{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken 'race' - marsvin
  • #1   17. sep 2012 At vi kan lide en bestemt race er jo ikke ensbetydende med, at du vil kunne lide den samme.

    Og hvorfor vil du til at avle med marsvin? Hvad skal formålet være?


  • #2   17. sep 2012 Og har du og dine forældre styr på, hvem der skal betale de 5000,- det koster hvis hunnen ikke kan føde sine unger en søndag aften?

  • #3   17. sep 2012 Enig med Cavy smiley
    Og har i nu også pladsen, pengene til dyrlæge, og ved du overhovedet noget om det, du skal vide rigtig meget om det, før du bare sådan starter.


  • #4   17. sep 2012 Jeg sagde måske. Og ja da jeg måske kun vil have et enkelt kuld, hvorefter jeg selv beholder ungerne, da min han fortiden går alene og trænger til en makker. Og da jeg har 10000 kr. på min opsparing kan det vel ikke være problemet?

  • #5   17. sep 2012 Og før jeg anskaffer mig et dyr søger jeg meget information, så jeg er sikker på hvad dyret behøver.

  • #6   17. sep 2012 Det kunne vi jo ikke vide, så skulle du ha' formuleret dig lidt bedre smiley

  • #7   17. sep 2012 Altså vi vidste godt det kun var måske, men alligevel smiley

  • #8   17. sep 2012 Og jeg mente i skulle skrive hvad i bedst kunne lide (race), og skrive hvorfor.. Så jeg havde en idé med om hvilken en jeg måske ville have.

  • #9   17. sep 2012 Hvorfor ikke bare købe en han unge du kan have din han gående sammen med?
    Hvad er pointen i at lave et kuld med måske 6 han unger, bare for at ville have en til din han, som går alene? Hvad vil du så stille op med resten af kuldet?


  • #10   17. sep 2012 Hvis jeg godt kan lide hvirvler, er det jo ikke ensbetynde med du kan? smiley
    Men ellers synes jeg hvirvel og teddyer.


  • #11   17. sep 2012 Haha, hvor godt Cavy!!! smiley

  • #12   17. sep 2012 Der er rigtig mange andre ting du er nødt til at overveje inden du begynder at overveje hvilken race du vil have.

    Desuden, hvis du vil til at opdrætte en bestemt race, så skal du jo ud og købe en han uanset, for der er ingen af dem du har i forvejen, der kan bruges til at avle racedyr med.


  • #13   17. sep 2012 Jeg tænker lidt... Hvorfor i hulen vil du opdrætte marsvin (som kræver tid, plads og penge), når du har dine nuværende marsvin tilsalg grundet tidsmangel?

  • #14   17. sep 2012 Jeg beholder dem alle sammen, dvs. min søster får også nogle, så der ikke bliver for mange i et bur.
    Og Team Potedask, vær venlig at holde din hån, eller hvad man nu siger, ude fra mine forum.


  • #16   17. sep 2012 Kaysers: Måske sandheden er, at de sælges fordi de er for gamle til avl og ikke fordi hun rent faktisk ikke har tid til dem?
    Men jeg er 100% enig med dig, det virker helt tåbeligt.


  • #17   17. sep 2012 Jeg har ikke været inde og slette den annonce, men min søster har fået de to hunner.


  • #18   17. sep 2012 Ved ikke lige helt hvad du mener, Sofie? xD smiley

    Men er altså enig med de andre.


  • #19   17. sep 2012 Sofie J: Så hvis du får 6 han unger, så vil du beholde dem allesammen selv/give nogle til din lillesøster?
    Oftest er det jævn aldrende hanner, der har sværest ved at enes.
    Dvs. 6 han unger giver 6 bure i tilfælde af, at de ender med ikke at kunne enes. Den ene af han ungerne kan gå med den han du har i forvejen, og de 5 andre skal så have hver deres enten yngre eller ældre burkammerat af samme køn.
    Så du mener ikke du har tid til dine to ældre hunner, men du kan godt have tid til 6 bure med hver minimum 2 hanner i. Hvordan hænger det sammen?


