{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.133 visninger | Oprettet:

Hjælp! Mit marsvin har sår! {{forumTopicSubject}}

Hej GG.
Mit marsvin Tulle fik unger for en måned siden. Jeg har valgt at beholde den ene lille pige. Men tror tulle og hende er oppe og slås s;
Igår havde jeg Tulle oppe og kæle med hende. Derefter går jeg ind i stuen. Min mor får et chok over at jeg har blod på hånden. Og det var desværre ikke lidt blod, men jeg tjekkede om jeg havde fået et sår. Men havde jeg ikke, så glemte det lidt igen. Efter noget tid går jeg ned på værelset igen og snakker lidt med Tulle og Smilla. Også ser jeg Tulles ene fod er der ret meget blod på, jeg skynder mig at tage hende op og ser hun har fået en dyb lang rift i brystvorten smiley
Jeg tjekker selvfølig Tulle færdig og ser hun også har et sår på øret og ved snuden. Men ved det er Smilla der har bidt Tulle i brystet, men ved ikke med de andre steder smiley
Tulle har længe gået og knorede af Smilla. Og efter hun har fået unger er hun slet ikke glad eller ''strålende'' mere s;

Så lige nu sidder jeg og overvejer om de to overhoved kan gå sammen, og om jeg burde finde et andet marsvin som ikke er så dominant som Smilla er? Hjælp mig jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg er i chok.
Og overvejer om Tulle overhoved kan lig at være i flok? (nogle marsvin kan jo godt have det bedst alene. Ligsom os mennesker)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! Mit marsvin har sår!
  • #1   10. jun 2012 havde det været mig havde jeg nok skildt de 2 ad i et par mdr så tulle kan få lidt fred..

  • #2   10. jun 2012 Lyder overhoved ikke rart, og slet ikke for Tulle! Jeg ville skille dem ad, om de er flokdyr eller ej, marsvin skal altså ikke ha' en burven de ikke trives med!

  • #3   10. jun 2012 Er det overfladiske sår som som skrammer og lign.?

    Hvor stor er buret de går i ?


  • #4   10. jun 2012 Jeg overvejer det også meget.
    Ved ikke om der findes marsvin som bare ikke egner sig til flok dyr? Men tror lidt Tulle er sådan. Men kan hellere ikke lide at Tulle ikke har en kammerrat, hvis jeg er hos kæresten i weekendten (min mor kan kun tåle at kæle hende, men ikke tage hende op) Så jeg tænker lidt om det er fordi Smilla er en dominant?

    Jeg havde købt et nyt bur til dem og Smilla prøvede hele tiden at dominere og tror også hun blev ''bestemmeren'' i det bur. Men nu har jeg så skiftet buret tilbage (fordi Tulle ikke kunne klare at gå op af stigen i det andet bur.) og nu prøver Tulle at dominere det var jo hendes bur fra begyndelsen og tror også hun har vundet det. hvis i forstår.


  • #5   10. jun 2012 Jeg vil sige at den på næsen og det i øret er overfladiske men den på brystet ligner meget dybt som om Smilla har stukket tanden ned i brystet og revet op i en lang revne smiley

    Buret er 104 -60/70


  • #6   10. jun 2012 Ungen er så vidt jeg kan læse mig til ikke mere end 1 mdr. det vil sige hun er meget und og hun er i gang med at være en lømmel. Det vil sige hun sådan set den lille pige ( efter min erfaring) ikke er i gang med at dominerer for alvor, hun leger bare og er i gang med at være en lømmel. Så sætter moren hende på plads og det er ganske naturligt.
    At moren er bidt i babsen kan skyldes at ungen stadig tror den skal die da den er 1 mdr. gammel. Og det skal moren så igen vænne ungen af med. Det kommer helt af sig selv, når moren siger stop så siger hun stop og det skal ungen også nok finde ud af.

    Så længe skrammerne er overfladiske så ville jeg ikke skille dem ad, og slet ikke når det er den store som har skrammerne og ikke den lille.


  • #7   10. jun 2012 Okay tusind tak for hjælpen!! Jeg ser tiden an.
    Og hun er 6 uger nu smiley


  • #8   10. jun 2012 ved ikke hva de andre har skrevet men jeg er blevet rådet til at smøre skrammer med alovera creme smiley

  • #9   10. jun 2012 og skylle dem lidt med lungten vand og rense buret ofte

  • #10   10. jun 2012 Jeg gør aldrig noget ved overfladiske skrammer, de heler af sig selv uden noget. I hvertfald hos mig.

  • #11   10. jun 2012 Plejede jeg også at gøre men dyrelægen sagde man godt kunne gøre det fordi der stadig kan gå betændelse i og alovera gelen eller cremen hjælper med at hele og er merte stillende smiley

  • #12   10. jun 2012 ja i prinsippet. Der kan også gå betændelse i en rift du får på armen.

    Så ja i prinsippet kan der.

    Men jeg må tilstå jeg har aldrig oplevet det ved små rifter på marsvin. Men jeg høre nok også til de knapt så pylret hvad det angår. Men det må man jo selv bestemme om man vil rense eller ej.


  • #13   10. jun 2012 jep

  • #14   15. jun 2012 Jeg smøre det med vaseline (også hendes tørre øre) Mest af alt for at hun ikke prøver at få sårskallen af så det måske bløder igen og ellers rensere jeg dem bare.

    Men jeg har heldigvis fundet ud af hvad der var glat. Tulle har på en eller anden måde skadet sit ene bagben og har derfor haft smerter (ikke noget alvorligt) og det har jo selvfølig gjort ondt og har derfor været sur og ikke overskuet Smillas hyper aktivitet smiley
    Men hun er på smerte stilende nu og de ligger lige så sødt og putter sammen. Og Tulle har ikke været sur og de har leget lidt sammen smiley
    -Dejligt at vide hun har det godt igen!!


Kommentér på:
Hjælp! Mit marsvin har sår!

Annonce