{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.220 visninger | Oprettet:

Tiffannie S
Tiffannie S
Tilmeldt:
22. aug 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

At købe sin første kanin {{forumTopicSubject}}

Hey folkens smiley

Jeg står og overvejer at anskaffe mig en kanin.
Så ville lige hører efter nogle råd omkring det at have kanin.
Læste noget om at man ikke måtte købe kun én da den kan blive deprimeret, og at den SKAL neutraliseres.

Men har I andre gode råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At købe sin første kanin
  • #1   23. aug 2012 Den SKAL ikke neutraliseres, men det er en god idé.

    Kaniner er ikke flokdyr, de er kolonidyr, og det vil sige at de bor i små grupper, med hver deres territorium. Kommer der en kanin ind på en anden kanins territorium vil den blive bidt og kradset indtil den flygter. Kaniner deler kun territorium med deres unger, indtil de bliver fravænnet.

    Kolonien samles på overfladen blandt andet for at spise sammen. Det er det eneste tidspunkt hvor de er ”sociale”, og de er det kun for at advare hinanden om farer.

    MEN bliver begge kaniner neutraliseret er der stor chance for at det vil gå godt! smiley
    og du kan læse her, hvordan det kan lade sig gøre: (link fjernet)

    Ved ikke hvad du mener med råd? Har du styr på pasning, pleje, om den skal være i bur eller gå frit, om du har råd til eventuelle dyrlægeregninger, og selvfølgelig foder osv.


  • #2   23. aug 2012 Du kan godt kun købe en, har endnu ikke hørt om en kanin, som er blevet deprimeret af at gå alene fra unge ellr voksen.
    Nogle KAN blive det, hvis den har været vant til at til med andre, men har ikke hørt om det.

    De SKAL ikke neutraliseres, men nogle anbefaler at de skal blive det.
    Men det kommer jo an på hvad den skal bruges til. Hvis det er kæl, så er det nogle gange en fordel at den bliver neutraliseret.


  • #3   23. aug 2012 Er enig med de to andre, du SKAL ikke købe to - en er længe nok! smiley
    Og du behøver heller ikke neutralisere den,


  • Tiffannie S
    Tiffannie S Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #4   23. aug 2012 Okay det lyder godt! Ville nødig være dyremishandler ved kun at købe én.
    Så hvis man køber to skal de være vant til at gå med hinanden, eller i familie.

    Jamen har tænkt den da skal stå inde i huset med os andre, og så have et udebur hvor den kan få lov til at strække sig lidt ud og nyde det gode vejr smiley

    Det skal blot være en kæle kanin, skal ikke starte noget avl op. Savner blot et bette dyr at give en masse opmærksomhed smiley


  • #5   23. aug 2012 Jeg skriver nu at hun godt kan købe to - hvis begge er neutraliseret.

    Men husk, Tiffannie, har du to kaniner sammen er et enkelt bur fra dyrhandlen ikke nok. Det kræver mere plads, da de skal have mulighed for at komme væk fra hinanden.


  • #6   23. aug 2012 Nej det behøver de ikke. De skal blot neutraliseres og sammenføres på en god måde.

    Har du tænkt på en bestemt race?


  • Tiffannie S
    Tiffannie S Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #7   23. aug 2012 Så tror jeg kun jeg har plads til én kanin dog. Vores rækkehus er ikke stort nok til to bure, hvis det skal være ordentlige bure.

    Nej, jeg tænkte bare en med hængeøre. Tror de hedder dværgvædder smiley


  • #8   23. aug 2012 Du skal ikke neutralisere den, hvis det ikke er det du ønsker, kaniner SKAL ikke smiley

    Maria Gadkjær: Kan du huske Milla og Magia som jeg havde?
    Milla døde af alderdom, og derefter stoppede Magia næsten med at spise, hun var så trist, og der gik ikke lang tid før hun gik samme vej, selvom hun var ung smiley


  • #9   23. aug 2012 Dværgvædder er en rigtig god race at starte op med, ifølge mig.. smiley

    Ville også vælge bare at få en smiley


  • #10   23. aug 2012 Ja dværgvæddere plejer at være gode kælekaniner, du skal blot finde en opdrætter som sætter temperament højt i sin avl. smiley

    Det er også bedst at starte med én kanin, når man ikke helt er inde i deres adfærd og sådan.


