{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HJÆLP MIT MARSVIN ER VED AT DØ!!!!!
  • #1   22. maj 2012 Please hjælp det er liv eller død!!!!

• #2   22. maj 2012 hvis den er ved at dø er det rette måske nok at tage forbi dyrlægen.

Hvorfor har den fået hedeslag? har du ladet den være i direkte sollys ?

• #3   22. maj 2012 Den skal køles ned. Hold den nede i en balje med køligt vand.
    Og så skal den have en masse væske.

• #4   22. maj 2012 hvor sidder hjertet henne???

• #5   22. maj 2012 Og ja, en tur forbi dyrlægen også. Den vil sandsynligvis have brug for nogle elektrolytter.

• #6   22. maj 2012 Hjertet sidder i venstre side af brystkassen.

• #7   22. maj 2012 Nej vi har et udebur som står i skygge jeg viste ik han stod derude!!! det var min mor!!! så please hjælp!!!

• #8   22. maj 2012 Stald S.E.L.O.M: Det skal jeg ikke kunne sige, jeg ved ikke ret meget om kaniner.

• #9   22. maj 2012 hvis dyret har stået i skygge og den har drukket så har den ikke hedeslag.

For det kan de altså godt tåle medmindre den som sagt har stået i direkte sol

• #10   22. maj 2012 Cstorm: Hvordan skal vi kunne hjælpe når vi sidder bag en skærm? Du er den eneste der kan gøre noget og du skal have ham kølet ned.
    Pak ham ind i et køligt, vådt håndklæde og så afsted til dyrlægen så hurtigt du overhovedet kan komme.

• #11   22. maj 2012 Og jo længere tid du sidder og skriver herinde i stedet for at tage afsted til dyrlægen, jo mindre chance har du for at redde ham.

• #12   22. maj 2012 Jeg har oplevet dyr, der har fået hedeslag selvom de ikke stod i direkte sollys.

• #13   22. maj 2012 Ok.

Men lad mig så sige det sådan. Det er ikke noget marsvin generelt får når ikke de står i skygge. Såfremt de har adgang til vand og drikker.

Men under alle omstændigheder så hjælper det ikke at sidde og skrive på et forum når det gælder liv og død. Det bør første valg være et opkald til en dyrlæge.

For han/hun vil også forhøre sig om symtomerne, og der bliver ikke nævnt nogen her. Så jeg vil tillade mig og spørge om ts er sikker på det er hedeslag.

Hvis ikke kan det jo let være noget andet, og så bruger man måske tid på at behandle mod hedeslag som det måske ikke er og så dør marsvinet i mellem tiden af det andet.

• #14   22. maj 2012 Dyr kan nemt få hedeslag, så når man er i denne tid på året, så skal der holdes godt øje med alle slags dyr, da det går lyn stærkt.

Men i stedet for at skrive her, så få kølet dit marsvin ned, og få kontaktet dyrlægen. Jo længere tid du venter, jo sværer bliver det at redde den.

• #15   22. maj 2012 Stald SELOM
    Nej, det er ikke helt det samme, men der skal også nedkøling til.
    Kan godt skrive hvad du skal gøre ved en, da jeg selv har haft en som var tæt på det, samt kender andre som har haft en.
    Men da det handler om marsvin her, så skriv lige til mig smiley

• #16   22. maj 2012 Nej, jeg har heller ikke rigtig forstået hvad pointen skulle være i at gå herind og skrive hvis man kan se at ens dyr er døende.

Men regner med hun giver os en update når hun har snakket med dyrlægen.

• #17   22. maj 2012 ja det må vi formode

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #18   22. maj 2012 Nå, hvordan gik det så med dyret?

• #19   22. maj 2012 Håber sandelig du kom afsted til dr.dyr

• #20   22. maj 2012 Puha :o(
    Man skal virkelig passe på sine dyr i den her varme.
    Håber den er kommet til dyrlægen og at det hele går godt.

• #21   22. maj 2012 At mens jeg skrev havde min mor travlt med at få ham kølet ned, Vi valgte at køre ham til dyrelægen og der blev han så aflivet da dyrelægen intet kunne gøre:-( men tak for jeres svar de har været en stor hjælp:-)

• #22   22. maj 2012 Hvad var dianognes ?
    Var det hedeslag ?

• #23   22. maj 2012 ved hedeslag skal man ikke bruge koldt vand, det skal være omkring 35 grader til at starte med og så langsomt tilsætter man lidt mere koldt vand til man når ned på omkring 28-30 grader. Bruger man koldt vand risikerer man kræet får et hjerteanfald. Kan se du har skrevet den er blevet aflivet, men tænkte jeg vile skrive det til info til andre... så de ikke dypper et marsvin i koldt vand fra hanen.

• #24   22. maj 2012 Jeg ved ikke om det kunne fungere for andre gnaverejere, men på varme dage får rotterne ofte et fad (bruger gerne et stort ildfast fad, der står godt fast) med vand og frosne ærter/majs/jordbær/hindbær/andre grøntsager i. Når de fisker efter det, får de kølet poterne ned. Det virker på samme måde som at mennesker bør sørge for at køle håndled og ankler, når det er meget varmt.

