4.380 visninger
|
Oprettet:
Marsvin - Nat eller dags aktive? :) {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg altså søgt på google og her på gnavergalleri, men synes simpelhent ikke jeg kan finde noget om at marsvin er nat eller dags aktive?
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
nov 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Gnavere: 4 Emner: 43 Svar: 103
Og nu når vi er igang...
Kan man godt have et enkelt marsvin i ét bur, og så sætte dem sammen indimellem, eller skal de være i samme bur hele tiden?
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Gnavere: 7 Emner: 15 Svar: 105
Burstørrelse er lidt en smagssag, jeg ville sige 100*60 til 2 marsvin!
nov 2010
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
Link til artikelsamlingen (venstre side) : http://www.marsvineklub.dk/info_om_marsvin.php
nov 2010
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 62
Vores marsvin tilpasser sig også forholdsvis ubesværet vores døgnrytme. Domesticerede marsvin som lever uden forstyrrende støjkilder som fjernsyn, stereoanlæg osv. vil normalt have en døgncyklus som er: 30 minutters aktivitet (spise), derefter halvanden times hvile, derefter 30 minutters aktivitet, halvanden times hvile osv. Ved 22-tiden plejer de at tage en lang lur på ca. 4 timer, hvorefter den sædvanlige cyklus fortsætter.
Marsvin er sociale på den måde at de er vågne samtidig (og spiser sammen) og hviler samtidig. En kastrat som går sammen med flere hunner, vil normalt udvælge sig en yndlingskone, som han sover tættest sammen med, og spiser sammen med.
Marsvin skal altid gå i bur sammen, og jeg kan også læse at det er din plan, Nicole
Norbert Sachser, en tysk forsker og adfærdsbiolog, som har studeret vores domesticerede marsvin i mere end 30 år, har lavet præference tests, som viste at marsvin ikke er tilfredse med at gå alene selvom der er et marsvin i buret ved siden af som de kan kommunikere med.
Det er altså ikke dyrevelfærdsmæssigt "i orden" at lade marsvin gå alene i bure ved siden af hinanden under det påskud at de kan se og lugte hinanden. Marsvinene foretrækker fysisk selskab.
Sachsers forsøg viser at marsvinene valgte at tilbringe mellem 71 og 81 % af tiden sammen – selvom de havde valget at være i hvert sit bur. I gennemsnit var de i samme bur 80 % af tiden.
Var burkammeraten en kanin, valgte marsvinet kun at være sammen med kaninen i gennemsnit 40 % af tiden – og helt ned til 3 % af tiden. Så marsvin vil have en marsvine-makker
Hvis nogen vil læse mere om dette, har jeg skrevet mere om disse forsøg her: http://chelsea.forumup.dk/about7953-chelsea.html
(Det er desværre ikke teknisk muligt på ovenstående side at vise links, men kilden til forsøgene er denne:
http://www.kanincheninfo.eu/Dokumente/Infoblatt/KI-Infoblatt-Gemeinschaftshaltung-Kaninchen-Meerschweinchen-Sachser.pdf )
Hvis man vil have et bur hvor marsvinene kan bevæge sig lidt, skal det være mindst 120 - 140 cm. Et sådant bur har også langt flere indretningsmuligheder end et 100 cm bur. Hvis de skal have mulighed for at udleve deres adfærdsrepertoire og gå på opdagelse, så skal der mindst 2-3 m2 til.
I et 100 x 60 cm bur er der ikke så meget andet at lave for marsvinene end at gå fra huset hen til madskålen. Jeg har selv 2 marsvin i et 140 x 70 bur (plus de kommer i en løbegård på 2 m2).
Jeg har både haft 2 marsvin i både 100 cm-bure, i 120-bure og i 140-bure. Og når man først at har prøvet et af de større tremmebure, så tror jeg de fleste ser hvor meget plads betyder for marsvin og deres aktivitetsniveau og trivsel. Da mine til at begynde med for mange år siden boede i et 100 cm bur, gnavede de fx ret meget i tremmerne (typisk tegn på kedsomhed), hvad de slet ikke har gjort i 140 cm buret.
jun 2010
Følgere: 28 Gnavere: 15 Emner: 28 Svar: 555
hvilket jeg da også tit har kunnet mærke på min egne, at det er morgen og aften at der er mest gang i dem i buret (lige pt er det svært at sige herhjemme, men det er fordi at der er så lille og mørkt i vores hus at vi tænder lyset allerede omkring kl 15, så det forskyder jo nok lidt deres rytme), men de laver da liddt i løbet af dagen, bare mere i skumringstiden
feb 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 38 Svar: 217
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
Det er dog anderledes med kaninen som absolut skal vække mig kl 5 om morgenen fordi den angriber tremmerne (ikke bare gnave i dem, men decideret springe ind i dem og rykke frem og tilbage i dem).
Men marsvin er mest aktive om dagen. Faktisk er de mest vågne hvis de går alene, for så bliver marsvinet jo nødt til at være på vagt 24/7 da den så ikke har artsfæller der kan advare den.
maj 2011
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 91
nov 2010
Marsvin - Nat eller dags aktive? :)