{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.502 visninger | Oprettet:

Ny som marsvin ejer {{forumTopicSubject}}

Hej skønne mennesker !

Jeg er ny marsvin ejer, og har fået min en dejlig lille hun på 9 uger.
Hun stort bur, men kalksten, hø, foderskål med "tag-selv-foder" fra petworld, vand skål, og vandflaske.
Hun for agurk, gullerøder og persille (skifter mellem dem)

Men hvad må hun ellers få af frugt og grønt ?

Hun snakker rigtig meget, og jeg har prøvet at læse mig frem til hvad de forskellige lyde betyder, men vil heller høre det fra erfarende marsvin ejer, hvad de forskellige lyde betyder - lyder måske lidt svært at forklare over tekst, men håber nogen kan hjælpe smiley

Hun bider/nipper let i mine finger - hvorfor/hvordan vender jeg hende af med det ?

Håber ikke jeg lyder alt for meget som en Noob smiley

Ps. er på jagt efter en veninde til hende - hun spiser og drikker ikke, med mindre hun sidder ved mig, eller jeg fjerner hendes hule smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny som marsvin ejer
  • #1   6. aug 2012 Hvad er det for noget "tag selv foder" fra petworld?
    Der findes mange lister til hvad de må få, lidt inspiration: (link fjernet)
    Mange nipper lidt i fingre. Man kan sige bestemt nej og evt. lægge en finger på næsen når man siger det. Så kan nogle forstå at de skal lade være.
    Det lyder godt du er på jagt efter en veninde - jeg ville skynde mig lidt smiley


  • #2   6. aug 2012 Det er en marsvin blanding med + C vitaminer smiley
    Jeg er også i fuld gang, men synes det er svært at finde nogen tæt på mig, til en god pris også - forstå mig ret


  • #3   6. aug 2012 Tak for linket, det var også det frugt og grønt jeg havde læst mig frem til smiley

  • #4   6. aug 2012 Blanding er ikke altid godt smiley

    Jovist, men hvis dyret ikke har det godt med at være alene, så må man jo sommetider gå på kompromis. Dog burde det være til at finde nogen i Østjylland - hvor er du fra?


  • #5   6. aug 2012 Hun har ikke brug for kalk sten det kan være skadeligt for marsvin og andre gnaver smiley
    Jeg kan anbefale den her side den har hjulpet mig meget og der er også en foder liste. vil give von fancy ret at de der blandinger ikke altid er helt gode da marsvin kan sotere i det og de nogle gange snyder med c vitamin indholdet. Jeg bruger tima mega c men ved også at ovater er godt smiley


  • #6   6. aug 2012 http://www.gulerodderne.dk/marsvin_adfaerd.php her er linket

  • #7   6. aug 2012 guleroddernes side er desværre smækfyldt med fejl, så den er ikke så anbefalelsesværdig desværre.

  • #8   6. aug 2012 Enig med Von Fancy i både det med foder, samt burkammerat, men dejligt at høre at du er opmærksom på det og er sat på sagen smiley Håber du finder den helt rigtige for jer begge smiley

    Derudover så er her et link til en side, hvor du kan høre lydene (kræver selvfølgelig at du har lyd på din computer):

    (link fjernet)

    Held og lykke med det hele smiley


  • #9   6. aug 2012 nu tænkte jeg mere på det med frugten og lydende

  • #10   6. aug 2012 personligt bruger jeg KUN agurk som godbidder til voksne, unger her får slet ikke agurk for det er jo bare vand og de skal ha noget mad de kan vokse af:)
    Rigtig meget hvad der gror over jorden især er rigtig godt marsvinemad: hvidkål, spidskål, bladselleri, persille, gulerodstoppe og alt muligt ude fra naturen er endnu bedre, der er en der har lavet en fint album her http://www.gnavergalleri.dk/fotoalbum/marsvin/12731-til_cavy som har en masse gode billeder af ting de må få. Og friskplukket er der jo flere vitaminer i end sådan noget fra supermarkedets køledisk:)
    Hun skal ha noget godt og ikke alt for fint hø (ikke tørret græsplæne, det skal være hele strå med blade og det hele).
    Hvis hun er så nervøs at hun ikke tør gå ud af huset når du er hjemme så bør du fjerne huset, ellers kan hun sidde og sulte... Du kan lægge et håndklæde over buret så HELE buret bliver til et hus og hun måske dermed føler sig mere tryg i hele buret:)


  • #11   7. aug 2012 Min lille Ester, bed mig også da jeg fik hende, hun er begyndt at stoppe med det, og nu snakker hun også rigtigt meget! smiley

    - Det kan være det er fordi hun er stresset at din gør det smiley Hvor har du købt den?


  • #12   7. aug 2012 har et lille fotoalbum med diverse letgenkendelige ting de må fra haven og naturen.

    værsgod: http://www.gnavergalleri.dk/fotoalbum/marsvin/12731-til_cavy


  • #13   7. aug 2012 nogle nye marsvin napper gerne i fingrene som tegn på at de ikke gider at være hos en mere, så hvis jeg var dig ville jeg sætte den tilbage i buret for at få lidt fred og ro når den gør det:-) Og hun skal da sikkert nok begynde og spise ordentligt når hun er faldet til, hun spiser sikkert også når du ikke ser det, bare tjek hendes vægt ind i mellem for at se at hun ikke taber sig.

