{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.890 visninger | Oprettet:

Tror mine marsvin spiser for meget? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg har her for 2 uger siden, købt noget der hedder tima mega c (fordi de manglede c vitamin, som jeg har haft en tidligere forum enme) Og mine marsvin er blevet en del tykkere, og hver eftermiddag/aften står de og piber efter mere mad. Giver dem ca 50g om dagen. 2 piger i det ene bur, og en dreng i det andet bur. Og er meget bange for, at de når at blive overvægtige.
Har tænkt lidt på om det ville være nok, hvis jeg bare gav dem vildt meget hø til om natten, om de så kan holde sig til hele natten uden tørfoder. Og de får tit grønt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tror mine marsvin spiser for meget?
  • #1   16. jul 2012 Mine får aldrig foderet målt op, de får bare når skålen er tom smiley

• #2   16. jul 2012 Mine som Rollo's.
    Jeg måler aldrig op - jeg fylder skålen op!

• #3   16. jul 2012 mine marsvin spiser meget tørfoder hvis de løber tør for hø eller får for tyndt og fint hø, har de rigeligt kraftigt hø til rådighed og får grønt hver dag spiser de ikke ret meget tørfoder. Nogle dage, hvis jeg har været rigtig flittig med at plukke grønt udenfor har de næsten ikke rørt tørfoderet. Så jeg kan kun opfordre til at komme ud og plukke:) (og så huske noget ordentligt hø)

• #4   16. jul 2012 Enig med Susan, mine har også altid godt hø til rådighed og plukker dagligt grønt - har købt et segl så jeg kan høste græs i store mængder smiley

Men måler stadig ikke foderet op, de spiser det de vil ha' og så vurderer jeg huld fra bur til bur.

• #5   16. jul 2012 Mine får os bare når skålen er Tom. Men ja som de andre har skrevet , så giv mere hø og grønt så spiser de ikke der så meget tørkost

• #6   16. jul 2012 Det er min erfaring at det er meget normalt marsvin tager på hvis de kommer fra et mindre godt foder til et meget bedre foder produkt.

Så det er der ikke noget underligt i.

Men som de andre skriver hvis du giver meget hø og meget grønt vil en del marsvin spise mindre af tør fodret.

Dog skal der en del til før et marsvin bliver for tykt. Men eventuelt vej marsvinene med jævne mellemrum så kan du se vægtstigningerne og se hvor voldsomme de er eller ikke er. Og så er det lettere og se om det er for meget eller ej de tager på.

• #7   16. jul 2012 Jeg måler heller ikke men har en ske der måler for mig og plejer også bare at fylde op når skålen er tom men problemet er at lige når de får maden er den allerede tom igen de får riligt med grønt (ikke hver dag men næsten hverdag nogen gange har vi ikke noget godt grønt hjemme. og mine dyr er kræsende) og de har massere af hø og jeg køber det hø man kan købe udenfor puppi eller maxizoo.

• #8   16. jul 2012 Marsvin bør have mad til rådighed døgnet rundt, så der er ingen grund til at måle op.

• #9   16. jul 2012 Det hø Maxizoo har, er sjældent særlig godt, desværre. Det kan også sagtens have betydning for hvor meget de spiser af det.

• #10   16. jul 2012 Hvis de får 50 gram om dagen kan det være de ikke får nok. Hvert marsvin spiser cirka 30 gram tørfoder i døgnet - alt efter udvalg af hø og grønt.

Der er ingen grund til at måle foder op. Jeg har en flok på tre unge marsvin og de æder en hel skål tørfoder hver dag selvom de altid har hø. Og de er ikke fede, men de bevæger sig også en del.

• #11   16. jul 2012 Jens: hvorfor giver du dem det ikke frisk? Det er da meget mere besværligt at tørre det? smiley

• #12   16. jul 2012 marsvin behøver ikke mad til rådighed døgnet rundt, bare de altid har hø. Der er intet galt i at måle 30g tørfoder og pr dag til hvert marsvin og spiser de op, ja så kan de værsgo spis hø for resten -og grønt. Mine børn får også besked på at spise rugbrødet før de får en mad mere, de får ikke lov bare at gufle pålægget...

• #13   16. jul 2012 Hø er jo også mad smiley

Jeg forstår så bare ikke hvor behovet for at måle foder op skulle være - har marsvin lækkert hø eller grønt til rådighed, vil 99% da vælge det frem for tørfoderet uanset. Så at der står en fuld skål kan da ikke skade i den forbindelse.

• #14   16. jul 2012 umiddelbart vil jeg give dig ret (derfor du har fået en thumbs;)) men der er altså dyr der risikerer at blive fede hvis de får fri adgang. Det tørfoder jeg bruger er i hvert fald lidt for rigeligt til ældre dyr som ikke er i avl mere... så de får lov at løbe tør hen på eftermiddagen hver dag for ellers bliver de tromlefede...

• #15   16. jul 2012 Selvom man lader dem løbe tør for tørfoder behøver man jo ikke måle fodret op.