Det virker selvfølgelig kun for de dyr, som bruger forpoterne når de spiser. Men tænkte at det var et råd, der kunne gives videre til de som kunne få brug af det.

• #25   22. maj 2012 man kan også stille en tallerken med ca. krops varmt vand måske et par grader køligere som de kan gå rundt i når de vil men ikke dybere end det kun dækker poterne smiley

• #26   22. maj 2012 Som Susan skriver så skal man starte med vand omring de 35 grader. Det er vigtigt der ikke sker for store temperatursvingninger. Dette gælder også hvis man har et dyr som er for nedkølet - der skal man starte med at varme ned op ved en lav temperatur og så gradvist gøre temperaturen varmere.

En god ide her i heden er at lægge nogle vandflasker i fryseren (helst så der er mindst en til hver mut) og så putte en tyk sok udenom. Så kan de køle sig op ad den. derudover skal man sørge for de basale ting som at der skal være mulighed for læ, skygge og vand.

• #27   23. maj 2012 Hmmmm, det ville de jo så også få hvis man smed en frossen vandflaske ind til dem og de lagde sig op af den. Den er jo heller ikke 35 grader.

• > Simse <

#28   23. maj 2012 Man ligger det jo ikke ind til dem, hvis de allerede har fået hedeslag.

• #29   23. maj 2012 Mette Rueløkke skriver i bogen Guinea Piglopedia om heat stroke:
    If not cooled down quickly, collapse and death is likely to occur. A guinea pig with heat stroke should be cooled down with cool (not ice-cold) water and left in a quiet, well-ventilated place for air-drying. Cooling may be repeated if necessary.

Så jeg synes egentligt I burde skrive til Mette Rueløkke på KU-life, at hun tager helt fejl og skal rette det i bogen, så andre ikke laver samme "fejl".

• #30   23. maj 2012 Simse: Nej, men den køler dem stadig ned på samme måde.

Men som sagt, jeg synes I skal skrive til Mette Rueløkke og forklare hende, at hun tager fejl....

• #31   23. maj 2012 Vand der er 35 grader som Susan skriver det skal være er jo altså ikke koldt vand, men varmt vand. Ergo må hun og dem der giver hende ret jo mene, at Mette Rueløkke tager fejl når hun skriver, det skal være koldt.

• #32   23. maj 2012 Cavy Cats: vand er varmere end mange tror. Det kolde vand fra hanen er faktisk ofte omkring 20-22 grader varmt. Og der er stor forskel på 22 grader og 1 grad (isvand).

• #33   23. maj 2012 Ja, men der er jo heller ingen der har sagt, at det skulle være iskoldt vand, bare at det skulle være koldt vand. Og der er stor forskel på koldt vand fra hanen og så vand der er 35 grader.

Derudover skriver Mette Rueløkke i bogen, at marsvin ikke ret godt tåler, når temperaturen om sommeren overstiger 28 grader der hvor de er og at der ved den temperatur er stor chance for hedeslag. Og så lyder det da som en endnu mere fabelagtig ide, at smide dem i 35 grader varmt vand, der er endnu varmere end de 28 grader der kan forårsage hedeslaget. Lad os endelig bare varme dem endnu mere op først.

• #34   23. maj 2012 Men som sagt... skriv til Mette Rueløkke og fortæl hende, at hun tager fejl. I kan få hendes mail adresse af mig smiley

• #35   23. maj 2012 Er der nogen, der har skrevet en pb til trådstarter og hørt til den gris? For så vil jeg ikke gøre det hvis hun allerede har fået flere beskeder om det samme. Det er jo ikke sikkert at hun har lyst til at vende tilbage hertil.

• > Simse <

#36   23. maj 2012 Hun har da svaret hvordan det gik

• #37   23. maj 2012 Fik lige et andet tip fra en Australsk opdrætter, de døjer jo en del med varmen dernede, så hun har oplevet nogen stykker, der har haft hedeslag.
    Hun lægger et håndklæde i håndvasken og marsvinet ovenpå og så lader hun det kølige vand fra hanen løbe ned på håndklædet og køler dem ned på den måde.

Og så skriver hun, at der er no way, at hun ville putte marsvin med hedeslag ned i vand der var 35 grader.

• #38   23. maj 2012 Bare en tanke, men kunne de 35 grader varmt vand ikke skyldes at grisen har hedeslag og derfor har en temperatur (må man formode) der er noget højere end den skal være - derfor skal man starte med varmere vand end man tror, da det så bedre vil svare til den temperatur grisen har som udgangspunkt, og så derfra køle ned ?

Jeg ved det ikke, det kunne bare være en logisk forklaring på det..

• #39   23. maj 2012 Men ifølge hvad jeg lige kunne læse mig til, skulle marsvins normaltemperatur ligge på 36,5 - 39,0, og hvis de så har hedeslag så må deres temperatur logisk tænkt ligge højere end det. Jeg ved ikke, om de 35 grader så giver mere mening!?