  • #14   7. aug 2012 http://www.marsvineklub.dk/info_om_marsvin.php der er en hel del information om marsvin herinde også smiley

    Jeg anbefaler heller ikke at bruge gulerødderne som informationskilde. Jeg har skældt dem ud flere gange for deres fejl, men de er vist ret ligeglade.


  • #16   7. aug 2012 Rexi: Jeg kan også overleve at gå over for rødt lys rigtig mange gange. Det er ikke ensbetydende med, at det er en god ide at gøre.

  • #18   7. aug 2012 Rexi: Nej, men det var angående det du skrev omkring blandingsfoder og saltsten.

  • #19   7. aug 2012 Lea K - hvis det er skadeligt hvorfor sælger dyre butikker det så og siger det er nødvendigt ? smiley
    Men hun grov sortere det ikke, hun spiser det hele, så er det vel godt ?
    - og tak for alle de gode svar !


  • #20   7. aug 2012 Jessie: dyrebutikker sælger en masse crap, akkurat som supermarkeder. Hvorfor?
    Ganske enkelt - PENGE!


  • #21   7. aug 2012 Præcis: Hvorfor sælger supermarkederne is, slik, sodavand, alkohol og tobak?

  • #22   7. aug 2012 Cavy cats opdræt - jeg har fattet det, jeg er ikke tabt bag en vogn


  • #23   8. aug 2012 Du har allerede fået rigtig mange gode råd, kan jeg se, og noget af det, jeg skriver her, vil sandsynligvis være gentagelser af, hvad andre allerede har skrevet, så hvis du ikke gider læse det, springer du bare over. smiley

    Noget af det allervigtigste, dit marsvin har brug for er:

    - et rummeligt bur med god plads + skjul, så dit marsvin kan udleve sit naturlige behov for at bevæge sig og skjule sig fra "farer".
    - en burveninde, da marsvin er flokdyr og derfor har behov for selskab af artsfæller
    - et godt kvalitetsfoder bestående af tørpiller med ekstra C-vitamin, frugt og grønt samt godt hø

    Mit råd vil være, at du fjerner saltstenen fra dit marsvin igen, da sådanne som sagt ikke er særligt sunde for marsvin, hvis de får et godt marsvinefoder og derved er dækket ind i forhold til deres næringsbehov. I værste fald vil en "overdosis" af salt og kalk kunne give problemer marsvinets organer - i allerværste fald med døden til følge.

    Hvad angår frugt og grønt, så giver jeg personligt mine marsvin en meget varieret kost på dette område. Udover græs, mælkebøtte og diverse andre planter fra haven og naturen (du finder rigtig mange eksempler i det fotoalbum, der er linket til længere oppe i tråden), giver jeg bl.a. majskolber (hvilket de er vilde med), melon, broccoli, hvidkål, yderbladende fra blomkål, kiwifrugt, tomat, agurk, salat, persille, lidt æble (men vær forsigtig med det, da det kan give læbesvamp hos nogle marsvin), pære, gulerødder inkl. toppe, usprøjtede ærtebælge og bladselleri.

    I øvrigt er det en god idé, du giver dit marsvin et regelmæssigt "helbredstjek"; dvs. tjekker øjne, næse, mund, tænder, kløer osv. for at sikre, at alt er, som det skal være + klipper kløerne i det omfang, der er behov. smiley

    Held og lykke med dit nye marsvin og med eftersøgningen på en veninde til hende. smiley


  • #24   8. aug 2012 1000 tak for dit lange svar Louise H - det var lige præcis det jeg søgte - egne erfaringer.
    For jeg kan jo sagtens læse mig frem til alt muligt, men hvor halvdelen af det, ikke ville være rigtig smiley
    Så tak for det smiley


  • #25   8. aug 2012 Det var så lidt. smiley Jeg glemte lige at nævne, at alle grøntsager og frugt, som købes i butikkerne, naturligvis skal skylles rigtig grundigt, før de gives til marsvinene. smiley

  • #26   8. aug 2012 og det skal det du plukker i naturen sådan set også.... tis fra hunde, fuglelort osv...

