{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.042 visninger | Oprettet:

Kanin og marsvin sammen {{forumTopicSubject}}

Ved godt at kanin og marsvin godt kan gå sammen (:
Men, jeg købte en dejlig lille kaninus unge i tirsdags og den har været vant til at gå sammen med sin mor og søskende, så fik lidt dårlig samvittighed over at tage den væk derfra. Jeg har i forvejen 3 andre kaniner (2 hanner og 1 hun) Men ingen af dem går sammen. Min nyr kanin står ude sammen med dem så hun kan se dem.
Det er meninen at min kanin skal med mig når jeg flytter hjemmefra til August, men er lidt bange for at den måske vil være lidt ensom når jeg er i skole, så har lidt overvejet at købe et marsvin som den kan gå sammen med.
Hvad sys I om det, lyder det som en god idé? Hvis ja, vil I så anbefale at det er en unge, han eller hun? Eller hvad ville i sige? (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin og marsvin sammen
  • #1   24. jun 2010 kender en, som har marsvin og kaniner gående sammen smiley og det har de det rigtig godt med! mange siger de ikk må, men dem hun har går sammen smiley og har det godt med det, og har aldrig gjort hinanden noget smiley

  • #2   24. jun 2010 Har nemlig oss haft det før, men det er laaang tid siden, og det gik oss fint nok (:

  • #3   24. jun 2010 ja smiley men tror ikk, den vil blive ensom af at gå allene, da en kanin ikke er et flokdyr smiley men jeg har kun kendt nogle, der har gjort det, hvor det er gået godt, selvom næsten alle herinde siger, at man ikk må smiley

  • #4   24. jun 2010 altså jeg er kun enig i at de kan gå sammen.. smiley mine går sammen i bedste velgående... men mange siger de ikke kan... men det er lidt forskelligt... smiley

  • #5   24. jun 2010 camilla h: helt enig! smiley

  • #6   24. jun 2010 Men tror I den bliver ensom, eller er det bare mig der sys det er "synd" for den? xD

  • #7   24. jun 2010 den vil måske være ensom de første par dage, men det vil gå over, for kaniner er ikke flokdyr smiley de har ikke noget imod at gå alene smiley

  • #8   24. jun 2010 Jeg synes du skal læse den her tråd først http://www.gnavergalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=4005
    Og derefter glemme ALT om at have din kanin gående sammen med et marsvin, for de hører så absolut på ingen måde til i det samme bur.
    Andre kaniner er blevet taget fra deres mor og søskende før og er blevet vant til at gå alene uden problemer, fordi kaniner ikke er flokdyr, men kolonidyr, det er ikke meningen, der skal være et andet dyr i deres bur, så det er jeg sikker på, din også nok skal vænne sig til.


  • #9   24. jun 2010 altså tror ikke den bliver ensom, men jeg syns jo det er lidt hyggeligt når de har selskab.... det er jo ikke et flokdyr.... men derfor syns jeg nu stadig ikke det gør noget de har en "legekammerat"... smiley

  • #10   24. jun 2010 Netop. De er ikke flokdyr. Og det betyder så, at de heller ikke bliver til flokdyr lige pludselig, bare fordi det er en anden dyreart man smider ned til dem.

  • #11   24. jun 2010 Slap af (: Jeg skrev at jeg OVERVEJEDE det. Jeg har set det før, gjordt det før, og hørt om det, og der har aldrig været noget. Men kan godt se pointen i at de ikke er flok dyr, og heller ikke bliver det.

  • #12   24. jun 2010 Emilie - jeg synes det er dejligt at du undersøger tingene inden du gør det. Alt ros til dig smiley
    Men prøv at læse den tråd Annbritt har linket til.
    Kaniner har ikke brug for artsfæller på samme måde som marsvin, rotter og ørkenrotter fx har.
    Den vil bestemt ik ta skade af at bo alene - tvært imod.
    Man skal nemlig passe på med at pådutte dyrene menneskelige egenskaber som der desværre findes alt for mange eksempler på.
    Ikke alle dyr har samme sociale behov som mennesker.
    Men igen - absolut stor ros til dig smiley Og vi glæder os til at se billeder af den lille nin smiley


  • #13   24. jun 2010 LUX Rotter : Tak (:
    Jeg sad nemlig oss og tænkte "Er det for min skyld eller kaninens skyld?" (: Der er nemlig mange der giver dyerne menneskelige egnskaber. Det var oss defor jeg lige ville tjekke herinde på GG inden jeg gjorde noget (:


  • #14   24. jun 2010 Lad endelig hver med at sætte ne kanin og et marsvin sammen. Det går alt for tit galt af sted. Måske ligner kaniner og marsvin hinanden lidt, men de er utrolig forskellige. Eksempler: marsvin tilhører gnaverfamilien - kaniner tilhører harefamilien, marsvin er flokdyr - kaniner er kolonidyr, marsvin føder unger med pels og åbne øjne - kaniner føder unger der er nogen og har lukkede øjne.

    Dette var jo bare nogle eksempler. smiley Men jeg ville ikke give grønt lys for det hvis det stod til mig (;

    Tror det ville svare til at sætte en tiger og en løve i samme bur. Det ligner hinanden, men er vidt forskellige smiley


  • #15   24. jun 2010 En anden ting er, at selvom kaniner var flokdyr, ville marsvin jo slet ikke have noget med dem at gøre i naturen.
    De forstår slet ikke hinandens kropssprog smiley
    Der er mange der påstår at kaniner og marsvin går helt fint sammen. Men hvad nu hvis dyrene dør 2 år før de burde, pga. stress? Det kan du jo som sådan ikke checke for, men risikoen er der i meget høj grad.

    Der ud over bør man også tage højde for at kosten er meget forskellig. Marsvin kommer desuden fra sydamerika, det gør kaniner ikke smiley

    En sidste ting er, at kaninen slet ikke er en gnaver. Så begrundelsen med at holde gnavere sammen kan man faktisk slet ikke bruge, selvom nogen gør det.

    Nu ved jeg godt der blev linket til en anden tråd, hvor alt det her sikkert står, men det skader ikke at gentage smiley


Kommentér på:
Kanin og marsvin sammen

Annonce