Mine får tør foder en gang om dagen, og det er på slum jeg giver dem. Nogle gange mere andre gange mindre. Det er ud fra hvordan jeg synes de spiser op, altså hvor længe der går inden skålen er tom osv.

Og jeg tror også det er det von fancy mener, det med at måle op ikke er så vigtigt.

• #16   16. jul 2012 Tulle og de andre elsker det der hø og deres hø hæk er helt tom om aftenen så tror ikke det er høet der er noget galt med.

• #17   16. jul 2012 hvis den er helt tom om aftenen så er de jo løbet tør.... så giv dem mere hø næste gang;)

• #18   17. jul 2012 De undvære aldrig høet smiley
    Jeg har forsøgt noget nyt jeg har købt mit gamle mad til dem (med for lidt c vtivamin i) også giver jeg dem det der tima mega c om morgen og aften får de det andet. Fordi syntes det er ret dyrt for det der tima mega c og den anden slags mad er deres ynglings mad og er ret billigt smiley

• #19   17. jul 2012 Godt foder er ofte dyrene det dårlige foder. Det kommer man sjældent uden om.

• #20   17. jul 2012 Ved jeg godt men køber stadig det gode men giver det billige når de løber tør fordi de kan ikke optage mere c vitamin og derfor er det synd at bruge det dyre mad på det smiley

• #21   17. jul 2012 "Kan ikke optage mere c-vitamin" - hvad snakker du om?

• #22   17. jul 2012 Nåeh efter at have genlæst tråden..

Du kan for så vidt godt give Tima Mega C om morgenen og det andet om aftenen.
    Jeg mener dog det er en dårlig idé.
    Generelt set bør man ikke skifte foder så ofte, så hellere blande de to fodertyper i stedet,

Men hvad er det "billige" foder for noget?

Generelt set, må man tage de udgifter der følger med marsvinene, og Tima Mega C er udemærket - og ikke alt for dyrt - foder til marsvinene.

• #23   17. jul 2012 Jens: nu er det jo ikke alle der har så mange marsvin at de kan nå og bruge en sæk foder. F.eks 2 marsvin når ikke at bruge 25 kg. ovator før c vitamin er begyndt at fordufte fra fodret.

• #24   17. jul 2012 Har læst et sted at hvis man bruger tima mega c og giver dem 50 gram om dagen kan de ikke optage mere end det og det er det jeg mener med det men jeg blander det bare i stedet og ja ved godt man ikke skal være så kritisk omkring priser på god mad. Men i den her måned bliver ejg nød til det fordi jeg blev nød til at købe en ny mobil. men normalt giver ejg gerne alle mine penge væk til mine marsvin hvis i forstår

Og det er vitakraft menu for marsvin

• #25   17. jul 2012 Det er ikke korrekt i så fald.
    Overskydende vitaminer kommer ud med urinen.

• #26   17. jul 2012 Det er jo ikke kun pga C-vitaminen at man skal bruge det gode foder, det er hele den generelle sammensætning af foderet, der ikke er i orden i det dårlige, billige foder. Det svarer lidt til at du giver dem McD mad hver dag.

• #27   17. jul 2012 Ved godt at det kommer ud igen men mener bare at der ikke er nogen grund til at give dem så meget som de ikke har behov for.
    Og har hørt at det der vitakraft er godt nok som blandings foder men de får som grund foder tima mega c og det har jeg tænkt mig at blande med det ''dårlige foder''

• #28   17. jul 2012 der findes ikke ET marsvinefoder som er det mest velegnede til alle marsvin... marsvins behov varierer ligeså meget igennem deres liv som vores behov gør. Hunnerne har meget større behov end hannerne hvis hunnerne bruges i avl. Jeg har fx et problem med at går hannerne alene i for lange perioder med FRI adgang til ovator så blvier de fede fordi der er simpelthen for meget "mad" i det på en eller anden måde til en han som ikke skal være gravid eller løbe rundt og fange hunner i naturen... mens det er supergodt foder til hunner i avl og unger der vokser... og lur mig om ikke der findes masser af billige fodertyper som er fine til kæledyr som aldrig bliver avlet på...
    Så den der diskussion med hvilket foder er bedst kan i ligeså godt droppe, svaret findes ikke:)

• #29   17. jul 2012 uanset hvad, så bør der IKKE være uenighed om at supermarkedsfoder til marsvin = skodfoder.

• #30   17. jul 2012 Og at skodfoder svarer til at man giver sine børn McD mad hver dag.

• #31   17. jul 2012 Kan godt være det er skod foder men er det lige så skod foder når det er ens marsvins livret og man blander det op med luksus foder så er det da bare endnu mere luksus for marsvinet

• #32   17. jul 2012 McD mad er også noget af mit ynglingsmad. Betyder det så, at det bliver sundt for mig at spise det hver dag, at jeg godt kan lide det?

• #33   17. jul 2012 seriøst vil jeg da hellere svælge mig i usund mad, da jeg synes det smager bedst.... men hvis man lider af den vildfarelse at det så derfor osse er fint nok at leve af, så skal man vist have sine skolepenge tilbage (og man har nok en fremtid på tv i d.u.m.)

