{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.924 visninger | Oprettet:

At tæmme et marsvin ;-) {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger....hvad gør I for at få jeres marsvin tamme?? jeg har 2 hunner på 9 uger og når jeg tager dem op, sidder de bare og er ved at dø af skræk smiley jeg prøver at tilbyde dem lidt grønt..men de tør ikke spise, når de sidder hos mig... men er det bare at fortsætte på den måde eller er der andre gode råd.. når jeg vil tage dem i buret, spunser de rundt..
hvordan undgår I at de tisser når I sidder med dem..er der et bedste tidspunkt at sidde med dem??..en siddepude...eller andre fif?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At tæmme et marsvin ;-)
  • #1   14. jun 2012 De har måske ikke nok tillid til dig måske. Men ellers skal du bare have dem noget mere op om dagen og lege med dem, og lidt efter lidt burde det hjælpe. smiley

  • #2   14. jun 2012 Det er som at stjæle en gufstang fra et marsvin! smiley

    Jeg starter altid med, at finde det sted marsvinet bedst kan lide at blive aet smiley
    Så begynder jeg så småt at lade dem gå rundt, på sengen, gulvet eller hvor som helst, omkring mig, så de lære mig, min lugt og det nye sted at kende! smiley
    Der begynder både marsvinet og ejeren at lære hinanden at kende, og får tillid til hinanden! smiley Det er ikke så svært, når man har haft dem i et stykke tid smiley

    Det med tisse, altså.. Når man skal, så skal man smiley


  • #3   14. jun 2012 De bliver som regel mere trygge med mennesker som tiden går. Min skinny var meget sky i starten, men er nu ret tam. Jeg har ikke kælet med den særlig meget - den har bare vænnet sig at jeg omgås den og at jeg ikke er ude på at æde den.
    Så jeg ville bare give dem til at vænne sig til omgivelserne og så tage dem op og kæle når du har lyst.
    Og så skal du selvfølgelig være rolig omkring dem - ikke noget med at jage dem rundt i buret med hånden. Vent til de har mod til at komme tættere på dig. Lær dem at det er rart at være ude af buret og at det lønner sig at være nysgerrig ved at give dem lidt grønt når de kommer hen til dig. De vil sikkert gerne æde det i buret da det jo er deres trykke base. smiley

    Mht til at de tisser så kan det være fordi de er bange og derfor tisser af skræk. Enten kan du sætte dem tidligere ind i buret, eller også kan du sætte noget under dem de gerne må tisse på smiley


  • #4   14. jun 2012 Det tager tid at vinde marsvinenes tillid. Hvis du fortsætter som du gør nu er jeg sikker på de nok skal falde til ro til sidst. Prøv evt. bare at lade dem sidde stille og roligt hos dig og lig lidt grønt til dem. Lad være med at ''pille'' for meget ved dem, men bare lad dem vide at de får lov at sidde i fred og at der ikke sker noget. Når de begynder at spise, kan du så begynde at nusse dem stille og roligt.

    Hvad angår det med at sidde med dem, og at de tisser imens. Herhjemme bruger jeg et gammelt tæppe til at have under dem, så hvis de skulle have et ''uheld'' så kan jeg bare smide det i vaskemaskinen. Derudover synes de også det er lidt hyggeligt at få lov at putte sig i sådan et tæppe, og det kan også give dem lidt tryghed.

    Held og lykke med de små smiley


  • #5   14. jun 2012 tak for jeres svar... jeg fortsætter i samme stil og væbner mig med tålmodighed.... nu der ingen trylleord findes...udover tålmodighed og ro.. smiley

  • #7   14. jun 2012 Uha ja der er ingen gyldne fifs, jeg gør det ved mine kuld, at faktisk efter de er blevet født, så har jeg dem i hænder, også så mange gange om dagen som jeg kan, også alle mine venner og veninder tager dem også op et par gange om dagen, så når de kommer ud til nye folk så er de så vant til alt, og er så menneskevante at jeg aldrig har oplevet en af mine babyer komme sky herfra, eller hørt fra købere, de har været det.
    Så tror det eneste gyldne er, start så tidligt som muligt, jeg tager dem tit op bare lige 5 min, så de lærer at blive taget op, og sat ned lidt efter, også langsomt kommer de længere og længere tid væk fra buret smiley
    Håber det var hjælpsomt smiley


  • #8   14. jun 2012 uh, eller nu ved jeg ikke hvilket bur du har, men jeg vænner mine til at de skal tage grønt fra hånden, og det har faktisk gjort alle dem som jeg har købt "sky" til at blive nysgerrig og komme mig i møde når jeg kommer, det tager lidt tid, men det er lykkedes ved alle, i alle aldre.

  • #9   14. jun 2012 Rikke
    Ja det plejer at virke godt, det med at få dem til at spise af hånden, gerne mens de er i buret til at starte med.
    Også det med at tage dem op mange gang om dagen, bare lige 2min også ned igen, så lærer de det med at blive taget op, men også at de altså kommer hjem igen smiley


  • #10   14. jun 2012 ok..tak for jeres svar..dejligt I giver jer tid til at svare.. jeg har 2 kasser/huler som de gemmer sig i når jeg stikker hånden ned til dem ;-)...men prøver at håndfodre dem..
    idag spiste Flora peberfrugt imens hun sad i mit skød.. så det kommer nok...


  • #11   14. jun 2012 efter ti min så tag det MINDSTE tegn fra kræet som at den måske gerne vil ned og tisse... rammer du plet er den klog nok til at den efter nogle gange forstår at det virker og begynder at sende dig signalet hver gang. Ingen af mine voksne dyr tisser nogensinde på mig, den ene stamper lidt, en anden bider i tøjet, en 3 kradser og forsøger at grave sig ned og de fleste møffer faktisk bare ud på kanten af mig og putter jeg dem så ikke tilbage i buret, ja så har jeg en sø på gulvet når de har stukket enden helt ud over kanten og "ordnet deres"...:) Marsvin skal ikke tæmmes, du skal lære deres signaler at kende og respektere dem, så blvier de tamme helt af sig selv;)

  • #12   14. jun 2012 tak Susan... jeg vil øve mig på marsvine sprog og signaler.. pt er det bedst kendte hvin hvin vi vil have mad smiley

    og så har jeg set at flere skriver at deres marsvin popcorner..hvad søren er det???


  • Kathyl
    Kathyl Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 30
    #13   14. jun 2012 Popcorn er når de laver sådan nogle helt vildt mærkelige hop og spjæt i luften. Det ser enormt morsomt ud, og man skulle tro at de har lopper når de gør det. Det er simpelthen SÅ sødt, og det betyder blot, at de nyder livet og har det enormt skønt.
    Mine 8 dage gamle unger gør det konstant når de er ude. Det er så hyggeligt. smiley


  • #14   14. jun 2012 ok..tak Kathyl... det vil jeg glæde mig til at se... elsker og så popcorn af de spiselige slags.. smiley

Kommentér på:
At tæmme et marsvin ;-)

Annonce