{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.439 visninger | Oprettet:

Marsvin der spiser lort?? {{forumTopicSubject}}

Hej vores marsvin spiser sit eget lort er det lige som kaniner spiser nogen af deres lorte og andre ikke har kun lagt mærke til det hos vores ene pige hun spiser nogen lorte og andre ikke ?? Eller er det fordi hun mangler noget hun får kvalitets foder hø af libitum og masser af grønt samt ekstra c vitaminer håber nogen kan svare på det kh Sanne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin der spiser lort??
  • #1   24. aug 2012 er det ikke noget med at kaniner og marsvin laver to slags lorte, og den ene slags æder de?

  • #3   24. aug 2012 Okay så er det lige som kaninerne som har to slags afføring var bare lige i tvivl fordi hun før det så åbenlyst tusinde tak for svarende

  • #5   24. aug 2012 har aldrig set mine marsvin spise deres lort smiley

  • #7   24. aug 2012 Team A&F: Det gør de - ellers dør de ganske enkelt smiley

  • #9   24. aug 2012 Okayeee vidste ikke de døede hvis ikke de spiste lortene, men altså har aldrig set det smiley

  • #11   24. aug 2012 Okay smiley

  • #12   24. aug 2012 *LOL* Sandra S: Hvis de ikke spiser deres lort, er de på skideren smiley

  • #13   24. aug 2012 Ja afføringen har været en tur i blindtarmen hvor det bliver omdannet og beriget af mikroorganismer. Det er en livnødvendig ting for lagomorpher og nogle arter fra rodentia, som marsvin, chinchillaer, deguer.

  • #14   24. aug 2012 Nu har jeg kigget svarene igennem, og ja, det er vidst et svar nok. ^_^
    Jeg ser normalt ikke når mine gør det. - Kun min skinny. Hun gør det ret så tit, hvis du spørger mig;P


  • #15   24. aug 2012 man kan se de gør det ved at krumme ryggen sammen og vende hovedet ned mod den bagerste del af maven, også sidder de og gumler en hel masse bagefter ^^

  • #16   24. aug 2012 Nå så gør mine det tit troede bare de vaskede sig smiley

  • #17   24. aug 2012 Brombær hun gør det som Mette k skriver og er det en dårlig lort så smider hun dem frem til det kommer en god lort det ser ret sjovt ud, men var bare lige bekymret for at hun evt manglede et eller andet. For til at starte med tog jeg det som kaniner gør men så har jeg studeret de andre og blev i tvivl mange tusinde tak for svar kh Sanne

  • #18   24. aug 2012 faktisk så har jeg oplevet ved KANINER at hvis de får for meget tørfoder så levner de blindtarmsafføringen, gad vide om nogle marsvin gør det samme? Jeg tror ikke det er godt for dem hvis ikke de spiser den, så er det 100% nogle af jer har marsvin der ikke spiser lidt af deres egne pøller så overfodrer i måske lidt...?

  • #19   25. aug 2012 Ja jeg kunne forstille mig at det er det samme.

    Og det skulle ikke være svært at se forskel på afføringerne, selvom de har samme form.
    Hos deguer og chinchillaer er afføringen lidt lysere, så mon ikke den også er det hos marsvin?


  • #20   29. aug 2012 Okay. De dør vis de ikke spiser lorte. hehe

  • #21   29. aug 2012 Jeg ser heller ikke alle mine æde deres lorte hele tiden.

    Men jeg tror nu nok alle marsvin æder deres lorte, vi kan jo bare ikke holde øje med dem hele tiden. Vi sover jo bla. og er på arbejde/ i skole osv.

    Så tror mere det handler om vi ikke altid ser det.


  • #22   29. aug 2012 hvis jeg var tvunget til at spise min egen lort så gjorde jeg det godt nok også helst mens ingen andre så det...idddrk...*S*

  • #23   29. aug 2012 Det er ukorrekt Stina J.

    Mine marsvin er faktisk dækket ind med c vitamin via fodret, men derfor æder de den ene slags af de 2 slags lorte de producerer.

    Så det er ikke korrekt det er c vitamin de mangler i såfald. Længere oppe er der skrevet b vitamin om det er korrekt skal jeg ikke kunne sige. Jeg kan ikke huske det.

    Men jeg ved i hvertfald at det ikke er c vitamin.


  • #24   29. aug 2012 Du skriver at de spiser lorte hvis ikke de får nok c vitamin.Som jeg læser det betyder det så at hvis de får nok c vitamin så spiser de ikke lortene. Og det er ikke korrekt.



  • #26   29. aug 2012 Kaniner har heller ikke brug for ekstra c vitamin.
    Deres mave-tarmsystem er bare indrettet sådan at de producere to slags afføringer, hvoraf den ene skal spises - bliver den IKKE spist er det oftest fordi dyret får for meget kraftfoder = den tror den er dækket ind med de nødvendige vitaminer og mineraler, men det er den altså ikke.

    De udnytter ikke foderet ordentligt i første omgang, og derfor går foderet gennem systemet to gange. smiley

    De kan faktisk hurtigt få for meget c vitamin, samt andre vitaminer og mineraler (hvis man tilføjer det i foderet)


  • #27   29. aug 2012 Er det ikke noget med vitamin??

  • #28   29. aug 2012 Synes efterhånden at vi gentager os selv.

    Citat fra min hjemmeside:
    For at kunne udnytte deres foder optimalt, er deres blindtarm udviklet til et stort mikrobiologisk gæringskammer, ligesom drøvtyggernes vom.
    I blindtarmen omsætter bakterier og andre encellede organismer fibrene til brugbare næringsstoffer, aminosyrer, vitaminer og fedtsyrer.
    Kaninen har 2 forskellige slags afføring. Den almindelige tørre afføring og en mere blød, klæbrig type med en sødlig, stærk lugt.
    Én til to gange i døgnet efter en individuel døgnrytme ændrer kaninens tarmbevægelser sig, således at blindtarmen tømmer sig og kaninen afsætter den næringsrige, bløde blindtarms-afføring, som den umiddelbart spiser. I dette tidsrum holder kaninen normalt pause i det øvrige foderindtag.
    At spise sin egen afføring (koprofagi) er en naturlig og livsnødvendig del af kaninens adfærd. Foderet går så at sige to gange gennem fordøjelsessystemet, anden gang beriget med næringsstoffer dannet og frigivet af mikroorganismer – herved får kaninen tilført de vitaminer, aminosyrer og fedtsyrer, den behøver. Får kaninen store mængder af proteinrigt foder nedsættes dens optagelse af blindtarms-afføring, hvorimod sparsom og fiberrig fodertildeling øger optagelsen.

    Forstår I det nu? smiley


Kommentér på:
Marsvin der spiser lort??

Annonce