{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Marsvin - Nat eller dags aktive? :)
  • #2   25. aug 2012 Mine er begge dele smiley

• #3   25. aug 2012 De tumler rundt både om natten og dagen smiley

• #5   25. aug 2012 Jeg tænker lidt - det skulle jo helst gerne være sådan at jeg kan sove, selvom de står på værelset :-)?
    Og nu når vi er igang...
    Kan man godt have et enkelt marsvin i ét bur, og så sætte dem sammen indimellem, eller skal de være i samme bur hele tiden? smiley Og hvor stort skal buret være, hvis der skal være 2 marsvin i? smiley

• #6   25. aug 2012 De er aktive om dagen, men selvfølgelig kan de godt tage en tur i ny og næ om natten! Hvorfor vil du have dem i hver sit bur ind i mellem? Du risikere jo at de skal finde rangorden hver gang du sætter dem sammen og desuden har de bedst af at gå sammen hele tiden, marsvin er jo flokdyr.
    Burstørrelse er lidt en smagssag, jeg ville sige 100*60 til 2 marsvin!

• #7   25. aug 2012 Tak :). Vil ikke have dem i hvert deres bur. Er bare interesseret i at vide noget om det. Er ikke rigtig sat ind i det smiley

• #8   25. aug 2012 Nicole W: Hvis jeg var dig ville jeg kigge lidt på artiklerne på DMK. De er rigtig gode, og vil garenteret hjælpe dig med en masse af dine spørgsmål.

Link til artikelsamlingen (venstre side) : http://www.marsvineklub.dk/info_om_marsvin.php

• #9   25. aug 2012 Tak smiley

• #10   25. aug 2012 Så lidt smiley

• #11   25. aug 2012 Marsvin er et eksklusivt dyr forstået på den måde at de har en utrolig høj tilpasningsevne. Hos vores domesticerede marsvin er det fx muligt – hvis man har MEGET plads (ikke tremmebure) – at flere hanner kan leve fredeligt sammen med en flok hunner. Det skyldes at der er sket en lang række forskydninger – fysiologisk og adfærdsmæssigt – gennem hele domesticeringsprocessen.

Vores marsvin tilpasser sig også forholdsvis ubesværet vores døgnrytme. Domesticerede marsvin som lever uden forstyrrende støjkilder som fjernsyn, stereoanlæg osv. vil normalt have en døgncyklus som er: 30 minutters aktivitet (spise), derefter halvanden times hvile, derefter 30 minutters aktivitet, halvanden times hvile osv. Ved 22-tiden plejer de at tage en lang lur på ca. 4 timer, hvorefter den sædvanlige cyklus fortsætter.

Marsvin er sociale på den måde at de er vågne samtidig (og spiser sammen) og hviler samtidig. En kastrat som går sammen med flere hunner, vil normalt udvælge sig en yndlingskone, som han sover tættest sammen med, og spiser sammen med.

Marsvin skal altid gå i bur sammen, og jeg kan også læse at det er din plan, Nicole smiley

Norbert Sachser, en tysk forsker og adfærdsbiolog, som har studeret vores domesticerede marsvin i mere end 30 år, har lavet præference tests, som viste at marsvin ikke er tilfredse med at gå alene selvom der er et marsvin i buret ved siden af som de kan kommunikere med.
    Det er altså ikke dyrevelfærdsmæssigt "i orden" at lade marsvin gå alene i bure ved siden af hinanden under det påskud at de kan se og lugte hinanden. Marsvinene foretrækker fysisk selskab.

Sachsers forsøg viser at marsvinene valgte at tilbringe mellem 71 og 81 % af tiden sammen – selvom de havde valget at være i hvert sit bur. I gennemsnit var de i samme bur 80 % af tiden.

Var burkammeraten en kanin, valgte marsvinet kun at være sammen med kaninen i gennemsnit 40 % af tiden – og helt ned til 3 % af tiden. Så marsvin vil have en marsvine-makker smiley

Hvis nogen vil læse mere om dette, har jeg skrevet mere om disse forsøg her: http://chelsea.forumup.dk/about7953-chelsea.html

(Det er desværre ikke teknisk muligt på ovenstående side at vise links, men kilden til forsøgene er denne:
    http://www.kanincheninfo.eu/Dokumente/Infoblatt/KI-Infoblatt-Gemeinschaftshaltung-Kaninchen-Meerschweinchen-Sachser.pdf )

Hvis man vil have et bur hvor marsvinene kan bevæge sig lidt, skal det være mindst 120 - 140 cm. Et sådant bur har også langt flere indretningsmuligheder end et 100 cm bur. Hvis de skal have mulighed for at udleve deres adfærdsrepertoire og gå på opdagelse, så skal der mindst 2-3 m2 til.

I et 100 x 60 cm bur er der ikke så meget andet at lave for marsvinene end at gå fra huset hen til madskålen. Jeg har selv 2 marsvin i et 140 x 70 bur (plus de kommer i en løbegård på 2 m2).

Jeg har både haft 2 marsvin i både 100 cm-bure, i 120-bure og i 140-bure. Og når man først at har prøvet et af de større tremmebure, så tror jeg de fleste ser hvor meget plads betyder for marsvin og deres aktivitetsniveau og trivsel. Da mine til at begynde med for mange år siden boede i et 100 cm bur, gnavede de fx ret meget i tremmerne (typisk tegn på kedsomhed), hvad de slet ikke har gjort i 140 cm buret.

• #12   25. aug 2012 jeg har altid fået at vide at de er skumringsdyr sådan helt originalt. dvs at det er i skumringen at de er MEST aktive.
    hvilket jeg da også tit har kunnet mærke på min egne, at det er morgen og aften at der er mest gang i dem i buret (lige pt er det svært at sige herhjemme, men det er fordi at der er så lille og mørkt i vores hus at vi tænder lyset allerede omkring kl 15, så det forskyder jo nok lidt deres rytme), men de laver da liddt i løbet af dagen, bare mere i skumringstiden smiley

• #13   25. aug 2012 Kayser:man kan sagtens havde en han og hun sammen hvis bare hannen er kastrat smiley

• #14   25. aug 2012 Mine falder til ro når lyset slukkes, og så bliver de aktive igen når solen står op.

Det er dog anderledes med kaninen som absolut skal vække mig kl 5 om morgenen fordi den angriber tremmerne (ikke bare gnave i dem, men decideret springe ind i dem og rykke frem og tilbage i dem).

Men marsvin er mest aktive om dagen. Faktisk er de mest vågne hvis de går alene, for så bliver marsvinet jo nødt til at være på vagt 24/7 da den så ikke har artsfæller der kan advare den.

• #15   26. aug 2012 Tror vist Tsok allerede har svaret så uddybende som man kan -men jeg kan da lige for sjov tilføje, at jeg engang hørte en biolog i radioen fortælle om nat-aktive dyr -og i den forbindelse fortalte at nogle få dyreracer - blandt andet marsvin både er nat og dags-aktive.

• #16   26. aug 2012 Tusind tak for jeres svar smiley jeg vil lige sætte mig lidt mere ind i det på de andre punkter. Tak for jeres svar igen smiley

Kommentér på:
Marsvin - Nat eller dags aktive? :)

Annonce