• #34   17. jul 2012 Mht. om man kan nå at bruge 25kg foder inden c-vitaminet "damper af", nej det kan man måske ikke - men er det ikke 6mdr man siger det kan holde sig?
    - Jeg bruger cavia korrell, 25kg koster 199kr hos Petworld.

Dvs. ca. 34kr pr mdr i godt kvalitetsfoder - og så kan man jo så smide resten ud, og købe en ny sæk, hvis man ikke har nået at bruge den.

Uanset hvad, ville jeg aldrig bruge skodfoder fra brugsen, meget af det er ren og skær hel korn, det er "gnaverblandinger" og jeg ved ikke hvad, det er noget bras.

Hvis jeg skal forkæle mine marsvin giver jeg dem hellere noget der er sundere for dem, - de er jo også fløjtende ligeglade med om de bliver forkælet eller ej, det er MIG der har en idé om at vi skal hygge og ha' noget lækkert mad, for det er danskernes tankegang, - uh nu skal vi hygge, lidt lækkert skal på bordet! smiley

Personligt synes jeg ikke marsvin ligefrem er den største økonomiske post, så foder m.v. må man jo have tænkt lidt forud mht. - ved godt der kan opstå uventede ting, men det er jo dét man skal være forberedt på smiley

Hvis man har lidt plads, så kan det generelt hurtigt svare sig økonomisk at købe stort ind, - en høballe fra landmanden koster måske 20kr og kan snildt holde længe til et par marsvin.

En stor sæk foder holder også længe og er billigt pr mdr og så kan man nemmere købe kvalitetsfoder.

En stor sæk strøelse er også oftere bedre kvalitet og holder længere.

Det er måske lidt dyrt i indkøb, men i længden er det mere økonomisk.

• #35   17. jul 2012 Jovist Rollo men der er også mulighed for at købe kvalitets foder til en ok pris uden at skulle købe 25 kg. Hvilket hun jo bla. gør ved at købe Tima Mega C.

Men nej jeg ville bestemt bruge skod foder.

• #36   17. jul 2012 Jeg ved godt det ikke er godt men vitakraft sælger de da også i poppi og maxizoo.
    Og det er skam ikke fordi jeg ikke har penge normalt jeg manglede bare en mobil fordi min er i stykker og de sulter da ikke de har massere af mad til hele måneden.

• #37   17. jul 2012 Hvad relevans har det, at de sælger Vitakraft i poppi og maxizoo? - det gør det da ikke bedre.

Jeg mener ikke rigtigt man kan forsvare at fodre med noget når man selv sidder og skriver "Jeg ved godt det ikke er godt"... Så virker det sådan lidt som ligegyldighed..

• #38   17. jul 2012 Der er jo også forskel på hvad det er for noget vitakraft der er tale om.
    Det de sælger i Poppi og Maxizoo er vitakraft kuglerne og det må du meget gerne købe og fodre dyrene med. Det de sælger i brugsen er det Vitakraft foder, der IKKE er egnet til marsvin. Det er Vitakrafts discount foder til supermarkeder. Det er sådan noget der er billigt at producere, fordi det er fyldt med en masse lort og ingen ordentlig næring, fordi supermarkederne så kan tjene mere på det.

Som sagt.... jeg sulter heller ikke hvis jeg spiser McDonalds mad og slik hver dag.

• #39   17. jul 2012 Det er "Vitakraft menu" og det er mig bekendt ikke det bedste, men jeg gider ikke lige en større googlesøgning

• #40   17. jul 2012 Det er 100% den samme som de har i poppi og maxizoo?!
    Og helt seriøst gider ikke og skrive omkring det her for syntes virkelig ikke det er en rar måde i skriver på have bare brug for lidt hjælp som jeg desværre oplever tit! at jeg ikke rigtigt får hjælp men bliver angrebet og ja jeg lytter da til jer men nu bruger jeg maden op af det der vitakraft fordi det er sku da dumt at smidde ud?

• #41   17. jul 2012 Jamen du får de svar du for, for der er ingen der vil råde dig til at fodre med skodfoder. Derfor er der ingen der klapper dig på hovedet og skriver at det er en god idé du har fået.

Du kan fint bruge dit foder op - bland det evt. med Tima Mega C - men hvis du selv ved det ikke er godt foder, så lad være med at købe mere af det, og brug i stedet det foder der er godt. smiley

• #42   17. jul 2012 en ting der irriterer mig grænseløst er at man ofte IKKE kan finde de forskellige produkters indholdsdecl. på nettet, man skal helt ned i diverse butikker for at kigge...

• #43   18. jul 2012 Det er da endnu ringere service (og er heller ikke helt sikker på det overhovedet er i orden)

Men ja det er irriterende når der er en foderdebat at man i rigtig mange tilfælde kun kan finde en lille del, eller slet intet, af en varedeklaration på mange fodertyper online, så det er svært at sige om meget foder er godt eller skidt, udfra de meget sparsomme oplysninger man kan finde.

• #44   18. jul 2012 Mange tak for hjælpen. Jeg køber det ikke mere til dem smiley

Kommentér på:
Tror mine marsvin spiser for meget?

Annonce