  • #20   17. sep 2012 Da jeg lavede annoncen på hunnerne, gik jeg til to forskellige sporte+arbejde+skole+venner+mine dyr. Og der er kun 24 timer i et døgn. Men da jeg havde droppet mine sporter, havde jeg givet min søster marsvinene. Giver det nogle mening for jer? Eller hvad?

  • #21   17. sep 2012 Og hvis du vil avle, er du så klar over, at din "avls han" nok kommer til at gå alene, alligevel? Det er ret sjældent han marsvin, som har været inde hos hunner, kan komme til at gå med andre hanner igen.

    Så.... smiley


  • #22   17. sep 2012 Team Potedask: Det er der så ikke nogen der har fortalt mine hanner....

  • #23   17. sep 2012 Hvad mener du?

  • #24   17. sep 2012 At der ikke er nogen der har fortalt mine hanner, at de ikke kan gå sammen efter de har gået med hunner....

  • #25   17. sep 2012 Det har jeg altså læst på mange sider, og bøger.
    Og har hørt det.


  • #26   17. sep 2012 Er altså 100% enig med jer andre.
    Synes ikke rigtigt, det hænger sammen det du skriver, Sofie smiley
    Avle marsvin får at få en burven til din gris, når du lige så godt kunne købe en, som mangler nyt hjem. Og hvis du avler, mangler flere grise bare nye hjem.. smiley


  • #27   17. sep 2012 Team Potedask: Nej, men som sagt, der er ingen der har fortalt mine hanner det, og de kan tilsyneladende heller ikke læse.

    Hvilket så bla er et svar til ts om, hvorfor jeg rigtig godt kan lide lige netop de racer jeg har valgt.


  • #28   17. sep 2012 Og det er altså ikke så nemt at få marsvin solgt, som nogle børn tror.
    Så man er nødt til at sørge for, at man har plads til rigtig mange hanner indtil de bliver solgt. Og her taler vi om nogen gange op til et helt år.


  • #29   17. sep 2012 Men ok, jeg har selvfølgelig heller ingen søster jeg kan give alle mine overskudsmarsvin til....

    Måske jeg skal høre min bror efter, om han vil have alle de marsvin jeg ikke har plads/tid til, så jeg kan avle nogle flere....


  • #30   17. sep 2012 For det første, skrev jeg måske dvs. enten så gør jeg det og så gør jeg det ikke.
    For det andet, skrev jeg at i skal skrive den race i bedst kan lide, og ikke i skal fortælle mig hvad jeg skal og ikke skal.


  • #31   17. sep 2012 Tror squ heller ikke rigtigt der er nogle marsvin der kan læse? smiley
    Men det er hvad jeg ved, at nogle hanner ikke kan, så hvorfor skal hun så risikere det, hvis hun nu vælger at avle? (Hvilket ikke giver nogle mening)


  • #32   17. sep 2012 Cavy Cats: Du behøver ikke blive flabet, da jeg ikke har gjort dig noget.
    Da min søster gerne ville have nogle fik hun lov til det, det var ren og skær venlighed.


  • #33   17. sep 2012 Sofie: Netop fordi du skriver måske, at vi listede alle de andre ting der er vigtigere for dig at overveje mht marsvineavl end lige hvilken race det skal være.
    Desuden skal du vælge den race du bedst kan lide, ikke den race vi andre bedst kan lide.
    Og det var dig selv der sagde, at du ville give nogle af marsvineungerne til din søster, da jeg spurgte dig efter, hvad der skulle ske med resten af ungerne udover den ene han unge, din nuværende han skal gå med.
    Og du har også givet hende dine to forrige marsvin.
    Så jeg er ikke flabet. Det er dig selv der siger, at du bare mener du kan give din søster alle de unger du ikke selv vil beholde.
    Er din søster så med på den ide? Altså at hun risikere, at du kommer og forære hende 5 han unger?
    Og er jeres forældre med på den ide også?


