{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Marsvin: fodre uden tørfoder.
  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #1   24. jun 2012 Mynte, Karse, Salvie, Oregano, Lavendel, Mælkebøtte, Pebermynte, Rosmarin, Timian, Kløver, Kamille, Koriander, Løvstikke, Estragon, Citronmelisse, Græs,

• #2   24. jun 2012 Når man fodrer uden tørfoder, skal man huske, at der skal laves en hel del beregninger for at sikre, at dyrene får den korrekte mængde vitaminer, samt at calcium-fosfor forholdene er rigtige.
    Ellers kommer det til at gøre mere skade end hvis man havde fortsat med tørfoderet.

Og dem der siger de fodrer uden tørfoder, men stadig giver sådan noget som Rabbit Royal eller anden müsli, de fodrer altså ikke uden tørfoder. Rabbit Royal er også et tørfoder, selvom det ikke er i pilleform.

• #3   24. jun 2012 nu skriver jeg jo intet om at jeg vil gå bort fra tørfoderet. Jeg søger blot lidt variation i det grønne så ville sætte rigtig meget pris på hvis i bare holdt jer til spørgsmålet:)

• #4   24. jun 2012 Simse : Tusind tak:) så er der da lidt jeg lige skal plante udenfor:)

• #5   24. jun 2012 Cavy Cats: Det er kun hvis man fodre rationeret. Hvis man derimod giver rigeligt af varieret grønt styre dyrene selv hvilke ting de har brug for

• #6   24. jun 2012 Sarah - så tror jeg du skal definere dit "emne" bedre så smiley
    for du ligger faktisk selv op til at snakke om at gå bort fra tørfoderet, når du i din overskrift skriver "fodre uden tørfoder"... smiley
    Det må man jo så gå ud fra er dit hovedemne? smiley

• #7   24. jun 2012 Maria: Nej, det gør de ikke. Dyrene spiser det de bedst kan lide, ikke nødvendigvis det, der giver den rette vitamin, og calcium-fosfor sammensætning. Jeg tvivler stærkt på, at hvis man smider en bunke grønt ind til dyrene, så sætter de sig hver især ned og beregner hvad de skal spise for at få den rette sammensætning af vitaminer, og hvad de skal spise for at få den rette calcium-fosfor sammensætning.
    Der er sq ikke nogen af marsvinene, der har styr på, hvor meget vitamin osv der er i de forskellige typer grønt. For dem er det bare mad.

• #8   24. jun 2012 Kørvel, røllike, burresnerre, døvnælde, tusindfryd, fuglegræs, løgkarse, hønsetarm, vikke, gederams, hyrdetaske

• #9   24. jun 2012 Cavy cats: Det er forklaret i denne artikel: http://chelsea.forumup.dk/viewtopic.php?t=7493&mforum=chelsea

• #10   24. jun 2012 Jeg har lagt mærke at mine egne spiser på den måde. F.eks. har de nogle gange har masser af krydderurter til rådighed og selvom de elsker det så spiser de kun af dem når de har brug for det. De selvmedicinere også på den måde

• #11   24. jun 2012 Maria: Jamen så er der jo ingen grund til at stoppe med at give tørfoder, så længe man også giver hø og grønt jævnligt, hvis de selv kan finde ud af at spise af det de har brug for, så de feks ikke udvikler urinvejssten af for meget calcium.
    Det må simpelthen være en ren illusion så, når marsvin får urinvejssten af den grund, for de kan jo åbenbart selv finde ud af, at de ikke skal spise så de får for meget calcium.
    Og det er også en ren illusion at satiner går hen og får kalkmangel, for de ville jo helt sikkert bare spise mere af deres calcium-holdige foder, hvis de havde haft brug for mere kalk.

Bare fordi nogen skriver det inde på et forum gør det ikke nødvendigvis sandt.
    Det betyder bare, at der sidder folk og tillægger marsvin menneskelige egenskaber som de ikke har.

• #12   24. jun 2012 Jeg vil ikke begynde at fodre med tørfoder igen. Mine dyr har aldrig været mere sunde efter jeg droppede det helt. Min kastrat havde altid ondt når han tissede før men nu har han ingen smerter mere.

Og hvordan klarer de sig så ude i naturen? Det har de jo ikke tørfoder til rådighed smiley

• #13   24. jun 2012 Den der artikel tillægger marsvin evner de ikke besidder.

Jeg har også tidligere set personer udtale, at marsvin selv kan finde ud af ikke at spise ting, der er skadelige/giftige for dem.

Hvor jeg så har tænkt: Hvis det var sandt, hvorfor i alverden er der så rigtig mange eksempler på at marsvin er døde fordi de har spist feks dårligt hø eller sprøjtet grønt fra naturen?
    Hvis de havde de evner I åbenbart tillægger dem, så ville den slags aldrig nogensinde kunne ske.
    Men det gør det alligevel.

• #14   24. jun 2012 Du kan ikke sammenligne vilde marsvin med vores tamme marsvin.
    Medmindre de marsvin du har derhjemme er nogen der kommer direkte fra naturen og ikke nogen, der har været avlet i fangenskab i mange tusinde generationer.

I naturen lever de ikke ret længe i forhold til i fangenskab. Desuden er deres kostsammensætning anderledes end det, vi kan tilbyde dem i fangenskab.
    Meget af det grønt du giver dine dyr har marsvin i naturen overhovedet slet ikke adgang til.
    Så hvis du virkelig vil fodre dine dyr som marsvin i naturen spiser, så skal du faktisk KUN give dem hvad de også har adgang til i naturen i Peru.
    For alt det andet grønt har jo en helt anden vitamin og mineral sammensætning end de er vant til i naturen.

