{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.143 visninger | Oprettet:

Dyrlæge - hvor meget skal der til? {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger.. hvor meget skal der til før i tager til dyrlæge med jeres dyr?
Her tænker jeg kun på de smådyr i har, og ikke hund/kat/hest..

render i afsted med den mindste snue? eller venter i til sidste øjeblik?

Har lige set en tråd med en lille pige, hvis kanin tydeligvis havde det dårligt.. den løb i cirkler og var efterfølgende helt "væk" fra omverdenen..
Den blev IKKE tilset af en dyrlæge... dette chokerer mig noget må jeg nok tilstå...

Er det mere ok at vente med eller helt undlade dyrlæge fordi det er smådyr vi taler om?

Jeg selv tager afsted, hvis jeg kan se, st der er mere galt end en almindelig snue eller lign...
brækker dyret et ben eller lign. bliver det aflivet...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrlæge - hvor meget skal der til?
  • #1   24. sep 2012 Det kommer an på om det er noget jeg ved at jeg selv kan ordne, så tager jeg dem ikke til dyrlægen.

    Er jeg i tvivl om hvad der er galt og dyret er i store smerter kommer det enten til dyrlægen (hvis jeg tror det er noget der kan kureres) eller bliver aflivet.

    Hos mine kaniner skal der mere til før jeg afliver end hos mine hamstere og deguer. Jeg ville dog aldrig lade mine smådyr opererer, hvis et ben er brækket.

    Jeg tog fx min hamster til dyrlægen da jeg fandt blod på noget redemateriale efter hun havde haft det i kindposerne. Dette kunne efter min mening ikke have været noget voldsomt skadeligt for hende (med mindre der var hul i kindposen, men hun får ikke hø så det skulle ikke kunne lade sig gøre), og jeg fik også af vide at det blot fra en lille rift.

    Men min degu, som var faldet ca. 1 meter ned på trægulv var jeg klar til at aflive, hvis ikke det var fordi han opførte sig normalt kort tid efter.

    Kaniner med mavesmerter har jeg haft til dyrlægen.
    En degu, som ikke var stoppet med at bløde efter fødsel tog jeg også til dyrlægen.
    En chinchilla med øjenbetændelse, hvor vi fandt ud af at det var kronisk.
    Mus med mider, det gør jeg nok ikke igen. smiley


  • #2   24. sep 2012 Jeg er meget pylret og selvom jeg sjældent har måttet til dyrlæge så er jeg meget opmærksom. Ændringer i madvaner eller generel adfærd i mere en et døgns tid (afhængigt af HVAD der har ændret sig og HVOR MEGET det har ændret sig), og så er jeg som regel afsted smiley Og så selvfølgelig hvis noget er tydeligt galt som skader, sår osv. Hellere en tur for meget end en tur for lidt smiley

  • #3   24. sep 2012 For mig er det såre simpelt: Hvis dyret virker sygt/sløjt, og jeg er bare det mindste usikker på, om der er noget galt, kontakter jeg min dyrlæge og tager dyret af sted, hvis dyrlægen mener, det skal kigges på. Nogle vil nok mene, at jeg er en smule "pylret" med mine dyr, men selv om jeg ikke ligefrem har et pengetræ stående i haven, så har jeg altså den holdning, at jeg hellere tager en gang for meget til dyrlægen, end en gang for lidt. smiley

  • #4   24. sep 2012 Og nej, det er IKKE ok at vente - lider dyret skal man reagere hurtigt!

    Hellere en gang for meget til dyrlægen end en gang for lidt.


  • #5   24. sep 2012 Jeg har rotter og kanin og tager til dyrlæge, hvis det er mere end jeg selv kan klare - altså en mindre forkølelse hos rotterne kan jeg sagtens klare, men kan jeg ikke slå den ned eller er det noget, der er værre, så tager jeg til dyrlægen. Her koster det omkring 250 kr + evt. medicin, så det er ikke det, der slår bunden ud af budgettet eller afholder mig fra dyrlægen smiley

  • #6   24. sep 2012 Enig Simse.....

    Jeg mener også, at vælger man, at anskaffe sig kæledyr, følger der et ansvar med...
    Det ansvar indebærer bla. , at tage dyret til dyrlæge, hvis det er nødvendigt....

    og det gælder ALLE dyr.


  • #7   24. sep 2012 Jamen jeg er 100% enig med jer! Påtager man sig ansvaret for et dyr - uanset dyrets størrelse - så forpligter man sig også til at tage dyret til dyrlæge, hvis det bliver sygt.

    Efterhånden som man får erfaring med forskellige dyr, så vil der selvfølgelig være nogle mindre ting, man kan klare selv, men er man det mindste i tvivl, så er det bare af sted til Dr. Dyr!!


