{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.249 visninger | Oprettet:

Hvorfor? (genetik) {{forumTopicSubject}}

Hvorfor pokker er der så mange der begynder at avle, når de ikke har den ringeste anelse om den mest simple genetik.
Jeg kan forstå det hvis man har et mål, og hvis den halter med småting, men de vigtigeste ting er på plads.
Og hvorfor pokker spørger man så ikke om hjælp?
Hvorfor vælger folk ALLIGEVEL at sætte forkerte betegnelser på deres dyr, og sælge dem til overpris?
Så får en eller anden "ny" person et dyr ud, med en helt forkert farvebenævnelse, begynder at avle - og VUPTI har vi et hav af dyr, der ikke er nogen der aner hvad indeholder.

Og hvis det så bare var så simpelt, at det var farverne man fik oplyst forkert. Men nææææh nej. Det er det skam ikke. Man risikerer også, at der pludselig kommer sjove sygdomme og ting som lethalfaktor med ind over, fordi man da ikke vil spørger en eller anden forstokket kæledyrs ejer til råds. Nej, man ved bedst selv, og man skal have lov at avle på det man vil!
Skide være med dyrenes og de kommende ungers helbred. Det er jo sjov at få unger, og uuuuh hvor er det interessant at se hvad der kommer af farver, for det kan man jo slet ikke gennemskue hvis man ikke laver unger på dyrene.

Så tænk jer dog om mennesker!
Og nej, vi snakker ikke kun unge mennesker. Der er mange over 18 der også laver det nummer. Foruroligende mange.
For hvis dyrene er sociale, er det jo forfærdeligt at lade to af samme køn gå sammen. Det SKAL være to af modsat køn.

Det her er dyr. Det er ikke små bamser, hvor man bare kan gøre som man lyster.
Ma skal altså tænke sig om. Men ikke kun for dyrenes skyld, også for de kommende ejeres skyld, og for alle andre der holder den arts skyld.
Det kan tage år at komme sygdomme til livs, der skyldes dårlig avl, og der skal ikke ret meget til, før det bliver et kæmpe problem, og så står man der, med avlsarbejde der er totalt ødelagt, fordi en eller anden klaphat ikke lige gad sætte sig ind i tingene, og vidste bedst.


Langt de fleste af os, der har avlet længe, har brugt virkelig lang tid på at sætte os ind i tingene, og det er ikke for sjov når vi siger nogle ting. Det er heller ikke for at nedgøre, men fordi vi brænder så meget for vores dyr, og vil dyrene det bedste. Hvis dyrene har det godt, bliver det også en sjovere oplevelse for dem der har dyrene.

Lyt til de råd i får med på vejen, det kunne jo være folk faktisk prøvede at hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor? (genetik)
  • #1   16. mar 2011 Flot skrevet! Enig smiley

  • #3   16. mar 2011 Pia: Fordi mange af dem er børn, der ikke mener at den slags er vigtigt at vide, når man bare vil have unger, uanset at der findes nok dyr derude, der mangler hjem smiley
    Man ser det jo tit på sådan noget som rotteavl, hvor der efterhånden er dukket en masse nye op, der da er fuldkommen ligeglad med, om hannen har den rette alder eller om der ligger aggression eller andet i linien, de skal jo bare lave unger, fordi de er søde.
    Eller alle de folk, der sælger marsvin som værende brune eller røde og bliver stiktosset, hvis man forsøger at fortælle dem, at det er der ikke noget, der hedder ved marsvin.
    Fordi alle disse folk jo som du siger ved bedst selv og ved bedre end alle andre smiley


  • #4   16. mar 2011 Det første du skriver med kaninerne kan man også se i rotteavlen, hvor der er blevet avlet på alt mellem himmel og jord, hvilken så igen har resulteret i, at der er opdrættere, der har rotter, der dør af alderdom når de er 1-1½ år gamle, i stedet for 2½-3 år, som det var for nogle år siden. Folk er ganske enkelt ikke selektive nok.

  • #12   16. mar 2011 bjerggaard... hvad er det for kaniner du har der er hjerneskadet? For hvis du hentyder til Ziggale så må du meget gerne tage det i dig igen. Hun er nemlig ikke blevet håndteret i redefasen.

