{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.098 visninger | Oprettet:

Hvorfor avle? *kanin* {{forumTopicSubject}}

Hej alle kaninavlere på GnaverGalleri smiley

Dette emne oprettes nu fordi at jeg virkelig har tænkt over det der med at avle kaniner.

Der bliver tit oprettet emner hvori folk spørger om de kan parre deres kaniner osv. Til det lyder svaret fra de fleste af de kaninejere der avler meget: Hvad er formålet med kuldet? Der er jo så mange kaniner på markedet i forvejen.

Så tænker jeg: Hmm... Jeg vil gerne ha' et kuld unger, da jeg syntes at det er et spændende 'project', ungerne vil blive godt egnet til kæl osv.

Men tilbage til der hvor jeg var før. Når nu der bliver sagt at der er så mange kaniner på markedet hvorfor bliver der så avlet en masse unger af kaninavlerne?! Er det noget andet når det er kaninavlere der bringer kaninunger til verdenen? Hvad er forskellen på om en kaninavler og en privat bringer et kuld unger til verdenen?

Mit spørgsmål er så: Hvad er formålet med jeres kuld?

Okay, det blev måske lidt inviklet og mine spørgsmål blev ikke helt klare. Jeg havde bare brug for at få det ud!

BEMÆRK! Det er slet ikke en kritik af jer kaninavler smiley

-Sofie smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor avle? *kanin*
  • #2   29. apr 2013 Tak for dit svar Line smiley Sådan havde jeg ikke lige tænkt på det smiley

  • #3   29. apr 2013 Vil da forsøge at besvare spørgsmålene ud fra mine egne meninger.

    * Når nu der bliver sagt at der er så mange kaniner på markedet hvorfor bliver der så avlet en masse unger af kaninavlerne? - Mange avler med et bestemt mål, eksempelvis efter en bestemt farve og race, for at de kan blive udstillet. For at få de rigtige farver og kropsbygninger, kræver det at man får en række kuld, for kun de bedste kan udstilles.
    * Er det noget andet når det er kaninavlere der bringer kaninunger til verdenen? - Mener lidt det er noget andet, da de avler med et formål. I forhold til at nogle private bare avler for at avle, og ikke fordi der er et bestemt formål. Nogle private avler med formålet kælekaniner, men dette er jo ikke ret udforderne, da næsten alle kaniner kan være kælekaniner, hvis de er tamme.
    * Hvad er forskellen på om en kaninavler og en privat bringer et kuld unger til verdenen? - Mange gange er forskellen at der er et formål.

    * Hvad er formålet med jeres kuld? - Mine egne kuld bliver avlet med hensyn til hop, altså efter hopkaniner der virkelig viser hvad de kan på banen. Sammentidig skal det være et kuld jeg selv er interesseret i, og ikke bare for at det skal sælges.


  • #4   29. apr 2013 For at svare på dit spørgsmål, skal vi definere hvad en avler er. En avler er en person, der sætter to kaniner sammen og får unger. Simple as that. Man er altså også avler selvom man er 12 år gammel og kun har en enkelt kælekanin som er blevet parret med naboens. Om man så er seriøse eller useriøse, afhænger jo af øjet der ser. Man behøver f.eks. ikke nødvendigvis at være registreret avler indenfor DK for at lave gode kælekaniner eller gode hopkaniner, det afhænger af om man er kritisk overfor sin avl og det er det, der gør en avler seriøst for mig.

    Jeg avler først og fremmest for at forbedre racepræget på løvevædderen. Mine dyr er på nuværende tidspunkt ikke udstillingsdyr da det kræver utrolig meget, men alle mine dyr er udstillet på kæledyrsudstillinger til trods for at de er renracede dyr - blot fordi at jeg ønsker at temperamentet er i top. Jeg er af den overbevisning at kæledyrsavlere er en ligeså vigtig del af DK som udstillingsavlerne er, for vi overtager på et tidspunkt udstillingsavlernes pladser når vi efterhånden får mulighed for at udvide eller skaffer os de rigtige avlsdyr eller hvad ved jeg smiley Derudover er jeg aktiv i foreningen. Jeg laver kun kuld når jeg selv ønsker at beholde en unge til udviklingen af min avl.


  • #5   29. apr 2013 Tak Louise smiley Det er meget spændende at læse smiley

  • #6   29. apr 2013 Jeg avler til udstilling. Jeg parrer ikke nogle kaniner hvor jeg ved at ungerne ikke vil egne sig til udstilling. Jeg beholder helst alle unger i et kuld.