  • #34   17. sep 2012 Hvorfor vil du i øvrigt avle race marsvin? Er der et formål med det?
    Hvorfor ikke bare avle kæledyr?


  • #35   17. sep 2012 Jeg vil ikke forære hende resten, som en bunke affald. Jeg beholder dem selv, hvor mange gange skal det gentages?

  • #36   17. sep 2012 Altså.. min mening kommer her smiley
    der er meget i at avle marsvin og man skal lige tænke på¨hvad man gør af dem der er i overskud og alt det der men det er heller ikke svære hvis hun har gennemtænkt det og det er okay med hendes familiemedlemmer smiley
    jeg syntes i skal lade være med at gå sådanne imod smiley
    jeg skriver kun det sidste da jeg ved alt om det da det tit bliver gjort mod mig hvis man lige kommer til at skrive noget forkert smiley


  • #37   17. sep 2012 Undskyld jeg blander mig, men synes virkelig ikke tonen er pæn i den her tråd.
    I der kommer med kritik, har fuldstændig ret i det I siger, men det kunne nok formules, på en måde, der var lidt mere venlig (:

    Men for rent faktisk at svare på dit spørgsmål, kan jeg rigtig godt lide skinnybærer, jeg synes de har et fantastisk sind og en god størrelse (:
    Men som andre har nævnt, overvej det rigtig grundigt, det er ikke noget der sådan lige kan fortrydes (:


  • #38   17. sep 2012 Jeg skrev også kun måske. Men tak fordi du svarede på spørgsmålet smiley

  • #39   17. sep 2012 Jeg er så personligt meget imod at mindreårige får lov til at avle dyr - lige meget art og race. Der er et stort ansvar forbundet med avl og det ansvar bør man ikke skulle stå med så længe man er under 18 år. Så er jeg sådan set ligeglad med om forældrene er med inde over eller ej. Skulle der komme en dyrlægeregning er det i sidste ende forældrene der skal sørge for at tage dyrene til dyrlægen, og man ser så tit at dette ikke sker, fordi forældrene ikke gør dette. Så kan det godt være at børnene er opmærksomme på at det er nødvendigt, men det hjælper ikke rigtig noget når de ikke selv kan komme afsted, og ikke selv har pengene til at betale regningerne.

  • #40   17. sep 2012 Team Gnaver: Jeg er faktisk fuldstændig enig med dig. Men fordi hun kun er 14 år gammel, så vil jeg være helt sikker på, at hun har tænkt det med at avle igennem 100% inden jeg vil anbefale hende nogen som helst race.
    Netop fordi det med at avle marsvin ikke nødvendigvis bare er lutter lagkage. Og også fordi at avle racedyr ikke bare er at smække 2 dyr sammen, for så kunne hun ligeså godt bare avle kæledyr. Og med kæledyr mener jeg kæledyr uden noget egentligt formål. Ikke kæledyr til udstilling.
    Jeg må ærligt indrømme, at jeg aldrig har kunne se fidusen i at avle racedyr hvis man bare vil avle for at avle.
    Men jeg har så heller aldrig kunne se pointen i at avle for at avle, og er selv en af de personer, der nok slet ikke ville avle overhovedet, hvis ikke det er fordi jeg avler for at kunne udstille. Jeg ville ikke kunne se pointen i at avle en masse unger der skal findes hjem til, bare for at jeg kan sidde derhjemme i min stue og kigge på nuttede unger i 4 uger. Jeg kunne aldrig drømme om at avle uden at have et formål med det, og da slet ikke racedyr, det ville være totalt spild.
    Og så forstår jeg samtidig heller ikke den der mentalitet der er kommet med, at specielt børn ikke kan have kæledyr uden at de absolut skal avles på.
    Specielt med marsvineavl tror jeg ikke, at ret mange børn forstår, hvor nemt det rent faktisk kan gå galt.
    Så når en 14 årige begynder at snakke om at ville avle marsvin og det første hun gør er at spørge hvilken race ANDRE vil anbefale til avl, så tyder det lidt på, at hun faktisk ikke rigtig kender ret meget til marsvineavl og ikke har sat sig ret meget ind i det at avle marsvin, siden hun ikke engang ved hvilken race hun selv godt kan lide.

