{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
613 visninger | Oprettet:

Vil det ikke være muligt (marsvin) {{forumTopicSubject}}

Jeg tænker at på et tidspunkt skal en af mine mutte-piger være mor til et kuld unger og så er det at jeg tænker om det er muligt at beholde 2 af ungerne selv, gerne piger, så man har 4 grise gående sammen i en flok (hvis der er drenge, så tage dem med i flokken som kastrede)?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vil det ikke være muligt (marsvin)
  • #1   26. feb 2013 Nu var det slet ikke det spørgsmålet gik på...om jeg skulle beholde mine drenge eller ej....så lad venligst være med at blande det ind.
    Jeg er en voksen kvinde og mener ikke at jeg skal stå til ansvar overfor jer med hvad jeg gør og ikke gør.

Jeg søgte et svar på et spørgsmål og har helt sikkert fået noget brugbart fra MK, tak.

• #2   27. feb 2013 Altså som de andre skriver, bør det ikke være noget problem overhoved at holde hunnerne sammen - især hvis buret er stort nok.

Om du kan holde hannerne (kastrerede) sammen med hunnerne, skal jeg ikke gøre mig dommer over.
    Jeg ved, at de nogen steder i udlandet har succes med det, hvis arealet er stort nok.
    Hvor meget plads ville du ku gi dem?
    Det handler nok også om hvor tidligt de kastreres.
    Jeg fik min Rocky kastreret, da han var knap 7 uger. Han er IKKE dominerende.
    Jeg har mine tvivler om hvorvidt han overhoved er klar over, at han er en han.
    Det handler vel i bund og grund om at man har "fanget det" INDEN testosteronen sætter ind. Det er netop det, de har succes med i udlandet.
    Jeg fristes til at prøve med endnu en kastrat i den gruppe.
    Men de har jo også meget plads i forhold til gruppens størrelse.
    Løbegården måler 2,10x2,10 meter og har mange huler, køjer og gemmesteder.
    I den bor der 6 hunner + 1 kastrat (Rocky).
    Har faktisk overvejet at slå den sammen med den anden løbegård (samme størrelse) til én stor.
    Så ville de få knap 18 kvm at boltre sig på - 12 hunner og 2 kastrater.
    Jeg ved ikke om jeg gør det endnu, men ud fra hvad jeg har læst, burde det være plads nok til 2 kastrater, når den ene er SÅ lidt dominerende.
    Memo (kastraten i den anden løbegård) er 2½ år ældre end Rocky og meget dominerende, så han burde automatisk overtage rollen som bestemmer.

• #3   27. feb 2013 Ej Jens, det er så ikke korrekt, marsvinehunner hjælper hinanden omkring fødslen, så hun skal bestemt ikke fjernes, og det stresser mere at fjerne den = mulighed for drægtighedssyge

• #4   27. feb 2013 Højlunds: Jeg har så aldrig oplevet, at de blev stressede af at blive fjernet og derved fik drægtighedssyge af det. Jeg foretrækker selv, at mine hunner får lov at føde i fred og ro.

• #5   27. feb 2013 Nej nej, det skal jeg heller ikke kunne sige, men nu ved jeg Anja ikke er så erfaren :), vil derfor ikke råde hende til at flytte hunnen lige inden fødsel, jeg ville da mene det stresser... (Er nok lige så meget måden det er skrevet på smiley )

Så hellere flytte hende efter parring, tænker jeg... Eller lade dem gå sammen, kommer jo også an på hvordan hunnerne trives sammen?

• #6   27. feb 2013 Mine hunner føder som regel sammen, altså enten 1 drægtig, 1 ikke drægtig eller 1 drægtig og 1 kastrat. Aldrig 2 drægtige sammen.

Men mine sort tan hunner føder konsekvent alene da de er meget følsomme, og jeg har mistet for mange kuld ved de føder alene ( hvilket er nogle problemer jeg skal avle mig ud af).

de bliver ikke stresset af at flytte dem alene, det er mere hvis de skal flytte hjem eller en partner.

Jeg flytter mine hunner et par dage/1 uge før fødsel ikke meget mere.

• #7   27. feb 2013 Højlunds: Den skal jo stadig flyttes fra hannen. Derfor kan man ligeså godt sætte den alene. Det er ligeså stressende at flytte den fra hannen og tilbage i en hungruppe, fordi der skal etableres ny rangorden, når hun har været væk fra gruppen.
    Som Sortfod siger, så er det kun hvis de rent faktisk skal flytte til et andet hjem mens de er drægtige, at det kan blive stressende.

• #8   27. feb 2013 efter min mening kommer det meget an på hvornår i drægtighedsperioden man flytter han og hun fra hinanden.

Kan men med sikkerhed mærke unger tidligt i perioden, så er der ikke den samme risiko for at hunnen stresser og aborterer/absorbere, ved at blive sat tilbage i sin gruppe.. som der er sent i drægtigheden.

Er man ikke så erfaren - eller en klovn til at mærke efter - så er sandsynligheden jo ret stor for at man har hannen gående med hende, indtil ret sent i drægtigheden. Og så når hunnen altså et punkt hvor det bare er håååååårdt at være med rogn, og på det tidspunkt vil hun tit egentligt bare have lov til at ligge i fred, i bekvem afstand fra mad og vand. Og er hun nået det punkt, så er hun ret så ligeglad med om hun har selvskab.

• #9   27. feb 2013 Cavy, nu mente jeg heller ikke fra hannen, selvfølgelig skal hun flyttes fra den, smiley
    Men hvis man efter parring har sat hende sammen med sin burkammerat igen, og så igen flytter hende inden fødsel... smiley

Den der med rangorden i hungruppen havde jeg ikke lige tænkt over smiley Men kan der selvf være noget om...

• #10   27. feb 2013 Nu har jeg kun 2 hunner og den ene er et år og den anden er fra december.
    Det er hende fra december jeg påtænker at lave unger på, når hun selvfølgelig er gammel nok.
    Det er helt sikkert den ældste der bestemmer.
    Har læst at hannen og hunnen skal gå sammen i 5 uger for at være sikker på at opnå drægtighed, men kan den anden hun så gå alene i den tid?

• #11   27. feb 2013 Jeg plejer at anbefale, at hunnerne er 1-1½ år inden de sættes til han første gang. Så der er jo længe endnu til din hun skal i avl, hvis det er den fra December, du vil bruge smiley

Jeg ville ikke anbefale at have den anden gående alene så længe. Der er ingen garanti for, at din hun når at blive drægtig på 5 uger. Nogle hanner har brug for længere tid. Og det er længe din anden hun så skal gå alene.

• #12   28. feb 2013 Anja, så må du komme ud og låne en veninde til den anden her smiley

Kommentér på:
Vil det ikke være muligt (marsvin)

Annonce