  • Tiffannie S
    Tiffannie S Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #11   23. aug 2012 Hvad er de mest væsentlige kendetegn/forskelle på de forskellige racer?

    Så vidt jeg forstår er en Hermelin og en Dværgvædder de mest populære racer?
    Men er den ene mere aktiv end den anden, eller er der størrelses forskellge, eller sværhed i at have den ene frem for den anden?


  • #12   23. aug 2012 Øv... øjnede ellers lige chancen for et hjem som snotforkælet ene-kanin til en af Hennings unger lige der smiley

    Men du kan sagtens nøjes med en enkelt smiley de kan blive voldsomt tamme... vi har også en enkelt inde i huset, og hun er langtfra deprimeret smiley

    personligt har jeg aldrig neutraliseret en kanin... kan ikke se behovet... men dem jeg har haft inde, har også alle været hunner smiley

    Held og lykke og god fornøjelse smiley


  • #13   23. aug 2012 Hermelinen er den mindste race der findes. De ser vildt kære ud, synes jeg.
    Men de kan være nogle hidsige sataner, hvis ikke de kommer fra en god opdrætter - sådan er det jo med alle kaniner.
    Det er dog ikke ret lang tid siden mange personer avlede på aggressive hermeliner, og derfor har de et ry for at være det.


  • #14   23. aug 2012 Mette Wind
    Ja, det kan jeg godt huske
    Ej. hvor trist smiley Er jeg ked af at høre!


  • #15   23. aug 2012 Dværgvæddere og hollændere er nok nogen af de racer der bliver brugt mest til kæl, hvis man vil være sikker på et godt temperament smiley

    Men racen er egentlig ikke det vigtigste, det som er vigtigst er at du ser på forældre dyrene, hvis de er sure så lad hver med at købe en efter dem.
    Måske det var en mulighed at tage ud og se en masse forskellige avlere, og så selv danne dig et indblik i hvordan de forskellige er. Folk vil altid fremhæve den race de har eller avler smiley


  • Tiffannie S
    Tiffannie S Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #16   23. aug 2012 Er der forskel på om man køber en han eller hun?

  • #17   23. aug 2012 Hunner kan blive mere sure og terroriale, når de er i deres brunst.
    Men igen, det kommer an på forældre dyrene


  • #18   23. aug 2012 Tjo, det er lidt forskelligt.

    Jeg har haft en fantastisk stuekanin. Det var en dværgvædder hun, ikke neutraliseret. Hun var glad for alt og alle, som gav hende noget grønt eller en nussetur. smiley
    Så har vi haft nogle hanner, både fertile og kastreret.
    De kastreret holder sig oftest til én eller to personer. Mens de fertile er mere nysgerrige og måske dominante overfor fremmede.
    Jeg har haft én fertil han, der var kælen. Og en anden fertil hun, der var aggressiv - sjovt nok en hermelin fra en knap-så-god-opdrætter.

    * Det er blot min erfaring.

    Nu har jeg en kastreret han og en hun sammen på 11 m2. Hunnen har aldrig vist aggressivitet i eller uden for brunst, men hun er ofte falsk drægtig (bygger rede og parre hannen) hvilket er synd for dem begge, så hun bliver neutraliseret snart!
    Hannen holder sig til min far og jeg, hunnen holder sig væk fra alle - men mindre man kommer med deres daglige godbid.

    Hunnen er forresten fra den kastreret han (før han blev det ;)) og vores tidligere stuekanin.


  • Tiffannie S
    Tiffannie S Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #19   23. aug 2012 Kunne nemlig meget godt tænke mig en kælen en smiley
    Men kan fornemme at der er størst succes ved en han, og er han for dominerende og territorial er neutralisering en mulighed.


  • #20   23. aug 2012 Det er også billigst og nemmest at få hanner neutraliseret end hunner. smiley

  • Tiffannie S
    Tiffannie S Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #21   23. aug 2012 Ja det syntes jeg nemlig også nok at have hørt.
    Men nu tjener jeg selv rimelig okay, og skulle det gå galt og den stakkels kanin skulle blive syg, er jeg SIKKER på mine forældre ville hjælpe med regningen.


  • #22   23. aug 2012 Ja, ellers går de fleste dyrlæger med til afbetaling, da de vil dyret (og ejeren) det bedste. smiley

    Skal vi anbefale nogle opdrættere nær dig, eller?