    Terina K: Skinnybærere er ikke en race for nybegyndere, fordi du kun kan parre dem med skinnyer. Og skinnyer er ikke en race for nybegyndere.
    Som kæledyr er skinnybærere helt fantastiske, men når det gælder at avle dem, så skal man nok overveje at overlade det til de mere erfarne, der ved hvad de laver med dem.

    Sofie J: Jeg vil gerne undskylde for, at jeg måske har været lidt grov, men jeg har bare ville være sikker på, at du rent faktisk har tænkt det her igennem.
    Sandheden er, at der faktisk mangler engagerede opdrættere af racedyr, så det er ikke fordi jeg vil forsøge at stoppe dig, men mere at jeg vil sikre mig, at du rent faktisk mener det seriøst med at ville begynde at avle en bestemt race, og ikke bare lave sådan noget "smæk to dyr sammen"-avl. For så er det netop, at du ligeså godt bare kan avle kæledyr, de vil uanset være billigere at indkøbe avlsmateriale til end de fleste racedyr er det.
    Men mener du det rent faktisk seriøst med at ville begynde at avle en bestemt race, så vil jeg klart anbefale texel/merino.
    Ja, der er noget pelspleje på de dyr man udstiller, men det er ikke noget man ikke kan lære hvis man ellers er engageret nok. Det kræver bare, at man har en at lære det af.
    Avlsdyrene kan man bare holde kortklippede, så undgår man at der er alt for meget pelspleje med dem.
    Til gengæld har texel/merino et temperament, der er helt unikt. Det har mine i hvert fald. Det er sådan nogle godmodige, lidt små-tumpede krammebamser.
    Jeg har haft så meget som 15 hanner gående sammen på et tidspunkt, hvor de ældste var lidt over 6 mdr, og jeg tror det er de færreste andre marsvineracer man kan gøre det med. Jeg plejer at sige, at mange texel/merino nok har for lidt på øverste etage til at fatte, at de faktisk burde slås smiley


  • #41   17. sep 2012 RR: Det er derfor man tager en snak med forældrene inden man overhovedet sælger noget til en 14-årig for at sikre, at forældrene er indforstået med at skulle smække 5000,- på bordet hvis hunnen ikke kan føde en søndag aften.
    Og er forældrene ikke det, så har man som opdrætter heldigvis den frihed, at man kan vælge ikke at sælge noget til dem, og så må barnet ud og finde sine avlsmarsvin på Gul&Gratis hos en eller anden privat, der ikke aner hvad vedkommende laver og hvor dyrene er totalt indavlede.
    Det er netop derfor et barn som i det her tilfælde godt kan "krydsforhøres" lidt, fordi det så forhåbentligt måske kan få barnet til også at overveje, om det er skod dyr de vil avle, fordi deres forældre ikke er 100% indforstået med det, eller måske hellere vente et par år til de selv har det fulde ansvar og dermed kan få nogle lidt bedre dyr.


  • #42   17. sep 2012 Cavy Cats: Ja, jeg forhører alle der er interesseret i at købe dyr hos mig, lige meget hvad deres alder siger. Men man kan aldrig vide sig sikker og folk kan jo lyve. Ligeså vel kan forældrene stå og snakke i og åh så godt om hvad de er villige til at gøre for dyrene. Lige indtil den dag, hvor det bliver nødvendigt at gøre alvor af ordene. Det er nemt at have dyr så længe de er raske, men i det øjeblik at sygdommen melder sig, så får man hurtigt set hvem der er de rigtige dyre-elskere.
    Jeg forstår slet ikke at mindreårige skal avle? Det er ikke kun med hensyn til dyrlægebesøg at dette i mine øjne er problematisk, men også i forbindelse med når det går galt. Det er langt fra størstedelen af de unge som har hvad det kræves for at træffe de hårde beslutninger, man nogen gange bliver nødt til at tage - især når man opdrætter. Hvorfor ikke bare vente til man bliver myndig, og kan bestemme over sin egen økonomi, og tage sine egne beslutninger uden at skulle være afhængig af sine forældre?