• > Simse <

#40   23. maj 2012 Jeg synes at det giver mening med de 35 grader. smiley

• #41   23. maj 2012 Ved en vejrtemperatur på 28 grader eller mere, er der risiko for, at marsvinet får hedeslag og da stiger dens kropstemperatur til 40 grader.
    Hvis du så smider den i vand, der er endnu varmere end det vejr, der lige har givet den hedeslag, hvor meget over 40 skal vi så regne med, det får dens kropstemperatur til at stige til, når den i forvejen er overophedet?

• #42   23. maj 2012 Som sagt, jeg ved det ikke - det var bare en logisk måde at kunne forklare starttemperaturen på de 35 grader på.
    Men uanset, så er der nok enighed om fremgangsmåden, så er det jo bare starttemperaturen der ikke er enighed om (men det kommer vel også an på hvor overophedet marsvinet er). smiley

• #43   23. maj 2012 Sandt nok. Men det virker bare ulogisk at putte dyret i vand, der er varmere end den luft der er omkring den, som har givet den hedeslaget.

• #44   23. maj 2012 Med mindre dyrets krop er langt varmere end luften - jeg har aldrig oplevet hedeslag ved dyrene, så jeg har ingen erfaring med det.

• #45   23. maj 2012 jeg synes ikke det virker så ulogisk - netop som benedikte siger.. at hvis dyrets kropstemperatur er over vandets temperatur.

Nu kan jeg ikke lige huske hvad deres normaltemp er, men tager vi mennesker.. så ligger den vel på en 36-37 grader som normalt (jeg ligger selv lavt på skalaen). Hvis man får hedeslag, så overopheder man og kommer op imod de 42 grader, og ryger den over, så er man ilde stedt... eller død...
    Så her vil vandet være ret mange grader lavere end kropstemperaturen, og i første omgang ikke give kroppen et voldsomt chok.

Som hovedregel tror jeg bare at man skal gå efter vand i en temperatur der er behagelig at stikke hånden ned i.. sådan ca håndvarmt eller lige under - og så bagefter langsomt gøre vandet koldere.

• #46   23. maj 2012 det er jo ligesom ved mennesker der f.eks bringes ned fra bjerge med frostskader og er nedkølet. De bliver ikke bare smidt ind hvor det er varmt for så går de simpelthen i chok.

De skal også langsomt "optøes" og varmes op stille og roligt.

Så jeg synes også det lyder ret logisk.

Men enig bliver vi nok ikke. smiley

• #47   23. maj 2012 Sweet Leafs: Jeg kan også bedre forholde mig til vand, der er behageligt at stikke hånden ned i, end vand der er 35 grader.

• #48   23. maj 2012 altså... i kan slet ikke sammenligne 28 grader luft med 35 grader vand. Luuft er en elendig varmeleder mens vand leder varme rigtigt godt! Desuden får marsvin heller ikke hedeslag af 28 grader i skyggen, men siger DMI 28 grader så menes der altså i skyuggen! Sætter i så marsvinet i solen så får det op til 10 grader mere alt efter om der er vindstille... Og når luft som jeg forklarede er en dårlig varmeleder så vil 38 grader luft være alt for varmt selvom marsvinets normaltemperatur er omkring 38 grader. Der sker nemlig en varmeudvikling i kroppen konstant og den skal ud, ellers blvier man overophedet. Vi mennesker kan gøre det ved at svede, marsvin sveder ikke MEN det kan man så efterligne ved at gøre dem våde. Som der blev nævnt ligger marsvinets normal temperatur på omkring 38 grader, derfor vil vandets gode varmeledningsevner trække varme ud af marsvinet sålænge vandet er koldere end 38 grader. Ohg af hensyn til risikoen for hjerteanfald bør man ikke bruge koldt vand da hjertet simpelthen kan stoppe hvis det pludselig får indsprøjtet blod der er nedkølet til 30 grader hvor det før var meget højere... derfor langsom nedkøling... og om MR har skrevet noget forkert et sted blander jeg mig ikke i, man ved jo heller ikke om det er i oversættelsen det er gået galt...

• #49   23. maj 2012 Havde jeg overset blandt alle de andre indlæg.

• #50   23. maj 2012 Nu kan marsvin så stadig godt få hedeslag selvom de står i skyggen.

• #51   23. maj 2012 cavy cats: du skulle være advokat eller lign hvor man skal lede efter små huller i det skrevne om man kan finde nogle fejl!
    Nej jeg skrev heller ikke at marsvin aldrig kunne få hedeslag bare de stod i skygge! jeg skrev de får IKKE hedeslag af 28 grader i skyggen! og det gør de sgu heller ikke, BARE de står i skyggen!

Min altan bliver nemt 35 grader om sommeren men alle burene står i skygge og marsvinene klarer det fint. Jeg planlægger dog min avl således at jeg ikke har højdrægtige hunner fra juni til august da de er de sarteste...

Kommentér på:
HJÆLP MIT MARSVIN ER VED AT DØ!!!!!

Annonce