{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.851 visninger | Oprettet:

Vil ikke spise hø {{forumTopicSubject}}

Hej GG,

Hvad ville i gøre hvis i havde en kanin der ikke vil spise hø?
Har en 12 årig kanin, der ikke har villet spise hø i længere tid. Tænderne er tjekket, de er rigtig fine i forhold til hans alder, han spiser sit foder som normalt og spiser også gerne frugt og grønt - høet gider han bare ikke!
Jeg har været nødt til at supplere med en mindre mængde havregryn i hans foder, da han ellers fik tynd afføring. Han vejer ca. 1½-2 kg og får 40 g foder. Derudover får han gulerødder, persille, hjertesalat, og små mængder æble af og til. Gulerødder får han hver dag, persille og hjertesalat hver anden dag.
Han er en blandingskanin, højst sandsynligt med noget dværgvædder.

Dette er afprøvet:
Ingen kraftfoder, gav bare en meget træt og sulten kanin..
Skære ned på kraftfoder, samme som ovenstående.
Ændre kraftfoder gradvist fra blanding til piller - intet resultat, udover kaninen ikke ville spise pillerne..
Hø i høhæk - ingen interesse.
Hø i burbund - interesse kortvarigt, men han bruger det som strøelse i stedet for at spise det.
Hø hængt op i høkugle - gad han ikke engang overveje at se på.
Har derudover prøvet flere forskellige slags hø. Presset, frisk, blandet med diverse urter, blandet med tørrede æbler, groft, fint og snittet. Intet interesserede herren..

Vil jo gerne have han får hø, især fordi man kan se på hans afføring at han mangler det, når han ikke får havregryn.
Er der nogen der har nogle forslag?

På forhånd tak smiley


Kommentarer på:  Vil ikke spise hø
  • #2   14. jan 2014 I har ikke prøvet at skære ned på hans grøntsager?

  • #3   14. jan 2014 Når han er hele 12 år gammel ville jeg lade ham spise som han ville, der er ikke noget forkert i at supplere de ting du nævner med havregryn.
    Jeg tror ikke jeg ville begynde at "kæmpe" med en kanin på 12 års vaner, han var ikke blevet 12 år, hvis han manglede noget alvorligt. Jeg ville ikke have hjerte til at skære noget af hans kost fra når han er så gammel.
    Dog ville jeg lige få dyrlægen til at mærke på ham og evt. tage et røntgen af hans kæber (bare for at være sikker på, at han ikke har en byld fra tandrødderne).


  • #4   14. jan 2014 Min 9 årige kanin, har i hele sit liv nægtet at æde hø. Jeg har forsøgt med rigtig mange forskellige slags hø, men har opgivet.

  • #5   14. jan 2014 Katrine, den må da have spist noget hø.. Ellers havde du ikke en rask kanin idag smiley

  • #6   14. jan 2014 Nøvling
    Nix. Min veninde har haft ham lige siden han blev taget fra sin mor, og hun har aldrig fodret med hø (Uvidenhed....) og da jeg så overtog ham i juni fik han alt de hø han ville æde, men han snuste ikke engang til det. Han har ikke villet røre høet, ikke engang smagt på det smiley


  • #7   14. jan 2014 Ja, der kan man bare se smiley

    - Det er ligesom når man hører et interview med mennesker, der er blevet 100 år, hvor rapporteren spørger, hvad de har gjort for at leve så længe, og de svarer: "Ikke noget, jeg har drukket og røget hver dag siden jeg var barn" smiley

    Min morale er, at nogen gange kan nogen få overleve ting, de ikke burde smiley


  • #8   14. jan 2014 Hvordan ser høet ud? Der er noget hø hverken mine marsvin eller kanin vil røre. Er det gult, lagt og groft til de slet ikke røre det. Ligeledes bryder de sig ikke særlig meget om det fine, ret støvede fra Best Friends som ikke er ordentlig kvalitet.

    De får noget som er forholdsvis grønt, lange strå og ret groft, dog ikke ligeså groft som det gule der næsten mindede om halm selvom det var græsstrå og ikke strå/stilke fra korn. Og de elsker dette hø!





    profilbillede
  • #10   15. jan 2014 Puh det lyder som vores kanin... hvordan er høet?

  • #11   15. jan 2014 Jeg undrer mig over, at kaniner, som ikke har spist hø i mange år ikke er fejlernærede eller har for lange tænder?

  • #12   15. jan 2014 Nøvling
    Jeg må også indrømme jeg lavede store øjne da jeg spurgte hvorfor de ikke havde hø i buret, og hun svarede "skal de da have det...?" Hvorefter hun sagde hun aldrig havde givet dem hø, og hun har haft dem lige siden de blev taget fra deres mor. Den ene er 9 år, den anden er 5 år, og ingen af dem viser tegn på for lange tænder eller fejl-ernæring. Tværtimod smiley De har alligevel altid hø til rådighed, så de kan æde noget af det, hvis de en eller anden dag bestemmer sig for det.


  • #15   15. jan 2014 Han har aldrig villet spise hø, men det har indtil videre ikke været et problem, da han har haft stort set ubegrænset adgang til græs istedet. Jeg er dog flyttet til et andet sted, og her er der desværre ikke mulighed for at sætte ham på græs, især ikke her om vinteren da der ikke er noget græs i vores have (Det er plantet men følte ikke for at gro)
    Så jeg står med en kanin der mangler noget i hans kost, i og med hans mave reagerer på de manglende fibre. Jeg vil gerne af hensyn til hans tænder give ham hø istedet for bare havregryn, når han er så gammel, fordi han kan få problemer med tænderne.
    Jeg arbejder ved en dyrlæge, og han bliver regelmæssigt tjekket, både med tænder og ellers generelt. Han har aldrig været syg, og spiser helt normalt ellers, så tvivler på der er noget med tænderne. Han spiste gerne græs da han kunne det, men jeg vil ikke gå ud og plukke græs andre steder end i min egen have, da jeg ikke ved om græsset er forurenet med noget.
    Har prøvet stort set alt hø, ligefra helt finhakket, frisk, grønt hø til groft, vaacumpakket halvkedeligt hø. Han nægter simpelthen at spise det, og vil hellere bruge det til strøelse.
    Jeg vil fortsætte med havregrynene, og supplere med flere pinde end han har nu, så han kan slibe tænderne. Men ville nu gerne have noget af det gode fra høet og græsset i ham, og det kan jeg altså ikke når han nu nægter at spise hø, og vi ikke rigtig har noget græs før til sommer.

    Og tak for jeres mange svar smiley


  • #16   15. jan 2014 Min ene vil heller ikke spise hø, og han døjer meget med maven som følge deraf. Har også prøvet utallige ting, men intet virker!

  • #17   15. jan 2014 Og jeg vil ikke tage hans grøntsager, urter og frugt fra ham, for sidst jeg gjorde det, gik hans mave også i uorden.. Har prøvet at skære meget ned på det hele, men så sidder han egentlig bare og er fornærmet og rusker tremmer fordi han er sulten - og nægter stadig at røre høet.

  • #18   16. jan 2014 Min spiser det heller ikke, hvis jeg "sulter" ham, altså ikke giver ham piller. Jeg giver ham lidt græs og havregryn oveni hans normale piller for at prøve at kompenserer lidt for det manglende hø... Ved ikke om det giver det samme, men det er vel bedre end intet.

Kommentér på:
Vil ikke spise hø

Annonce