{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.953 visninger | Oprettet:

Kan jeg smitte mine marsvin? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg lider af meget dårligt emunforsvar (staves) og er derfor tit syg desværre og jeg elsker virklig at have mine marsvin ude at gå på min seng hele dagen og nusse med dem. Men har længe tænkt på om jeg kan smitte dem. I den periode jeg har været syg har jeg kun kælet lidt med dem lidt nede i buret og har meget kunne mærke på dem at de savner det. Så nu er min spørgsmål Kan jeg smitte mine marsvin?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan jeg smitte mine marsvin?
  • pernille K
    pernille K Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 60
    #1   9. okt 2012 Nej. Der er meget få zoonoser mellem marsvin mennesker. En zoonose er en sygdom, der smitter mellem dyr og mennesker og omvendt.

De zoonoser der er, er ringorm og indvoldsorm. Altså nogle få af parasitterne.
    Og så er der nogle meget få og meget sjældne sygdomme i blodet, men det kræver at du enten får noget af marsvinets blod i dit blod og ind i kroppen via et sår. Eller omvendt, så er det er noget usandsynligt.

• #2   9. okt 2012 Okay tusind tak for svaret tænker mere på sådan noget som forkølelse og influenza.

• #3   9. okt 2012 altså vi fik jo fugleinfluenza fra fugle og svineinfluenza fra svin, så det ER muligt at influenza (og anden virus) kan smitte mellem arter, men det kræver den muterer først.... og det gør den ikke ret tit.... så sandsynligheden for den influenza du render rundt med skulle mutere til en der kan smitte marsvin er stort set ikke-eksisterende.... og det samme med forkølelse, det er også virus... bakterier smitter noget nemmere mellem arter...

• pernille K
    pernille K Tilmeldt:
    jun 2012

#4   9. okt 2012 Susan:Det er rigtigt, men det tager lang tid for virussen at mutere sig, så målrettet og her er der kun tale om et mennesker og en håndfuld dyr.

Bakterier smitter nemmere, men igen så kommer det an på, hvor stor sammenligning der er mellem DNA strengene, immunforsvaret og hele celle strukturen.

Der er stor forskel på os og marsvin.

Mennekser og primater eks. ved vi jo alle er tæt på hinanden, derfor er der også mange, mange, mange flere zoonoser. Derfor vil Jeg faktisk helst undgå at arbejde med primater.

• #5   9. okt 2012 pernille: jeg forstår ikke helt om du retter på mig fordi du ikke har læst mit indlæg, eller om du siger du er enig? for jeg siger jo netop sandsynligheden er meget lille, så hvorfor sige det samme en gang til...?

• pernille K
    pernille K Tilmeldt:
    jun 2012

#6   9. okt 2012 Årh, Jeg fik ikke helt med, at du siger sandsynligheden er lille. Sorry. Det kan gå lidt stærkt. smiley

Kommentér på:
Kan jeg smitte mine marsvin?

Annonce