  • #7   29. apr 2013 Hov du var vist hurtigere end mig Lykkeline smiley
    KAn godt se hvad du mener smiley


  • #8   29. apr 2013 Regitze: Ja sådan kan man jo også gøre smiley

  • #9   29. apr 2013 Men Missbims, så du siger at man ikke skal avle på dyr der er mange af? Sig farvel til heste, hunde, katte, fugle, fisk, kaniner, hamster og mennesker.

  • #10   29. apr 2013 MissBims - mon ikke vejen frem i stedet er at være kritisk med sine købere og ikke sælge til folk der virker uegnede? På den måde ender dyrene da i hvert fald ikke på internater.

  • #13   29. apr 2013 Jeg avler hvide blåøjede hermeliner.
    Det er en meget sjælden farve i DK.

    Jeg avler for ar hjælpe med at få.farven mere udbredt og fordi det er spændende.
    I mit hovde skal blandinger ikke avles hvis de ikke har et formål.
    Jeg synes ar mix nimser er mindst ligeså søde men de kan bare ikke helt det samme.

    Jeg avler for udstilling, kæl og hyggehop.


    profilbillede
  • #14   29. apr 2013 I de fleste tilfælde af avl, synes jeg, at det udelukkende er for vores egen skyld.. Synes ikke vi mennesker tænker os særlig godt om omkring avl af dyr. Vi avler til hop, kæl eller udstilling, for vores egen skyld, bare for at have noget at gå op i mht. dyr. Jeg synes vi er blevet al for egoistiske. Self er kaniner med specielle farver, eller kaniner der har talent for hop, interessante... Men hvad med dyrene, hvem tænker på dem.. Hvem tænker på hvor de kommer hen, og hvordan de kommer til at få det... Bare lige til orientering, jeg kritiserer ingen, og jeg ved at her er mange dyreelskere, der kun vil deres dyr, det aller bedste.. Men selvom man finder et hjem til dem, hvor man er sikker på de nok skal få et langt og lykkeligt liv, så er det jo bare stadig ikke sikkert.. Ingen kan jo vide om folk de bare kasserer dem på et tidspunkt...
    Men er meget enig i, at mange bare avler, fordi det kunne være spændende, men uden at tænke det ordentligt i gennem.. Jeg har selv gjort det en gang, og det er ikke noget jeg er stolt af, men lærte af det!! Jeg gør det ikke igen, uden jeg er sikker på at jeg har plads, tid og lysten til, at skulle have en masse kaniner, indtil man kan finde et blivende hjem til dem.. (:

    Jeg kigger meget rundt på dba, guloggratis og herinde, hvor jeg ser en masse dejlige kaniner der er til salg, men som desværre er svært at finde et hjem til, da mange i stedet vælger de små unger.. Og når de unger så er blevet ældre, så ryger de også ind, og skal kasseres, for så de jo ikke små og nuttede mere..
    Synes man skal tænke meget over det, inden man avler en masse.. Uanset om det er til hop, kæl eller udstilling.. (:


  • #15   29. apr 2013 Det er jo ligegyldig om man avler til udstilling, kæl eller hop, det er jo et formål ligegyldigt hvad. Det gør det ikke mere rigtigt at man feks avler til hop frem for kæl.

    Det vigtigste er at man ved hvad der skal ske med ungerne. Så man sørger for at de ikke bliver kaste bolde.

    Jeg er imod dem der avler med hovedet under armen.

    Det er trods alt levende væsner man sætter i verden, så det mindste man kan gøre er at sørge for at de for godt liv.


    Jeg vil i øvigt give Miss Bims ret, der er så mange utrolige kaniner på markedet, især kæl og hop kaniner, så jeg synes godt folk kunne tænke lidt mere over om det virkeligt er nødvendigt at sætte lige præcis sit kuld til verden.

    Jeg er personligt selv stoppet med at avle, da jeg synes markedet flyder med diverse kaniner, så jeg har valgt at jeg heller vil hjælpe de kaniner der virkelig har brug for et nyt og godt hjem, frem for at medvirke til flere uønskede kaniner. Da jeg synes det er sk*de syndt, det er trods alt dyrene det går ud over smiley


  • #16   29. apr 2013 En avler er en som lavet et seriøst stykke arbejde, og vil et sted hen, med sin avl. En avler er ikke en der bare sætter to kaniner sammen fordi de kunne vildt nuttede unger.
    Jeg avler til slagt, og ind imellem til opformering af mine moder dyr.

