Smitte - marsvin {{forumTopicSubject}}
Hej Alle
Jeg har nu været til dyrlægen med mit lille marsvin, de kunne "overraskende" ikke se noget ved hudskrab, men vurderer at vi er indenfor rovmider muligvis begyndende skab og udtaler sig også om ringorm... det var faktisk dødsvært at få et svar på hvad de mente det var, og vi er faktisk bare blevet sat igang med det hele... Først stronghold til den jeg var nede med, hun mente ikke det var nødvendigt med resten, da jeg havde marsvinet alene (godt nok op ad andre), ringede så efterfølgende, da jeg i hvert fald ville have dem i behandling som havde været i nærkontakt med hende, da jeg også dernede sagde at jeg har fundet noget på en af de andre, som hun har været ude med.... Derudover skal vi om nogle dage vaske alle i imaverol, for at være på den sikre side...
Nu tænker jeg så, kan læse at marsvin kan være raske smittebægere af skab, og hvis nu det er skab og jeg har to som ikke er behandlet (1 med to unger og 1 dreng), kan de så smitte de andre igen, selvom de ikke har nogen symptomer?
Altså i bund og grund, kan en rask smittebærer smitte andre marsvin...
hvordan ville i selv gribe situationen an?
jeg tror dyrlægen hægter sig ved enten rovmider eller ringorm, dog synes jeg at kunne feje ringorm af vejen, da det burde have smittet til andre dyr (vi har både hunde, katte og flere marsvin) eller mig selv...
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Så det ville jeg lige undersøge hvis jeg var dig.
Angående raske smittebærer ved skab, så kan du ikke behandle skab som ikke er i udbrud. Det vil sige indtil de andre kommer i udbrud vil du ikke kunne få det væk. Så behandlingen er egentligt nytteløs så, kun såfremt at de rent faktisk er i begyndende udbrud uden du kan se det, hjælper det at behandle dem også.
Og angående ringorm så behøver det ikke nødvendigvis at smitte til alle de andre dyr, nogle er jo mere modstandsdygtige end andre også inden for marsvin.
Så på den baggrund ville jeg ikke udelukke det.
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Gnavere: 10 Emner: 17 Svar: 82
det undrede mig bare efterfølgende, da andre skriver hele bestanden behandles med stronghold eller andet og så dyrlægen ikke mener andre end dem jeg kan se det på skal behandles... men det giver mening nu, hvis man ikke kan behandle en der ikke har det i udbrud... men vil det så ikke også sige at det kun smitter videre, hvis det er i udbrud?
man kan sige dem som jeg har set det på + dem der har været ude med dem, de er blevet behandlet...
grunden til jeg ikke helt tror på ringorm er fordi det er et forløb over 2 md. hvor jeg ikke har taget hensyn til at vaske fingre og skifte tøj osv. burde det ikke have ramt hunde eller katte? men igen du har ret, man kan ikke afvise det på det, og har også stadig tænkt mig at bade dem i imaverol senere...
jeg tænker lidt at vente med imaverol til om en lille uges tid, så det bedre kan opdeles om det er stronghold'en der har virket eller om det er imaverol der går ind og virker, bare så jeg har en idé om det, hvis nu jeg ikke kommer til bundt i det med det samme... for som jeg forstår det kan det være lidt af en kamp...
Sortfod ved du om man må bade unger i imaverol? dyrlægen var lidt i tvivl, men mente godt jeg kunne gøre det... de er 3 uger gamle i morgen... og det samme med moren, tror ikke de får lov at die så meget mere godt nok, hun skælder dem lidt ud, men tænker om det gør noget at bade hende, hvis nu de dier efterfølgende?
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
Jeg mener jeg har set et enkelt billede fra dig et sted af en plet der kunne ligne ringorm, eller forveksler jeg med en anden herinde? Er der større hårløse pletter med skæl er det i hvert fald ikke bare alm kropssvamp, så er det enten skab eller ringorm.
imaverol og lufenuron (program vet) tager alt svamp, både alm kropssvamp og ringorm så hvis ikke der er kraftig bedring på 14 dage efter behandlingen med stronghold, ja så ville jeg personligt sætte i værk med svampebehandling...:)
mar 2012
jul 2010
Så som sagt så er det meget forskelligt hvor meget det smitter.
Men jeg er enig med Susan i at jeg nok også ville vente mindst 14 dage med vask.
maj 2013
men du synes 14 dage? for som jeg skrev ville jeg vente en uges tid, netop for at opdele det, så jeg kan se hvad der virker...
jeg synes ikke hun har stort hårtab, der er de der få steder rundt på kroppen, som er blevet små bare pletter, de er lidt rug i det...
en helt anden ting, jeg viste hende det nede ved vagina (ved ikke hvad pokker jeg skal kalde det på et marsvin ellers), men hun kunne ikke se hvad det skulle være, måske vi skulle tage en urinprøve, men da hun ikke virker syg, sløv eller som om det gør ondt, syns hun ikke det var noget vi behøvede nu... men her til morgen var det rigtig slemt, og uden erfaring, så ligner det svamp, havde det været på ethvert andet dyr jeg havde set det, så havde jeg sagt svamp...
jeg tænkte på om man kunne prøve at duppe lidt med atamon indtil jeg når til at behandle med imaverol... burde det ikke vise en forskel, hvis det er svamp?
maj 2013
jul 2010
Jeg tilråder normalt ikke lokal behandlinger fordi det ikke tager svampe sporrene i pelsen.
Men da du har behandlet med stronghold i pelsen, vil jeg ikke bade før efter 14 dage.
Som Susan er inde på så risikerer du at dyret ikke får fuld udbytte af sin stronghold behandling. Og hvis det nu er skab, er det jo rigtig skidt.
maj 2013
mar 2012
maj 2013
Jeg er ikke i tvivl om at de to marsvin har haft det med sig fra starten af... jeg har bare måttet lære det på en lidt hårdere måde... for det skal nok blive lidt af en omgang med 4 hunde og 7 katte oven i, hvis de alle ender med at skulle behandles...
mar 2012
De gange jeg haft ringorm under mistanke er katten blevet behandlet også hver gang.
Det er ikke så galt: program vet og så er et enkelt bad med imaverol til at tage sporene i pelsen, så tager lufenuronen resten.
kattene skal også have mindst 50mg pr kg, det er ikke nok med de 30 mg/kg man normalt giver når man bare vil ramme lopper osv...
maj 2013
Smitte - marsvin