  • #8   24. sep 2012 Jeg har heller aldrig givet over 550 kr for konsulation + medicin ved mine kaniner og gnavere. smiley

    Normalt gør jeg alt for at mine dyr skal overleve - så længe jeg ved at de vil overleve uden varrige mén.
    Har haft en kanin, der brækkede hoften - dyrlægen vil gerne operere men sagde at den nok aldrig kom til at gå ordentligt igen, og så tænker jeg at det er lig med rygskader. = en aflivning. (og så vil jeg alligevel ikke bruge 12.000 - 15.000 på en kanin, med mindre jeg havde alt for mange penge)


  • #9   24. sep 2012 Jeg ringer til min dyrelæge og taler med hende og lytter til råd, og kan selv give pencelin, antibiotika osv. Men er det ikke noget jeg selv kan klar bliver de aflivet, her er det kun hestene og hunde som får dyrelæge, og igen det er kun hvis det er noget jeg ikke selv kan klare.

  • #10   24. sep 2012 Årha jeg er pylret, snakker nok i snit med min dyrlæge mindst en gang i ugen:/ men synes dæleme også altid mine dyr fejler et eller andet;)

    Talte faktisk lige med min dylle i dag:)


  • #11   24. sep 2012 Jeg er så tit hos min dyrlæge, at de inviterede mig ud for at vise mine marsvin frem for deres andre kunder, da de holdt åbent hus i lørdags.
    Og jeg får også lov at hjælpe til hvis jeg feks har et dyr, der skal have taget røntgen, fordi de ved jeg kan finde ud af det.
    Jeg har sågar på et tidspunkt gået derude og hjulpet med patienterne en hel dag, fordi de kender mig så godt efterhånden, at jeg lidt er "fast inventar".
    Så ja, jeg render temmelig ofte til dyrlægen.


  • #12   24. sep 2012 Jeg tager mine dyr afsted til dyrlægen når de er syge.
    Joey min kanin valgte at bide hans tråde ud efter kastration, og da jeg fandt ud af det ringede jeg omgående til vagtdyrlægen som sagde at det skete der ikke så meget ved.
    Jeg tog til min dyrlæge næste dag og så fik klovnen lampeskærm på smiley

    Lagde lige et billede ind. Sådan så han ud de næste 14 dage smiley


    profilbillede
  • #14   24. sep 2012 utøj og svampeinfektioner klarer jeg selv med ivomec og program vet og imaverol. Jeg har en lille sjat baytril stående i køleskabet jeg fik af dyrlægen for 3-4 år siden, det står fint der til HVIS nu, har dog ikke haft brug for det. Havde jeg et dyr der teede sig som den kanin ville jeg tjekke om pupillerne udvidede sig normalt (det gør de normalt ikke hvis det er en hjerneblødning) og hvis de så forskellige ud ville jeg få dyrlægen til at aflive. Kaniner er lidt for store for mig at aflive selvom det jo er fuldt lovligt (ikke som ved hund og kat hvor du skal bruge dyrlæge eller jæger). Et marsvin afliver jeg selv hvis jeg er sikker på det den fejler er irreversibelt, ellers behandler jeg den hvis jeg har remedierne og aner jeg ikke hvad den fejler går jeg til dyrlæge. Ingen dyr får bare lov at gå og lide her.


  • #15   24. sep 2012 Jeg blev også noget overrasket over, at den ikke havde været ved dyrlæge endnu, må jeg nok tilstå... synes dælme det er synd...

    jeg kunne ikke drømme om, at poste mange mange tusinde kr i en kanin, men aldrig i livet om de skal gå og have det dårligt eller ligefrem lide.... er der brug for dyrlæge, kommer de afsted...
    men vil ikke ofre på operationer osv... så hellere give dem fred...


  • #16   24. sep 2012 Det jeg kan behandle selv, behandler jeg naturligvis selv.
    Er jeg i tvivl, eller er det ting jeg ikke kan behandle selv (her skal det så indskydes at jeg altid vurderer hvorvidt behandling vil være succesfuld, give dyret et fortsat godt liv o. lign. eller dyret er bedre tjent med en aflivning i stedet), så går turen naturligvis til dyrlæge. Heldigvis er jeg rimelig forskånet for komplikationer og deslignende, så turen går yderst sjældent til dyrlæge.