  • #14   16. mar 2011 Fordi alle dyr skal da prøve at blive forældre, ellers bliver de så kede af det (Og nej det mener jeg selvfølgelig ikke ;))

  • #15   16. mar 2011 <b>Annbrit J:</b>
    Men det er jo lige netop ikke rigtigt. Der er virkelig mange på 18+ og skræmmende nok også begyndt at komme en del på 30+, der påstår at de ved hvad de laver, men de sætter bare dyr sammen som vinden blæser.
    Et af de mest grelle tilfælde jeg kender, er en der bryster sig af at have haft dyr i over 20 år. Desværre har vedkommende bare ikke opdateret sig de sidste 20 år. Når man så læser, at man ikke skal købe steder der sælger mutationer til mange penge, og at dyrene er noget lort, og vedkommende samtidig "glæder sig til at se resultatet" af en parring mellem to helt normale mutationer, så er det altså for langt ude.
    Det er godt nok ikke lige her inde.
    Men der er stadig en del her inde, der ikke er "små" piger eller drenge. Især ved chinchillaerne her inde er der mange tilfælde, hvor man tager sig til hovedet, og det bliver bare ikke bedre, når man ser at personen er 16-20 år gammel. Hvis man så, på en høflig måde, gør opmærksom på at der er fejl i tavlen, bliver man spist af med et eller andet gylle.

    <b>Solbakke:</b>
    Med genetik tænkte jeg faktisk også sådan i det hele taget, ikke kun mutations avl. Men netop at det går helt i selvsving i en eller andet retning, og man slet ikke har styr på hvad der er af gener i dyrene. Som med dit eksempel, kan man så få dyr med forkert udseende. Det kan jo også være størrelsen den er helt gal med.

    <b>Stald Bjerggaard:</b>
    Jeg kan godt se hvor du vil hen, men her er det måske relevant lige at nævne, at det er kaniner og andre nøgne unger du snakker om. De dyr der føder fuldt udviklede unger, kan man som sådan godt pille ungerne fra når de ikke er uden et par døgn.
    Men mine chinchillaer tager vi ungerne ud når de er under 1 dag gamle for at checke køn, og være sikre på at alt er som det skal være. Man kan også sagtens tage billeder af dem her. Det tager de ikke skade af smiley

    ---

    Det gør jo heller ikke noget at folk avler efter noget andet end det alle andre gør. Så længe man har en plan med det, og holder sig til den.
    Hvis man nu har gang i racer, og man synes en given race er ved at tage en uheldig drejning mht. udvikling, så kan man jo fint bevæge sig over i en anden boldgade, så længe man bare tænker sig om.
    Det kan være man synes dyrene bliver for store eller små, og prøver at modvirke det, og bibeholde en størrelse man selv finder fornuftig.

    Det er f.eks. det jeg har gang i... Tilsyneladende som en af de eneste her hjemme.
    Vores dyr er ikke kæmpe store, med "baby face", da vi helt enkelt ikke kan lide at dyrene er blevet avlet noget nær dobbeltstørrelse på 100 år, og så nogle andre ting.
    Det kræver bare man gider sætte sig ind i det.


  • #17   16. mar 2011 Pia N: Jeg taler ikke om fysisk alder smiley
    Det er jo ikke sikkert den person du taler om rent faktisk har mentalitet som en på 30+ smiley


  • #18   16. mar 2011 Annbritt:
    Ah ja, men så har jeg misforstået hvad du mente smiley

    Nej, mental udvikling og fysisk udvikling behøver jo ikke hænge sammen smiley
    Det er bare synd, hvis man ved at man måske ikke er helt med oppe og ringe, at man så ikke bare accepterer det, og beder dem der ved tingene om hjælp.
    Ikke at det ikke kan være en svær kamel at sluge, ikke mindst pga. den måde vores samfund ser på folk med en under middel til under middel begavelse, men stadig...


  • #20   16. mar 2011 Solbakke: Jeg kan se, at de marsvin du har i din profil er sådan lidt en blandet landhandel hvad angår racer. Så jeg bliver nysgerrig efter at vide, hvad det er for en race, du arbejder med at forbedre, når du avler? smiley

  • #21   16. mar 2011 Ah ok, det var kun fordi jeg ikke helt kunne finde hoved og hale i, hvad det var for en race du helt præcist opdrættede smiley

  • #22   16. mar 2011 Den med farvegenetik synes jeg er bedøvende ligegyldigt, så længe dyrene får en ny god ejer som holder af dem for deres personlighed og ikke en fancy farve, så kan jeg ikke se noget ondt der.
    Men giver dig helt ret i det med sygdomme og helbred. Og så synes jeg generelt at der er alt for mange der bare avler for at avle, uden at have noget specelt formål. Vi har altså rigeligt med dyr i forvejen som mangler hjem, og alt for mange stakkels dyr i dyrhandlerne som er resultatet af at mange avler og ikke kan komme af med dyrene og derfor aflevere dem der..