  • #23   23. aug 2012 Det kommer også meget an på kaninens personlighed smiley Alle mine kaniner er forskelige, ligegyldigt køn smiley

  • #24   23. aug 2012 Altså mht. køn smiley

  • #25   23. aug 2012 Jeg har Løvevædder, Løvehoved og Dværgvædder. smiley
    Jeg har en løvevædder tilsalg efter de dejligste forældre, som du er velkommen til at komme og kigge på smiley
    Har både hunner og hanner smiley
    Jeg ved dog ikke hvor du bor, men du kan evt. sende mig en privat besked? smiley


  • #27   23. aug 2012 Enig med Hardis smiley

  • #28   23. aug 2012 Lige mine ord Hardis

  • #29   23. aug 2012 Enig med Jem smiley

  • #31   24. aug 2012 Jeg fatter simpelthen ikke al den snak om at neutrlisere dyrene. Man skulle tro at vi var i USA, hvor mange benytter sig af den mulighed.
    Men jeg synes slet ikke, at det er nødvendigt. Hvis to kaniner går sammen - neutraliserede/kiastrerede/steriliserede, så bliver de slet ikke så tamme, som hvis man har dem hver for sig.
    Tiffanie, jeg synes, at su skulle finde dig en god avler under DK. Man aner ikke, hvad man køber i en dyrehandel. Jeg har selv både hanner og hunner, der er enormt kælne, så det er svært at sige det ene frem for det andet. Hannerne KAN i øvrigt finde på at strinte, men det er nok mest, når de kan lugte hunner. Hvis du "kun" skal have kaninen som kælekanin, vil jeg anbefale dig en hollænder - har du hop i tankerne, vil jeg anbefale dig en dværgvædder.
    Med hensyn til pasning, kan du prøve at kigge på www.kaninhop.dk.
    Har i øvrigt lige haft henvendelse fra en mand i USA, der først efter at hans kanin var blevet kastreret, fandt ud af, at den var mere intelligent end mange andre kaniner, og han ville gerne have haft afkom efter den, men det var jo lige en postgang for sent.


  • #32   24. aug 2012 Aase, så har du vidst ikke været inde på dansk-kanin (et forum for kæledyrs kaniner), hvor største delen af brugerne har neutraliserede kaniner, og de går i par. (han og hun)
    De er vildt "tamme" og kontaktsøgende. Kaninerne nyder hinandens selskab, og kan derfor godt glemme ejerne lidt - men det betyder ikke at de ikke er "tamme".

    Jeg synes dog det er bedst som nybegynder at starte med en enkelt kanin. smiley


  • #33   24. aug 2012 Har både haft kaniner sammen og hver for sig, og det har intet at gøre med om de er tamme eller ej, det kommer helt an på selve kaninens personlighed smiley

  • #34   24. aug 2012 Jeg vil til en hver tid anbefalde en kanin, når man er første gangs kaninejer.

    Det med flere kaniner.......det kan altid komme;-)

    Jeg anbefalder også.....kig hos flere avlere.....helst under DK, da du så er sikker på hvad du køber.

    Har haft hermelin, dværg vædder, hollændere, franske væddere og belgiske kæmper.
    Alle gode racer, men når du ønsker en forholdsvis lille kanin, så vil jeg også sige, hermelin, dværg vædder eller hollænder.

    Ang. hermelin og temperament.....så syntes jeg faktisk at det er MANGE år siden at der blev avlet på dårligt temperament.
    Jeg kender ingen avlere med hidsige hermelinere.

    Du er velkommen til at se mine. Ingen af dem er hidsige.


  • Tiffannie S
    Tiffannie S Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #35   24. aug 2012 Holda op en masse svar!
    Det har været rigtig dejligt at læse hvad folk skriver, og det virker til at der er nogle bestemte ting ALLE er enige om, så det vil jeg selvfølgelig tage 100% til mig!

    Hvor tidskrævende er det?
    Ikke fordi jeg på nogle måder vil forsømme kaninen, men jeg har bare ikke tid til det være hos den aktivt i 10 timer af døgnet da jeg arbejder fuldtid + har weekend job.


  • #36   24. aug 2012 Vil ikke sige det er total tidskrævende med en kanin, så længe du er hjemme ved den en gang i døgnet.. smiley Det er helt op til dig selv hvor meget du vil ligge i den af tid jo!

  • #38   24. aug 2012 Det blandt andet an kommer på hvor meget plads den får. smiley

Kommentér på:
At købe sin første kanin

Annonce