  • #17   25. sep 2012 Jeg er pylret, men tager ikke afsted med den mindste snue.
    Altså, brækker kaninen et ben, eller ser ud til at blive lam i benene eller bagkroppen, så bliver det nok aflivning, det vil jeg simpelthen ikke byde mine kaniner..
    Men det er sjældent jeg går til dyrlæge, for mine fejler sjældent noget smiley


  • #18   25. sep 2012 Hvis jeg selv kan klare problemet, så gør jeg det i første omgang smiley

    Ellers er jeg enormt pylret, nogle sygdomme er jo meget alvorlige, og der skal man afsted med det samme !!

    Jeg plejer altid at sige:
    Hellere en gang for meget, end en gang for lidt smiley


  • #19   25. sep 2012 Jeg er nok også en af dem som bliver kaldt for pylret. Min ældre rescue-dreng har været til dyrlægen 3 gange indtil videre, fordi han stadig har men af sin fortid, men jeg synes personligt ikke at jeg pylre for meget, men lige tilpas. Jeg ville ikke kunne tilgive mig selv hvis ikke jeg vidste at jeg gjorde alt hvad jeg kunne for at mine dyr har det så godt som muligt, og det indebærer i den grad også at de ikke skal gå rundt og være syge uden at blive behandlet på den ene eller anden måde.


  • #20   25. sep 2012 Jens: Hvorfor skulle den være blevet aflivet bare fordi den blev taget til dyrlægen? Dyrlæger vil oftest forsøge at finde ud af, hvad dyret fejler og derefter behandle det, inden de vælger at aflive det. Aflivning er kun, hvis dyret er så sygt, at der ikke er noget at gøre.
    Dyrlæger afliver ikke bare alt, hvad der kommer ind på klinikken. Så er det da i hvert fald en dyrlæge der skulle overveje at finde et andet job.


  • #21   25. sep 2012 Nå ja, men hvis kunderne ikke har råd til behandling, så er det nok også det bedste at aflive dyret, for så bør kunderne ikke have dem.

    Vores hund brækkede benet for 2 år siden. Det blev pænt puttet sammen igen. Den blev ikke aflivet af den grund, når det var noget, der kunne fixes.


  • #22   25. sep 2012 Jeg ville stadig få det fixet hvis det kunne fixes, også selvom det "bare" er en gnaver.
    Mine marsvin betyder mindst ligeså meget for mig som mine hunde.
    Bla har jeg et marsvin der har fået fjernet øjet efter hun kom til skade på det. Jeg ville da ikke have aflivet hende før alt andet var forsøgt først.
    Aflivning med det samme er i mine øjne den alt for nemme løsning, hvor man ikke tager ansvar for dyrene, men bare "smider dem væk" og anskaffer sig et nyt.

    Tottelotterne: Helt enig! Har man anskaffet sig et dyr, så tager man også ansvar for dem og sørger for, at de får den nødvendige behandling. Ikke bare afliver dem fordi man ikke gider spilde tid og penge på en behandling for at gøre dem raske.


  • #23   25. sep 2012 Jens: Nej, det er hun seriøst ikke. De tager jo ikke ansvar for dyrene. Jeg går ud fra, at hun så bare for et nyt dyr, når faderen har aflivet det gamle? Sådan lidt a la brug, smid væk, og køb et nyt.
    Hun kan ikke holde ret meget af de dyr hun har, hvis hun bare ser dem som ting man kan skaffe sig af med, hvis der er noget galt med dem.


  • #24   25. sep 2012 Tottelotterne: Helt enig!

  • #25   25. sep 2012 Ved bare det mindste snue her bliver der købt medicin da vi har så mange kaniner er der ingen grund til at vente til resten er smittet, det samme med mider, medicin bliver købt med det samme.

    Men vi vurdere tit selv kaninernes tilstand mht andre sygdomme eller svækkethed og der tager vi ikke til dyrelæge,men afliver dyrene på forsvarligt vis.


  • #26   25. sep 2012 "- Jeg plejer at vente lidt.. Fordi det Kunne jo være næste dag dyret havde det bedre.
    - Min venindes kanin sad helt stille og ikke spiste eller drak. - Hun ventede en nat og så næste dag var den helt frisk igen. Vi tror den havde fået en forskrækkelse.. Men tænk nu hvis dyret var blevet aflivet!!!
    - Men hellere en gang for meget end en gang for lidt :O)"

    > det giver jo slet ikke mening. I venter med at tage til dyrlægen - men "hellere en gang for meget end en gang for lidt"? I kommer jo ikke afsted, så er det en gang for lidt jo.

    At kaninen ikke spiser og har unormalt adfærd er kritisk, MEN det kræver sjældent en større eller langvarrig behandling. Faktisk kan man købe det meste medicin mod mavesmerter (pånær smertestillende) uden recept.


Kommentér på:
Dyrlæge - hvor meget skal der til?

Annonce