  • #27   8. aug 2012 har sendt dig en pm med den liste over grønt jeg går ud fra. har lagt den op på forum så mange gange at de fleste andre vidst har set den smiley

    du nævner noget med marsvine lyde, jeg ved der er en side hvor der er optaget nogle eksempler, og skrevet hvad de skulle betyde, men jeg kan ikke huske hvad det er for en, er der en anden der kan det?
    men ellers er det noget der kommer med "øvelsen", altså jo mere du hører, jo bedre kan du skelne nydende fra hinanden.

    men ellers er der "kalden"
    det er en meget høj "uiit", som de bruger til at kalde efter hinanden, eller hvis de mener de skal have mad. mine gør det hvis jeg åbner hoveddøren (græs med) eller rasler med en pose.

    der er "pludren" som er den hyggelige lyd, som de laver når de er oppe og slapper af. eller som de bruger til at "snakke" med hinanden, hvis de da ikke som mine lige pt, mest brokker sig;)
    det er den 3. jeg vil nævne, men den kan være er svær at skelne fra pludren. især fordi der kan være forskelle afhængigt af hvor irriteret at dyret er, og hvilket dyr der siger det.

    derudover er der 2 udgaver af en "brr" lyd.
    den ene er lang og de går og "danser" med bagenden, den bruger de kun overfor hinanden (oplevede at mine første hanmarsvin, der var alene, gjorde det når jeg fodrede dem, men ingen ellers har gjort det). det er en lyd hanner bruger når de gør kur til damerne, og det er en lyd som de generelt bruger som dominans overfor hinanden (i forbindelse med dominans kan de også finde på at parre hinanden, andre nøjes med at jage rundt med de andre).
    jeg personligt tror at denne lange lyd er en "jeg vil ikke slås med dig lyd", altså en beroligende lyd da den dominerede kan føle sig truet og kunne tænkes at ville forsvare sig fra, og hunnerne tit kan blive ret irriterede over hannens vedvarende nærgåelser smiley
    den anden er meget kort, og er en lyd som de bruger hvis de hører noget de mener er farligt, altså for at advare om et eller andet. mine plejer at gøre det hvis der hostes, der rasles med nøgler og første gang de hører fuglesang om foråret smiley

    den sidste kaldes "fårekylling-lyden" og lyder netop som en tjirpen, som der er meget diskussion hvad betyder.
    jeg har selv oplevet den et par få gange herhjemme, og har ingen anelse om hvorfor de gør det. det eneste er at jeg synes at det virker som om de går lidt i trance.


  • #28   8. aug 2012 Susan S, det kommer vel lidt an på, hvor man vælger at plukke? smiley

    Den eneste hund, der tisser på min grund, er min egen, og han har sit bestemte område, hvor han må tisse og besørge. Der plukker jeg selvfølgelig ikke til marsvinene. Og det gør jeg heller ikke på foldene, hvor hestene går og tisser og besørger. smiley

    Typisk plukker jeg græs mv. på steder, hvor der ikke er træer = stor risiko for fuglehøm og selvfølgelig steder, hvor hverken hestene eller hunden tisser eller besørger. Jeg er kræsen med de planter, jeg udvælger at plukke og sikrer mig, at der intet synligt er på græsset... og så får mutterne det altså, som det er, må jeg nok tilstå.


  • #29   8. aug 2012 Louise: er det i fri luft er der risiko for fuglelort og rævepis og snegleslim med salmonella (dræbersnegle spiser lort bla), så jeg skyller ALE jeg finder udenfor. Det er lidt svært for mig at skylle græsplænen inden de skal ud og græsse, men ellers gjorde jeg også det:)

  • #31   11. aug 2012 ja så hys er jeg nu altså ikke. Mine får alt uskyllet.

  • #32   11. aug 2012 Det gør de også her smiley

  • #34   11. aug 2012 grunden til jeg gør det at jeg engang stod med en texelhund det LØB ud af lige pludseligt, helt grønt og ildelugtende og hun havde det rigtigt skidt. Tog hende til dyrlæge for det var så slemt at jeg ikke lige ville prøve først med zoolac før hun var blevet tilset. Dyrlægen mente hun havde fået en salmonellainfektion og da det var sommer og de kun havde fået plukket grønt udefra og ingen andre var syge, mente dyrlægen hun havde spist et blad en fugl havde skidt på og fået salmonella. Hun gik fra at være rask og fin til død på under 24 timer.... hun blev ikke aflivet for vi mente hun skulle ha en chance så hun fik væske i drop og masser af zolac og antibiotika indsprøjtning men døde senere på dagen i et krampeanfald... Sidenda har jeg skyllet alt udefra også... men må jo rigtigt nok tage chancen med græsplænen...

  • #35   11. aug 2012 Hm... faren for salmonella må jeg indrømme, at jeg slet ikke havde skænket en tanke... Jeg kigger selvfølgelig på det græs mv., jeg plukker, og sikrer at der ikke er synligt snavs på det... men bør nok også vælge at skylle efter for en sikkerheds skyld i fremtiden. smiley

  • #36   13. aug 2012 fandt forresten det link jeg spurgte efter før (Von-Fancy, hvorfor har du ikke sagt noget! smiley

    (link fjernet)


  • #37   13. aug 2012 dog er den brummelyd mine laver når de hører en farlig lyd dog laangt fra så lang som den der er optaget. (og den er ikke helt så "maskinagtigt", men det tror jeg er pga af optagelsen?) alle mine dyrs advarselslyd har ikke varet i meget mere end et halvt sekund af gangen.

  • #38   13. aug 2012 Mette K - hehe... blandt andet fordi jeg er skyldig i, ikke at have læst hele tråden smiley

Kommentér på:
Ny som marsvin ejer

Annonce