de usolgte unger - for så at producere flere unger at forsøge at sælge.
    - Ikke fordi jeg har noget imod at man slagter kaniner, slet ikke, synes bare det virker forkert at producere unger der ikke bliver solgt, slagte dem og så lave nye unger? Jamen hvis de første ikke blev solgt, så det måske dumt at lave flere?! smiley

    Jeg har intet imod "genbrugsdyr", dvs. at få en voksen, men jeg vil stadig ha' en kanin fra et ordentligt opdræt og med en ordentlig baggrund, så jeg får en kanin som kan være det jeg primært har kaninerne for; Kæle-/hyggedyr som skal være til at komme til, hygge og kæle omkring og håndtere.
    - Jeg giiiider ikke ha' en som sidder i hånden på mig fordi jeg skal give den mad.

    Tilgengæld gad jeg faktisk rigtig godt lære at slagte kaniner selv og garve skindet osv. - kunne være fint at kunne afhjælpe lidt af "overfloden af kaniner" på den måde, spise nogle af dem selv og give til hundene som bliver råfodret.
    - Skindene kan bruges til hunde-/kattelegetøj samt når vi deltager på middelalder markeder hvor vi faktisk sælger kaninskind m.v. - ville da være 100x sjovere at lave dem selv fremfor at købe dem. Især dem vi fik ved en fejl et år som var farvet lilla, lyserøde, lyseblå osv.
    - Tænk at kunne sælge nogle i havana, chinchilla, kappetegnede osv. - flotte farver, fremfor alm. standard eller kunstigt farvede.

    Tilgengæld så når mine kaniner ikke kan avles på mere, så bliver de bare her smiley De er jo mine kælehyggedyr, - drømmen er at kunne lave nogle udendørsbure med god plads til at grave m.v. hvor hver kanin kunne få et bur og være pensionist i smiley


  • #37   6. jul 2013 Af ren og skær nysgerrighed, hvordan sker alle disse upsere? For jeg synes jeg gang på gang ser folk sige at nu har de et ups kuld.

    Jeg er med på at problematikken med kaninerne er at det tager dem 5 sekunder og så har man et styks drægtig hunkanin - men hvordan i alverden kan man risikere at de kommer til hinanden? Nogle har jo nærmest "tit" ups-kuld og jeg forstår det bare ikke helt.

    Jeg gør da alt jeg kan for ikke at risikere at to kaniner ved et uheld mødes - ligeså meget fordi det jo også kan ende i slåskamp osv.


  • #38   6. jul 2013 Nåerhja og jeg kan da forresten tilføje at jeg ikke er medlem af kaninforeningen i det jeg ikke ser nogen fordele i det for mig.
    - Det gør ikke mit opdræt, for mig, mere eller mindre seriøst og dårligt.


  • #41   6. jul 2013 Rollo : nej, dyr med stambog er ikke nødvendigvis mere seriøse end dyr uden.
    Dog må jeg indrømme at ser ejer en kanin med stambog, øremærke og point tænker jeg med eet samme seriøst, ser jeg derimod en sød kanin uden nogen af delene er jeg ikke sikker smiley
    Kælekaniner kan være mindst ligeså seriøse som alle andre kuld, men det ændre ikke på det faktum at det ikke er udstillings dyrene der ender deres dage på internater.
    Jeg vil endda våge at påstå at mine hermelin unger har lige så godt temperament som dine kæleunger, Stumpen smiley

    Men I har da helt ret i at man sagtens kan opdrætte seriøst, og " bare" have kælekaniner.


  • #43   6. jul 2013 Ilder: hver sin smag

    Stumpen: så må vi se smiley


  • #45   6. jul 2013 Ej nejnej! Mente nu bare at en racekanin kan være en udemærket kælekanin smiley

  • #47   6. jul 2013 Stumpen: godt så! Kom du bare at køb en herfra så! smiley

  • #49   6. jul 2013 Nørrevang og Susan: Jeg er faktisk glad for at høre jer to sige, at I spiser de få kaninerunger,som I ikke vil sælge. Den tanke kan jeg godt vænne mig til. Det jo det samme som andet kød vi må gå ned og handle ind til for at få det.

