{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.846 visninger | Oprettet:

Kanin vil ikke spise sit foder {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg ville lige høre om nogen af jer har oplevet noget lignende.

Jeg har en super dejlig belgisk kæmpe, Tank. Fordi han er en kæmpe spiser han jo selvfølgelig en del og han er vant til at få en skål foder morgen og en aften + selvfølgelig hø, grønt og alt den slags.
Han plejer at have en vældig appetit, da han jo som sagt er stor, har han jo brug for en del mad.

Nå, men jeg plejer at fodre ham med vitakraft og det har han altid elsket. Men dyrehandleren hvor jeg køber foder er skiftet over til at have cuni-complete. Så det prøvede jeg at købe. jeg har så langsomt de sidste dage givet ham lidt af det i hans vitakraftfoder, for at vænne hans mave til det nye. De første dage åd han det glædeligt.
Men her i morges ville han simpelthen ikke røre foderet. Så jeg gav ham en gulerod og den åd han med velbehag. Senere gav jeg ham en smule af marsvinenes foder, for at se om han ville æde det og det åd han med stor lyst. Så hans appetit fejler ikke noget, han vil bare ikke have sit eget foder (hverken vitakraft eller cuni-complete).

Nogen der har oplevet at en kanin pludselig ikke gider sit foder mere? Eller nogen som har en god forklaring?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kanin vil ikke spise sit foder
  • #2   17. jun 2012 Spiser han sit hø?

• #3   17. jun 2012 Ja, han spiser hø. Han har dog aldrig været den store hø-spiser, hvilket er grunden til at jeg sætter foder ind til ham morgen og aften. For hvis han har foder konstant, så æder han ikke sit hø.

• #4   17. jun 2012 Få tjekket tænderne og evt. om han har ondt hos dyrlægen

• #5   17. jun 2012 hej signe! smiley
    Min kanin hun plejer at få noget bestemt foder. Som hun er ekstrem glad for!
    Lige da jeg giver hende det så grov æder hun bare af det. Men en dag da jeg skulle ned at købe hendes ynglingsmad havde de det dsv ikke. Men så fik så noget andet. Så hun ikke havde fået før. Hun snusede lidt til det men spiste ikke. Da jeg kom hjem fra skole havde hun ikke rørt det. Så spurgte jeg en af mine veninder som har haft kanin i 5 år om hvorfor hun ikke havde spist det. Det er fordi at hun er vant til det mad hun plejer at få. Og lige pludselig skifter man over til noget andet. Hun skal vende sig til det. Og efter en uge eller to. Begyndte hun at grov æde som om det var hendes ynglingsmad smiley

• #6   17. jun 2012 kræsenhed findes kun ved dyr der får rigelig med foder;) du skriver han spiser sit hø og grønt OG hårde marsvinepiller, ergo tror jeg ikke på tænderne fejler noget. Han er bare kræsen. Han kan sagtens klare sig uden kraftfoder på denne tid af året så jeg ville ikke være bekymret. Først hvis han begyndte at blive tyndere til vinter ville jeg blive bekymret.... og så skifte tilbage til det gamle foder hvis han ikke vil ha det nye.

• #7   17. jun 2012 Så længe han spiser hø normalt er jeg helt enig med Susan

• #8   17. jun 2012 Tænderne kan skam sagtens fejle noget selvom den får hårde piller smiley Hvis der fx er knækket lidt af, den har tygget ved siden af eller lign..

• #9   17. jun 2012 selvom en BG er stor skal han ikke have mere end 200 g tilskuds foder. resren Skal bestå af stråfoder. jeg syndes det lyder som om du overfoder den. prøv at vej fodret af. og så lad hver med at give andet end det. han skal nok spise sit hø og tilskuds foder når han bliver sulten. men hvorfor give hø om sommeren, ud og pluk græs og planter til ham i stedet for. mine store slagte kaniner får om sommeren kun 100 g tilskud og omkring 1,5-2 kg grønt om dagen

• #10   17. jun 2012 de skal da have hø til rådighed? der kan jo ikke ligge grønt græs i buret hele natten også, man risikerer det får en "tanke" så...

