{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forkølet marsvin?
  • #1   31. aug 2012 Tage til dyrlægen smiley

  • #2   31. aug 2012 Egne erfaringer er: Tag til dyrlægen!!!
    Et marsvin bliver ikke bare rask af sig selv, der skal antibiotika til. Og det eneste sted man kan få det, er hos dyrlægen.

    Det er ganske simpelt, Jens. Bare fordi du ikke vil tage dine dyr til dyrlægen er ikke ensbetydende med, at andre ikke skal gøre det.


  • #3   31. aug 2012 Og Jens, hvis du har så stort et problem med det råd vi andre giver, hvad så om du selv kommer med et der er bedre, når du ikke mener det er det rigtige svar vi andre giver?

  • #4   31. aug 2012 Jeg er enig med flertallet; dit marsvin skal til dyrlægen!! Det kan ikke blive rask af sig selv, og et af de ansvar, man påtager sig, når man anskaffer sig et levende væsen, er at tage det til dyrlægen, når det bliver sygt.

    Jens, jeg sidder faktisk og bliver lidt rystet over dit svar...

    Hvad ville du da gøre for et forkølet marsvin??


  • #5   31. aug 2012 jeg er enig med de andre men her kommer forklaringen, måske du kan bruge den:
    Forkøelse som vi mennesker kender den kommer af virus, virus bekæmper kroppen oftest selv og bagefter er man resistent.

    har marsvinet snot hængende om næsen er det aldrig forkøelse som vi mennesker kender den, der findes ikke forkøelsesvirus ved de fleste dyrearter faktisk. Har den klart snot der drypper og ingen feber kan det være allergi. Har den gulligt eller grønligt snot kan det være ALT fra en tandbyld til lungebetændelse. så DERFOR skal den til dyrlæge hvis den går og snotter, for at udelukke "de grimme ting". Forstår du det nu?

    lungebetændelse er der faktisk mange marsvin der dør af hvert år...


  • #6   31. aug 2012 Jens: er erfaren opdrætter ville nok tage temperatur på kræet og hvis den er normal og dyret spiser som normalt ville man måske lige se tiden an 1-2 døgn, men selv erfarne opdrættere ville gå til dyrlæge efter et par døgn uden bedring hvis de ikke kunne klarlægge ÅRSAGEN til kræet snottede, eller den fik det værre.... og det faktisk hverenten den så ud til at ha det fint eller ej: så ville de fleste af os sgu da vide hvorfor snottet render og kan vi ikke finde ud af det selv så bruger vi OGSÅ dyrlægen trods mange års erfaring med marsvin.... står vi med noget vi ikke ved hvad er så går vi til dyrlæge!

  • #7   31. aug 2012 Jeg regner stærkt med, at Jens kommer og fortæller os om et eller andet helt fantastisk vidundermiddel, som er bedre end dyrlægen, siden han mener det er forkert at rådgive folk til at tage til dyrlægen når deres dyr er syge smiley

  • #8   31. aug 2012 hmm spekulerer lidt på om hvis et marsvin har en mild forkølelse (lidt gennemsigtig snot om næsen), kan man så ikke hjælpe den ved at rense det med lidt kamillete, for at holde luftvejene fri? Har nemlig selv oplevet dette for ca. et halvt år siden, hvor jeg læste om dette råd et eller andet sted på nettet og min marsvin fik det bedre i løbet af et døgns tid...

  • #9   31. aug 2012 Rolig rolig... Synes lige vi skal slappe lidt af smiley

    Der er hverken snot eller noget om næsen på hende, men hun nyser ret tit smiley hendes øjne er klare og hun æder som aldrig før....


  • #10   31. aug 2012 så er der nok bare noget der irriterer hendes næse. Skimmel fx i hø eller spåner. -eller i huset den lever i.

  • #11   31. aug 2012 Susan : Tak.. Vil da lige prøve og tjekke efter smiley høet og spånerne fejlet absolut INTET smiley Hvis det nu er skimmel i deres huse hvordan fjerner jeg det så? smiley

    Ps. Det sjove er bare at den anden nyser aldrig!.... smiley Og de går selvfølgelig i samme bur smiley


  • #12   31. aug 2012 En anden ting.. Mener du deres huse eller vores hus? smiley

  • #13   31. aug 2012 nogle er mere følsomme end andre, også blandt dyr, fx har jeg skimmelallergi og mine øjne og næse klør fra august til marts, mens min mand intet fejler.
    Det kan være skimmel både i deres små træhuse (sorte plamager op af siderne?) eller i jeres lejlighed/hus... Det er i ivhert fald årstiden for at alle med skimmelproblemer begynder at reagere, men der findes også masser af fugtskimmel i naturen så det kan også komme udefra, mit bliver klart bedre i frostvejr fordi så går skimlen i stå, deraf kan jeg "måle" at mine problemer kommer af noget udendørs skimmel....
    Er deres små huse angrebet ville jeg kassere dem...


  • #14   31. aug 2012 Vores hus har på ingen skimmel..... Der er ingenting på deres huse. Ingen sorte pletter eller andet smiley

    Kan hun være følsom overfor støv osv ? smiley


  • #15   31. aug 2012 ja sagtens..... måske spånerne støver? eller høet kan faktisk være så tørt at det smuldrer til støv?

  • #16   31. aug 2012 Altså høet er faktisk begyndt at smulre, og der er jo støv i både hø og spåner smiley

  • #17   31. aug 2012 hestefolk bruger det trick at fugte høet lidt før de giver det, så støver det ikke så meget. Fx kan du spraye det lidt med en vandforstøverflaske. Så skal der selvfølgelig kun gives til 1 døgn af gangen ca for giver man meget af gangen og fugter det, så når det at rådne inden det er ædt.

  • #18   31. aug 2012 Hm... Har selv hest, men han får wrap så det ar jeg ikke prøvet smiley Men tak, det vil jeg lige prøve at kigge lidt på da smiley

  • #19   1. sep 2012 man kan købe spåner beregnet til allergiheste, de er stort set støvfri... eller som hovedregel, jo grovere spåner, jo mindre støv.
    Dit hø er måske ikke fra iår, og så støver det helt automatisk. Ofte kan det blive så kedeligt at dyrene heller ikke gider spise det.
    Jeg får selv hø kørt ind, hvor de maskintørrer høet - og for første gang har jeg hele vinteren haft hø, der overhovedet ikke har hverken støvet eller virket 'gammelt'.
    Det koster lidt flere knapper - men de er godt givet ud.


  • #20   1. sep 2012 Nu bliver jeg er tvivl... Altså mener du til min hest eller til mine marsvin? smiley

  • #21   1. sep 2012 til dine marsvin. Spånerne er jo bare de store baller, der bliver brugt i diverse stalde... og der stilles ret høje krav til spånerne, hvis det er til allergiheste.

  • #22   1. sep 2012 Ved godt hvad spåner er... Bruger dem til mine grise smiley

    -En anden ting. Hvis det er allergiheste bruger man tørv eller træpiller:-)


  • #23   1. sep 2012 ikke dengang jeg red....

  • #24   1. sep 2012 Det gør man altså nu smiley

Kommentér på:
Forkølet marsvin?

Annonce