    Nå, nu mange er gået ind på renracede kaniner, stambog og ikke stambog: Der må så være flere grunde til, at det Ikke er kaniner med stambøger, der gives til internatter eller bringes rundt til ny ejer flere gange. En af delene kan være: - Sacha/Nørrevang, du og andre siger, at racekaniner ofte blir avlet mhp at få de `godkendte` farver, temperementet skal være i orden / pleje er nødvendigt for at ku blive bedømt og vinde udstillingspræmier/point og få stamtavle.
    Ahrenkiels siger (lige mine ord) "det ændrer ikke på det faktum at det ikke er udstillings dyrene der ender deres dage på internater" Enig Stumpen: Opvæksten, foholdene og kontakten er vigtigst hvad enten der avles racekaniner eller blandinger


  • #50   6. jul 2013 Rollos Dyr: Det da rigtigt det du skriver. Det kan for nogle avlere (og enkelte hundekenneler) godt handle for mget om udstilling, gevinst og indtægt ved at ku sælge og kaninerne kan for disse få ejere og avlere være uønskede pga mindre (uden betydning for kanine ) farvedetaljer/størrelse og hvad ved jeg.
    Mange tak for svarene og forklaringer. Positivt at høre her er så mange som beholder og har lyst til deres unger selv efter 12 uger, hvis der ikke er ejere til dem. Det må nemlig være mange der ikke ved hvad de går ind til ved at få unger


  • #51   6. jul 2013 Stumpen:pjat! Kommer meget rundt i landet! Så du siger bare til smiley

    Jeg spiser også mine, hvis de har dårligt temprament, eller gamle smiley


  • #52   6. jul 2013 Stumpen: så kan du bare vælge!:p

  • #54   6. jul 2013 Ahrenkiels: Rigtig godt at du også kan spise dine få af dine hermeliner med uønskede temperement eller alderdom smiley Godt at gøre

  • #55   6. jul 2013 Pivedyr! Det smukkeste i verden er en hvid blåøjet! De er så utroligt smukke!<3 og har fået nogen med toptemprament! Får snart en han hjem fra Norge med 98,5 point! SÅ SMUK!
    Ellers er jeg helt pjattet med weinertegnede og røde smiley


  • #58   6. jul 2013 Vil I ikke snakke videreom hermelinerne i et andet emne eller noget, Stumpen og Ahrenkiel? Det er nok bedre så emnet bliver i det om unger og det andet det handler om smiley

  • #59   6. jul 2013 Det er da kun godt de er hyggelig drejning og ikke bitching!:D

  • #60   6. jul 2013 Men jo, selvfølgelig! stumpen hvis du vil vide noget om hermeliner ( opdrættere osv) så si til! Har en ræverød scheke jeg skal hjælpe med at finde hjem til.

  • #61   7. jul 2013 Ja, det har du helt ret i. Det da også helt i orden med den lille vending som om hermelinkaninerne :O) Og så er der også lidt om det (lidt indviklede) med farverne med i emnet:-)

  • #62   7. jul 2013 Haha smiley

  • #63   7. jul 2013 Jeg avler med lidt forskellige formål....
    Men fælles for alle dyrene her, er at de er fantastiske kæledyr... Nogle kan udstilles, andre ikke... Nogle kan hoppe, andre ikke.....

    Der bliver naturligvis et overskud af unger... Nogle beholder jeg selv... Nogle bliver solgt....
    Og det endelige overskud kommer i fryseren... enten til os selv, til venner eller til vores hund, der er MEGET allergisk og ikke tåler andet end fisk, kylling og kanin smiley


  • #64   12. jul 2013 precious

    Er fuldstændig enig med dig.
    Alt for mange tænker ikke over konsekvenserne.



  • #65   7. sep 2013 Jeg avler fordi jeg synes det er meget spændende at følge deres opvækst, og fordi jeg gerne vil have nogle unger fra mine kaniner, fordi jeg ved deres temperament.
    Jeg avler kun hvis jeg gerne vil have flere kaniner ellers ikke:)....


Kommentér på:
hvorfor alle de uønskede kaninunger ?

Annonce