• #11   17. jun 2012 Græs kan ikke erstatte hø, det er de færreste græssorter der indeholder de samme fibre som godt, groft hø.

• #12   17. jun 2012 nej græs alene gør det ikke, derfor skriver jeg også græs og planter. Man skal ud og finde lurcerne, mælkebøtter, vejbred, snerleurt, kornblomster, og alle de andre skønne planter, de fleste kalder ukrudt, og jo så kan det godt erstatte hø, med hensyn til fibre, og jo det kan også ligge i buret natten over, men der vil kaninen højst sand synligt have spist det op da de fleste er nat aktive også. og så nogle gode frugt grene til at gnave i så er de rigtig godt kørene. har fodret sådan de sidste 3 år og jeg har aldrig kaniner med dårlig mave, og de er alle ved godt huld.

• #13   17. jun 2012 Sanne E: Jeg overfodrer ham overhovedet ikke. Jeg har hest, så jeg er vant til at lave nøjagtigt opmålte foderplaner. Han får 190 gram vitakraft per dag, hvilket er hvad der passer til hans 7,5 kg. Han plejer at have spist sit mad op på ½ time, da han normalt er en sulten fætter. Han får frisk hø hver dag samt grøntsager.

Og græs får han kun, når jeg slæber det med hjem fra hesten. Han er nemlig løsgående lejlighedskanin og han får altså ikke græs, som har groet inde i en forurenet by. Men vil desuden til hver en tid holde på at at græs eller hø ikke er nok. Min hest får også foder hele sommeren, selvom han går ¨på græs 24/7. Græs i Danmark har typisk et lavt indhold af kobber, selen og natrium så et dyr som ikke får tilskud, får typist mangel på disse mineraler.

Anyway konklusionen indtil videre er, at han ikke kan lide det nye foder.. Jeg pillede hver eneste af de nye piller op af hans foder, og derefter åd han sit vitakraft foder.. De nye piller lagde jeg et andet sted i buret og dem har han ikke rørt. Så tænker jeg prøver Excel foderet i stedet. Det skulle være ret godt. Så må vi se om han gider æde det smiley
    Og jo altså han æder jo nok det andet, hvis han bliver sulten nok. Men hvis han ikke bryder sig om det, så kan jeg jo lige så godt finde et alternativ, som han kan lide.

• #14   17. jun 2012 signe nu er jeg så uddannet landmand, så med hensyn det græs i dk, kommer det helt an på hvem der passer marken, men forgår der naturlig miniarliserin, eller den bliver gødet korekt mangler marken ikke nogle af de stoffer du nævner der. har også hest og mine går hver sommer på græs, en blandning af urter, lucerne, kornblomt,cikorie osv, og de mangler ingenting, min gamle hoppe er fra 92 og bliver redet normalt og har været jagt hest hele livet.. så det hele ligger i korekt fodring. men ja hvis din hest står på en tybisk heste pension, hvor marken ikke bliver lagt om hver 4 år og ikke bliver gødet, så ville jeg så sandanelig også give tilskuds foder sommeren igennem, men har man den et sted hvor de går op i alle dele omkring passingen af hesten eller relevant uddannelse, så er det ikke nødvendig .
    men det var da dejligt du har styr på det, så havde du jo ikke behøvet at lave et indælg smiley

• #15   18. jun 2012 Sanne E: Nu handler indlægget så ikke om at lave en foderplan. Det kan jeg sagtens selv finde ud af smiley Men tak for rådene anyway.

Jeg spørger ind til om nogen har oplevet at kaninen ikke vil have sit foder mere. Hvorefter du antager at jeg fodrer min kanin for meget, selvom jeg intet har sagt om mængder smiley Men fred være med det. Han spiser igen, og har i løbet af natten spist det nye foder, så alt er godt smiley

Kommentér på:
Kanin vil ikke spise sit foder

Annonce