  • #43   17. sep 2012 RR: Nej, jeg forstår heller ikke, at mindreårige skal avle.
    Men når det så er sagt, så er der ligeså mange uansvarlige voksne avlere, hvor man ligeså vel kan risikere at få solgt til en forkert person, som hvis det havde været en mindreårig.
    Jeg har efterhånden lært, at skal man som opdrætter gardere sig 100% imod at komme til at sælge til en person, der ikke kan tage sig af dyret når det bliver nødvendigt, så skal man ikke sælge noget som helst overhovedet. For der vil altid være en risiko for, at de ender hos en forkert person.


  • #44   17. sep 2012 Jeg har intet forstand på hvilke racer der er inden for marsvin, men jeg kan bedst lide dem med glat kort hår/pels..

    Jeg er sikker på at du skriver "måske", fordi du godt ved at du skal overveje mange ting før dit valg. Men vi andre kan ikke hjælpe dig med at vurdere din tid og plads, så det er derfor du kun spørger til race..

    Til jer andre: lad nu bare hendes forældre hjælpe hende med de mange overvejelser, og bare svar på hendes spørgsmål, "hvilken race kan i bedst lide?"


  • #45   17. sep 2012 Tak Susse! smiley
    ALLE JER ANDRE JEG SKREV MÅSKE! JEG SAGDE IKKE DET SKULLE VÆRE LIGE NU OG HER! DET KAN VÆRE DER GÅR ET PAR ÅR FØR JEG STARTER MED LIDT AVL! MIT SPØRGSMÅL VAR BARE HVILKEN RACE KAN I LIDE?! ER DET MEGET SVÆRT AT SVARE PÅ?


  • #46   17. sep 2012 Sofie J: Hvis du læser mit sidste indlæg til dig, så har jeg faktisk svaret på det spørgsmål smiley

  • #47   17. sep 2012 Cavy: der står intet om hvilken race du bedst kan lide, i dit sidste indlæg af hvad jeg kan se smiley

  • #48   17. sep 2012 Susse: Nok i det sidste indlæg jeg skrev til Sofie J.
    Jeg har skrevet et meget langt indlæg, hvor der først er et stykke til Team Gnaver, derefter et stykke til Terina K og afsluttende et stykke til Sofie J, hvor jeg svarer på hendes spørgsmål smiley


  • #49   17. sep 2012 Jeg er også ret begejstret for de langhåret, især merino (fantastisk pels og sind) smiley Og så er der teddyerne, dem har jeg altså også en svaghed for, de er enormt kontakt søgende og rigtig gode børne dyr (ja det er de jo alle sammen) smiley
    Bare sørg for at købe hos ordentlige avlere, det bliver man gladere for i længden.


  • #50   17. sep 2012 Trine T: Ja, og jeg er kun glad for, at du er faldet for merinoerne. Jo flere der får øjnene op for hvor skøn den race er, des bedre smiley

  • #51   18. sep 2012 Ja det kan jeg jo takke dig for, da du laver sådan nogle skønne nogle af dem smiley Men vil helt klart anbefale at der er en voksen inde over der gider at bruge meget tid på dem når det er langhåret marsvin, eller at man selv er gammel nok til at vide hvordan man skal holde eller klippe håret på dem, ellers er det synd for marsvinene at de skal rende rundt med en masse ugler og tis rester bagi!

Kommentér på:
Hvilken 'race' - marsvin

Annonce