    Derud over modtaget jeg adskillige små kaniner fra private der har fået unger af den ene eller den anden grund. Så jeg gør mit for at formindske antallet af kaniner


  • #17   29. apr 2013 "Jeg synes vi er blevet al for egoistiske. Self er kaniner med specielle farver, eller kaniner der har talent for hop, interessante... Men hvad med dyrene, hvem tænker på dem.. Hvem tænker på hvor de kommer hen, og hvordan de kommer til at få det.."

    Nu tvivler jeg på at folk der er seriøse omkring deres opdræt sælger til hvem som helst. Jeg gør i hvert fald ikke.


  • #18   29. apr 2013 Jeg tvivler ikke på at i gør et godt stykker arbejde, og at i vil sælge til folk der ved hvad det handler om, det at have kanin.. Jeg mener bare, man kan stadig ikke være sikker på, at det er det rette hjem, uanset om personen virker til at have erfaring.. For selv folk med erfaring omkring dyr, kan være lede mod dem.. (:

  • #19   29. apr 2013 Det er vel det samme som at konkludere at ingen bør holde dyr fordi vi på et tidspunkt risikerer at en eller anden båtnakke skader dem?

  • #20   29. apr 2013 Jeg er enig med Louise J.


    Man har pligt til at gøre det bedste for sine dyr og deres afkom, og kan man ikke det så skal man bare ikke avle.


  • #21   29. apr 2013 Jeg ville da aldrig lade nogen båtnakke skade mine dyr?

  • #22   29. apr 2013 I det hele taget, så er det, i mange tilfælde, folk med meget erfaring, der skader dyrene!! Udelukkende fordi de tror de er meget bedre, ved det hele og ikke gider tage ved lære af andre..

  • #23   29. apr 2013 Louise - det var da noget af et postulat at komme med det der....

  • #24   29. apr 2013 -T-: Det har du ret i.. Det er bare min opfattelse af det.. ;/
    Det er ikke ondt ment, og er ikke myntet på nogen bestemt person... (:


  • #25   29. apr 2013 Jeg er opdrætter og ja det nok egoistisk
    Jeg beholder en del unger selv men der er også kuld hvor der ikke kommer det jeg ønskede og ja så kommer de til salg, jeg sælger ikke til hvem som helst,men afviser hellere ikke bestemte grupper af købere, jeg synes det er en balancegang, jeg sender gerne kaniner til foder og hundetræning (selvfølgelig humant aflivet) men de tjener et formål om de er døde, i dag er kaninens primær formål kæl, førhen spiste vi kanin derfor er der flere til overs, det gængse problem synes jeg er avl på arrige apparater


  • #26   30. apr 2013 Mit primære formål er at avle mig frem til sunde, kælne og frugtbare kaniner.

    Som en ekstra sværhedsgrad har jeg tilføjet hollændertegning og på de fleste også japanertegning.
    Jeg bruger under 5 % af tillægget til videreavl, tillige sælges en del avlsdyr til ind- og udland. Og man skal ikke undervurdere venskaberne mellem avlerkolleger.
    En del kaniner sælges som kæledyr, og jeg glædes over, at møde folk, som tidligere har haft kæledyr fra mig, og som f. eks. nu skal have til deres børn.
    Jeg ser mange kæledyrsfolk, bl.a. når jeg har åbent hus tirsdag aften og sælger billigt foder samt klipper kløer.
    Endelig undgår jeg ikke, at der bliver unger "til overs", og dem er der reserveret plads i min fryser til.
    Jeg sælger IKKE slangefoder, og jagthundeejere kan få skind med hoveder til træningsarbejde, men ikke aflivede kaniner.

    Jørgen


  • #27   30. apr 2013 Og et godt avlsarbejde som fx Jørgen laver, betaler sig...

    Jeg kan ikke sige det for tit... De mest medgørlige, nemme og lækre dyr jeg har i stalden kommer fra Jørgen... smiley



  • #28   30. apr 2013 Enig med T, Jørgen er et godt, dansk bevis på hvor meget målrettet avlsarbejde kan betale sig smiley

  • #29   7. maj 2013 Så er det lige før, at jeg rødmer (!)

    Jørgen


Kommentér på:
Hvorfor avle? *kanin*

Annonce