  • #24   16. mar 2011 Tangie: Både indenfor rotteavl og marsvineavl er det også vigtigt at vide bare en lille smule om farvegenetik, da der er nogle kombinationer hos begge arter der kan være lethale. Og man er bare ikke en ansvarlig opdrætter, hvis man er ligeglad med den slags og sætter dyr sammen, der kan give lethal white eller megacolon, bare fordi man ikke mener det er af betydning at sætte sig ind i.
    Derudover skader det altså heller ikke at i hvert fald sætte sig ind i, hvad de forskellige farver hedder, så man ikke bare sælger alt som brun og rød.


  • #25   16. mar 2011 Signe: Er slet ikke inde i kaninavl så det skal jeg ikke kunne sige noget om smiley

    Og det kan være risikabelt med rotter, men jeg synes bare tit jeg ser, at de som bare sætter rotter sammen på kryds og tværs, ofte kun har "almindelige" rotter, som berkshire, hoodede, agouti og black og der er vel ikke den store fare, ret mig hvis jeg tager fejl smiley
    Ja man skal selvfølgelig altid passe på og det mest ansvarlige er jo at sætte sig ind i tingene, men at man sætter to black berkshire rotter sammen og ikke har forstand på det kan jeg ikke se noget problem i.
    Synes bare lige det lød som om at det var total uforsvarligt at sætte rotter i verden som måske ikke havde det mest specielle udseende, og det er jo ligegyldigt for nogle mennesker hvordan deres dyr ser ud smiley


  • #26   16. mar 2011 Nej, men i et sådan tilfælde skader det stadig ikke at sætte sig ind i, hvad farverne i det mindste hedder, hvis der nu kommer noget andet ud end lige black berkshire smiley
    Men nej, det skader i det mindste ikke. Og dem der sætter rotter sammen på kryds og tværs som du siger, er ofte også dem der ikke går en dyt op i om rotterne har den rette alder eller om der ligger noget andet genetisk skjult i linierne, som de så måske skulle have sat sig ind i arveligheden af i stedet for.


  • #27   16. mar 2011 Ja, det er skide synd når man ikke tænker længere.. men synes det værste er at så mange dyr bliver sat unødvendigt i verden, det er ikke fordi der er mangel på gnavere i forvejen her i danmark

  • #28   17. mar 2011 Jeg vil så lige tilføje, at jeg på ingen måde avler efter den "standard" der er inden for chinchillaer her hjemme.
    I DK er vi meget langt fremme med chinchilla avl, ikke mindst fordi vi har pelsavlerene at holde os op af. Så vores dyr er faktisk rigtig flotte og store.

    Men det er så også her filmen knækker. Nogle dyr er grotesk store. Vi snakker 1000+ gram. Det er altså vanvittigt, hvis de fra naturens side ligger på 450-600 gram, eller noget i den dur.
    Her ud over kan nogle af dyrene være så fede, at de ligefrem mister pels i armhulerne - men de er jo dejligt store.
    Og hvad hovederne angår, så er de blevet meget flade i det.
    Fra et pels mæssigt synspunkt er det også smart at avle sådan. Store dyr, der får firkant-form. Det gør det immervæk nemmere når man skal have dem pelset og syet sammen, at de ikke har nogle skæve former.

    Problemet er bare, at vi er mennesker, så det der med standarder har en tendens til at tage overhånd. Det kan man især se hos hunde og katte, hvor visse racer er blevet avlet på så grotesk vis, at det går voldsomt meget ud over helbredet. Visse persere kan ikke trække vejret ordentligt, fordi de har så flade næser, og f.eks. schæferen skal i udstillingsøjemed nærmest ligne en frø for at få en god placering.

    Så nogle gange er det godt at have nogle modpoler, der kan sørge for, at avlen bliver mere strømlinet, frem for at man kommer ud i to yderligheder.

    - Det var mere som kommentar til alt det der med racetypiske dyr, der på papiret er godt, men ude i det virkelige liv har det med at være skidt.


  • #30   21. mar 2011 Kan læse/høre/se jeg ved ik lige hvad man skriver men der er ret mange der har forstand på det med avl. Er der ikke en der lige gider skrive bare lidt om det med unger og sådan noget til mig for skal nemlig have unger
    her til sommer:)
    (kaniner)


  • #31   21. mar 2011 Stald Vegas:
    Du skal nok uddybe hvilke dyr du snakker om. Jeg går ud fra du snakker kaniner, men denne tråd er ikke om nogle specifikke dyr. Det kunne derfor også være en mulighed at du selv lavede en tråd om emnet.


Kommentér på:
Hvorfor? (genetik)

Annonce