Jeg siger ikke, at du skal begynde at bruge tørfoder igen.
    Jeg siger bare, at du så i stedet er nødt til at lave nogle beregninger på, hvad du giver dine dyr for at sikre at de får det, de skal have.

• #15   24. jun 2012 I naturen går marsvin i øvrigt også ind for princippet "ad libitum parringer". Har du så også tænkt dig at gå over til det for at det skal være så naturligt for dine marsvin som muligt?

• #16   24. jun 2012 Det kan godt være jeg er underlig, men det irriterer mig grænseløst når man får slynget sådan en artikel efter sig, som indeholder links man ikke har adgang til... så er det jo ikke til at vide om der netop bag de links gemmer sig noget banebrydende eller ej.

.... når man har sat forum op sådan, så ligner det altså noget 'teaser' for at få flere medlemmer. Hvis man virkelige gerne vil have at folk skal få rykket deres meninger og holdninger, så bør man ikke 'gemme' ting på den måde.

Maria, det er så ikke myntet på dig, da jeg ikke går ud fra at du har en administrativ post på det pågældende forum.

• #17   24. jun 2012 det vigtigeste er variation... det nytter ikke noget at fodre rent med mælkebøtte og hø og intet andet.

• pernille K
    pernille K Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 60
    #18   24. jun 2012 Kender ikke så meget til fodring uden tørfoder til marsvin, men kender det fodring af mange andre dyr, gennem mit arbejde som dyrepasser i zoo.

Variation er nøgleordet. Husk at nogle planter og græsser er giftige.

Dyr kan til en vis grænse selv styre hvad de har brug for og spise derefter. Det kan mennesker også. Kender i det, hvor man lige pludselig for lyst til at drikke helt vildt meget mælk? Det kroppen, der ved at den mangler kalk.
    Det samme kan dyrene. Man skal bare huske at fodre varieret, ellers "glemmer"
    de deres evne.

Men ellers findes der rundt omkring på nettet flere behjælpelige sider, hvor næringsindholdet i forskellige frugter, grøntsager og andet foder. Derfra kan man beregne, hvor meget de skal have af hver slags.

• #19   24. jun 2012 Jeg må indrømme, så forstår jeg ikke hvorfor satiner ikke bare sørger for at spise mere kalkholdigt foder hvis de selv ved når de mangler kalk, for så burde satinsyge jo ikke eksistere.

• pernille K
    pernille K Tilmeldt:
    jun 2012

#20   24. jun 2012 De marsvin (og de fleste andre kæledyr) vi har hjemem i dag, er så langt fra deres slægtninge i naturen, at de ikke kan kende forskel på giftigt og ikke giftigt.
    Nogle dyr i fangenskab besidder stadig disse evner, men langt fra alle.

Det er instinkter der sidder i ALLE dyr, men vores tamdyr er avlet så langt fra deres naturlige "jeg", at mange af deres instinkter er langt borte.

• pernille K
    pernille K Tilmeldt:
    jun 2012

#21   24. jun 2012 Cavy: De fleste tamme dyr er af en race. Racer er 100% menneskeskabt. De er meget langt fra deres natur. Ikke alle dyr har alle deres instinkter velbevaret.

Nogle dyr sørger selv for, at de får nogenlunde, hvad deres behov er, mens langt de fleste ikke kan.

• pernille K
    pernille K Tilmeldt:
    jun 2012

#22   24. jun 2012 Dertil kommer at, når man avler efter et bestemt udseende, så avler man oftest videre på en bestemt fejl på DNA strengen. Denne fejl, som giver det ønskede udseende, kan have flere fejl, som ikke kan ses med det blotte øje.

• #23   24. jun 2012 Pernille: Det ved jeg. Det er også derfor jeg ikke mener den teori om, at de selv kan sammensætte hvad de har brug for, kan lægges over på vores tamme marsvin, bare fordi marsvin i naturen kan det smiley

• #24   24. jun 2012 Det er jo lidt som at ulve/vilde hunde i naturen har et jagt instinkt, så de selv kan skaffe føde, som vi har avlet ud af vores tamme hunde.

• pernille K
    pernille K Tilmeldt:
    jun 2012

#25   24. jun 2012 Okay så. smiley Jeg forstod det som om, at du mente, ingen dyr kunne det. smiley

Vil lige tilføje til det du skriver omkring kalk mangel længere oppe, at kalk ikke kan optages, hvis dyret har for lidt D vitamin. Derfor er D-vitaminer livsvigtige.

• pernille K
    pernille K Tilmeldt:
    jun 2012

#26   24. jun 2012 Nemlig. Men i dag går avlerne og forbundene lidt "amok" og glemmer indavl hos mange dyr findes der linie avl, som er et pænere ord for indavl. Hos Shæfere avler man efter en bestemt benstilling, som gør at de får hoftedysplasi i en ung alder, så tidligere i dag herinde, en der kendte til en kanin avler, som avler på kaniner med tandfejl.

Det er nogle af fejl vi kan se med blote øje, men der er mange som ikke kan ses med det blotte øje. Feks. instinkterne.

• #27   24. jun 2012 Super fedt med alle de masser af navne osv. Tusind tak.

Er vi enige om det her er kørvel i vild udgave og den må de godt få?: http://1.bp.blogspot.com/_XtgBhGnnV4U/TAveKvt1dHI/AAAAAAAAAF0/tdsZX9lue5w/s1600/IMG_7930.JPG

Kommentér på:
Marsvin: fodre uden tørfoder.

Annonce